Kokemusasiantuntijatoiminnan koordinointi,toiminnan kehittäminen ja kokemusasiantuntijoiden kouluttaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus - ohjelma ja Kokemustalo ry yhteistyössä koordinoivat, johtavat ja kehittävät Keski-Suomen hyvinvointialueen kokemusasiantuntijatoimintaa yhteisesti sovitun toimintamallin mukaisesti. 

Toimintaympäristö

Asiakasosallisuus on nostettu keskeiseksi osa-alueeksi sote- palveluiden kehittämisessä. Kokemusasiantuntijat toimivat asiakkaiden ja ammattilaisten välisellä rajapinnalla tulkaten tietoa kaksisuuntaisesti. Asiakasymmärryksen lisääntyminen tuo parhaimmillaan säästöä ajassa ja rahassa sekä asiakkaalle, ammattilaiselle, mutta myös yhteiskunnalle. Asiakkaan saadessa oikea-aikaista ja laadukasta palvelua lisääntyy asiakastyytyväisyys ja kuulluksi ja nähdyksi tulemisen kokemus. Parhaimmillaan tämä lisää asiakkaan toimintakykyä ja positiivista kokemusta omasta terveydestä sekä pärjäämisestä omien haasteiden kanssa. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tarve toiminnan keskitetylle koordinoinnille on osoitettu  v.2021 tehdyssä tarvekartoituksessa kokemustoiminnankeskuksesta. Hyödyt tilaajille ja hyvinvointialueelle: koulutetut kokemusasiantuntijat työtehtäviin, asiointi yhden toimijan kanssa, neuvonta ja ohjaus sopimusten teoissa ja  palkkioiden maksuissa. Tilaaja saa työtehtävään sopivimman kokemusasiantuntijan eikä tilaajan tarvitse tietää löytyykö sopiva tekijä, koordinointi etsii ja järjestää tekijän. Tilaaminen helppoa ja myös meillä on myös valmiita toimintamalleja tarjolla. https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/juttupenkki-keskustelu-ja-kohtaamispaikka-ikaantyneille Koordinaattorit tilastoivat kaikki koordinoinnin kautta tulleet kokemusasiantuntijatehtävät. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakasosallisuus on nostettu keskeiseksi osa-alueeksi sote- palveluiden kehittämisessä. Kokemusasiantuntijat toimivat asiakkaiden ja ammattilaiset välisellä rajapinnalla tulkaten tietoa kaksisuuntaisesti. Asiakasymmärryksen lisääntyminen tuo parhaimmillaan säästöä ajassa ja rahassa sekä asiakkaalle, ammattilaiselle, mutta myös yhteiskunnalle. Asiakkaan saadessa oikea-aikaista ja laadukasta palvelua lisääntyy asiakastyytyväisyys ja kuulluksi ja nähdyksi tulemisen kokemus. Parhaimmillaan tämä lisää asiakkaan toimintakykyä ja positiivista kokemusta omasta terveydestä sekä pärjäämisestä omien haasteiden kanssa. 

Muutoksen mittaaminen

Toimintamallin vaikutuksia on vaikea mitata. Koordinoinnin aikana on kehitetty palautelomake ammattilaislle ja asiakkaille.

Toteutussuunnitelma

Kokemusasiantuntijatoiminnan koordinointi ja markkinointi hyvinvointialueella on mahdollista toteuttaa 50% työajalla. Erityisesti kokemusasiantuntijatoiminnan tuntemus on työssä tärkeää. Kokemusasiantuntijoiden palkkioiden maksut koordinoinnin kautta helpottaa tuntien ilmoittamista ja työtehtävien tilastointia sekä ammattilaisten työtä palkkioiden hyväksymisessä ja maksuun laittamisessa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kaikki alueen kokemusasiantuntijat ovat koulutettuja, koulutuksen minimituntimäärä 90 oppituntia on edellytys toimeksiantosopimuksen tekemiselle. Kaikille tehtävä toimeksiantosopimus ja vaitiolositoumus on voimassa toistaiseksi. Toiminta on palkkiollista, myös matkakulut korvataan,samat palkkiot koko hyvinvointialueella. Tilaava yksikkö vastaa kustannuksista (palkkio ja matkakulut). Toimintaa koordinoi kaksi kokemusasiantuntijataustaista koordinaattoria, jotka toimivat myös kouluttajina. 

Ratkaisun perusidea

Kaikki alueen kokemusasiantuntijat ovat koulutettuja, koulutuksen minimituntimäärä 90 oppituntia on edellytys toimeksiantosopimuksen tekemiselle. Kaikille tehtävä toimeksiantosopimus ja vaitiolositoumus on voimassa toistaiseksi. Toiminta on palkkiollista, myös matkakulut korvataan,samat palkkiot koko hyvinvointialueella. Tilaava yksikkö vastaa kustannuksista (palkkio ja matkakulut). Toimintaa koordinoi kaksi kokemusasiantuntijataustaista koordinaattoria, jotka toimivat myös kouluttajina. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kokemusasiantuntijatoiminnan koordinointi ja markkinointi hyvinvointialueella on mahdollista toteuttaa 50% työajalla. Erityisesti kokemusasiantuntijatoiminnan tuntemus on työssä tärkeää. Kokemusasiantuntijoiden palkkioiden maksut koordinoinnin kautta helpottaa tuntien ilmoittamista ja työtehtävien tilastointia sekä ammattilaisten työtä palkkioiden hyväksymisessä ja maksuun laittamisessa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kokemusasiantuntijatoiminnan koordinointi ja markkinointi hyvinvointialueella on mahdollista toteuttaa 50% työajalla. Erityisesti kokemusasiantuntijatoiminnan tuntemus on työssä tärkeää. Kokemusasiantuntijoiden palkkioiden maksut koordinoinnin kautta helpottaa tuntien ilmoittamista ja työtehtävien tilastointia sekä ammattilaisten työtä palkkioiden hyväksymisessä ja maksuun laittamisessa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kokemusasiantuntijuuden vaikutuksia on vaikeaa mitata. Koordinoinnin aikana on kehitetty palautelomake ammattilaisille ja asiakkaille/potilaille.