Julkisen ja kolmannen sektorin sosiaalisen kuntoutuksen yhteistyöprosessi Palvelukeskus Hanskassa

Palvelukeskus Hanska on yli 18-vuotiaiden asunnottomien, päihteilevien ja palveluiden ulkopuolella olevien henkilöiden kohtaamispaikka, jossa  heidän sosiaalista kuntoutumistaan  tuetaan kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyöllä.

 

 

 

Toimintamallin nimi
Julkisen ja kolmannen sektorin sosiaalisen kuntoutuksen yhteistyöprosessi Palvelukeskus Hanskassa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Palvelukeskus Hanska on yli 18-vuotiaiden asunnottomien, päihteilevien ja palveluiden ulkopuolella olevien henkilöiden kohtaamispaikka, jossa  heidän sosiaalista kuntoutumistaan  tuetaan kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyöllä.

 

 

 

Toteutuspaikka
Palvelukeskus Hanska
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Jyväskylä
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Säätiöt ja rahastot
Yritysrahoittaja
Liitteet ja linkit

Tekijä

Ritva Anttonen

Luotu

15.10.2021

Viimeksi muokattu

01.09.2023
Ratkaisun perusidea

Julkisen palvelun ja kolmannen sektorin palvelu jää usein erilliseksi, vaikka molemmat palvelevat samojakin asiakkaita. Palvelukeskus Hanskan toimintaan osallistuu Jyväskylän kaupunki ja Sovatek-Säätiö. Molemmilla on omat tehtävänsä ja siksi palvelu tuottaa lisäarvoa asiakaspalveluun,  1+1=3.  Yhteisellä työllä saadaan molempien resurssit tuottamaan  parempaa palvelua asiakkaille kuin jos työskenneltäisiin entiseen malliin erikseen.  

Toimintaympäristö

Kaupungin, hyvinvointialueen ja kolmannen sektorin rahoitukset yhteistyöhön voivat muodostua haasteeksi. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelukeskus Hanskassa käy asunnottomia tai asunnottomuuden riskissä olevia runsaasti päihteitä käyttäviä henkilöitä sekä ja/tai mielenterveysongelmista kärsiviä kuntalaisia. Hanska on heille merkittävä osa elämää. Heillä on paikka minne mennä ja tavata muita. Hanska vastaa heidän perustarpeisiinsa osaltaan myös sillä siellä saa ruokaa, peseytymismahdollisuuden, vaatehuoltoa ja lepoa. Vaikutus näkyy myös katukuvassa, sillä Hanskan asiakkaat ovat rauhallisempia ja siistimpiä kuin ennen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

- Yhteistyöstä tehtiin ensin EVAUS, palveluiden ennalta arviointi päätöksentekoa varten

- Toiminta osoittautui arviointia vastaavaksi 

- Palveluun tarvitaan tila ja henkilöstöresursseja molemmilta osapuolilta

- Myös ulkopuolisia toimijoita kannattaa hankkia mukaan. Oppilaitoset (Gradia lahjoittaa lounaat) , yritykset  (Valio lahjoittaa maitotuotteet), yksityiset ihmiset (ihmiset tuovat vaatteita). 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

- Palvelujen ulkopuolella olevia paljon palveluita tarvitsevia on saatu palvelujen piiriin

- Asunnottomille on saatu asuntoja

- Asiakkaiden terveydentila on kohentunut

- Kaupungin keskustan liikkeissä häiriöt ovat vähentyneet 

Vinkit toimintamallin soveltajille

- selkeä työnjako, julkinen - 3. sektori

- selkeä johtaminen

- toimintamalli on sovellettavissa eri ympäristöihin