Ikäteknologian käytön kansallinen toimintamalli (KATI-malli)

Ikäteknologian käytön kansallinen toimintamalli (KATI-malli) kuvaa osa-alueet, vaiheet ja toimet, joita hyvinvointialueilla ja kotihoidon yksiköissä tarvitaan iäkkäiden kotona asumista tukevan teknologian käyttöönottoon.

Toimintaympäristö

Väestön ikääntyessä sote-palvelujen tarve ja kustannukset kasvavat. Uudet teknologiat tarjoavat keinoja ja työkaluja tukea omatoimista kotona asumista ja toimintakyvyn ylläpitoa ja kotiin tuotavien palvelujen järjestämistä. Teknologiaa ei hyödynnetä vielä täysimääräisesti iäkkäiden hyvinvoinnin tukemiseen. Kaikilla hyvinvointialueilla teknologiakoordinaatiota ei vielä ole. Alueiden yhteistyö on vähäistä ja alueilla tehdään samoja kokeiluita, tieto ei kulje, resurssit ovat niukat ja osaamista puuttuu. 

Kotona asumisen teknologiat ikäihmisille (KATI) -ohjelmalla on edistetty (2020–2023) teknologioiden hyödyntämistä kotona asumisessa, kotihoidossa ja kotiin tuotavissa palveluissa. Ohjelman kuusi alueellista hanketta on tuottanut arviointitietoa teknologian käyttöönotosta kotihoidossa ja ennalta ehkäisevissä palveluissa sekä tehnyt teknologian käyttöönottoa tukevia toimintamalleja sote-organisaatioiden käyttöön. 

KATI-ohjelmassa THL valmisteli yhdessä sidosryhmien kanssa ehdotuksen ikäteknologian käytön kansallisesta koordinaatiosta. Tavoitteena on tehostaa etenkin kotona asumista tukevan hyvinvointiteknologian kehittämistä, käyttöönottoa ja vaikuttavuuden arviointia. Mikäli suunnitelma saa rahoituksen, kansallinen ikäteknologiakoordinaatio ylläpitää ja päivittää KATI-mallia ja -viitearkkitehtuuria ja tukee siten teknologioiden käyttöönottoa ja hyvinvointialueiden tietojärjestelmien liittymistä kokonaisarkkitehtuuriin. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kotona asumiseen soveltuvaa teknologiaa – laitteita, sovelluksia, palveluita ja järjestelmiä – on jo markkinoilla. Sote-alueet ovat ottaneet niitä käyttöön eri tahdissa. Pilotointeja tehdään, mutta ne eivät välttämättä johda hankintaan, ja systemaattinen teknologian vaikuttavuuden arviointi ja tiedon levittäminen puuttuu. 

VTT:n THL:n luonnosteleman kansallisen toimintamallin ja tietojärjestelmäkokonaisuuden eli KATI-mallin ensimmäisen version tarkoituksena on edistää kotona asumista tukevan teknologian laajaa hyödyntämistä. Malli kehitettiin yhdessä sote-alueiden toimijoiden (palvelunjärjestäjät ja -tuottajat), sote-ammattilaisten, erityisesti kotihoidon, ikäihmisten järjestöjen (mm. Valli, VTKL, Muistiliitto), teknologiayritysten ja muiden sidosryhmien (mm. Kuntaliitto, Yhteinen toimialaliitto YTL) kanssa. Mallia esittelevä raportti julkaistiin keväällä 2020.

Lähteenmäki, J., Niemelä, M., Hammar, T., Alastalo, H., Noro, A., Pylsy, A., Arajärvi, M., Forsius, P., Pulli, K., & Anttila, H. (2020). Kotona asumista tukeva teknologia – kansallinen toimintamalli ja tietojärjestelmät (KATI-malli). VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 373 https://doi.org/10.32040/2242-122X.2020.T373

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

KATI-raportissa tunnistettiin teknologian hyödyntämisen haasteita:

  • Ikääntyneiden terveys, toimintakyky, asuinympäristö, teknologian käyttöosaaminen ja taloudelliset mahdollisuudet käyttää teknologiaa vaihtelevat suuresti. Sote-palveluissa ei ole riittävästi tietoa toimintakyvyn ongelmista ja asiakkaiden asunnoista eikä asiakkaan kyvykkyyttä käyttää teknologiaa tunneta.
  • Sote-palvelujärjestelmä ei tue itsenäistä asumista ennaltaehkäisevästi. Itsenäisesti kotona asuvan kansalaisen on esimerkiksi vaikea saada apua teknologian käyttöön ennen hakeutumista asiakasohjauksen tai kotihoitopalvelun piiriin. Muun muassa järjestöt tarjoavat ikääntyneiden teknologian käyttöä tukevia palveluja, mutta asiakkaiden on vaikea löytää niitä.
  • Sote-alan työntekijöiden ja esimiesten taidot teknologian käytössä ja hyödyntämisessä vaihtelevat.
  • Sote-alueiden yhteiset käytännöt ja ohjeistukset julkisesti tuettuun teknologian hyödyntämiseen suurelta osin puuttuvat. 
  • Asumista ja itsenäistä selviytymistä tukevan teknologian saavutettavuus vaihtelee alueittain mm. johtuen alueiden erilaisista resursseista panostaa teknologiaan.
  • Kotihoidon, asiakasohjauksen ja neuvonnan järjestämisessä hyödynnettävät tietojärjestelmät ovat huonosti yhteensopivia eivätkä tue sote-palvelujen järjestämisen ja tuottamisen prosesseja riittävästi. Ongelmallista on varsinkin asiakkaan kotona tekemien mittausten tulosten vienti ammattilaisen käyttöön. Kansallinen Omatietovaranto tarjoaa tähän yhden ratkaisumallin, mutta täysimääräinen hyödyntäminen on mahdollista vasta tarvittavien lakimuutosten tultua voimaan.
  • Kotona käytettävän teknologian tuottamaa tietoa ei hyödynnetä täysimääräisesti asiakkaan palvelun toteuttamisessa eikä toiminnan suunnittelussa ja johtamisessa.
  • Kotona asumista tukevaan teknologiaan tehtyjen investointien tuottamia hyötyjä ei systemaattisesti mitata ja arvioida.
Tavoiteltu muutos

KATI-mallin soveltamisella tavoitellaan seuraavaa: 

  • Itsenäistä asumista tuetaan ennaltaehkäisevästi esimerkiksi sisällyttämällä neuvontapalveluihin ja asiakasohjaukseen teknologian tarpeen, hyödyntämisen ja soveltuvuuden arviointi sekä teknologian valintaan ja käyttöön liittyvää opastusta ja tukea asiakkaille ja heidän läheisilleen (omaishoitajat mukaan lukien).
  • Sote-alueilla otetaan käyttöön yhtenäinen kotona asumista tukeva toimintamalli, joka kattaa teknologian hyödyntämisen koko elinkaaren (neuvonta, teknologian tarpeen ja valmiuden arviointi, käyttöönotto, opastus, ylläpito, logistiikka, ongelmatilanteiden selvittäminen ja vaikutusten seuranta).
  • Teknologian hyödyntämiseen liittyvät vastuut on määritelty kaikissa palvelun elinkaaren vaiheissa.
  • Kotona asumista tukeva teknologia (sovellukset, palvelut, laitteet ja järjestelmät) ovat kattavasti käytettävissä sote-alueilla perustuen kansalliseen ohjeistukseen.
  • Tietojärjestelmät ja kotona käytettävä teknologia toimivat yhteen ja tieto siirtyy kansainvälisiin standardeihin perustuvien rajapintojen yli. Rajapintamäärittelyjä täydennetään tarpeen mukaan kansallisilla laajennuksilla.
  • Kansallisia sähköisiä palveluja ja tietojärjestelmiä hyödynnetään mahdollisimman laajasti, linjassa kansallisen sote-kokonaisarkkitehtuurikehyksen kanssa.
  • Kotona käytettävän teknologian tuottama tieto tuodaan, asiakkaan tai läheisen luvalla, ammattilaisen ulottuville ja hyödynnetään asiakkaan asioiden hoitamisessa ja potilaan hoidossa. Lisäksi tietoa hyödynnetään tietoaltaiden kautta johtamisessa, päätöksenteossa, vaikuttavuuden seurannassa, prosessien jatkuvassa kehittämisessä ja palvelutarpeen ennakoinnissa.

Hyödynnettävissä olevia teknologioita on luokiteltu (ks. kuva) kotona asumista tukeviin sovelluksiin, palveluihin, laitteisiin ja järjestelmiin:

  • Sovellukset ja palvelut
  • Mittalaitteet
  • Automaatit/robotit
  • Apu- ja kuntoutusvälineet
  • Kotiin asennettavat järjestelmät

sekä sote-palveluntarjoajan järjestelmiin ja kansallisiin tietojärjestelmiin:

  • Kanta-palvelut
  • Asiakas- ja potilastietojärjestelmä
  • Kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmä
  • Neuvonnan ja asiakasohjauksen tietojärjestelmä
  • Laitehallintajärjestelmä
  • Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä
  • Tietoallas
Liitteet
Kuva
KATI-tietojärjestelmäkokonaisuus
Kotona asumista tukevat teknologiat ja tietojärjestelmät
Muutoksen mittaaminen
  • Hyvinvointivaikutukset
  • Vaikutukset sote-ammattilaisten työhön
  • Hyöty-kustannusanalyysi
  • Tekninen käyttökelpoisuus ja käytettävyys
Toteutussuunnitelma

KATI-toimintamallin kuvauksessa hyödynnetään erilaisia palvelumuotoilun työkaluja, joita löytyy liitetiedostona. Oma idea kiertoon, 3 ideaa ja 8x8 -työkalut ovat uusien ideoiden innovointiin. Blueprint puolestaan on hyödyllinen palvelupolkujen ja toimintamallien kuvaamisessa. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kotihoidon palvelupolkua kuvaava osa kehitettiin kehitettiin Hyvinvoinnin tekoäly ja robotiikka -ohjelmassa yhdessä sote-alueiden palvelunjärjestäjien ja -tuottajien, sote-ammattilaisten, ikäihmisten järjestöjen (mm. Valli, Vanhustyön keskusliitto ja Muistiliitto), teknologiayritysten ja muiden sidosryhmien (mm. Kuntaliitto ja Yhteinen toimialaliitto YTL) kanssa. Kotihoidon ammattilaisia ja ikäihmisten järjestöjä kuultiin haastatteluissa, työpajoissa sekä avoimella kommenttikierroksella. 

Mallia täydennettiin Kotona asumisen teknologiat ikäihmisille (KATI)-ohjelmassa, jossa yhdessä alueellisten KATI-hankkeiden ja hyvinvointialueiden edustajien kanssa koottiin työpajoissa vaiheittain osa-alueet, joita hyvinvointialueella teknologian käyttöönottoon ja hyödyntämiseen liittyy. Mallin suunnittelussa hyödynnettiin KATI-hankkeiden työtä ja kokemuksia kotihoidon teknologioiden käyttöönotosta.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

KATI-mallissa hyödynnetään aiemmissa hankkeissa tehtyjä kotihoidon toimintamallimäärittelyjä sekä arkkitehtuuri- ja prosessikuvauksia.

Ekosysteemimallin mukainen palvelujen asiakaslähtöinen kehittäminen
Loppuraportti projektin löydöksistä 18.12.2019

Julkisten palveluiden tavoitetila: Asiakaslähtöinen sähköisen palvelukokemuksen tavoitetila
Työkirja sähköisten palveluiden suunnittelijoille 

Liitteet
Ratkaisun perusidea

Ikäteknologian käytön kansallinen toimintamalli (KATI-malli) kuvaa, millaisia toimia hyvinvointialueella tarvitaan, jotta teknologia saadaan kotona asumisen tehokkaaksi tueksi. Lisäksi kotihoidon palvelupolkuun pohjautuva malli esittää, kuinka iäkkäitä tuetaan kotona asumista tukevan teknologian käytössä jo ennen kotihoidon asiakkuutta ja kuinka teknologiaa sen eri vaiheissa hyödynnetään.

Mallin soveltamista sen eri vaiheissa auttavat KATI-viitearkkitehtuuri ja Kotona asumisen teknologiat ikäihmisille (KATI) -ohjelman alueellisissa hankkeissa kehitetyt toimintamallit. Hyvinvointialueiden ja kotihoidon toimijat voivat hyödyntää niitä ottaessaan teknologioita käyttöön iäkkäiden palveluissa.  

Tutustu KATI-malliin (THL)

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

KATI-mallin ensimmäinen osa sopii hyvinvointialueen teknologiakoordinaatioyksikölle, projektille tai hankkeelle, jonka tavoitteena on teknologiaratkaisun käyttöönotto ja käyttö.

Mallin toinen osa sopii hyvinvointialueen järjestämisvastuulla oleviin kotihoitopalveluihin (kotipalvelut tukipalveluineen ja kotisairaanhoitopalvelut) sekä iäkkäiden toimintakyvyn itsenäisen ylläpidon tukemiseen. Se antaa työkaluja omassa kodissaan tai perhekodissa asuvien teknologian käytön tukemiseen. Malli ei sovellu suoraan palveluasumisyksiköihin, vaikka vastaavaa teknologiaa voi suurelta osin hyödyntää myös palveluasumisen tukena. 

KATI-mallin mukainen toiminta vaatii hyvinvointialueella päätöksiä ottaa käyttöön vaikuttavia teknologioita sekä toiminnan johtamista ja resursointia.

Vinkit toimintamallin soveltajille

DigiFinlandin fasilitoima hyvinvointialueiden teknologiakoordinaatioverkosto tukee kokemusten jakamista ja teknologioiden käytön juurruttamista hyvinvointialueille. Verkosto hyödyntää KATI-mallia ja -viitearkkitehtuuria.

Liity DigiFinlandin ikäteknologiaverkostoon