Kerralla enemmän vastaanoton suun sairauksia ennaltaehkäisevä, terveyttä edistävä ja omahoitoa tukeva toimintamalli (RRP,P4,I1)

Toimintamalli kuvaa "Kerralla enemmän" vastaanottomalissa toteutettavaa hoitoon sitouttamisen ja hoidon jatkuvuuden varmistamisen hoitopolkua. Malli liittyy:https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/suun-terveydenhuollon-kerralla-enemman-vastaanottomalli

Toimintamallin nimi
Kerralla enemmän vastaanoton suun sairauksia ennaltaehkäisevä, terveyttä edistävä ja omahoitoa tukeva toimintamalli (RRP,P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli kuvaa "Kerralla enemmän" vastaanottomalissa toteutettavaa hoitoon sitouttamisen ja hoidon jatkuvuuden varmistamisen hoitopolkua. Malli liittyy:https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/suun-terveydenhuollon-kerralla-enemman-vastaanottomalli

Toteutuspaikka
Nokian sosiaali-ja terveysasema
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anu Bjurström

Luotu

21.08.2024

Viimeksi muokattu

30.06.2025
Ratkaisun perusidea

Kerttu-toimintamallin pilotilla tavoitellaan asiakaslähtöisyyden, palvelun laadun, vaikuttavuuden, tehokkuuden ja saatavuuden paranemista. Tämä tapahtuu hoitamalla potilaat mahdollisimman pitkälle yhden käynnin aikana, jolloin käyntimäärät potilasta kohden vähenevät ja hoitojaksojen kestot lyhenevät. Lisäksi erityisesti suuhygienistin tehtävänkuvassa korostuvat omahoidon ohjaus ja ennaltaehkäisevän hoidon toteutus. Muiden hyötyjen lisäksi toimintamallista syntyvällä kustannushyödyllä / tehokkuudella on tarkoitus saada katettua toiminnanohjausjärjestelmän toimittajan vuosilisenssin kustannukset.

Toimintaympäristö

Arvioinnin perusteella suositellaan Kerttu-toimintamallin laajentamista pilotti hanketta suuremman potilasvolyymin hoitoloihin, joissa toiminnasta saadulla lisähyödyllä onnistutaan kattamaan toiminnanohjausjärjestelmästä syntyvät lisäkustannukset. Tässä Kerttu toimintamalli pilotissa kuitenkin huomioitiin, että vajaallakin henkilöstöllä toteutettuna Kertulla päästään kustannusneutraaliin tulokseen lisenssikustannuksen osalta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kerttu- toimintamallissa oli asiakkaina aikuiset - ja lapsipotilaat.

Tässä Kerttu toimintamallissa ei tehty potilassegmentointia normaalista poikkeavalla tavalla, ainoastaan potilaat, joiden kuntoisuuden ei arvioitu olevan riittävä toimintamallin toteutuksessa oli rajattu pois.

Lapsipotilaista Kerttu-toimintamalliin ohjautui jonkin verran enemmän suurempi riskisiä lapsia ja nuoria normaalitoimintaan verrattuna. Lasten tarkastukset toteutetaan pääsääntöisesti pop-up toimintana ja Kerttuun ohjautuivat jatkokäynnit sekä osittain myös potilaat, jotka eivät pystyneet osallistumaan pop-up toimintaan. Jatkossa potilassegmentointi kannattaa huomioida, työjaollisesta näkökulmasta ajatellen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kerttu-toimintamallia tehtiin joka viikko maanantaista torstaihin vuorotellen perinteisen vastaanoton kanssa. Kertussa hyödynnettiin toiminnanohjausjärjestelmää, joka oli osittain automaation ja osittain vuoropäällikön työn avulla ohjattu kokonaisuus. Mallissa käytettiin joustavia hoitoaikoja, jolloin potilaan hoitoaika joustaa hoidon (/toimenpiteiden) tarpeen mukaan.  Kertussa hoidettiin kaikkia suun terveydenhuollon perustason palveluja (pl. protetiikka ja leikkaukselliset poistot). Mahdollinen jatkohoidon tarve pyrittiin hoitamaan samalla käynnillä. Tavoitteena oli, että hoito saadaan mahdollisimman pitkälle, tai valmiiksi yhden käynnin aikana. Kerttu-toimintamallissa ammattilaisilla ei ole omaa huonetta. Hammaslääkärit ja suuhygienistit vaihtavat huonetta potilaan hoidon tarpeen mukaan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhteenvetona Kertun kustannuksilla päästiin kustannusneutraaliin lopputulokseen tässä pilotissa. Kertun todellista potentiaalia ei päästy kuitenkaan toteuttamaan, sillä toimintaa oli koko ajan tehty vajaalla henkilöstöllä. Työnjako suuhygienistin ja hammaslääkärin välillä ei toteutunut  sujuvasti, tähän olisi voinut vaikuttaa potilassegmentoinnilla sekä resurssivaje vaikutti asiaan. Toiminnanohjausjärjestelmän kustannukset saatiin kuitenkin jo vajaalla resurssilla katettua. Kertun avulla saatiin hoitojaksojen pituutta selvästi lyhennettyä. Lopputuloksena kuitenkin havaittiin, että kyseinen toimintamalli sopii ison potilasvolyymin hoitoloihin.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Potilassegmentointi kannatta toteuttaa, jotta työnjako tulee hyödynnettyä suuhygienistin ja hammaslääkärin välillä. Hoitohuoneiden vaihto koettiin hankalaksi kaikkien ammattiryhmien välillä. Potilasaineksen ja toimenpidevalikoiman yksinkertaistaminen sekä henkilöstöresurssin lisääminen. Henkilöstön aktiivinen kuunteleminen ja huomioiminen tärkeää toimintamallin toteutuksessa

Kansikuva
Kerralla enemmän- mallin hoitoon sitouttamisen ja hoidon jatkuvuuden varmistamisen toimintamalli kuvana

Kehittämisen vaihe

Valmis