Kehittämismalli kestävämmän työyhteisön rakentamiseksi
Kehittämismallin keskeisenä tehtävänä oli kestävien ja joustavien toimintatapojen vahvistaminen pk-yrityksissä. Yritysten kanssa kehitettiin yrityksen toimintatapoja ja -kulttuuria neljä työpajaa sisältävällä kehittämispolulla.
Uudenmaan selviytymissuunnitelmassa 2020-2023 korostetaan elinkeinoelämän pitkäjänteistä uudistamista, jossa työntekijät ovat avainasemassa. Yrityksen menestystä siivittää se, että tehdään yhdessä koko henkilöstön kanssa kauaskantoisia ja mahdollisimman kestäviä suunnitelmia, valintoja ja päätöksiä. Kestävämmän työkulttuurin kehittämisessä edistetään työntekijöiden työhyvinvointia, työhön sitoutumista, yhdenvertaisuutta, moninaisuutta ja työturvallisuutta (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2021).
Tässä kehittämisessä huomioitiin yritysten muutosjoustavuus ja kestävä kehitys erityisesti sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta. Sosiaalinen kestävyys on yhteydessä työhyvinvointiin.
Lähtökohtana oli edistää yritysten resilienssiä ja kestävää kehitystä tarkoituksena varmistaa niiden tulevaa olemassaoloa ja menestystä. Tähän liittyy se, että yrityksissä tulisi tehdä mahdollisimman kauaskantoisia ja kestäviä suunnitelmia, valintoja ja päätöksiä toimintatapoihin ja työntekijöihin liittyen. Siksi inhimilliseen ja taloudelliseen kestävyyteen, kuten muiden ihmisten kohteluun ja työyhteisön rakentamiseen, tulisi yrityksissä panostaa. Yhä tärkeämmäksi asiaksi on noussut työntekijöiden äänen kuuleminen ja tasavertainen osallistaminen toiminnan kehittämiseen. Ne myös määrittävät sen, millaista työvoimaa yrityksiin saadaan ja kuinka kilpailukykyisiä yritykset tulevat olemaan.
Kehittämistyöhön osallistui 24 uudenmaan alueella toimivaa sosiaali,- terveys- ja hyvinvointipalvelualan mikro- ja pk-yritystä, osallistuvien henkilöiden määrä oli 75. Työyhteisöt (yrittäjä ja työntekijät tai osa työntekijöistä) osallistuivat yrityskohtaisiin kehittämisprosesseihin yhdessä ja yhdenvertaisesti. Prosessit toteutettiin yhteiskehittämisen menetelmien avulla työpajoissa, joissa jokainen pääsi aktiivisesti osallistumaan ja tuli myös kuulluksi tasapuolisesti.
Tavoiteltuna muutoksena oli yritysten muutosjoustavuuden lisääntyminen, kestävään työhön liittyvien toimintatapojen merkityksen ymmärtäminen ja toimiminen sen suuntaisesti sekä yhteiskehittämisen ja ratkaisukeskeisen toimintatavan juurruttaminen työyhteisöihin.
Asiakasryhmänä on ollut 23 Uudellamaalla toimivan hyvinvointialan yrityksen yrittäjiä ja työntekijöitä. Yhteensä osallistujia oli 75. Lähtökohtana oli koko työyhteisön mukaanotto kehittämiseen. Yrittäjää / vastuuhenkilöä on tiedotettiin osallistumisen periaatteeista ja hän päätti viime kädessä osallistujat. Yrittäjän/vastuuhenkilön kanssa käytyjen kahdenkeskisten keskustelujen lisäksi koko/suurin osa henkilöstöstä osallistui neljään työpajaan. Osallistujilta on kerättiin jatkuvaa palautetta ja yrittäjältä/vastuuhenkilöltä kerättiin lisäksi kirjallinen palaute prosessin päätyttyä.