Ikäihmisten suun terveydenhuollon palveluiden parantaminen Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Sujuvat palvelut-valmennus, (RRP, P4, I1)
Toimintamallilla tavoitellaan ikääntyneiden palvelutalon asukkaiden suun hoidon saatavuuden parantamista, sekä vahvistetaan hoitohenkilöstön suun hoidon osaamista ja luodaan moniammatillista yhteistyötä digitaalisia menetelmiä hyödyntäen.
Kehittämistyössä huomioitavaa on Suomen väestö ikääntyy ja heillä omien hampaiden määrä lisääntyy. Terveydenhuoltolaki velvoittaa tarjoamaan suun th:n palveluita hyvinvointialueilla. Toimintamallien kehittämisellä on myös vaikutuksia hyvinvointialueiden talouteen ja palveluiden saatavuuteen. Suun terveydellä on todettu olevan yhteyttä ihmisen kokonaisterveyden tilaan.
Suun terveydenhuollon palveluiden saatavuus on mahdollistettava hoitotakuun puitteissa. Suun terveydellä on vaikutuksia kokonaisterveyteen, mikä vaikuttaa sekä asiakkaan omaan talouteen ja kokonaishyvinvointiin. Ikääntyvän motorinen ja fyysinen toimintakyky laskee, millä on vaikutuksia muun muassa suun omahoitoon, mikä aiheuttaa riskin ikääntyneen erilaisille suun ja hampaiston sairauksille. Lähihoitajille ja sairaanhoitajille vahvistetaan osaamista suun ja hampaiden hoidon osa-alueella.
Kehittäjä ryhmään kuului sairaanhoitaja, lähihoitaja, jotka työskentelivät palvelutaloissa. Lisäksi ryhmään kuului suun terveydenhuollosta suun terveydenhuollon johtoryhmän jäseniä, sekä hammaslääkäri, suuhygienisti, sekä hammashoitaja. Ryhmämme asiakasnäkökulmasta vastasi asiakas, joka on aktiivisesti mukana ikääntyneiden palveluiden kehittämisessä ja toiminnassa.
Tavoiteltu muutos on moniammatillisen yhteistyön kehittäminen suun terveydenhuollon ja palvelutalojen henkilöstön välillä. Palvelutalon asukkaille halutaan tarjota hyvää ja kokonaisvaltaistahoitoa, missä suun hoidon osaamista, halutaan vahvistaa hoitohenkilöstölle, sekä lisätä omaisille tietoa hyvästä suun hoidon vaikutuksesta ikääntyneen kokonaishyvinvointiin. Tärkeänä tavoitteena on myös osata tunnistaa, milloin ikääntyneelle tulee varata aika suun terveydenhuollon yksikköön - hoidontarpeen tukemiseen tarvitaan konsultointikanava, millä palvelutalojen hoitohenkilöstö voi aluksi digitaalisesti olla yhteydessä suun terveydenhuollon yksikköön ja saada vastauksia ikääntyneen suun hoidossa.
Digitaalisten palveluiden yhteistyöllä halutaan vähentää ikääntyneen liikkumisia suun terveydenhuollon vastaanotoille ja tarjota etähoito-ohjausta mahdollisissa ongelmatilanteissa. Näin pyritään myös varmistamaan, että ikääntyneet saavat apua suun hoidon ongelmiin nopealla aikataululla, koska kipeä suu ja syömättömyys voi altistaa ikääntyneen yleisvoinnin laskun nopeasti. Digitaalisella konsultoinnilla ja etäyhteydellä säästetään myös ikääntyneiden voimavaroja.
Mittareina on, että palvelutalojen asukkailla on tehtynä suun hoidontarpeen arvio ja se löytyy RAI-hoitoisuusjärjestelmästä, sekä hoitoisuuskertomuksesta. Kyselyt mittaroinnin tarkastukseen lähetetään kuuden kuukauden ja vuoden välein kehittämistoiminnan aloittamisesta. Mittarina toimii palvelutalojen suun hoidontarpeen arvio prosenttimääräisesti koko palvelutalon asukkaille tehtynä, sekä koko Soiten hyvinvoitinialueen vanhusväestön tilanne.
Tavoiteltujen muutosten saavuttamiseksi kehittämisryhmän työn tulee olla yhtenäistä ja eriammattilaisten työtä kunnioittavaa. Tavoitellun muutokseen käytettäviä toimenpiteitä on alkukartoituksen jälkeen osaamisen kehittäminen palvelutalojen henkilöstölle, missä suun terveydenhuollon henkilö käy pitämässä osastotunteja henkilöstölle suun ja hampaiden hoidosta. Osaamisen kehittämistä tulee palvelutaloissa seurata ja varmistaa, tähän tarvitaan systemaattista seurantaa ja tiedottamista. Suun terveydenhuollon ja palvelutalojen välille tulee kehittää toimintamalli, missä huomioidaan nopea ja ajantasainen konsultaatiomahdollisuus. Ikääntyneiden omaisille tulee saada tietoutta suun terveyden vaikutuksista kokonaisterveyteen. Myös suun terveydenhuollon henkilöstö tarvitsee tietoa ikääntymisestä ja hoitokäytänteistä.
Kohderyhmäksi on valittu kaksi Soiten hyvinvointialueen palvelukeskusta. Yksi palvelutaloista sijaitsee Kokkolan kaupunkialueella ja toinen maaseudulla Toholammilla. Palvelukeskukset tarjoavat tehostettua palveluasumista ympäri vuorokauden. Palvelutaloissa on yhteensä noin 60 asukasta. Asukkaita on osallistettu kehittämistoimintaan hoitohenkilöstön kanssa yhteistyössä.
Toimintamlli on kehitetty itse kehittäjäryhmässä.
Asukkaat usein huonokuntoisia ja kliinisen hoidon toteutus voi olla iso haaste. Yhteistyössä voi olla haasteita omaisten välillä, omaisilla ei ole tarpeeksi ajantasaista tietoa ikääntyneiden suun ja hampaidenhoidosta. Suun terveydenhuollon ammattilaisille voi olla haaste tehdä kliinisiä hoitolinjauksia huomioiden ikääntyneen kokonaisvointi. Kliinisen työn eettiset kysymykset voivat aiheuttaa haasteita. Ikääntyneen suun ja hampaidenhoidon kokonaishoitoa voi olla vaikea toteuttaa, tärkeintä on kuitenkin että ikääntyneellä on kivuton ja toimiva hampaisto.