Suun terveydenhuollon "Kerralla enemmän" -vastaanottomalli

Suun terveydenhuollon "Kerralla enemmän" -vastaanottomallin ajatuksena on se, että potilaalle tehdään mahdollisimman paljon hoitotoimenpiteitä mahdollisimman vähillä käyntikerroilla. 

Toimintamallin nimi
Suun terveydenhuollon "Kerralla enemmän" -vastaanottomalli
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Suun terveydenhuollon "Kerralla enemmän" -vastaanottomallin ajatuksena on se, että potilaalle tehdään mahdollisimman paljon hoitotoimenpiteitä mahdollisimman vähillä käyntikerroilla. 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue suun terveydenhuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Pirkanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Emma Mononen

Luotu

25.09.2023

Viimeksi muokattu

25.09.2023
Ratkaisun perusidea

Suun terveydenhuollon vastaanottotoimintaa on saatu optimoitua hoitoprosessin hukkaa poistavalla, reaaliaikaisella toiminnanohjauksella ja siihen liittyvällä toimintamallilla. Kerralla enemmän - toimintamallin avulla voidaan vaikuttaa palvelun laadun, tehokkuuden ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Toimintamallin ajatuksena on se, että potilaalle tehdään mahdollisimman paljon hoitotoimenpiteitä mahdollisimman vähillä käyntikerroilla. Reaaliaikaisen järjestelmän ja ammattiryhmien välisen tiimityön avulla nopeutetaan asiakkaan hoitoon pääsyä ja lyhennetään hoitojakson ajallista kestoa. 

Vastaanottomalli soveltuu hyvin aikuisväestön kiireettömään hammashoitoon, väestön kokonaishoitoon ja hoitojonon purkuun. Toimintamallia voidaan kohdentaa myös kiirehoidon palveluihin.  Kerralla enemmän toimintamallia toteutetaan jo useilla hyvinvointialueilla ja näiden kokemusten perusteella toiminnanohjauksen avulla on saatu myönteisiä vaikutuksia aikuisväestön palvelutarjontaan, hoitoon pääsyyn ja asiakastyytyväisyyteen.  Asiakkaat ovat erityisen tyytyväisiä palvelun saatavuuteen ja hoitojakson ajallisesti lyhyeen kestoon.  Suun terveydenhuollon henkilöstön työhyvinvointia on voitu parantaa tarjoamalla ammatilliselle työskentelylle joustavaa ja paineettomampaa työnkuvaa.    

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toiminta vastaanotolla perustuu potilaan hoidon tarpeen mukaiseen ohjaukseen ja joustavaan tapaan ajatella ja tehdä ammatillista hoitotyötä. Vastaanoton sujuvuus ja joustavuus turvataan parhaiten silloin kun toiminnan käytössä on 8–10 vastaanottohuonetta.  Hoitotiimin muodostavat hammaslääkärit, hammashoitajat, suuhygienistit ja vuoropäälliköt. Vuoropäällikkö hoitaa vastaanoton päivittäistä asiakasohjausta ja siihen liittyviä muutoksia poistaen toiminnan hukkaa. Hoitohuoneissa hammaslääkäri/hammashoitaja työparin tavoitteena on tehdä potilaalle mahdollisimman paljon toimenpiteitä samalla käynnillä. Suuhygienistin tehtävänkuva on potilaan ennalta ehkäisevä hoito ja omahoidon ohjaus.  Vastaanottomallin toiminnanohjausjärjestelmät ovat reaaliaikaisia, digitaalisia järjestelmiä, joiden tehtävänä on ohjata päivän asiakasprosessia. Järjestelmän avulla ohjataan päivittäistä potilasvirtaa siten että poistetaan aikahukkaa, parannetaan hoidon saatavuutta ja vaikuttavuutta. Toiminnanohjausjärjestelmä on mahdollista integroida LifeCare potilastietojärjestelmään. 

 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kerralla enemmän -pilotin toteutus on kestoltaan yksi vuosi.  Pilotin kokonaisuus sisältää järjestelmän käyttöönottokoulutuksen ja henkilöstön perehdytyksen sekä tukipalvelun pilotin aikana.  Pilotin kuluessa toimintaa päästään arvioimaan hoitojonojen ja hoitopääsymääräaikojen perusteella ja kokonaistoimintaa arvioidaan laajasti pilotin loppuvaiheessa toiminnanohjausjärjestelmän sisältämän raportoinnin avulla.

 

 

Lisätietoja toimintamallista: anne-mari.aaltonen@pirha.fi

Kansikuva
Suun terveydenhuollon "Kerralla enemmän" -vastaanottomalli

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä