Kaikukortti vaikuttaa - tietoa kulttuurihyvinvoinnista hyötykäyttöön

Hankkeessa (1/2022-10/2024) kehitetään Kaikukortin ja Kaikukannan käyttöä sote/hyte-puolen tiedolla johtamisen tukena, Kaikukortti-asiakkaiden osallisuuden mittaamista sekä toimijuuden lisäämistä. Lisäksi kehitetään fyysisen Kaikukortin rinnalle mobiili-Kaikukortti.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Mitä hankkeessa tavoitellaan?

1. Tiedolla johtaminen: sanallistetaan esimerkein mitä tiedolla johtaminen Kaikukortti-työssä on kunnissa ja hyvinvointialueilla sekä yksittäisissä Kaikukortin jakajatahoissa ja Kaikukortin kohteissa. Lue esimerkiksi blogikirjoitus aiheesta: Iida-Maria Bimberg ja Jaana Potkonen: Keskustelua Kaikukortista ja tiedolla johtamisesta.

2. Kaikukanta asiakastiedon palautekanavana:  valitaan Kaikukortille yhteiskehittämisen menetelmin jokin validoitu hyvinvointia mittaava mittari ja jokin fiilismittari.

3. Tiedolla johtaminen sektorirajoja ylittävässä toimijuudessa: eli selvitetään haluaisiko ja hyötyisikö Kaikukortti-verkosto Kaikukantaan kanavan, jossa kortinjakaja voi olla suoraan yhteydessä kortin kulttuuri- ja liikuntakohteisiin ja päinvastoin.

4. Kaikukantaa kehitetään kulttuuritapahtumiin osallistumisen sosiaalisten esteiden madaltajana. Helpotetaan sitä, että Kaikukortin haltija saisi seuraa osallistumiseen. Käytännössä edistetään sitä, että kortinjakaja voisi Kaikukannassa kysyä ryhmäläisiä mukaan Kaikukortti-kohteeseen. Tampereen kaupunki on lisäksi pilotoinut Kaikukortti-klubia yhteistyössä kanssamme.

5. Kaikukortille tuotetaan  pahvisen Kaikukortin rinnalle Mobiili-Kaikukortti. Tätä kehitetään erityisesti työpajassa, jossa on mukana kokemusasiantuntijoita.

6. Hankkeessa tehdään yksityisyydensuojakysymysten selvitys ja päivitetään tietosuojaseloste Kaikukannan uusien ominaisuuksien mukaan.

Alkutilanne kaikukannassa

Kaikukannan käyttäjäroolit ja tilastot

Kaikukantaan on rakennettu useita tilastoja (taulukoita, pylväsdiagrammeja), joita Kaikukannan käyttäjät voivat hyödyntää. Kaikukannan tilastoja voivat nähdä Kaikukeskuksen pääkäyttäjät eli administraattorit, Kaikukortti-alueiden paikalliset vastuuhenkilöt/pääkäyttäjät, Kaikukortin jakajaorganisaatiot sekä Kaikukortti-kohteet (kulttuuri- ja liikuntakohteet sekä opistot). Kaikukannan käyttäjien katseluoikeuksia tilastoihin on rajoitettu heidän toiminta-alueensa ja roolinsa mukaan.

Nykyisessä Kaikukannan versiossa on tarjolla seuraavanlaisia tilastoja:

Kaikukortti-alueen vastuuhenkilöille kohdennetut tilastot

• Kaikukortti-alueen toimijoiden määrä

• Tällä hetkellä voimassa olevat ja vanhentuneet Kaikukortit

• Rekisteröidyt, käytetyt ja käyttämättä jääneet Kaikukortit sekä käyttöasteet

• Rekisteröidyt Kaikukortit vuosittain

• Kaikukorttien käytöt vuosittain

• Rekisteröidyt asiakkaan Kaikukortit jakajittain eri vuosina

• Kaikukortin käyttöfrekvenssit vuosittain

• Vuosittaiset Kaikukorttien käytöt Kaikukortti-kohteittain

• Eri vuosina rekisteröidyt Kaikukortit ikäryhmittäin (STEA)

• Rekisteröidyt ja käytetyt Kaikukortit sekä käyttöasteet elämäntilanteittain

• Kaikukortin käytöt (tehdyt hankinnat) elämäntilanteittain

• Rekisteröidyt ja käytetyt Kaikukortit sekä käyttöasteet äidinkielen mukaan

• Kaikukorttien käytöt (tehdyt hankinnat) äidinkielen mukaan

• Rekisteröidyt ja käytetyt Kaikukortit sekä käyttöasteet sukupuolen mukaan

• Kaikukorttien käytöt (tehdyt hankinnat) sukupuolen mukaan

• Rekisteröidyt Kaikukortit kuukausittain

• Oman ja muiden alueiden (ristiinkäyttö) Kaikukorteilla tehdyt hankinnat toimijoittain

Kaikukortin jakajille kohdennetut tilastot

• Rekisteröidyt, käytetyt ja käyttämättä jääneet Kaikukortit ja käyttöaste

• Tällä hetkellä voimassa olevat ja vanhentuneet Kaikukortit

• Rekisteröidyt Kaikukortit kuukausittain

• Kaikukorttien käytöt eri vuosina

• Rekisteröidyt Kaikukortit sukupuolittain ja ikäryhmittäin (STEA)

• Kaikukorttien käytöt alueittain (kvartaalitilasto)

• Rekisteröidyt ja voimassa olevat Kaikukortit kuukausittain

Kaikukorttikohteelle kohdennetut tilastot

• Kirjatut käytöt kuukausittain

• Kirjaukset ja Kaikukorttien määrät tapahtumittain

• Asiakkaan ja yhteisön Kaikukorttien käyttöjen kirjaukset tapahtumittain

• Kävijät omalta ja muilta Kaikukortti-alueilta

 

Tarkemmat kuvaukset tilastoista voit löytää verkkosivuiltamme: https://kaikukortti.fi/lisatietoa/kaikukortin-tilastot/ otsikon ”Kaikukannan tilastointinäkymä Dashboard” alta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Syksyn 2022 työpajojen koostetta:

Tiedolla johtaminen (Kaikukortti-tilastoinnin hyödyntäminen)

Kaikukantaan tallennetaan tällä hetkellä seuraavia taustatietoja Kaikukortin haltijoista: syntymävuosi, sukupuoli (mies, nainen, muu, tyhjä), äidinkieli/kielet, elämäntilanne (työssäkäyvä, työtön, opiskelija, eläkkeellä), postinumero ja kortinhaltijan alle 16-vuotiaiden lasten tai lastenlapsien lukumäärä:  Tietosuojaseloste Kaikukortti.fi-verkkosivulla

Tilastointiin keskittyneessä työpajassa tuotiin esille, että on parempi kerätä enemmän tietoa kuin vähemmän, koska tiedon käyttötarve saattaa syntyä myöhemmin. Työpajoissa ehdotettiin, että Kaikukortin haltijan koulutustaustaa ja sosioekonomista asemaa kysyttäisiin uusina taustatietoina Kaikukorttia jaettaessa. Kokemusasiantuntijoilta tuli ehdotukseen selkeä kieltävä vastaus, mutta he totesivat, että erillisissä anonyymeissä kyselyissä näitä tietoja voidaan kysyä.

Kaikukortin tilastoja voidaan käyttää tiedolla johtamisessa monella tasolla, hyvinvointialueista ja kunnista yksittäisiin Kaikukortin jakajiin ja Kaikukortti-kohteisiin. Kaikukortti mainitaan jo useiden kuntien hyvinvointikertomuksissa ja -suunnitelmissa. Kaikukortti-työpajoissa pohdittiin, voisiko Kaikukortti-toiminta olla osa hyvinvointialueen palveluohjausta, hyvinvointilähetettä tai kulttuurireseptiä. Lisäksi mietittiin, voisiko Kaikukortti-tietoja hyödyntää kuntien ja hyvinvointialueen avustusvalmisteluissa. On hyvä muistaa, että Kaikukortti-alueiden Kaikukortti-palautekokouksetkin ovat tiedolla johtamista.

Kaikukortti-työpajoissa mietittiin, olisivatko Kaikukortti-tilastot julkaistavissa esimerkiksi kestävän kehityksen mittaristoissa (Kuusikkokunnat) tai eri kaupunkien tilannekuva-raporteissa. Työpajan osallistujat pitivät tärkeänä, että Kulttuuria kaikille -palvelun pitäisi hallinnoida vertailukelpoisia tilastoja valtakunnallisesti ja tukea alueita. Tilastoihin toivotaan myös laadullista tietoa numeerisen lisäksi sekä sitä, että tilastoja on avattu ja selitetty. Työpajoissa pidettiin tärkeänä, että Kaikukortin haltijoilta saataisiin käyttökokemuksista lainauksia, tarinoita, joita voisi käyttää numeerisen tiedon tukena.

Erityisesti tilastointiin keskittyneessä työpajassa todettiin, että Kaikukannan kehittämisessä olisi hyvä käyttää olemassa olevia tietovarantoja, esimerkiksi Kaikukortin haltijan vastausvaihtoehdot elämäntilanne-kysymykseen otetaan nykyään THL:n työvoimaankuuluminen-luokittelusta. Kaikukortti-työpajoissa pohdittiin mahdollisuutta hyödyntää Kaikukannan sisältöä sote-toimijoiden sisäisissä järjestelmissä. Esiin tuli myös ajatuksia, että Kaikukanta-dataa voisi vertailla esimerkiksi köyhyystilastojen kanssa.

Työpajoissa nousi myös huoli, jaetaanko Kaikukortteja samoilla periaatteilla kaikilla alueilla. Tämän vuoksi on tärkeää, että henkilöstön vaihtuessa uudet henkilöt perehdytetään Kaikukortin toimintamalliin, ja Kaikukanta-järjestelmä tukee ja ohjaa toimintamallin noudattamista.

Kaikukortti-työpajoissa tuli esiin tarpeita uusille tilastoille ja Kaikukannan toiminnallisuuksille. Kaikukortin käytön tilastoihin olisi hyvä saada mukaan kulttuuritapahtumien genre, kulttuurikohteen tilastoihin toivotaan tietoa ristiinkäytöstä ja Kaikukortin jakajat toivovat tietoa, missä kohteissa heidän jakamiaan kortteja käytetään.

Kaikukantaan kaivataan lisää vertailumahdollisuuksia esim. eri samankaltaisten organisaatioiden välillä (myös alueellisesti) sekä tietoa, mitkä toimijat ovat mukana Kaikukortti-toiminnassa.

Yksi kysymys oli, voisiko Kaikukortin käyttöasteen laskea jakajakohtaisesti. Työpajassa todettiin, että tämä voi olla hieman riskaabelia, mutta omaan käyttöön se voisi olla sopivaa, esimerkiksi osana kehityskeskustelua.

Kaikukortin vaikuttavuuden mittaaminen

Tilastointia käsittelevässä työpajassa pohdittiin erilaisten mittareiden ominaisuuksia ja käyttöä, sillä hankkeen yhtenä tavoitteena on Kaikukortin vaikuttavuuden mittaaminen. Työpajoissa pidettiin tärkeänä, että mittari olisi nopeasti täytettävä ja vapaaehtoinen. Kortinsaajan hyvinvointia voisi seurata jollakin päteväksi todetulla (validoidulla) ja nopeasti täytettävällä mittarilla, kun asiakas saa Kaikukortin ja uusii sen. Työpajassa käsitellyistä mittareista seuraavat kolme valikoituivat ehdotukseksi kortinsaajan hyvinvoinnin seuraamiseen:

  1. Koetun elämäntyytyväisyyden mittari (SWB, London School of Economics), jota ArtWell-tutkimushanke on testannut Suomessa.

Koetun elämäntyytyväisyyden mittarissa on vain yksi kysymys: miten tyytyväinen olet tällä hetkellä elämääsi kaiken kaikkiaan, mihin vastataan asteikolla: 0 täysin tyytymätön - 10 täysin tyytyväinen.

  1. Maailman terveysjärjestön viiden kysymyksen hyvinvointiasteikko (WHO-5), jota ArtWell-tutkimushanke on testannut Suomessa.

WHO:n luomassa mittaristossa vastataan viiteen kysymykseen asteikolla 0 en lainkaan – 5 kaiken aikaa. Kysymykset ovat: 1. Olen ollut iloinen ja hyväntuulinen. 2. Olen ollut levollinen ja rentoutunut. 3. Olen ollut toimelias ja tarmokas. 4. Herätessäni olen tuntenut itseni virkeäksi ja levänneeksi. 5. Jokapäiväiseen elämääni on kuulunut paljon asioita, jotka kiinnostavat minua.

Vastaajat vastaavat kuhunkin viiteen väittämään sen mukaan, mikä kuvaa parhaiten tuntemuksia viimeisen kahden viikon ajalta.

  1. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen osallisuusindikaattori

Linkki: https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/osallisuuden-edistaminen/heikoimmassa-asemassa-olevien-osallisuus/tutkimus/osallisuusindikaattori-mittaa-osallisuuden-kokemusta

Osallisuusindikaattori sisältää kymmenen väittämää: 1. Tunnen, että päivittäiset tekemiseni ovat merkityksellisiä. 2. Saan myönteistä palautetta tekemisistäni. 3. Kuulun itselleni tärkeään ryhmään tai yhteisöön. 4. Olen tarpeellinen muille ihmisille. 5. Pystyn vaikuttamaan oman elämäni kulkuun. 6. Tunnen, että elämälläni on tarkoitus. 7. Pystyn tavoittelemaan minulle tärkeitä asioita. 8. Saan itse apua silloin, kun sitä todella tarvitsen. 9. Koen, että minuun luotetaan. 10. Pystyn vaikuttamaan joihinkin elinympäristöni asioihin. Näihin vastataan asteikolla 1–5: Täysin samaa mieltä – täysin eri mieltä.

Seuran haku Kaikukortilla

Kaikukeskuksen kyselyiden perusteella seuran puute on yksi suurimpia esteitä käyttää Kaikukorttia. Työpajoissa tuotiin esille, että seura olisi tärkeää tilanteissa, joissa omat ystävät eivät ole kiinnostuneita kulttuurista.

Työpajoissa keskusteltiin mahdollisuudesta luoda Kaikukortin haltijoiden keskinäinen keskustelu- tai viestintäkanava, jossa he voisivat etsiä kulttuurista kiinnostunutta seuraa toisistaan, vaihtaa mielipiteitä Kaikukortti-kohteista ja niiden tarjonnasta. Ajatus oli mielenkiintoinen, mutta työpajoissa todettiin, että se on käytännössä vaikea toteuttaa. Haasteena pidettiin sitä, että Kaikukortin haltijoiden suuresta määrästä johtuen kontaktien hallinnointia ja keskustelujen moderointia tarvittaisiin, eikä niihin ole resursseja.

Työpajoissa tuotiin esille, että parempi vaihtoehto olisi, että kortinjakajat tai kortin kulttuurikohteet järjestäisivät kulttuuritreffejä Kaikukortin haltijoille ja toisivat täten mahdollisuuden tavata muita kortinhaltijoita. Tätä ideaa on tarkoitus vielä kehittää eteenpäin, esimerkiksi luomalla oma kanava Kaikukortin jakajan ja haltijan väliseen tiedottamiseen. Kanavan kautta voisi aktivoida yhteisön Kaikukortin käyttöä, koska se on hyvä työväline asiakkaiden Kaikukortin käytön kynnyksen alentamiseen. Tuetut ryhmäkäynnit voivat kannustaa Kaikukortin haltijaa omatoimiseen Kaikukortin käyttöön ja tutustuttaa häntä muihin ryhmän jäseniin. Ryhmäkäynnit voivat edistää esimerkiksi kotoutumista ja kielen oppimista. Työpajoissa pidettiin hyödyllisenä, että Kaikukortteja jakavan toimijan työntekijä tai vapaaehtoinen saisi yhteyden asiakkaisiinsa Kaikukannassa olevan viestintäkanavan kautta.

Työpajoissa keskusteltiin myös, voisiko viestintäkanava olla kaksisuuntainen eli voisiko Kaikukortin haltija lähettää Kaikukortin jakajalle viestejä. Koska kanavan kautta saattaisi tulla Kaikukortti-toimintaan liittymättömiä viestejä ja kommentteja ja kanavan moderointi on käytännössä mahdotonta järjestää, niin johtopäätöksenä oli, että kanavan toteutetaan vain yksisuuntaisena. Kortin jakaja voi lähettää viestejä Kaikukortin haltijalle, jos haltija on sallinut toiminnan.

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Tapahtumia

Mainostamme hankkeen tapahtumia ja etenemistä Kaikukortti.fi-verkkosivulla ja täällä Innokylässä. Hankkeen kohderyhmänä ovat Kaikukortin haltijat, Kaikukortti-verkosto (Kaikukortti-verkoston vastuuhenkilöt, kunnat, hyvinvointialueet, eri järjestöt, Kaikukortin jakajat ja Kaikukortin kulttuuri- ja liikuntakohteet) sekä aiheesta kiinnostuneet sidosryhmät.

Ota yhteyttä, jos kiinnostuit!

Hankkeen kulku

Vuosi 2022

Hankkeen ensimmäinen vuosi 2022 kului erityisesti esiselvitykseen, verkostotyöhön, kyselyihin Kaikukortti-verkostolle ja kortinhaltijoille, konkreettisiin tapaamisiin kohderyhmän kanssa, tilaisuuksiin ja työpajoihin sekä etänä että läsnä (Tampereella ja Oulussa). Hanke järjesti vuonna 2022 yhteensä 10 toimintoa. 

Yksi hankkeen ylätason tavoite on nostaa vahvemmin esiin köyhyyttä kokevien ihmisten kokemuksia sote- ja hyte-alan kehittämistyössä. Esimerkiksi hankkeen työpajoissa on keskusteltu hieman eri painotuksin tiedolla johtamisesta ja kortinhaltijoiden hyvinvoinnin edistämisestä. 
 

Vuosi 2023

Keväällä 2023 hanketyöntekijöitä työllisti muun muassa syksyn 2022 työpajojen annin koostaminen (kooste työpajoista alla) ja kommentointikierros Kaikukannan tulevia vaatimusmäärittelyjä varten sekä mittarin valinta Kaikukortille. 

Kooste työpajoista [PDF]
Saavutettava docx-kooste työpajoista löytyy hankkeen sivulta Kulttuuria kaikille -palvelun verkkosivulla. 

Hanketiimi koosti Kaikukortista hyte-palvelukonsepti-toimintamallikortin Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle.

Keväällä 2023 pidettiin kaksi etätyöpajaa 24.5.2023: Kulttuurihyvinvoinnin äärellä - Mittaaminen ja seuraa osallistumiseen (siirryt sivulle Kaikukortti.fi).

Kesän ja syksyn 2023 aikana Kaikukortti vaikuttaa -hankkeessa järjestettiin työpajat yksityisyydensuojaselvitykseen liittyen Privaonin kanssa. Nämä työpajat toimivat pohjana muun muassa tietosuojaselosteelle.

Syksyllä 2023 hanke järjesti Mobiili-Kaikukortin kehittämisen työpajan Kokkolassa (siirryt sivulle Kaikukortti.fi). Työpajassa oli erityisenä painotuksena kokemusasiantuntijoiden osallistuminen.

Suuri ponnistus hankkeessa oli syksyn aikana tehty vaatimusmäärittely Kaikukannan uusia ominaisuuksia varten. 

Vuosi 2024

Vuonna 2024 hanketyöntekijöitä työllistää Kaikukannan ja Mobiili-Kaikukortin kilpailutus ja hankinnat sekä testaus, dokumentointi sekä koulutusmateriaalien tuottaminen ja koulutukset uudesta Kaikukannan versiosta sekä Mobiili-Kaikukortista. Lisäksi hanketyöntekijöitä työllistää yksityisyydensuojaselvitys ja siihen liittyvät dokumentit (tietosuojaseloste), rekisterinpitäjyysasiat ja vaikuttavuuden arviointi hankkeesta sekä alustavat suunnitelmat Kaikukannan tulevasta rahoituksesta. Kaikukortti haluttaisiin lisäksi THL:n hyte-toimintamalliarviointiin. Hankkeen tuloksia raportoidaan.

Seuraa viestintäämme Kaikukortin verkkosivulla ja Kaikukortin Facebook-sivulla.

Yhteystiedot

Kaikukortti-tiimi:

Mira Haataja (työvapaalla 1.2.-31.12.2024)
erityisasiantuntija, kehittäminen ja taloushallinta
mira.haataja@cultureforall.fi
puh. 040 213 6339

Seppo Mallenius
erityisasiantuntija, ICT ja kehittäminen
seppo.mallenius@cultureforall.fi
puh. 040 554 4321

Hamze Mohamed
Hankekoordinaattori, ICT ja kehittäminen, Kaikukanta
hamze.mohamed@cultureforall.fi
puh. 040 199 0406

Marjo Oja-Kaukola
erityisasiantuntija, viestintä ja kehittäminen
marjo.oja-kaukola@cultureforall.fi
puh. 040 541 9244

Mari Peltomäki 15.1.2024 alkaen
vs. erityisasiantuntija, kehittäminen ja viestintä
mari.peltomäki@cultureforall.fi
puh. 040 213 6339

Heini Pehkonen 15.1.2024 alkaen
Hankekoordinaattori, Kaikukanta ja Kaikukortti
heini.pehkonen@cultureforall.fi

 

Tavoiteltu muutos

Mitä tapahtuu, eli tavoitteet käytännössä?

1. Tiedolla johtaminen: sanallistetaan esimerkein mitä tiedolla johtaminen Kaikukortti-työssä on kunnissa ja hyvinvointialueilla sekä yksittäisissä Kaikukortin jakajatahoissa ja Kaikukortin kohteissa. Lue esimerkiksi blogikirjoitus aiheesta: Iida-Maria Bimberg ja Jaana Potkonen: Keskustelua Kaikukortista ja tiedolla johtamisesta.

2. Kaikukanta asiakastiedon palautekanavana:  valitaan Kaikukortille yhteiskehittämisen menetelmin jokin validoitu hyvinvointia mittaava mittari ja jokin fiilismittari.

3. Tiedolla johtaminen sektorirajoja ylittävässä toimijuudessa: eli selvitetään haluaisiko ja hyötyisikö Kaikukortti-verkosto Kaikukantaan kanavan, jossa kortinjakaja voi olla suoraan yhteydessä kortin kulttuuri- ja liikuntakohteisiin ja päinvastoin.

4. Kaikukantaa kehitetään kulttuuritapahtumiin osallistumisen sosiaalisten esteiden madaltajana. Helpotetaan sitä, että Kaikukortin haltija saisi seuraa osallistumiseen. Käytännössä edistetään sitä, että kortinjakaja voisi Kaikukannassa kysyä ryhmäläisiä mukaan Kaikukortti-kohteeseen. Tampereen kaupunki on lisäksi pilotoinut Kaikukortti-klubia yhteistyössä kanssamme.

5. Kaikukortille tuotetaan  pahvisen Kaikukortin rinnalle Mobiili-Kaikukortti. Tätä kehitetään erityisesti työpajassa, jossa on mukana kokemusasiantuntijoita.

6. Hankkeessa tehdään yksityisyydensuojakysymysten selvitys ja päivitetään tietosuojaseloste Kaikukannan uusien ominaisuuksien mukaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä: köyhyyttä kokevat nuoret, aikuiset ja ikäihmiset sekä perheet. Yksi hankkeen ylätason tavoite on nostaa vahvemmin esiin köyhyyttä kokevien ihmisten kokemuksia sote- ja hyte-alan kehittämistyössä.