Joukkoliikenteen joukkoistaminen
Lappeenranta, Suomen ilmastokaupunki, halusi strategian mukaisesti edistää joukkoliikenteen käyttöä ja tuoda sen lähemmäs asukkaita. Joukkoliikenteelle haluttiin luoda yhtenäinen visuaalinen ilme houkuttelevuuden kasvattamiseksi. Toteutukseen haluttiin ottaa asukkaat mukaan.
Lähtötilanne ja tavoitteet Lappeenrannan kaupungilla, Suomen ilmastopääkaupungilla, jonka tavoitteisiin kuuluu edistää joukkoliikenteen käyttöä. Joukkoliikenne tulee myös monipuolistumaan tulevaisuudessa ja siihen liitetään jatkossa muut liikkumisen palvelut kuten kaupunkipyörät, kaupunginvaltuuston hyväksymässä Joukkoliikennepoliittisessa on mainittu:
• Joukkoliikenteelle halutaan luoda yhtenäinen visuaalinen ilme houkuttelevuuden kasvattamiseksi
Ilmeen tulee skaalautua myös muihin liikkumispalveluihin jatkossa.
Lappeenrannan paikallisliikenteessä alkoi uusi sopimuskausi 1.7.2020 ja sen sopimukseen määriteltiin kilpailutusvaiheessa tilaajan määrittelemän ulkoasun teippaukset linja-autoihin. Tämä mahdollisti Jouko -ilmeen käyttöönoton linja-autoissa.
Joukkoliikenteeseen tarvitaan lisää matkustajia sen palvelutason ylläpitämiseksi. Asiakaskokemusta tulee parantaa jotta palvelulle saadaan lisää käyttäjiä.
Erinomainen asiakaskokemus muodostuu poistamalla asiakkaiden palvelun käytön aikana kokemia epävarmuustekijöitä sekä lisäämällä asiakastyytyväisyyttä nostattavia tekijöitä. Asiakkaalla tulee olla tervetullut ja positiivisen itsevarma olo palvelua käyttäessään. Kaikkien käyttäjäryhmien tarpeet tulee huomioida. Tarvittavan tiedon tulee olla helposti saatavilla, kalusto on hyvää ja matkustusmukavuus kattaa koko matkaketjun.
Joukkoliikenteen ilmeen tulee olla houkutteleva ja selkeä. Kanta-asiakkuus huomioidaan pienin, mutta merkittävin elein. Linjasto on suunniteltu selkeäksi ja toimivaksi, ja aikatauluihin voi luottaa. Joukkoliikenteellä pääsee sujuvasti, kohtuuajassa sinne minne haluaa. Lippu-, maksu- ja informaatiojärjestelmää on helppo käyttää. Ekologiset näkökohdat on huomioitu ja niistä tiedotetaan käyttäjille.
Projektin kohderyhmänä on ollut kaupungin asukkaat, joukkoliikenteen käyttäjät sekä matkailijat. Kehitystyöhön on hyödynnetty kaupungin osaamista joukkoliikenteestä ja aikaisemmin tehtyjä selvityksiä ja tutkimuksia. Esimerkkinä käyttäjätutkimus, jossa on selvitetty joukkoliikenteen pullonkauloja, joihin vaikuttaa palvelujen löytäminen sekä eri vaihtoehdot. Palvelun yhtenäinen ilme, helpottaa asiakasta löytämään lisätietoa ja sen mukaan erottaa myös kaupungin tarjoaman palvelun muusta joukkoliikenteen tarjonnasta.
Asukkaat ja käyttäjät haluttiin ottaa mukaan vahvasti projektin läpiviemiseen, ja tästä tiedotettiin lisäksi paljon, kun asiat etenivät. Valmistelussa oli kaupungin virkamiehet ja mainostoimiston vahva yhteistyö ja sieltä vietiin asiat päättäjille hyväksyttäväksi.
Ilmeen väristä on järjestetty kaupunkilaisille avoin
äänestys. Ääniä on voinut antaa
äänestyssivulla sekä asiakaspalvelukeskus Winkissä. Ääniä
kyselyssä annettiin yhteensä 7054 kappaletta ja ne jakautuivat
seuraavasti: pinkki 47 %, vihreä 35 %, sininen 11 % ja punainen
7 %.
Värin yhteydessä suunniteltiin nimeä joukkoliikenteelle ja siinä haettiin alla olevia periaatteita:
• Nimen tulee olla ytimekäs, helposti muistettava ja lausuttava, tuttu, erottuva ja kutsuva. Nimen tulee ensisijaisesti olla suomenkielinen.
• Nimiehdotuksissa on huomioitu esteellisyysperiaatteet, eli nimi ei ole muualla käytössä vastaavassa tarkoituksessa eikä sitä ole suojattu
• Nimessä tulee olla vahva persoonallinen ote, mutta sen tulee olla riittävän neutraali.
Kaupunkikehityslautakunta päätti yleisöäänestyksen pohjalta ilmeen värin sekä joukkoliikenteen nimen Jouko. tämän pohjalta mainostoimista laati tarkemmat suunnitelmat.
Joukkoliikenteen nimeä, väriä ja ilmettä käytetään tällä hetkellä linja-autoissa, aikatauluissa, pysäkkiaikatauluissa, joukkoliikenteen kotisivuilla sekä matkakorteissa ja kaikessa
joukkoliikenteeseen liittyvässä viestinnässä.
Linja-autojen teippaukset suoritettiin kevään 2020 aikana uuden ilmeen mukaisesti.