Hoidon jatkuvuusmallin implementointi ja vakiinnuttaminen/RRP4, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Hoidon jatkuvuusmallilla edistetään hoidon jatkuvuutta nimeämällä väestölle omalääkäri ja -hoitaja. Mallissa keskeistä on potilaan ja lääkärin välisen hoitosuhteen jatkuvuus, jossa potilaan hoidon tukena on omahoitaja ja moniammatillinen tiimi. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueuudistuksen myötä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde) on vastannut alueen julkisista sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista 1.1.2023 alkaen. Pohde on yksi Suomen laajimmista hyvinvointialueista, se vastaa noin 416 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta Pohjois-Pohjanmaalla. Uudistus mahdollistaa entistä yhtenäisemmät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut alueen asukkaille ja tiiviimmät yhteistyöverkostot alueen ammattilaisille. Hyvinvointialueilla pyritään vastaamaan yhteiskunnan muutoksiin ja takaamaan yhdenvertaiset palvelut asuinpaikasta riippumatta. Uudistuksen tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta.

Omalääkärimallin edistäminen on kirjattu osaksi pääministeri Orpon hallitusohjelmaa. Sosiaali- ja terveysministeriö sekä valtionvarainministeriö käynnistivät Omalääkäri-ohjelman, jonka tarkoituksena on edistää omalääkärimalleja. Tavoitteena ohjelmalla on parantaa perusterveydenhuollon  hoidon saatavuutta ja jatkuvuutta. Ohjelman toimikausi on 19.11.2024 - 1.4.2027. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on sote-ammattilaisten saatavuudessa haasteita. Myös asiakkaiden hoitoon pääsyä tulee parantaa ja ammattilaisten välistä yhteistyötä kehittää. 

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämissuunnitelmassa todetaan, että tarvitaan uudistamista, jotta asiakkaat saavat yhteen sovitettuja, monialaisella yhteistyöllä toteutettuja ja sujuvammin toimivia sosiaali- ja terveyspalveluja. Tavoitteena on järjestää tarpeenmukaiset sote-palvelut lähellä asiakasta hoidon jatkuvuus sekä hoito- ja palvelutakuu huomioiden.

Uudistamisella vastataan ikäihmisten, lasten ja perheiden sekä mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kasvavaan  palveluiden tarpeeseen. Hoidon jatkuvuusmallin implementoinnilla pyritään tukemaan sote-palveluiden laadukkuutta, kustannusten nousun hillitsemistä, saatavuuden paranemista ja resurssien käyttöä mahdollisimman vaikuttavasti asukkaiden palveluiden järjestämiseksi.

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaiden tulee saada sosiaali- ja terveyspalvelut oikea-aikaisesti oikean ammattilaisen toimesta. Palvelujen on oltava laadukkaita ja kaikille yhdenvertaisia. Henkilökohtaisella hoidon jatkuvuudella on tieteellisesti osoitettuja hyötyjä yksilön terveydelle ja hyvinvoinnille. Asiakkaan asiat hoituvat laadukkaammin ja sujuvammin, kun hoitava ammattilainen on tuttu ja tuntee asiakkaan tilanteen. Saman ammattilaisen hoitaessa asiakasta hoito pystytään suunnittelemaan pitkäjänteisesti ja asiakkaan hoitopolku etenee sujuvasti.

Hoidon jatkuvuusmallin ansiosta ammattilaiselle työn tekeminen on helpompaa ja nopeampaa, kun asiakkaat ovat tuttuja, eikä joka kerta tarvitse tutustua asiakkaan asioihin perinpohjaisesti uudelleen. Näin työn kuormitus vähenee ja työ selkeytyy, jolloin myös työtyytyväisyys lisääntyy.

Hoidon jatkuvuusmallin myötä paljon palvelua käyttävien käynnit vähenevät ja väestön sairastavuus pienenee, jolloin sosiaali- ja terveysorganisaatioiden rajalliset resurssit saadaan riittämään paremmin ja terveydenhuollon kustannukset pienenevät. Sosiaali- ja terveysorganisaatioita haastaa työvoiman pysyvyys ja saatavuus. Hoidon jatkuvuusmallilla voidaan vastata myös tähän haasteeseen, kun työn kuormituksen vähenemisen ja työn selkeytymisen ansiosta työntekijöiden työtyytyväisyys lisääntyy ja työntekijät pysyvät paremmin alalla.

Yhteiskunnan kustannukset pienenevät, kun hoidon jatkuvuuden myötä väestön sairastavuus vähenee. Yhteiskunnallisellakin tasolla julkisen terveydenhuollon henkilöstön saatavuus on haaste, johon voidaan omalta osaltaan vastata hoidon jatkuvuusmallin tuomilla hyödyillä työntekijöiden työtyytyväisyyteen. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kaikissa Pohteen alueen sosiaali- ja terveyskeskuksissa tehdään hoidon jatkuvuuden kehittämistyötä. Yksiköihin on nimetty kehittäjätiimit, joihin kuuluvat vastaanoton nimetty kehittäjäsairaanhoitaja ja kehittäjälääkäri sekä lähijohto. Kehittämistyössä on mukana myös yksikön koko henkilöstö ja palvelualuejohto.

Yksikön kehittäjätyöntekijät osallistuvat oman yksikkönsä kehittämistyön suunnitteluun, toteutukseen ja koordinointiin yhdessä projektipäällikön, projektisuunnittelijoiden, yksikön johdon, yksikön muiden työntekijöiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Kehittäjätiimit ja projektisuunnittelijat kokoontuvat 3-4 viikon välein tilannekatsauksen ja konkreettisten kehittämistoimenpiteiden asettamista varten. Tapaamisten välillä tiimit edistävät sovittuja toimenpiteitä. Kehittäjätyöntekijöiden tehtävänä on varmistaa tulosten saavuttaminen sovittujen tavoitteiden mukaisesti sekä valuttaa kehittämisen ajankohtaisia tehtäviä omaan yksikköön.

Projektisuunnittelija, projektipäällikkö, kehittäjätyöntekijät ja yksikön johto yhteistyössä vastaavat kehitettävän yksikön vuorovaikutteisesta yhteydenpidosta sidosryhmien kanssa sekä vastaavat viestinnästä oman alueen sidosryhmille. Kehittäjätyöntekijät havainoivat ja arviovat työssään oman yksikkönsä toimintamalleja sekä kehittävät hoidon jatkuvuusmallin implementointia osana omaa perustyötä. Yksikön kehittäjätyöntekijät raportoivat kehittämistyön etenemisestä säännöllisesti projektisuunnittelijalle ja projektipäällikölle.

Yksikön lähijohto osallistuu oman yksikkönsä kehittämistyön suunnitteluun, toteutukseen ja koordinointiin. Lähijohto osallistuu yksikön toimenpidesuunnitelman laatimiseen, varmistaa yksikön kehittämistoimien onnistuneen toteutuksen suunnitelman ja aikataulun mukaisesti. Yksikön lähijohto vastaa kehittämisen etenemisestä omassa yksikössä sekä huolehtii kehittämisen riittävistä aika ja muista resursseista.

Kehittäjätiimeille pidetään 4-5 viikon välein moniammatillisen kehittämisen tapaamisia, joihin on kerätty teemoittain kehittämisen kannalta ajankohtaisia asioita. Tapaamisten alustukseen pyydetään puheenvuoroja eri kehittämistyön ammattilaisilta sekä yhteistyötoimijoilta. Alustusten pohjalta tarvittaessa jakaudutaan pienempiin ryhmiin, joissa voidaan käydä keskustelua kehittämistyöhön liittyen.

Kuukausipalavereiden lisäksi kehittäjäpaikkakunnille tarjotaan tarvittaessa ylimääräisiä ohjauspalavereja ja esityksiä hoidon jatkuvuuden kehittämiseen liittyen. Näissä tapaamisissa pohditaan yhdessä ratkaisuja mahdollisiin kehittämisen haasteisiin ja tarjotaan lisää tietoa hoidon jatkuvuuden kehittämistyöstä.

Kehittämisen tueksi hankkeessa on tuotettu kirjallista materiaalia ja koottu kehittäjille helposti saataville aiemmin tuotettua kirjallista materiaalia. Tämä materiaali on koko kehittäjätiimin saatavilla ja kehittäjätiimi voi hyödyntää sitä myös laajemmin työyhteisössä. Hoidon jatkuvuuden kehittämisestä on tehty esittelyvideo kaikille vastaanottojen työntekijöille. Yksiköiden esihenkilöitä on kannustettu mahdollistamaan videon katsominen kaikille työntekijöille. 

Tavoiteltu muutos

Hoidon jatkuvuusmallin implementoinnin tavoitteena on koko Pohteen väestön jakaminen omalääkäreille kesäkuun 2025 loppuun mennessä. Kaikille Pohteen asukkaille on nimetty potilastietojärjestelmään omalääkäri. Väestöjakoa omahoitajille myös edistetään. Ensivaiheessa ainakin paljon palvelua käyttävien ja monisairaiden kiireetön sairaanhoito ohjautuu omalääkärille ja omahoitajalle. Työparimalli otetaan käyttöön ja sitä kehitetään. Työparin työskentely on sujuvaa ja työpari vastaa samasta väestöstä yhdessä. Kehittämistyön tavoitteena on myös parantaa HTA:n laatua ja yhtenäistää tarpeenmukaan käytäntöjä. 

Tavoitellulla muutoksella pyritään vastamaan ikäihmisten, lasten ja perheiden sekä mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kasvavaan  palveluiden tarpeeseen. Hoidon jatkuvuusmallin implementoinnilla pyritään tukemaan sote-palveluiden laadukkuutta, kustannusten nousun hillitsemistä, saatavuuden paranemista ja resurssien käyttöä mahdollisimman vaikuttavasti asukkaiden palveluiden järjestämiseksi.

Hoidon jatkuvuusmallilla saavutetaan parempia hoitotuloksia. Pysyvän hoitosuhteen myötä ammattilainen oppii tuntemaan potilaansa, jolloin liitännäissairauksien ja komplikaatioiden riski pienenee. Pysyvällä hoitosuhteella voidaan lisäksi vähentää päivystyspalveluiden käyttöä, sairaalajaksojen tarvetta, sairastavuutta ja kuolleisuutta.

Liitteet
Muutoksen mittaaminen

Tavoitteena on ottaa hoidon jatkuvuusmalli käyttöön koko Pohteen alueella. Käyttöönoton etenemistä voidaan seurata väestöjaon tehneiden sosiaali- ja terveyskeskusten määrällä verrattuna kaikkien sosiaali- ja terveyskeskusten määrään.

Kehittämistyön tavoitteena on hoidon jatkuvuuden parantuminen ja sitä kautta myös hoidon saatavuuden parantuminen. Hoidon jatkuvuutta mitataan COC-indeksin avulla, tavoitteena on saavuttaa kaikissa toimintamallin käyttöön ottaneissa sosiaali- ja terveyskeskuksissa yhden vuoden lääkäreiden ja hoitajien COC-indeksi 0,5 tai parempi. Hoidon jatkuvuuden toteutumista voidaan mitata myös erikoissairaanhoidon lähetteiden määrällä ja erikoissairaanhoidon kustannuksilla sekä laboratorio kustannuksilla. Hoidon saatavuutta voidaan seurata hoitoonpääsytietojen ja jonotilanteen seurannan avulla. 

Häiriökysynnän vähentäminen on yksi hoidon jatkuvuusmallin käyttöönoton tavoitteista. Häiriökysynnän vähenemistä mitataan paljon palvelua käyttävien määrän ja paljon palvelua käyttävien käyntien määrän muutoksella hoidon jatkuvuusmallin käyttöönoton myötä.

Kehittämisen etenemistä seurataan hanketiimissä koostetun seuranta-Excelin avulla. HTA:n laadun kehittymistä voidaan seurata hoitoonpääsytiedojen kirjaantumisen avulla. Moniammatillisen kehittämisen etenemistä seurataan Moniammatillinen yhteistyö sote-keskuksissa-kyselyn avulla.

Tavoitteena on, että hoidon jatkuvuusmallin käyttöönotto parantaa henkilöstö- ja asiakastyytyväisyyttä. Hoidon jatkuvuusmallin käyttöönoton vaikutuksia henkilöstön työhyvinvointiin seurataan henkilöstölle tehtävien työhyvinvointikyselyjen avulla. Hoidon jatkuvuusmallin vaikutuksia asiakastyytyväisyyteen seurataan organisaation monikanavaisella Roidu asiakaspalautejärjestelmällä.

Liitteet
Toteutussuunnitelma

RRP4 hankkeessa tehtävä hoidon jatkuvuuden kehittämistyö on jatkumoa RRP2 hankkeessa tehdylle kehittämistyölle. RRP4 kehittämisessä hyödynnetään RRP2 hankkeessa luotuja toimintamalleja, verkostoja ja materiaaleja täydentäen ja muokaten niitä tarpeen mukaisesti. Omalääkärien nimeämisen prosessi potilastietojärjestelmään on suunniteltu ja käytössä. Prosessissa on määritellyt vastuutahot jokaiselle vaiheelle väestöjaon käynnistämisestä, tietojärjestelmään liittyviin teknisiin toimenpiteisiin, viestintään sekä käytännön työn organisoitumiseen.

Yksikkötasolla kehittämistyössä ollaan menossa eri vaiheissa. Kehittämistyötä jatketaan siitä vaiheesta, mihin kehittämisessä päästiin RRP2 hankkeen aikana. RRP4 kehittämistyön alussa pidettiin kaikille yksiköille kehittämisen aloituspalaveri, jossa hankkeen työntekijät, yksikön kehittäjät ja - lähijohto yhdessä kävivät läpi kehittämisen tavoitteet, kartoittivat hoidon jatkuvuuden kehittämisen tilanteen ja tekivät alustavaa suunnitelmaa yksikön kehittämistyön kohteista. 

Yksiköissä, joissa väestöjakoa ei ole vielä tehty, suunnitellaan väestöjaon toteutus. Kun väestöjako on tehty, kehitetään toimintamalleja tukemaan hoidon jatkuvuutta. Väestöjaon jälkeen toimintamalleja kehitetään niin että aluksi ainakin paljon palveluja tarvitsevien ja monisairaiden kiireetön sairaanhoito ohjautuu omalääkärille. Myös omahoitajien nimeämistä väestölle edistetään, ohjautumista omahoitajille kehitetään ja omahoitajien osaamista laajennetaan. Omahoitajien työnkuvaa asiantuntijahoitajana lähdetään kehittämään osana Pohteen hoitotyön uramallia, jossa määritellään tarvittava osaamisen taso ja tarvittavat koulutukset. Omalääkäri-omahoitaja työpareja nimetään. Työpari vastaa yhdessä samasta väestöstä. Työparien yhteistyötä kehitetään tukemaan hoidon jatkuvuutta. Moniammatillista yhteistyötä kehitetään osana hoidon jatkuvuuden kehittämistyötä. 

Koko kehittämistyön ajan tehtyjä muutoksia arvoidaan ja kehitetään tarpeen mukaisesti. Kehittämistyön tavoitteena on luoda toimintamalleja, jotka jäävät käyttöön ja niitä kehitetään jatkuvasti myös hankerahoituksen päättymisen jälkeen. Kehittämistyön etenemistä tuetaan hankkeen tuottamalla materiaalilla ja hankkeen koordinoimalla työpaja- ja verkostotyöskentelyllä. Hankkeen projektisuunnittelijoiden vetämien kuukausipalaverien avulla tuetaan, seurataan ja arvioidaan kehittämisen etenemistä. Kuukausipalavereissa käydään läpi välitavoitteiden toteumaa ja päivitetään suunnitelmaa sekä mietitään ratkaisuja ongelmatilanteisiin. Kehittämiseen kuuluu sekä yksikkötasolla että koko kehittämisosio tasolla myös sidosryhmäyhteistyötä ja viestintää.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hoidon jatkuvuusmalli koskee hyvin laajaa kohderyhmää, kaikkia perusterveydenhuollon avosairaanhoidon kiireettömän vastaanoton asiakkaita. Asiakasryhmä on moninainen ja heillä voi olla erilaisia sairauksia, vaivoja tai ongelmia elämän eri osa-alueilla.

Asiakkaiden kokemuksia ja palautetta saadaan organisaation monikanavaisen asiakaspalautejärjestelmän kautta. Kehittämistä tukevan asiakaspalautteen saamiseksi syksyllä 2024 järjestettiin kaikissa Pohteen sosiaali- ja terveyskeskuksissa tehostettu asiakaspalautteen keräysjakso. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

RRP4 hankkeessa tehtävä kehittämistyö on jatkumoa RRP2 hankkeessa tehdylle kehittämiselle. RRP4 kehittämisessä hyödynnetään RRP2 hankkeessa luotuja toimintamalleja, verkostoja ja materiaaleja täydentäen ja muokaten niitä tarpeen mukaisesti. Kehittämistyössä hyödynnetään myös tulevaisuuden sotekeskus- ja RRP 1 -hankkeissa kehitettyjä toimintamalleja. ​Pohteen hoidon jatkuvuusmalli perustuu STM:n​ Hoidon jatkuvuusmalli: Omalääkäri 2.0 -selvitykseen.

Liitteet
Ratkaisun perusidea

Pohteen sosiaali- ja terveyskeskuksissa rakennetaan toimintamalleja tukemaan ammattilaisen ja asiakkaan välistä hoitosuhteen jatkuvuutta. Hoitosuhteen jatkuvuus turvataan nimeämällä asiakkaalle omalääkäri ja omahoitaja. Hoidon jatkuvuusmalliin siirryttäessä pitkäaikaiset asiakassuhteet huomioidaan pitämällä pysyvät hoitosuhteet voimassa. Hoidon jatkuvuusmalli koskee kiireetöntä hoitoa. Kiireellisessä vastaanottotyössä hoidon jatkuvuutta ei pystytä aina huomioimaan, vaan siinä hoito tapahtuu asiakaskohtaisesti oikean ammattilaisen toimesta.

Pohteen alueella kehitetään myös ammattilaisten välisiä konsultaatiokäytäntöjä hoidon jatkuvuus huomioiden ja tiivistetään kuntoutuspalvelujen, mielenterveys- ja päihdepalvelujen, sosiaalipalvelujen ja terveyden- ja sairaanhoidon palvelujen yhteistyötä sosiaali- ja terveyskeskuksissa. Uusien toimintamallien tavoitteena on sujuvamman moniammatillisen yhteistyön hyödyt, parempi diagnostiikka ja hoidon koordinaatio. 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hoidon jatkuvuusmallin käyttöönotto RRP4 hankkeessa jatkuu RRP2 hankkeessa tehdyn kehittämistyön pohjalta. RRP4 kehittämistyössä hyödynnetään RRP2 hankkeen aikana luotuja toimintamalleja, materiaaleja ja verkostoja sekä luodaan tarpeen mukaan uusia toimintamalleja, materiaaleja ja verkostoja. 

Tärkeä osa kehittämistyötä on tekninen väestöjako, johon hankkeessa on luotu selkeät vaiheet ja määritelty vastuutahot. Hoidon jatkuvuusmallin käyttöönoton edellys on, että lääkäreiden ja hoitajien ajanvarauskirjojen suunnittelu tukee hoidon jatkuvuutta. Myös muiden toiminnan ja käytänteiden muutosten tulee tukea uuden toimintamallin  juurruttamista osaksi organisaatioiden toimintaa. Hoidon jatkuvuusmallin käyttöönoton onnistuminen vaatii johdon, yksiköiden lähiesihenkilöiden ja koko yksikön työntekijöiden sitoutumista kehittämiseen ja toiminnan muutokseen. 

Koko kehittämistyön ajan tehtyjä muutoksia arvoidaan ja kehitetään tarpeen mukaisesti. Kehittämistyön tavoitteena on luoda toimintamalleja, jotka jäävät käyttöön ja niitä kehitetään jatkuvasti myös hankerahoituksen päättymisen jälkeen.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hoidon jatkuvuusmallin onnistuneen käyttöönoton edellytyksenä on kehittäjien, yksikön esihenkilöiden ja johdon yhteistyö ja sitoutuminen kehittämiseen. Lääkärikehittäjien mukana olo on edistänyt väestöjaon onnistumista ja heidän työpanoksensa hoidon jatkuvuusmallin suunnittelussa ja toteutuksessa on merkittävässä roolissa.