Lappeenranta, Suomen ilmastokaupunki, halusi strategian mukaisesti edistää joukkoliikenteen käyttöä ja tuoda sen lähemmäs asukkaita. Joukkoliikenteelle haluttiin luoda yhtenäinen visuaalinen ilme houkuttelevuuden kasvattamiseksi. Toteutukseen haluttiin ottaa asukkaat mukaan.

 

Toimintaympäristö

Lähtötilanne ja tavoitteet Lappeenrannan kaupungilla, Suomen ilmastopääkaupungilla, jonka tavoitteisiin kuuluu edistää joukkoliikenteen käyttöä. Joukkoliikenne tulee myös monipuolistumaan tulevaisuudessa ja siihen liitetään jatkossa muut liikkumisen palvelut kuten kaupunkipyörät, kaupunginvaltuuston hyväksymässä Joukkoliikennepoliittisessa on mainittu:

• Joukkoliikenteelle halutaan luoda yhtenäinen visuaalinen ilme houkuttelevuuden kasvattamiseksi

Ilmeen tulee skaalautua myös muihin liikkumispalveluihin jatkossa.

Lappeenrannan paikallisliikenteessä alkoi uusi sopimuskausi 1.7.2020 ja sen sopimukseen määriteltiin kilpailutusvaiheessa tilaajan määrittelemän ulkoasun teippaukset linja-autoihin. Tämä mahdollisti Jouko -ilmeen käyttöönoton linja-autoissa.

 

 

 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Joukkoliikenteeseen tarvitaan lisää matkustajia sen palvelutason ylläpitämiseksi. Asiakaskokemusta tulee parantaa jotta palvelulle saadaan lisää käyttäjiä. 

Erinomainen asiakaskokemus muodostuu poistamalla asiakkaiden palvelun käytön aikana kokemia epävarmuustekijöitä sekä lisäämällä asiakastyytyväisyyttä nostattavia tekijöitä. Asiakkaalla tulee olla tervetullut ja positiivisen itsevarma olo palvelua käyttäessään. Kaikkien käyttäjäryhmien tarpeet tulee huomioida. Tarvittavan tiedon tulee olla helposti saatavilla, kalusto on hyvää ja matkustusmukavuus kattaa koko matkaketjun.

Joukkoliikenteen ilmeen tulee olla houkutteleva ja selkeä.  Kanta-asiakkuus huomioidaan pienin, mutta merkittävin elein. Linjasto on suunniteltu selkeäksi ja toimivaksi, ja aikatauluihin voi luottaa. Joukkoliikenteellä pääsee sujuvasti, kohtuuajassa sinne minne haluaa. Lippu-, maksu- ja informaatiojärjestelmää on helppo käyttää. Ekologiset näkökohdat on huomioitu ja niistä tiedotetaan käyttäjille.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kaupunkiorganisaatiossa tulee huomioida valtuutetut ja lautakuntatyöskentely, organisaatio sekä asukkaat, palvelun käyttäjät. 

Asukkaat haluttiin osallistaa valitsemaan uusi joukkoliikenteen väri jotta he kokisivat sen omakseen. Päätös tuli lopullisesti kuitenkin tehdä lautakunnassa. Heille annettiin  mahdollistaa päättää nimi mainostoimiston kanssa tehdyn työn jälkeen. 

Nimi päätettiin lautakunnassa työryhmän esityksen jälkeen. Väristä tehtiin kysely asukkaille ja siihen tuli 6054 ääntä ja suurin osa oli pinkin kannalla.

 

Liitteet
Kuva
Joukot liikenteessä
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Projektin kohderyhmänä on ollut kaupungin asukkaat, joukkoliikenteen käyttäjät sekä matkailijat. Kehitystyöhön on hyödynnetty kaupungin osaamista joukkoliikenteestä ja aikaisemmin tehtyjä selvityksiä ja tutkimuksia. Esimerkkinä käyttäjätutkimus, jossa on selvitetty joukkoliikenteen pullonkauloja, joihin vaikuttaa palvelujen löytäminen sekä eri vaihtoehdot. Palvelun yhtenäinen ilme, helpottaa asiakasta löytämään lisätietoa ja sen mukaan erottaa myös kaupungin tarjoaman palvelun muusta joukkoliikenteen tarjonnasta.

Asukkaat ja käyttäjät haluttiin ottaa mukaan vahvasti projektin läpiviemiseen, ja tästä tiedotettiin lisäksi paljon, kun asiat etenivät. Valmistelussa oli kaupungin virkamiehet ja mainostoimiston vahva yhteistyö ja sieltä vietiin asiat päättäjille hyväksyttäväksi.

Ilmeen väristä on järjestetty kaupunkilaisille avoin
äänestys. Ääniä on voinut antaa
äänestyssivulla sekä asiakaspalvelukeskus Winkissä. Ääniä
kyselyssä annettiin yhteensä 7054 kappaletta ja ne jakautuivat
seuraavasti: pinkki 47 %, vihreä 35 %, sininen 11 % ja punainen
7 %.

Värin yhteydessä suunniteltiin nimeä joukkoliikenteelle ja siinä haettiin alla olevia periaatteita:
• Nimen tulee olla ytimekäs, helposti muistettava ja lausuttava, tuttu, erottuva ja kutsuva. Nimen tulee ensisijaisesti olla suomenkielinen.
• Nimiehdotuksissa on huomioitu esteellisyysperiaatteet, eli nimi ei ole muualla käytössä vastaavassa tarkoituksessa eikä sitä ole suojattu
• Nimessä tulee olla vahva persoonallinen ote, mutta sen tulee olla riittävän neutraali.

Kaupunkikehityslautakunta päätti yleisöäänestyksen pohjalta ilmeen värin sekä joukkoliikenteen nimen Jouko. tämän pohjalta mainostoimista laati tarkemmat suunnitelmat.

Joukkoliikenteen nimeä, väriä ja ilmettä käytetään tällä hetkellä linja-autoissa, aikatauluissa, pysäkkiaikatauluissa, joukkoliikenteen kotisivuilla sekä matkakorteissa ja kaikessa
joukkoliikenteeseen liittyvässä viestinnässä. 
Linja-autojen teippaukset suoritettiin kevään 2020 aikana uuden ilmeen mukaisesti.

 

Liitteet
Ratkaisun perusidea

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2021:

Lappeenrannan joukkoliikenteen visuaalisen ilmeen uudistaminen haluttiin tehdä yhteistyössä kaupunkilaisten kanssa. Tällä tavoiteltiin sekä joukkoliikenteen kiinnostavuuden parantamista kaikissa kohderyhmissä ja tarjota kaupunkilaisille vaikuttamisen mahdollisuuksia. Kampanjan viestikärkenä oli ”Lappeenrannan joukkoliikenne uudistuu, nyt sinulla on mahdollisuus vaikuttaa”.

Visuaalisen ilmeen uudistamisen ensimmäisessä vaiheessa kaupunkilaiset pääsivät äänestämään neljästä eri vaihtoehdosta havainnekuvien perusteella kaupunkibussien värin. Äänensä pääsi antamaan Lappeenrannan kaupungin verkkosivuilla tai asiakaspalvelukeskus Winkissä. Äänestystä mainostettiin laajasti kaupunkilaisille omilla verkkosivuilla, sosiaalisen median kanavissa sekä itse busseissa. Myös paikallinen sanomalehti järjesti väreistä oman äänestyksensä. Äänestyksen tulos ei ollut työryhmää sitova, mutta äänestyksen voittanut väri valittiin lopulta ilmeen uudistamisen lähtökohdaksi.

Samassa joukkoliikenteen värin yhteydessä päättäjille esiteltiin vaihtoehtoja joukkoliikenteen nimeksi ja lautakunta päätti nimeksi Jouko, jonka yhteyteen on laadittu konseptisuunnitelmaa. ”Nyt kuljetaan Joukolla” konseptiin haluttiin ottaa mukaan vahvasti myös asukkaat osallistamalla heitä. Tämä toteutettiin kaikille avoimilla mainoskuvauksilla. Vapaaehtoiset pääsivät kuvattavaksi ja näistä kuvista on laadittu linja-autojen teippauksien pohjat. Kuvauksiin haettiin eri ikäisiä kuvattavia, jotta kaikki joukkoliikenteen käyttäjäryhmät tulisivat edustetuksi kuvituksissa. Kuvauksia mainostettiin sosiaalisen median kanavissa sekä itse busseissa. Palkkioksi kuvattavat saivat joukkoliikenteen päiväliput.

Joukkoliikenteen mainoskuvauksia kaupunkilaisten kanssa jatkettiin vielä kun bussit uusilla teippauksilla olivat jo liikenteessä. Tällöin kuvattiin Joukoa liikenteessä kaupunkiympäristössä asiakkaiden kanssa. Kuvaukset järjestettiin koronaturvallisesti rajoitetulla henkilömäärällä ja kuvattavia oli monipuolisesti eri ikäryhmistä lapsista senioreihin, miehiä ja naisia. Kuvattavat haettiin ennakkoon bussien mainoksilla sekä sosiaalisen median kautta. Näitä kuvia on hyödynnetty muissa Jouko – materiaaleissa ja jatkossa voidaan päivittää linja-autojen teippauksia valmiina olevilla kuvilla.

Kampanja saisi positiivisen vastaanoton kaupunkilaisten keskuudessa ja sekä äänestyksiin että valokuvauksiin osallistuttiin aktiivisesti. Keskustelu sosiaalisen median kanavissa oli innostunutta ja sävyltään positiivista. Uuden visuaalisen ilmeen saaneita busseja myös kuvattiin ahkerasti sosiaaliseen mediaan kaupunkilaisten toimesta. Nimeä ja ilmettä pidetään hyväntuulisena ja helposti erottuvana. Pinkit Jouko-bussit eivät ole jääneet vieraaksi muualta tulleillekaan.

Visuaalisen ilmeen jalkauttaminen käyttäjäpalautteen saamiseksi 
• Uuden ilmeen mukainen bussi liikenteeseen (bussiteippausten suunnittelu)
• Viestintä- ja markkinointikampanja asiakaspalautteen keräämiseksi
• Osallistujat: Roister, kaupungin viestintä- ja markkinointi, joukkoliikenteestä vastaavat
• Käyttäjäpalautteen läpikäynti ja johtopäätökset

Visuaalisen ilmeen suunnittelutyö valmis 
• Joukkoliikenteen graafinen ohjeistus liitettynä kaupungin graafiseen ohjeistukseen

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kampanjan toteutus vaatii hyvää ja saumatonta yhteistyötä eri osapuolilta. Lisäksi tiedotus eri sidosryhmille onkin tärkeässä roolissa.

Selvitysten ja osallistamisen ja suunnittelun jälkeen siirryttiin kuvauksiin. Mainostoimiston kanssa viestintä kutsui asukkaat kuvauksiin matkailuinfon tiloihin. Mainostoimisto kuvasi asukkaita ja heidät tuotiin osaksi ilmettä joka näkyy busseissa. Kuvilla halusimme osoittaa kuinka kaikki  käyttävät Joukoa.

Bussiteippaukset • Pysäkkimateriaalit • Aikataulut • Verkkosivujen materiaalit 

Budjetti koko toimenpiteeseen ja ilmeen luomiseen oli kaupungilta 30 000€ ja sitä käytettiin kaikkeen näihin liittyen.

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille

Mahdollisuus oikeasti vaikuttaa, asioiden eteneminen aikataulussaan ja hyvä tiedottaminen ovat avainasemassa, jotta kaupunkilaisten vahvaa osallistumista edellyttävä uudistus on mahdollista toteuttaa.

Kannattaa osallistaa paikalliset ja tehdä kilpailuja joissa he voivat kommentoida väriä joka on selkeä ja erottuva tekijä joukkoliikenteen ollessa kyseessä. Bussin tulee erottua ja siihen tulee olla positiivinen suhde. Kun on itse saanut päättää pinkistä väristä tulee kiva olo kun sen näkee kaupungilla, tulee tunne että oma bussihan sieltä tulee.

Kannattaa erottaa asiat ja edetä askel kerrallaan kuten me teimme. Saimme erottuvan pinkin värin josta tuli huomiota herättävä yhdistelmä parhaaksi katsomallemme Jouko nimelle. Koska asukkaat olivat äänestäneet pinkin voittajaksi olin lautakunnan helppo hyväksyä ehdottamamme nimi ja väri. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Lähes kaikki palautteet muutoksesta on ollut positiivisia, mitattuja määriä ei ole mitä voisi tähän suoraan laittaa. Käyttäjämääriin ei voida vedota kun korona on vienyt matkustajista pois melkein puolet. Mutta tilaajaväritys ja oma brändi tukee kaupungin panostusta joukkoliikenteeseen kun se näkyy paremmin kaupunkikuvassa ja erottuu, että on kaupungin järjestämää toimintaa.

Teippauskuviin osallistui 22  ja ulkokuvauksiin 13 kuntalaista. Saimme skaalan erilaisia kuntalaisia, perheitä ja sinkkuja, pariskuntia sylikkäin jotka huumorilla lähtivät mukaan. Heidän naamansa ovat nyt bussien kyljissä. 

Asukkaiden kuvauksissa osallistui monipuolisesti henkilöitä eri ryhmistä, kaikkiaan 22 bussin teippauskuviin ja ulkokuvauksiin 13. Saimme skaalan erilaisia kuntalaisia, perheitä ja sinkkuja, pariskuntia sylikkäin jotka huumorilla lähtivät mukaan. Heidän kuvansa ovat nyt bussien kyljissä. Jatkossa kaupunki voi päivittää kuvia ja teippauttaa päivitettyä ilmettä linja-autojen kylkiin. Lisäksi niihin voidaan tarvittaessa laittaa muutakin viestiä kuin käyttäjien kuvia.

Kampanja saisi positiivisen vastaanoton kaupunkilaisten keskuudessa ja sekä äänestyksiin että valokuvauksiin osallistuttiin aktiivisesti. Keskustelu sosiaalisen median kanavissa oli innostunutta ja sävyltään positiivista. Uuden visuaalisen ilmeen saaneita busseja myös kuvattiin ahkerasti sosiaaliseen mediaan kaupunkilaisten toimesta. Nimeä ja ilmettä pidetään hyväntuulisena ja helposti erottuvana. Pinkit Jouko-bussit eivät ole jääneet vieraaksi muualta tulleillekaan.

Äänestys väristä tavoitti 10 355 kuntalaista, Facebook päivitykset 24 885 ja markkinoinnilla somessa on yhteensä tavoitettu 35 240.