Keskitetty asiakas- ja palveluohjaus Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa
Yksi yhteydenotto käynnistää asiakkaan prosessin.
Sosiaali- ja terveydenhuollon siilomaisuudesta johtuen asiakastiedot ovat hajautuneet sosiaali- ja terveyspalvelujen välillä ja siksi tarvitaan keskitettyä järjestelmää luomaan kokonaiskuvaa asiakkaasta. Useasti asiakkaalla on eri palveluja ja ammattilaisia sekä sosiaali- että terveydenhuollon puolella eikä hänen palvelupolkuaan pysytä koordinoimaan hallitusti organisaation sisällä.
Jotta Satakunnan hyvinvointialueella voidaan tarjota yhdenvertaisesti laadukasta asiakas- ja palveluohjausta, on tärkeää jatkaa jo tehtyä kehittämistyötä ja päivittää keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen mallintaminen vastaamaan koko hyvinvointialueen tarpeita. Yhdenmukaisen palveluihin pääsyn varmistamiseksi on välttämätöntä, että Satakunnan hyvinvointialueella on käytössä yhtenäinen toiminnanohjaus- ja asiakkuudenhallintajärjestelmä. Asiakkuudenhallintajärjestelmä helpottaa kokonaiskuvan muodostumista asiakkaan tarpeista ja siten asiakas voidaan ohjata oikeaan palveluun oikea-aikaisesti. Toiminta muuttuu asiakaslähtöisemmäksi, kun ammattilaisilla on ajankohtainen kokonaiskäsitys asiakkaan tilanteesta. Lisäksi toiminnanohjausjärjestelmästä saadun tiedon avulla voidaan ennakoida tulevia resurssitarpeita ja suunnitella palvelurakennetta asiakkaiden tarpeista lähtien Toiminnanohjauksen avulla asiakkaan etenemistä prosesseissa voidaan johtaa hallitummin ja yhdenmukaisemmin.
Ikääntyneiden palveluiden laajempana toimintaympäristönä tulee nähdä yhteistyö muiden Satakunnan hyvinvointialueen vastuualueiden kanssa, erityisesti erityis- ja sairaalapalvelut. Yhteistyötä tehdään kuntien ja kolmannen sektorin kanssa.
Satakunnan hyvinvointialueelle on laadittu hyvinvointistrategia, jota täydentävät ohjelmat ja suunnitelmat. Strategian lähtökohtana on Satakunnan asukkaiden hyvinvointi, terveys ja turvallisuus. Satakunnan hyvinvointialueen yhteisinä arvoina ovat: Palvelemme yhdenvertaisesti, Kohtaamme inhimillisesti, Toimimme ammatillisesti ja Uudistamme vastuullisesti.
Satakunnan 16 kunnassa ainoastaan Porissa on ollut toiminnassa keskitetty asiakas- ja palveluohjaus ja sen tukena SBM-asiakkuudenhallintajärjestelmä. Muissa kunnissa asiakkaiden ja yhteistyötahojen yhteydenotot ja palvelutarpeen pyynnöt ovat päätyneet milloin minnekin ja asiakkaiden asioiden selvittely ei ole käynnistynyt yhdellä yhteydenotolla.
Keskitetyn asiakas- ja palveluohjuksen kehittäminen ja laajentaminen koko Satakunnan hyvinvointialuetta koskevaksi lisää asiakaslähtöisyyttä, asiakkaiden saamien palveluiden yhdenvertaisuuttaa sekä lisää yhteityötä eri tahojen kesken.
TulKodin hankepäälliköllä sekä -koordinaattorilla on aktiivinen rooli kehittämistyössä ja kehittäjäjoukon kokoamisessa. Avoin , kuunteleva ja keskusteleva ilmapiiri on tärkeää, jotta henkilöstö sitoutuu kehittämistyöhön. Yhteistyön merkitys on lähtökohtana kaikessa kehittämisessä.
Kootaan kaksi kehittämisryhmää:
- Ikääntyneiden palveluiden vastuualuejohtajat ja vastuuyksikön päälliköt, TulKoti-hankepäällikkö sekä -koordinaattori
- Sisällön kehittäminen: palveluohjaajat sekä heidän esihenkilönsä, vastuuyksikön päälliköt, TulKoti-hankepäällikkö sekä -koordinaattori
Lisäksi tiivis yhteistyö eri toimijoiden sekä viranhaltijoiden kesken.
Säännölliset palaverit sekä työpajat työryhmien sisällä ja välillä.
Satakunnan hyvinvointialueella kehittäjäjoukko muodostui ikääntyneiden palveluiden johdosta, vastuuyksikön päälliköistä ja esihenkilöistä sekä palveluohjaajista sekä Tulkoti-hankepäälliköstä ja -koordinaattorista.
Asiakkuudenhallintajärjestelmän avulla asiakkaille pystytään yhdellä yhteydenotolla tarjoamaan laadukasta neuvontaa ja ohjausta sekä siirtämään ohjaustiedot prosessissa eteenpäin palvelutarpeen arviointiin. Järjestelmästä saadun tiedon perusteella voidaan myös kohdentaa resursseja oikein sekä johto saa tarvitsemaansa tietoa.
Seurataan asiakasohjaukseen tulleiden yhteydenottojen määrää , palveluntarpeen pyyntöjen toteutumista sekä odotusaikoja.
Tavoitteena on mallintaa keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen käyttämä asiakkuudenhallintajärjestelmän sovellusten käyttöönotot. Kaikki iäkkäät asiakkaat ohjautuvat samaa polkua pitkin palveluihin. Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönotto edellyttää useita työpajoja. palveluprosessien mallintamista sekä uusien prosessien testaamista ennen käyttöönottoa. Prosessien valmistuttua tarvitaan vielä yhteisiä palavereita ja yhteisiä toimintaohjeista, että kaikki toimivat sovittujen käytäntöjen mukaisesti.
Liitteenä suunnitelma SBM-sovellutuksen käyttöönotosta Satakunnan hyvinvointialueen keskitetyssä asiakas- ja palveluohjauksessa.
Asiakkaat, jotka ikänsä, toimintakykynsä, terveydentilansa ja elämän tilanteensa takia ovat monipuolisen neuvonnan, ohjauksen sekä palvelutarpeen arvioinnin tarpeessa. Lisäksi myös yhteistyötahot ja ikääntyneiden läheiset, joilla huoli ikääntyneen henkilön pärjäämisestä.
Satakunnan hyvinvointialueen keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen kehittämisessä on hyödynnetty Porin perusturvan keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen mallia sekä Porissa ja Raumalla käytössä ollutta SBM asiakkuudenhallintajärjestelmää.
Muutoksen tavoitteen on tarjota asiakkaille tasalaatuista neuvontaa ja ohjausta koko Satakunnan alueella asuinalueesta riippumatta. Yksi yhteydenotto käynnistää prosessin. SBM asiakkuudenhallintajärjestelmä ohjaa palveluohjaajia toimimaan samalla tavalla. Järjestelmä tehostaa toimintaa ja parantaa laatua sekä sen avulla pystytään korjaamaan pullonkauloja toiminnassa raporttien avulla.