Kaikukortti vaikuttaa - tietoa kulttuurihyvinvoinnista hyötykäyttöön
Hankkeessa (1/2022-10/2024) kehitetään Kaikukortin ja Kaikukannan käyttöä sote/hyte-puolen tiedolla johtamisen tukena, Kaikukortti-asiakkaiden osallisuuden mittaamista sekä toimijuuden lisäämistä. Lisäksi kehitetään fyysisen Kaikukortin rinnalle mobiili-Kaikukortti.
Mitä hankkeessa tavoitellaan?
1. Tiedolla johtaminen: sanallistetaan esimerkein mitä tiedolla johtaminen Kaikukortti-työssä on kunnissa ja hyvinvointialueilla sekä yksittäisissä Kaikukortin jakajatahoissa ja Kaikukortin kohteissa. Lue esimerkiksi blogikirjoitus aiheesta: Iida-Maria Bimberg ja Jaana Potkonen: Keskustelua Kaikukortista ja tiedolla johtamisesta.
2. Kaikukanta asiakastiedon palautekanavana: valitaan Kaikukortille yhteiskehittämisen menetelmin jokin validoitu hyvinvointia mittaava mittari ja jokin fiilismittari.
3. Tiedolla johtaminen sektorirajoja ylittävässä toimijuudessa: eli selvitetään haluaisiko ja hyötyisikö Kaikukortti-verkosto Kaikukantaan kanavan, jossa kortinjakaja voi olla suoraan yhteydessä kortin kulttuuri- ja liikuntakohteisiin ja päinvastoin.
4. Kaikukantaa kehitetään kulttuuritapahtumiin osallistumisen sosiaalisten esteiden madaltajana. Helpotetaan sitä, että Kaikukortin haltija saisi seuraa osallistumiseen. Käytännössä edistetään sitä, että kortinjakaja voisi Kaikukannassa kysyä ryhmäläisiä mukaan Kaikukortti-kohteeseen. Tampereen kaupunki on lisäksi pilotoinut Kaikukortti-klubia yhteistyössä kanssamme.
5. Kaikukortille tuotetaan pahvisen Kaikukortin rinnalle Mobiili-Kaikukortti. Tätä kehitetään erityisesti työpajassa, jossa on mukana kokemusasiantuntijoita.
6. Hankkeessa tehdään yksityisyydensuojakysymysten selvitys ja päivitetään tietosuojaseloste Kaikukannan uusien ominaisuuksien mukaan.
Alkutilanne kaikukannassa
Kaikukannan käyttäjäroolit ja tilastot
Kaikukantaan on rakennettu useita tilastoja (taulukoita, pylväsdiagrammeja), joita Kaikukannan käyttäjät voivat hyödyntää. Kaikukannan tilastoja voivat nähdä Kaikukeskuksen pääkäyttäjät eli administraattorit, Kaikukortti-alueiden paikalliset vastuuhenkilöt/pääkäyttäjät, Kaikukortin jakajaorganisaatiot sekä Kaikukortti-kohteet (kulttuuri- ja liikuntakohteet sekä opistot). Kaikukannan käyttäjien katseluoikeuksia tilastoihin on rajoitettu heidän toiminta-alueensa ja roolinsa mukaan.
Nykyisessä Kaikukannan versiossa on tarjolla seuraavanlaisia tilastoja:
Kaikukortti-alueen vastuuhenkilöille kohdennetut tilastot
• Kaikukortti-alueen toimijoiden määrä
• Tällä hetkellä voimassa olevat ja vanhentuneet Kaikukortit
• Rekisteröidyt, käytetyt ja käyttämättä jääneet Kaikukortit sekä käyttöasteet
• Rekisteröidyt Kaikukortit vuosittain
• Kaikukorttien käytöt vuosittain
• Rekisteröidyt asiakkaan Kaikukortit jakajittain eri vuosina
• Kaikukortin käyttöfrekvenssit vuosittain
• Vuosittaiset Kaikukorttien käytöt Kaikukortti-kohteittain
• Eri vuosina rekisteröidyt Kaikukortit ikäryhmittäin (STEA)
• Rekisteröidyt ja käytetyt Kaikukortit sekä käyttöasteet elämäntilanteittain
• Kaikukortin käytöt (tehdyt hankinnat) elämäntilanteittain
• Rekisteröidyt ja käytetyt Kaikukortit sekä käyttöasteet äidinkielen mukaan
• Kaikukorttien käytöt (tehdyt hankinnat) äidinkielen mukaan
• Rekisteröidyt ja käytetyt Kaikukortit sekä käyttöasteet sukupuolen mukaan
• Kaikukorttien käytöt (tehdyt hankinnat) sukupuolen mukaan
• Rekisteröidyt Kaikukortit kuukausittain
• Oman ja muiden alueiden (ristiinkäyttö) Kaikukorteilla tehdyt hankinnat toimijoittain
Kaikukortin jakajille kohdennetut tilastot
• Rekisteröidyt, käytetyt ja käyttämättä jääneet Kaikukortit ja käyttöaste
• Tällä hetkellä voimassa olevat ja vanhentuneet Kaikukortit
• Rekisteröidyt Kaikukortit kuukausittain
• Kaikukorttien käytöt eri vuosina
• Rekisteröidyt Kaikukortit sukupuolittain ja ikäryhmittäin (STEA)
• Kaikukorttien käytöt alueittain (kvartaalitilasto)
• Rekisteröidyt ja voimassa olevat Kaikukortit kuukausittain
Kaikukorttikohteelle kohdennetut tilastot
• Kirjatut käytöt kuukausittain
• Kirjaukset ja Kaikukorttien määrät tapahtumittain
• Asiakkaan ja yhteisön Kaikukorttien käyttöjen kirjaukset tapahtumittain
• Kävijät omalta ja muilta Kaikukortti-alueilta
Tarkemmat kuvaukset tilastoista voit löytää verkkosivuiltamme: https://kaikukortti.fi/lisatietoa/kaikukortin-tilastot/ otsikon ”Kaikukannan tilastointinäkymä Dashboard” alta.
Tapahtumia
Mainostamme hankkeen tapahtumia ja etenemistä Kaikukortti.fi-verkkosivulla ja täällä Innokylässä. Hankkeen kohderyhmänä ovat Kaikukortin haltijat, Kaikukortti-verkosto (Kaikukortti-verkoston vastuuhenkilöt, kunnat, hyvinvointialueet, eri järjestöt, Kaikukortin jakajat ja Kaikukortin kulttuuri- ja liikuntakohteet) sekä aiheesta kiinnostuneet sidosryhmät.
Ota yhteyttä, jos kiinnostuit!
Hankkeen kulku
Vuosi 2022
Hankkeen ensimmäinen vuosi 2022 kului erityisesti esiselvitykseen, verkostotyöhön, kyselyihin Kaikukortti-verkostolle ja kortinhaltijoille, konkreettisiin tapaamisiin kohderyhmän kanssa, tilaisuuksiin ja työpajoihin sekä etänä että läsnä (Tampereella ja Oulussa). Hanke järjesti vuonna 2022 yhteensä 10 toimintoa.
Yksi hankkeen ylätason tavoite on nostaa vahvemmin esiin köyhyyttä kokevien ihmisten kokemuksia sote- ja hyte-alan kehittämistyössä. Esimerkiksi hankkeen työpajoissa on keskusteltu hieman eri painotuksin tiedolla johtamisesta ja kortinhaltijoiden hyvinvoinnin edistämisestä.
Vuosi 2023
Keväällä 2023 hanketyöntekijöitä työllisti muun muassa syksyn 2022 työpajojen annin koostaminen (kooste työpajoista alla) ja kommentointikierros Kaikukannan tulevia vaatimusmäärittelyjä varten sekä mittarin valinta Kaikukortille.
Kooste työpajoista [PDF]
Saavutettava docx-kooste työpajoista löytyy hankkeen sivulta Kulttuuria kaikille -palvelun verkkosivulla.
Hanketiimi koosti Kaikukortista hyte-palvelukonsepti-toimintamallikortin Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle.
Keväällä 2023 pidettiin kaksi etätyöpajaa 24.5.2023: Kulttuurihyvinvoinnin äärellä - Mittaaminen ja seuraa osallistumiseen (siirryt sivulle Kaikukortti.fi).
Kesän ja syksyn 2023 aikana Kaikukortti vaikuttaa -hankkeessa järjestettiin työpajat yksityisyydensuojaselvitykseen liittyen Privaonin kanssa. Nämä työpajat toimivat pohjana muun muassa tietosuojaselosteelle.
Syksyllä 2023 hanke järjesti Mobiili-Kaikukortin kehittämisen työpajan Kokkolassa (siirryt sivulle Kaikukortti.fi). Työpajassa oli erityisenä painotuksena kokemusasiantuntijoiden osallistuminen.
Suuri ponnistus hankkeessa oli syksyn aikana tehty vaatimusmäärittely Kaikukannan uusia ominaisuuksia varten.
Vuosi 2024
Vuonna 2024 hanketyöntekijöitä työllistää Kaikukannan ja Mobiili-Kaikukortin kilpailutus ja hankinnat sekä testaus, dokumentointi sekä koulutusmateriaalien tuottaminen ja koulutukset uudesta Kaikukannan versiosta sekä Mobiili-Kaikukortista. Lisäksi hanketyöntekijöitä työllistää yksityisyydensuojaselvitys ja siihen liittyvät dokumentit (tietosuojaseloste), rekisterinpitäjyysasiat ja vaikuttavuuden arviointi hankkeesta sekä alustavat suunnitelmat Kaikukannan tulevasta rahoituksesta. Kaikukortti haluttaisiin lisäksi THL:n hyte-toimintamalliarviointiin. Hankkeen tuloksia raportoidaan.
Seuraa viestintäämme Kaikukortin verkkosivulla ja Kaikukortin Facebook-sivulla.
Yhteystiedot
Kaikukortti-tiimi:
Mira Haataja (työvapaalla 1.2.-31.12.2024)
erityisasiantuntija, kehittäminen ja taloushallinta
mira.haataja@cultureforall.fi
puh. 040 213 6339
Seppo Mallenius
erityisasiantuntija, ICT ja kehittäminen
seppo.mallenius@cultureforall.fi
puh. 040 554 4321
Hamze Mohamed
Hankekoordinaattori, ICT ja kehittäminen, Kaikukanta
hamze.mohamed@cultureforall.fi
puh. 040 199 0406
Marjo Oja-Kaukola
erityisasiantuntija, viestintä ja kehittäminen
marjo.oja-kaukola@cultureforall.fi
puh. 040 541 9244
Mari Peltomäki 15.1.2024 alkaen
vs. erityisasiantuntija, kehittäminen ja viestintä
mari.peltomäki@cultureforall.fi
puh. 040 213 6339
Heini Pehkonen 15.1.2024 alkaen
Hankekoordinaattori, Kaikukanta ja Kaikukortti
heini.pehkonen@cultureforall.fi
Mitä tapahtuu, eli tavoitteet käytännössä?
1. Tiedolla johtaminen: sanallistetaan esimerkein mitä tiedolla johtaminen Kaikukortti-työssä on kunnissa ja hyvinvointialueilla sekä yksittäisissä Kaikukortin jakajatahoissa ja Kaikukortin kohteissa. Lue esimerkiksi blogikirjoitus aiheesta: Iida-Maria Bimberg ja Jaana Potkonen: Keskustelua Kaikukortista ja tiedolla johtamisesta.
2. Kaikukanta asiakastiedon palautekanavana: valitaan Kaikukortille yhteiskehittämisen menetelmin jokin validoitu hyvinvointia mittaava mittari ja jokin fiilismittari.
3. Tiedolla johtaminen sektorirajoja ylittävässä toimijuudessa: eli selvitetään haluaisiko ja hyötyisikö Kaikukortti-verkosto Kaikukantaan kanavan, jossa kortinjakaja voi olla suoraan yhteydessä kortin kulttuuri- ja liikuntakohteisiin ja päinvastoin.
4. Kaikukantaa kehitetään kulttuuritapahtumiin osallistumisen sosiaalisten esteiden madaltajana. Helpotetaan sitä, että Kaikukortin haltija saisi seuraa osallistumiseen. Käytännössä edistetään sitä, että kortinjakaja voisi Kaikukannassa kysyä ryhmäläisiä mukaan Kaikukortti-kohteeseen. Tampereen kaupunki on lisäksi pilotoinut Kaikukortti-klubia yhteistyössä kanssamme.
5. Kaikukortille tuotetaan pahvisen Kaikukortin rinnalle Mobiili-Kaikukortti. Tätä kehitetään erityisesti työpajassa, jossa on mukana kokemusasiantuntijoita.
6. Hankkeessa tehdään yksityisyydensuojakysymysten selvitys ja päivitetään tietosuojaseloste Kaikukannan uusien ominaisuuksien mukaan.
Kohderyhmä: köyhyyttä kokevat nuoret, aikuiset ja ikäihmiset sekä perheet. Yksi hankkeen ylätason tavoite on nostaa vahvemmin esiin köyhyyttä kokevien ihmisten kokemuksia sote- ja hyte-alan kehittämistyössä.