Ikäihmisten kohtaamispaikka, Karhun Kellari
Ikäihmisten kohtaamispaikka on maksuton, sitoutumaton ja esteetön paikka. Tarjolla on mm. vertaistukea, asiantuntijoiden tietoiskuja, palveluohjausta ja erilaista yhteistä toimintaa (esim. jumppia, karaoketansseja ja yhteislaulua) kävijöiden toiveiden mukaisesti.
Toimintamallin kehittämisessä on huomioitu mm. laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista
Lain tarkoituksena on:
1) tukea ikääntyneen väestön hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista;
2) parantaa ikääntyneen väestön mahdollisuutta osallistua elinoloihinsa vaikuttavien päätösten valmisteluun ja tarvitsemiensa palvelujen kehittämiseen kunnassa;
3) parantaa iäkkään henkilön mahdollisuutta saada laadukkaita sosiaali- ja terveyspalveluja sekä ohjausta muiden tarjolla olevien palvelujen käyttöön yksilöllisten tarpeittensa mukaisesti ja riittävän ajoissa silloin, kun hänen heikentynyt toimintakykynsä sitä edellyttää; sekä
4) vahvistaa iäkkään henkilön mahdollisuutta vaikuttaa hänelle järjestettävien sosiaali- ja terveyspalvelujen sisältöön ja toteuttamistapaan sekä osaltaan päättää niitä koskevista valinnoista.
Lisäksi huomioitiin silloisen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita järjestävän kuntayhtymän strategia ja hyvinvointisuunnitelma, Covid-19 tilanteen aiheuttamat hyvinvointivajeet, ikäihmisille suunnattu kysely kohtaamispaikkatoiminnan kehittämiseksi ja suorat asiakaspalautteet kävijöiltä.
Toimintamallin kehittämisessä oli ja on edelleen tärkeä huomioida myös fyysisten tilojen toimivuus sekä mahdollinen rahoitus, jolla voidaan turvata toiminnan jatkuvuus. Tässä toimintamallissa ei ollut varsinaista erillisrahoitusta, mutta kahvitarjoilujen järjestämistä tukivat eri yritykset hyväntekeväisyyden nimissä. Tilan ja palveluvastaavan ajallista resurssia tarjosi IPK. Asiantuntijapalvelua kehittämiseen ja sisällön toteuttamiseen tarjosi Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä ja jatkossa Pohjois-Savon hyvinvointialue.
Lähtötilanne ja tarve toimintamallin kehittämiselle
- Ikäihmisille on jo nykyisin tarjolla mahdollisuuksia kokoontua, mutta niihin liittyy yleensä jokin vakiintunut teema tai ne kuuluvat esimerkiksi jonkin yhdistyksen toimintaan. Neutraaleja kohtaamispaikkoja ei juurikaan ole.
- Tarve tuottaa asiakkaalle palveluohjausta ”yhden luukun” periaatteella.
- Kohtaamispaikka voi tuottaa tietoa ja tukea omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen ja merkitykselliseen arkeen.
- Toiminta voi vähentää yksinäisyyden kokemusta ja lisätä osallisuuden tunnetta.
Toiminta tukee Ylä-Savon SOTEn strategisia tavoitteita (mm järjestötoiminnan aktivointi, kuntien ja kuntayhtymän yhteistyö, kuntalaisten aktiivisuuden vahvistaminen, palveluiden oikea kohdentuminen ja kokonaisvaltainen hoito).
Toimintamallia kehitti alunperin Ylä-Savon SOTE kuntayhtymästä hyvinvointikoordinaattori ja ikäihmisten palvelujen kehittäjä. Kun IPK otti yhteyttä ja ehdotti yhteistyötä ikäihmisten hyvinvoinnin edistämiseksi, lähdettiin kohtaamispaikka- toimintamallia käynnistämään Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän hyvinvointikoordinaattorin ja ikäihmisten palvelujen kehittäjän sekä IPK:n toimitusjohtajan ja Karhun Kellarin palveluvastaavan toimesta. Toiminnan sisällön tuottamiseen tarvittavina asiantuntijaresursseina toimivat Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän, yhdistysten, seurojen, järjestöjen ja kunnan asiantuntijat. Toimintaa suunniteltiin ja kehitettiin resurssit huomioiden ja yhdistäen jo olemassa olevia toimintoja. Tärkeä osa kehittämistä olivat kävijät, jotka aktiivisesti lähtivät ehdottamaan ja pohtimaan toiminnan sisältöä.
Toimijajoukko oli hyvin motivoitunut ja siten kehittämisjoukkoa ei tarvinnut varsinaisesti innostaa.
Ikäihmisten kohtaamispaikassa voidaan tarjota
- Vertaistukea ikäihmisille ja omaishoitajille
- Asiantuntijoiden vierailuja, jolloin voidaan esitellä palveluja, antaa palveluohjausta ja esim. alustaa keskustelua jostakin kävijöiden toivomasta aiheesta
- Hyödyntää virtuaalipalveluja tuetusti
- Järjestää jumppia, kerhoja, vertaisryhmiä, kursseja yms.
- Tehdä Etsivä ikäihmis-/vanhustyötä
- Koota jo olemassa olevat ryhmiä ja tilaisuuksia samaan paikkaan.
Kohtaamispaikka-toiminta lisää osallisuutta ja saavutettavuutta. Kohtaamispaikat ovat suunnattuja kaikille ikäihmisille ja tarvittaessa heidän läheisilleen ja omaishoitajille. Toiminta on maksutonta ja esteetöntä
Palvelun vaikuttavuutta voidaan mitata kävijämäärien ja palautteen kautta.
Ylä-Savon SOTEn palveluihin palveluohjausta saaneiden asiakasprofiilin analyysin kautta.
Toimintaa jatketaan edelleen yhteistyössä nykyisten kumppaneiden kanssa. Kokemuksia hyödynnetään toiminnan jatkokehittämiseen ja laajentamiseen. Kumppaneita toiminnan laajentamiseen kartoitetaan ja kehittämisessä edetään resurssien ja tarvearvioinnin perusteella mahdollisimman joustavasti reagoiden.
Kohtaamispaikat ovat suunnattuja kaikille ikäihmisille ja tarvittaessa heidän läheisilleen ja omaishoitajille.
Ennen kohtaamispaikan perustamista oli tehty alustava suppeahko kysely, jossa kartoitettiin tilannetta seuraavilla kysymyskokonaisuuksilla::
- Millaiseen toimintaan osallistuisit?
- Olisitko kiinnostunut maksamaan palveluista? Esim. hieronta, jalkahoito, lounas-ruokailu tms
- Jos olisi käytössä yhteinen kokoontumistila, niin missä toivoisit sen olevan?
- Esteet osallistumiselle
- Muut mahdolliset toiveet
Toiminnan aikana kyseltiin avointa palautetta koko ajan ja kerättiin myös kirjallinen, anonyymi palaute kävijöiltä. Palautteen perusteella suunniteltiin mm. seuraavan kauden ohjelmaa. Asiakkaita on osallistettu myös toiminnan sisällön järjestämiseen oman halukkuuden mukaisesti.