Kokemusasiantuntijatoiminnan vahvistaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4 I1)

Tavoitteena lisätä osallisuutta ja kokemusasiantuntijuutta. Ammattilaisten  ja kokemusasiantuntijoiden yhteistyöllä voidaan muuttaa yhteiskuntaa avoimempaan ja tasa-arvoisempaan suuntaan.

 

 

Toimintamallin nimi
Kokemusasiantuntijatoiminnan vahvistaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4 I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena lisätä osallisuutta ja kokemusasiantuntijuutta. Ammattilaisten  ja kokemusasiantuntijoiden yhteistyöllä voidaan muuttaa yhteiskuntaa avoimempaan ja tasa-arvoisempaan suuntaan.

 

 

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Emilia Nygren

Luotu

09.04.2024

Viimeksi muokattu

18.06.2025
Ratkaisun perusidea

Keski-Suomen hyvinvointialueella kehitetään kokemusasiantuntijatoimintaa tarjoamalla kokemusasiantuntijakoulutusta alueella asuville. Tavoitteena on luoda rakenteita, joiden avulla kokemusasiantuntijuus voi kehittyä suunnitelmallisesti ja alueelliset tarpeet huomioiden.

Kokemusasiantuntijakoulutus
Pelkkä henkilökohtainen kokemus ei tee ihmisestä kokemusasiantuntijaa. Kokemusasiantuntijuus on usein pitkä prosessi, joka vaatii kouluttautumista, reflektiota ja kokemusten jäsentämistä.
Koulutuksen valintaprosessissa kiinnitetään huomiota:

  • Osallistumisen oikea-aikaisuuteen (esimerkiksi toipumisprosessin vaiheeseen)
  • Hakijan kokemustaustojen soveltuvuuteen alueellisiin työtehtäviin

Toiminnan vahvistaminen
Toimintaa tuetaan ja vahvistetaan lisäämällä resursseja mielenterveys- ja päihdepalveluihin (miepä-palvelut), mikä mahdollistaa kokemusasiantuntijoiden aktiivisemman ja suunnitelmallisemman osallistumisen palveluiden kehittämiseen ja toteutukseen.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueilla on kasvava paine tehostaa sote-palveluita ja kohdentaa ammattilaisten työpanosta sitä eniten tarvitseville. Väestön ikääntyminen, henkilöstöpula ja kustannuspaineet edellyttävät uusia toimintatapoja, kuten kokemusasiantuntijoiden hyödyntämistä osana palveluprosesseja.

Poliittisesti ja yhteiskunnallisesti korostuvat asiakaslähtöisyys, vaikuttavuus ja osallistavuus. Kokemusasiantuntijuus tukee näitä tavoitteita, mutta vaatii yhtenäisiä rakenteita, koulutusta ja integraatiota palveluihin.

Lainsäädäntö, erityisesti tietosuoja ja asiakasturvallisuus, ohjaa toiminnan kehittämistä. Digitalisaatio tarjoaa uusia mahdollisuuksia kokemusasiantuntijoiden osallistamiseen, ja toiminta voi myös tuoda taloudellisia hyötyjä ennaltaehkäisevien palveluiden kautta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kokemusasiantuntijakoulutus
Kokemusasiantuntijatoiminnasta kiinnostuneille, joiden elämätilanne mahdollistaa koulutukseen sitoutumisen. Koulutukseen osallistuvilla tulee olla edellytykset toimia kokemusasiantuntijana yhteistyössä ammattilaisten kanssa. Kokemusasiantuntijoita tarvitaan palveluiden suunnitteluun, kehittämiseen, arviointiin ja toteuttamiseen. Kokemusasiantuntijatoiminta tarjoaa kokemustietoa palveluihin ja osallisuuden toteutumista. 

Kokemusasiantuntijan vastaanotot ja ryhmätoiminnot
Sote-palveluiden asiakkaat, jotka voivat hyötyä kokemusasiantuntijan vastaanotosta tai ryhmätoiminnoista. Hankkeen tuella palvelua kohdennettiin erityisesti miepä-palveluiden asiakkaisiin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kokemusasiantuntijoiden koulutus on tärkeää suunnitella hyvin. Koulutusta edeltävässä koulutukseen hakeneiden haastattelussa käydään läpi koulutuksen tavoitteet ja tarkoitusta. Kokemusasiantuntijan yksi työkalu on oma kokemustarina, jonka kirjoittaminen ja työstäminen on osa koulutusta. Koulutuksessa kokemusasiantuntijat kuuntelevat ja kommentoivat toistensa kokemustarinoita ja tukevat toisiaan niiden tekemisessä. 

Keski-Suomen hyvinvointialueen koulutussisällön voisi kiteyttää kahteen kohtaan:

  1. Kokemustaustaiset kouluttajat toimivat tasavertaisena kouluttajatyöparina. Kokemustaustainen kouluttaja osallistuu niin koulutuksen suunnitteluun, sisällön tuottamiseen sekä arviointiin.
  2. Jokainen koulutukseen osallistuja tuottaa oman tarinansa ja esittää sen ryhmälle. Omaa tarinaa työstetään koulutusprosessissa sekä itsenäisesti että lähipäivissä.

Koulutuksen sisältöjä ovat: kokemusasiantuntijana toimiminen, kokemusasiantuntijatoiminta hyvinvointialueella, palvelujärjestelmässä toimiminen, ryhmien ohjaaminen, omat arvot, eettisyys ja itsetuntemuksen harjoitukset. Lisäksi harjoitellaan vuorovaikutustaitoja. Oman kokemuksen työstäminen on yksi osa koulutusta ja kokemustarina esitetään ryhmälle. Koulutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa tasavertainen työpari, jossa molemmat ovat toimineet kokemusasiantuntijatehtävissä hyvinvointialueella ja heillä on sosiaali- ja terveysalan koulutus. Koulutus toteutetaan erilaisia opetusmenetelmiä hyödyntävänä 12 koulutuspäivän prosessina puolipäiväisinä opetuskertoina 2 kertaa kuukaudessa, koulutuksen kesto yhteensä 100 tuntia.

Kts. liite Kokemusasiantuntijakoulutus 2024

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kokemusasiantuntijakoulutus

  • Koulutettavat sitoutuivat opiskeluprosessiin
  • Koulutus vahvisti opiskeluvalmiuksia, toimintakykyä, itsetuntoa ja osallisuuden kokemusta
  • Kokemusasiantuntijakouluttajien oma osaaminen vaikutti  ohjauksen määrän tarpeeseen, kykyyn työskennellä itsenäisesti, kykyyn tuottaa koulutussisältöjä, ohjata koulutustilanteita sekä vuorovaikutukseen koulutettavien kanssa
  • Koulutuksen käyneet kertoivat koulutuksen lisänneen vahvasti kuntoutumista ja toimintakykyä 

Kokemusasiantuntijan vastaanotot ja ryhmätoiminnot

  • Toiminnalla tavoitettu paljon palveluita tarvitsevia ja pitkään hoitoa saaneita asiakkaita, mikä on vapauttanut sote-ammattilaisten aikaa hoitosuhteisiin
  • Vahvistettu palvelutarjontaa ihmisille, jotka kohtaavat tai käyvät läpi erilaisia elämänhaasteita
  • Vahvistettu kokemusasiantuntijoiden ja ammattilaisten välistä yhteistyötä, jotta paljon palveluita tarvitsevien ja heikoimmassa ja haavoittuvimmassa asemassa olevien tilannetta voidaan tukea moniulotteisemmin

Konkreettisia toimintakäytänteitä, joita kokemusasiantuntijat ovat olleet luomassa

  • Kokemusasiantuntijavastaanottojen luominen ja niiden käynnistäminen sekä toteuttaminen
  • Kokemusasiantuntijoiden ja ammattilaisten matalankynnyksen yhteistyön ja yhteisvastaanottojen kehittäminen
  • Ajanvarausjärjestelmien luominen, kun työntekijällä, kokemusasiantuntijalla ei ole pääsyä potilastieto- ja ajanvarausjärjestelmään
  • Vertaistukiryhmätoiminnan luominen päihderiippuvuudesta toipuville sekä heidän läheisilleen, niin että ryhmä autetaan alkuun muutamien tapaamisten jälkeen ryhmä toimisi ilman kokemusasiantuntijaa
  • Vahvistamassa ja tuomassa asiakas- ja potilasnäkökulmaa työryhmissä, kehittämispäivissä sekä työnohjauksissa
Vinkit toimintamallin soveltajille

Kokemusasiantuntijakoulutus
Tarvittavat resurssit: tilat, välineet ja materiaalit, mahdollisten vierailijoiden palkkiot, lisäksi koulutuksesta tiedottaminen ja osallistujien rekrytointi/hakuprosessi.

Toiminnasta tiedotettava laajasti ja verkostoja hyödyntäen. Koulutuksen järjestämiseen on oltava resursseja ja kokemusasiantuntijuuden tuntevat kouluttajat. Koulutusta kannattaa mainostaa hyvinvointialueen eri kanavissa ja alueen järjestöissä.

Kokemusasiantuntijan vastaanotot ja ryhmätoiminnot
Kokemusasiantuntijatoimintaa kannattaa markkinoida eri kanavissa, jotta eri tahot ja organisaatiot olisivat tietoisia toiminnan mahdollisuudesta ja hyödyistä. Tällaisen verkostotyön on hyvä olla laajaa, toistuvaa ja vuorovaikutteista. Myös hyvinvointialueen ammattilaisten tietoisuutta toiminnasta tulee lisätä, jotta sitä osataan tehokkaammin hyödyntää osana muuta palvelutarjontaa.

Kansikuva
Hva_yhdessa

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä