Kokemusasiantuntijat koulutuskehittäjinä
Propellipäät kokosivat yhdessä Kaakkois-Suomen Sosiaalipsykiatrisen yhdistyksen LOVME-hankkeen kanssa koolle kokemusasiantuntijoita, joiden kanssa kehittettiin palvelumuotoiluvalmennuksen konseptia kokemusasiantuntijoille.
Mielenterveys on jokaista ihmistä koskettava asia, jonka tulevaisuus ei näytä valoisalta. Arvioiden mukaan mielenterveyden häiriöiden kustannukset ovat Suomessa 11 miljardia euroa vuodessa. Ongelma koskettaa jollain tasolla kaikkia Suomessa asuvia, sillä joka viides suomalainen kokee vuoden aikana mielenterveyden häiriöitä. Mieli ry:n keräämien tietojen mukaan 2000-luvulla mielenterveyspalveluihin on panostettu vähemmän kuin muuhun terveydenhuoltoon. Mielenterveyden riskitekijät kasautuvat.
Sosiaali- ja terveysalalla kokemusasiantuntijoiden hyödyntäminen palveluiden kehittämisessä kokemusperäisen tiedon kantajina on jo melko yleistä. Kokemusasiantuntijuuteen liittyy usein erilaista kouluttautumista. Koulutusten kehittäminen yhdessä kokemusasiantuntijoiden kanssa ei ole kuitenkaan vielä systemaattista. Lähdimme kehittämään kokemusasiantuntijoille suunnattua palvelumuotoilukoulutusta heidän kanssaan, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin heidän tarpeisiinsa.
Kokeilimme Kaakkois-Suomen Sosiaalipsykiatrisen yhdistyksen LOV ME-hankkeen kanssa kokemusasiantuntijoiden palvelumuotoilukoulutusta vuoden ajan. Koulutuksen mallin tuottamiseksi keräsimme kokoon yhteiskehittämispajan, johon osallistui koulutuksen käyneitä kokemusasiantuntijoita. Työpaja toimi samalla mallina sille, miten ottaa kokemusperäistä tietoa käyttöön erilaisten koulutusten kehittämisessä. Työpajoissa pohdittiin sekä sitä, mikä tekee koulutuksista huonoja ja mikä tekee niistä hyviä ja tuotettiin elementtejä, joiden avulla kokemusasiantuntijoiden palvelumuotoilukoulutusta saatiin eteenpäin kehitettyä. Koulutuskehittämispajat suunnitteli ja fasilitoi Propellipäiden Muutosmuotoilupäällikkö Milla Mäkinen. Pajojen visualisoinnit toteutti visuaalinen fasilitaattori Pauliina Helle.
Kun kokemusperäinen tieto saadaan mahdollisimman laajalle käyttöön erilaisten palveluiden ja palveluratkaisujen kehittämiseen, saadaan myös palveluita vastaamaan entistä paremmin mielenterveystoipujien tarpeita. Myös kokemusasiantuntijoiden kouluttaminen on osa tätä kokonaisuutta ja sitä yhdessä kehittämällä myös sitä voidaan muotoilla siten, että se palvelee kokemusperäisen tiedon mahdollisimman hyvää käyttöönottoa.