Kokemusasiantuntijatoiminnan koordinointi,toiminnan kehittäminen ja kokemusasiantuntijoiden kouluttaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus - ohjelma ja Kokemustalo ry yhteistyössä koordinoivat, johtavat ja kehittävät Keski-Suomen hyvinvointialueen kokemusasiantuntijatoimintaa yhteisesti sovitun toimintamallin mukaisesti. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Kokemusasiantuntijatoiminnan koordinointi,toiminnan kehittäminen ja kokemusasiantuntijoiden kouluttaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus - ohjelma ja Kokemustalo ry yhteistyössä koordinoivat, johtavat ja kehittävät Keski-Suomen hyvinvointialueen kokemusasiantuntijatoimintaa yhteisesti sovitun toimintamallin mukaisesti. 

Toteutuspaikka
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, Keski-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Maaret Kokkonen

Luotu

31.08.2023

Viimeksi muokattu

07.09.2023

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Kaikki alueen kokemusasiantuntijat ovat koulutettuja, koulutuksen minimituntimäärä 90 oppituntia on edellytys toimeksiantosopimuksen tekemiselle. Kaikille tehtävä toimeksiantosopimus ja vaitiolositoumus on voimassa toistaiseksi. Toiminta on palkkiollista, myös matkakulut korvataan,samat palkkiot koko hyvinvointialueella. Tilaava yksikkö vastaa kustannuksista (palkkio ja matkakulut). Toimintaa koordinoi kaksi kokemusasiantuntijataustaista koordinaattoria, jotka toimivat myös kouluttajina. 

Toimintaympäristö **

Asiakasosallisuus on nostettu keskeiseksi osa-alueeksi sote- palveluiden kehittämisessä. Kokemusasiantuntijat toimivat asiakkaiden ja ammattilaisten välisellä rajapinnalla tulkaten tietoa kaksisuuntaisesti. Asiakasymmärryksen lisääntyminen tuo parhaimmillaan säästöä ajassa ja rahassa sekä asiakkaalle, ammattilaiselle, mutta myös yhteiskunnalle. Asiakkaan saadessa oikea-aikaista ja laadukasta palvelua lisääntyy asiakastyytyväisyys ja kuulluksi ja nähdyksi tulemisen kokemus. Parhaimmillaan tämä lisää asiakkaan toimintakykyä ja positiivista kokemusta omasta terveydestä sekä pärjäämisestä omien haasteiden kanssa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kaikki alueen kokemusasiantuntijat ovat koulutettuja, koulutuksen minimituntimäärä 90 oppituntia on edellytys toimeksiantosopimuksen tekemiselle. Kaikille tehtävä toimeksiantosopimus ja vaitiolositoumus on voimassa toistaiseksi. Toiminta on palkkiollista, myös matkakulut korvataan,samat palkkiot koko hyvinvointialueella. Tilaava yksikkö vastaa kustannuksista (palkkio ja matkakulut). Toimintaa koordinoi kaksi kokemusasiantuntijataustaista koordinaattoria, jotka toimivat myös kouluttajina. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kokemusasiantuntijatoiminnan koordinointi ja markkinointi hyvinvointialueella on mahdollista toteuttaa 50% työajalla. Erityisesti kokemusasiantuntijatoiminnan tuntemus on työssä tärkeää. Kokemusasiantuntijoiden palkkioiden maksut koordinoinnin kautta helpottaa tuntien ilmoittamista ja työtehtävien tilastointia sekä ammattilaisten työtä palkkioiden hyväksymisessä ja maksuun laittamisessa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kokemusasiantuntijuuden vaikutuksia on vaikeaa mitata. Koordinoinnin aikana on kehitetty palautelomake ammattilaisille ja asiakkaille/potilaille. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Kokemusasiantuntijatoiminnan koordinointi ja markkinointi hyvinvointialueella on mahdollista toteuttaa 50% työajalla. Erityisesti kokemusasiantuntijatoiminnan tuntemus on työssä tärkeää. Kokemusasiantuntijoiden palkkioiden maksut koordinoinnin kautta helpottaa tuntien ilmoittamista ja työtehtävien tilastointia sekä ammattilaisten työtä palkkioiden hyväksymisessä ja maksuun laittamisessa. 

Kansikuva
Kokemusasiantuntija tulkkina ammattilaisen ja asiakkaan välissä.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä