Kokemusasiantuntijatoiminnan vahvistaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4 I1)
Tavoitteena lisätä osallisuutta ja kokemusasiantuntijuutta. Ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden yhteistyöllä voidaan muuttaa yhteiskuntaa avoimempaan ja tasa-arvoisempaan suuntaan.
Hyvinvointialueilla on kasvava paine tehostaa sote-palveluita ja kohdentaa ammattilaisten työpanosta sitä eniten tarvitseville. Väestön ikääntyminen, henkilöstöpula ja kustannuspaineet edellyttävät uusia toimintatapoja, kuten kokemusasiantuntijoiden hyödyntämistä osana palveluprosesseja.
Poliittisesti ja yhteiskunnallisesti korostuvat asiakaslähtöisyys, vaikuttavuus ja osallistavuus. Kokemusasiantuntijuus tukee näitä tavoitteita, mutta vaatii yhtenäisiä rakenteita, koulutusta ja integraatiota palveluihin.
Lainsäädäntö, erityisesti tietosuoja ja asiakasturvallisuus, ohjaa toiminnan kehittämistä. Digitalisaatio tarjoaa uusia mahdollisuuksia kokemusasiantuntijoiden osallistamiseen, ja toiminta voi myös tuoda taloudellisia hyötyjä ennaltaehkäisevien palveluiden kautta.
Kokemusasiantuntijoiden tarve on näyttäytynyt Keski-Suomen alueella selkeänä, johon on lähdetty vahvistamaan kokemusasiantuntijakoulutuksilla.
Yhteistyökumppanina toimi Kokemustalo ry, ja heidän suunnittelema koulutus on muokattu Keski-Suomen alueen kokemusasiantuntijoiden työtehtäviin sopivaksi.
Kokemusasiantuntijakoulutusten lisäksi Keski-Suomen hyvinvointialueella vahvistettiin palvelutarjontaa rekrytoimalla miepä-palveluin kokemusasiantuntijoita pitämään sekä yksilövastaanottoja että ryhmätoimintoja. On tunnistettu, että aina potilaat eivät tarvitse aikaa ammattilaiselle vaan tarve on myös kokemuksellisuuteen perustuville kohtaamisille ja keskusteluille.
Kokemusasiantuntijakoulutusten tavoitteena on ollut
- Antaa koulutukseen osallistuville valmiuksia toimia kokemusasiantuntijan työtehtävissä hyvinvointialueen palveluissa, antaen mahdollisuuden työstää ja jalostaa omaa kokemusta työkaluksi
- Mahdollistaa myös kokemusasiantuntijalle kuntouttava ja eheyttävä kokemus
- Vahvistaa kokemusasiantuntijan omaa polkua opiskelu- ja työelämään
- Vähentää stigmaa, lieventää ennakkoluuloja ja ihmisten eriarvoisuutta
- Vahvistaa sote-palvelutarjontaa muiden toimijoiden kanssa tehtävällä yhteistyöllä
Kokemusasiantuntijavastaanottojen ja ryhmätoiminnan tavoitteena on ollut
- Tarjota keskusteluapua ja -tukea asiakkaille, jotka jonottavat aikaa ammattilaiselle
- Vahvistaa miepän ensilinjan palveluita ja työskentelymenetelmiä (kaikki eivät tarvitse tai hyödy ammattilaisen kohtaamisesta)
- Lisätä ja tuoda asiakkaan/potilaan ääntä palveluiden kehittämiseen ja arviointiin asiakaslähtöisemmiksi
- Purkaa haavoittuvassa asemassa tai sen uhassa olevien palveluvelkaa
- Tuoda esiin monialaisen yhteistyön tarvetta ja hyötyjä asiakkaille
- Kehittää läheisten huomioimista ja ennaltaehkäistä heidän ajautumistaan palveluiden käyttäjäksi
Kokemusasiantuntijakoulutus
Kokemusasiantuntijatoiminnasta kiinnostuneille, joiden elämätilanne mahdollistaa koulutukseen sitoutumisen. Koulutukseen osallistuvilla tulee olla edellytykset toimia kokemusasiantuntijana yhteistyössä ammattilaisten kanssa. Kokemusasiantuntijoita tarvitaan palveluiden suunnitteluun, kehittämiseen, arviointiin ja toteuttamiseen. Kokemusasiantuntijatoiminta tarjoaa kokemustietoa palveluihin ja osallisuuden toteutumista.
Kokemusasiantuntijan vastaanotot ja ryhmätoiminnot
Sote-palveluiden asiakkaat, jotka voivat hyötyä kokemusasiantuntijan vastaanotosta tai ryhmätoiminnoista. Hankkeen tuella palvelua kohdennettiin erityisesti miepä-palveluiden asiakkaisiin.