Kotihoidon etähoiva arjen tukena ja turvana
Etähoivalla tuetaan ja turvataan kotihoidon asiakkaiden toimintakykyä, arjessa selviytymistä ja sosiaalisia suhteita. Kun aikaa ei kulu siirtymisiin, työntekijät voivat kohdata useampia asiakkaita vuorokaudessa.
Tutkimukset osoittavat, että myös Pirkanmaan väestö ikääntyy ja huoltosuhde huononee. Jo nyt osaavan ja ammattitaitoisen henkilökunnan riittävyys on sosiaali-ja terveydenhuollossa iso haaste ja tulee sitä myös yhä enemmän tulevaisuudessa olemaan. Kansallinen tavoite on, että ikäihmisille mahdollistetaan kotona asuminen mahdollisimman pitkään, jopa elämänsä loppuun asti.
Jotta Pirkanmaan ikäihmisille voidaan saada kotihoidon palvelut järjestettyä siten, että ne tukevat asiakkaan toimintakykyä ja hyvinvointia mahdollisimman pitkään, tulee kotihoidon palveluita kehittää siten, että asiakkaan omista tarpeista lähtevää hyvää elämänlaatua voidaan ylläpitää hänen omassa kodissaan.
Pirkanmaan hyvinvointialue on sekä väestöltään, että maantieteellisesti laaja alue. Etähoiva mahdollistaa kotihoidossa useamman asiakkaan kohtaamisen vuorokaudessa, kun kotihoitajan välillisiin siirtymisiin ei kulu aikaa, samalla myös organisaation hiilijalanjälki pienenee. Covidin myötä on vielä enemmän kiinnitetty huomioita siihen, millaisia riskejä asiakkaiden lähikohtaamisiin liittyy, etäkäynneillä voidaan tartuntatautien leviämistä ennaltaehkäistä ja riskit tartuntoihin vähenee. Kun osa kotihoidon käynneistä voidaan toteuttaa etäyhteydellä, voidaan hoitajan läsnä olevaan hoitoon suunnitella enemmän aikaa, kun osa asiakaskohtaamisista on toteutettu etäyhteydellä.
Ikääntyvien osuus väestössämme kasvaa ja samaan aikaan ammattitaitoisen henkilökunnan riittävyys ja saanti on nyt ja tulevaisuudessa haasteellista. Tähän ongelmaan tulee meidän reagoida, jotta voimme edelleen tuottaa kotihoidon palveluita asiakkaillemme heidän hyvinvointinsa ja elämänlaatunsa huomioiden.
Uusissa kotihoidon asiakkuuksissa arvioidaan ensin mahdollisuus hyvinvointiteknologian käyttöön.
Kotihoidon toteuttamisessa hyödynnetään kuvapuhelin videovisit laitetta asiakkaan hyvinvoinnin ja kotona selviytymisen edistämisessä turvallisesti, sekä työntekijöiden työn helpottamiseksi.
Asiakkaan kotiin tehtäviä käyntejä korvataan osittain etäyhteydellä tapahtuvalla yhteydenpidolla, jos sen katsotaan soveltuvan asiakkaalle ja sillä voidaan tuottaa asiakkaalle hänen tarvitsemansa palvelut.
Videovisit laitteen kautta voi asiakas olla yhteydessä myös hänen läheisiinsä tai osallistua muiden videovisit asiakkaiden kanssa heille järjestettyyn ryhmätoimintaan. Myös muu kuvapuhelinpalvelun sisältö on asiakkaan käytössä mm. erilaiset jumppa-, peli ja musiikkisisältö.
Videovisit palvelu on osa kotihoitomaksua, joka määritellään asiakkaalle tehdyn palvelu- ja hoitosuunnitelman mukaan.
Etäkäyntien määrällä.
Hoitajaresurssin mittaaminen, prosentuaalinen määrä etäkäynnit suhteessa läsnäoleviin hoitajan käynteihin.
Laitteiden määrä, kuinka paljon käytössä.
Kotihoidon etähoiva videovisit laitteen avulla, on tarkoitettu kuntalaisille, jotka tarvitsevat säännöllisesti hoivaa tai sairaanhoidollista apua, esimerkiksi lääkkeenoton ja verensokerin mittaamisen. Asiakkaan hoito sekä kokonaistilanteen seuranta ja arviointi suoritetaan yksilöllisen palvelu- ja hoitosuunnitelman mukaisesti. Kotihoito on harkinnanvarainen palvelu, jota voidaan myöntää myös määräaikaisena. Palvelu on maksullinen.