Kerralla enemmän vastaanoton suun sairauksia ennaltaehkäisevä, terveyttä edistävä ja omahoitoa tukeva toimintamalli (RRP,P4,I1)
Toimintamalli kuvaa "Kerralla enemmän" vastaanottomalissa toteutettavaa hoitoon sitouttamisen ja hoidon jatkuvuuden varmistamisen hoitopolkua. Malli liittyy:https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/suun-terveydenhuollon-kerralla-enemman-vastaanottomalli
Arvioinnin perusteella suositellaan Kerttu-toimintamallin laajentamista pilotti hanketta suuremman potilasvolyymin hoitoloihin, joissa toiminnasta saadulla lisähyödyllä onnistutaan kattamaan toiminnanohjausjärjestelmästä syntyvät lisäkustannukset. Tässä Kerttu toimintamalli pilotissa kuitenkin huomioitiin, että vajaallakin henkilöstöllä toteutettuna Kertulla päästään kustannusneutraaliin tulokseen lisenssikustannuksen osalta.
Kerttu- toimintamallissa oli asiakkaina aikuiset - ja lapsipotilaat.
Tässä Kerttu toimintamallissa ei tehty potilassegmentointia normaalista poikkeavalla tavalla, ainoastaan potilaat, joiden kuntoisuuden ei arvioitu olevan riittävä toimintamallin toteutuksessa oli rajattu pois.
Lapsipotilaista Kerttu-toimintamalliin ohjautui jonkin verran enemmän suurempi riskisiä lapsia ja nuoria normaalitoimintaan verrattuna. Lasten tarkastukset toteutetaan pääsääntöisesti pop-up toimintana ja Kerttuun ohjautuivat jatkokäynnit sekä osittain myös potilaat, jotka eivät pystyneet osallistumaan pop-up toimintaan. Jatkossa potilassegmentointi kannattaa huomioida, työjaollisesta näkökulmasta ajatellen.