JOPA - Jono,- ja paikkahallintajärjestelmän markkinaselvitys / esiselvitys
Tavoitteena oli löytää tehokas ja joustava jononhallinta ja hoitopaikkatietojärjestelmä. Jono- ja hoitopaikkahallintaan soveltuvia ratkaisuja selvitettiin Suomesta, Pohjoismaista, Euroopasta ja maailmanlaajuisesti.
Selvityksessä etsittiin kustannustehokasta ja vaikuttavaa ratkaisua tulevaisuuden jononhallinta,- ja paikkatietojärjestelmän (JOPA) pohjaksi. Markkinaselvityksellä on tavoitteena selvittää jono- ja hoitopaikkahallintaan (JOPA) soveltuvia ratkaisuja Suomesta, Pohjoismaista, Euroopasta ja maailmanlaajuisesti.
Prosessimallinnuksella, skenaariotyöllä ja asiakaspalvelupolun kuvauksella saatiin tietoa nykytilasta ja hahmotelmaa tulevaisuuden tahtotilasta. Tarpeita ja toiveita uudelle järjestelmälle kerättiin kesän 2022 aikana hoivapaikkakoordinaattorien haastatteluilla jatkuen syksyllä 2022, kierroksilla seniorikeskuksissa, jossa näkemyksiä haettiin seniorikeskuksista.
Helsingin kaupungilta puuttui järjestelmä ikäihmisten tai muiden ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevien hoidon paikkojen hallintaan, joka joustavasti ottaa huomioon paikan tarvitsijan tarpeet ja toiveet ja yhdistää kaikki oman tuotannon ja ostopalveluiden paikat yhteen ja samaan näkymään.
Selvitystyössä haluttiin laajasti tarkastella sote-alueen vaatimuksia ja arvioida mahdollista kansallista standardia etukäteen, millaisia vaatimuksia uusi järjestelmä tulisi pitää sisällään. Tarve oli myös tarkastella rajapinta ratkaisuja ja niihin liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia.
Alkuvaiheessa nousi esille myös löytää ratkaisu loppukäyttäjän toiveisiin sekä tulevaisuudessa mahdollistaa ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn käyttöä sekä arvioida kustannuksia ja niiden pitkäaikaisvaikutuksia.
Pitkäaikaissairaalle seniorille ja hoivapaikkakoordinaattorille laadittiin asiakaspalvelupolut hahmottamaan prosessia asiakkaan silmin ja ymmärtämään prosessin vaiheiden kipukohtia. Asiakaspalvelupolut toimivat pohjana kehitystyölle ja selkiyttivät sidosryhmille viestintää kehitystyön alkaessa. Asiakaspalvelupolkuja tehtiin kaksi eri versiota samasta käyttötapauksesta:
Nykytila: jossa piirrettiin sen hetkinen prosessi kipukohtineen pitkäaikaissairaan seniorin sekä hoivapaikkakoordinaattorin näkökulmasta.
Tavoitetila: tulevaisuuden ratkaisu nykytilan pohjalta molempiin näkökulmiin, minkä tarkoitus on ratkaista nykytilan kipukohdat järjestelmän ja prosessin osalta