"Ilman lähetettä kuntoutukseen" - Kuntoutukseen matalalla kynnyksellä ohjautumisen yhtenäistäminen osana Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen hoidon jatkuvuusmallia (RRP, P4, I1)
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (Pohteella) on yhteinen malli kuntoutukseen ohjaamiseksi. Kaikissa toimipisteissä asiakas ohjataan kuntoutukseen samalla logiikalla. Koko alueella on mahdollistettu matalan kynnyksen ohjautuminen kuntoutukseen.
Toimintamallin nimi
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (Pohteella) on yhteinen malli kuntoutukseen ohjaamiseksi. Kaikissa toimipisteissä asiakas ohjataan kuntoutukseen samalla logiikalla. Koko alueella on mahdollistettu matalan kynnyksen ohjautuminen kuntoutukseen.
Pohteella on yhtenäistetty kuntoutukseen ohjautuminen potilastietojärjestelmätasolla sekä kriteereiden osalta. Asiakas voi ohjautua kiireellisesti fysioterapeutin suoravastaanotolle tai kiireettömästi kuntoutukseen suoraan hoidon tarpeen arvioinnista, ilman lääkärin suositusta tai lähetettä. On tunnistettu, että terveyskeskuksen vastaanotolta ohjautumisessa korostuvat fysioterapian asiakkaat. Puhe- ja toimintaterapian asiakkaat ohjautuvat pääsääntöisesti muiden yhteistyötahojen kautta, mutta samaa toimintamallia hyödyntäen, koontikirjan kautta.
Kuntoutus on Pohteella organisoitunut omaksi toimialueekseen. Kuntoutuksen aluepalvelut vastaa perusterveydenhuollon terapiapalveluista, jotka käsittävät sekä fysio-, toiminta- että puheterapian palvelut. Kuntoutuksen aluepalveluissa tuotetaan digitaalisina palveluina myös fysioterapeutin etäsuoravastaanottoa sekä kuntoutuksen matalan kynnyksen chat -palvelua.
Tämän toimintamallin pääasiallisena tavoitteena on helpottaa ammattilaisten työskentelyä yhtenäistämällä kuntoutukseen ohjaamisen toimintatapa koko Pohteen alueella. Tämä näyttäytyy asiakkaalle sujuvampana hoitopolkuna. Asiakkaan asiaa saadaan myös konsultaatiokanavien kautta hoidettua eteenpäin ilman asiakkaan "luukuttamista".
Kuntoutukseen ohjautumisesta sekä konsultaatioiden mahdollistamisesta sekä toimivuudesta tulee keskustella osana terveyskeskustasolla tehtävää moniammatillista yhteistyötä. Ohjautumisen onnistuminen vaatii sekä henkilöstön välistä keskustelua että moniammatillisissa palavereissa asian käsittelyä. Yhtenäiset potilastietojärjestelmätasoiset ohjaamisen käytännöt alueella, esimerkiksi ajanvarauskirjojen yhtenäinen nimeäminen, helpottavat etenkin keskitetyistä palveluista asiakkaiden ohjausta. Ohjautumisen käytännöt voidaan ottaa osaksi esimerkiksi vastaanoton ammattilaisten tai keskitetyn hoidon tarpeen arvioinnin ammattilaisten viikkopalaveria sovituin aikavälein.
Asiakkaiden ohjautuminen kuntoutukseen on ollut etenkin fysioterapian osalta vilkkaampaa.