Juttupenkki – keskustelu ja kohtaamispaikka ikääntyneille
Juttupenkki on avoin keskustelu- ja kohtaamispaikka ikääntyneille, jossa ohjaajina ovat kokemusasiantuntijat.
Toimintamallin nimi
Juttupenkki on avoin keskustelu- ja kohtaamispaikka ikääntyneille, jossa ohjaajina ovat kokemusasiantuntijat.
Juttupenkki on ikääntyneille suunnattu avoin keskustelu- ja kohtaamispaikka, joka on kehitetty osana Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmaa yhteistyössä kokemusasiantuntijoiden kanssa. Avoimen kohtaamispaikkatoiminnan tavoitteena on mahdollistaa ikääntyneille kynnyksetön keskustelu- ja kohtaamispaikka, jossa on mahdollisuus keskustella mielen päällä olevista asioista ja tavata toisia ikääntyneitä ja kokemusasiantuntijoita.
Toimintaa on pilotoitu onnistuneesti ja juttupenkin juurruttaminen pysyväksi toiminnaksi on hyvinvointialueen vastuulla.
Ikääntyneiden mielen hyvinvointiin tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota, jotta voidaan ennaltaehkäistä mielenterveys- ja päihdehäiriöiden kehittymistä. Ikääntyneiden terveyden edistäminen ja toimintakyvyn ylläpitäminen ovat keinoja lisätä terveitä ja toimintakykyisiä elinvuosia ja siirtää raskaampien palveluiden tarvetta myöhemmäksi. Fyysisen terveydentilan ja toimintakyvyn edistämisen lisäksi on tärkeää edistää ja tukea ikääntyneiden psyykkistä hyvinvointia.
Yksinäisyyden kokemukset ovat kasvaneet kaiken ikäisten keskuudessa, myös yli 65 -vuotiailla. Erityisesti päivittäin yksinäisyyttä kokevien osuus korostuu Suomen Punaisen Ristin vuonna 2023 teettämässä yksinäisyysbarometrissa. Pitkään jatkunut yksinäisyys vaikuttaa yksilön terveydentilaan ja toimintakykyyn, altistaen eri sairauksille, kuten mielenterveys- ja päihdehäiriöille sekä kognitiiviselle heikentymiselle. Haitallisten terveysvaikutusten lisäksi yksinäisyys aiheuttaa yksilölle inhimillistä kärsimystä. Yksinäisyyden lieventämiseksi tarvitaan aktiivisia toimia. Yksinäisyys heikentää ikääntyneen mielen hyvinvointia ja erilaiset ryhmätoiminnat ovat keino vaikuttaa yksinäisyyteen ja vahvistaa ikääntyneiden mielen hyvinvointia.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty asiakaspalautekyselyllä. Juttupenkin jälkeen asiakkaat ovat täyttäneet vapaaehtoisen asiakaspalautekyselyn, jonka avulla on saatu tietoa muun muassa kuulluksi tulemisen kokemuksesta, syistä lähteä mukaan juttupenkki- toimintaan ja suosittelisiko asiakas juttupenkkiä toisille ikääntyneille. Asiakkailla on ollut mahdollisuus antaa avointa palautetta ja kehittämisideoita kirjallisesti ja keskustellen.
Saadun asiakaspalautteen perusteella tärkein syy lähteä mukaan juttupenkki -toimintaan on ollut uuteen toimintaan liittyvä kiinnostus sekä tarve jakaa mielen päällä olevia asioita. Myös juttukaverin puute ja toive uusista tuttavista olivat syynä osallistumiseen. Vastaajista 87% prosenttia suosittelisi juttupenkkiä tuttavalleen ja 91% koki tulleensa kuulluksi. Tyytyväisiä oltiin juttupenkin monipuolisiin keskusteluaiheisiin ja keskusteluseuraan, tunnelmaa kuvatiin rennoksi ja vapaaksi. Avoimissa vastauksissa toivottiin juttupenkille jatkoa.
Saadun asiakaspalautteen perusteella juttupenkki on tullut tarpeeseen, se on tarjonnut mahdollisuuden asioiden jakamiseen ja keskustelun on koettu piristäneen mielialaa. Myös useat toiveet juttupenkin jatkosta kuvaavat toiminnan tarpeellisuutta. Juttupenkki on tehnyt näkyväksi avoimen, kynnyksettömän kohtaamispaikan tarpeen. Ammattilaisilta saadun palautteen perusteella juttupenkki on toiminut myös hoidollisen intervention tilalla, osa mielenterveys- ja päihdepalveluihin hoidon tarpeen arvioon ohjatuista ikääntyneistä on saanut riittävän avun osallistumisesta juttupenkkiin.