Kotona asumista tukevan teknologian esittelysivut ikääntyneille
Eksoten sivuilla esitellään ikääntyvien asukkaiden arkea ja hyvinvointia tukevia turvallisia ja luotettavia teknologiaratkaisuja. Sivut tukevat myös ammattilaisia, jotka ohjaavat ja neuvovat asiakkaita teknologialaitteiden valinnassa.
Suomen väestö vähenee ja ikääntyy tulevien vuosikymmenten aikana, samalla sosiaali- ja terveyspalvelujen tarve kasvaa, jossa tautalla vaikuttavat syntyvyyden ja kuolemisen aleneminen. On ennustettu, että erityisesti vanhimmissa ikäryhmissä iäkkäiden määrä kasvaa samalla kun lasten ja työikäisten määrä vähenee.
Suomen vanhuspoliittisena linjauksena on tukea ikäihmisten kotona asumista, myös säännöllisten palvelutarpeiden ilmaantuessa. Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 asetti yhdeksi keinoksi ikäystävällisen Suomen tavoittelussa digitalisaation ja teknologian hyödyntämisen.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen aluevaltuusto on valinnut kolme hyvinvointialuestrategian kärkeä: henkilöstöön panostaminen, prosessit ja sujuvuus sekä hoidon porrastus, paljon palveluja käyttävät ja oma tiimimalli., jotka ohjaavat myös tämän toimintamallin kokonaisuutta.
Ikäihmisten väestönosan kasvun myötä ja vähenevien työntekijämäärien vuoksi tarvitaan uusia teknologisia ratkaisuja tukemaan ikäihmisten kotona asumista ja ehkäisemään raskaimpiin palveluihin siirtymistä. Kotona asumisen tukemisessa hyödynnettävää teknologiaa ja niitä tuottavia yrityksiä on, mutta kunnissa tai kuntayhtymissä niitä ei vielä ole hyödynnetty tarpeeksi laaja-alaisesti. Tarvitaan toimintamalleja, joiden kautta on saatavilla tietoa tarvelähtöisistä teknologioista, niiden hyödyistä ja vaikutuksista. Tämä edistäisi uuden teknologian käyttöönottoa, lisäksi tekoälyn ja robotiikan hyödyntäminen ikäihmisten palveluissa on vasta käynnistymässä.
Taustaa: Etel-Karjalan hyvinvointialueen teknologianeuvonta ei ole uusi asia siltä osin, että aiemmin Lappeenrannassa sijaitsi Toimiva Huusholli niminen arjen "teknologiakoti". Toimiva Huusholli oli rakennettu kerrostalokaksioon, jossa oli huomioitu arjen askareissa helpottavia apuvälineitä ja-laitteita mm. nosturi sänkyyn pääsyn helpottamiseksi, moottoroitu sänky, kahvoja asuntoon helpottamaan liikkumista ja nousua, ikääntyneelle sopivat huonekalut, WC- ja peseytymistiloihin apuvälineitä, keittiöön madallettuja kaappeja ja liesivahti sekä ateria-automaatti, josta voi itse valita ruuan valitsemanaan ajankohtana. Lisäksi esitteillä oli kuva- ja turvapuhelin sekä paljon muuta teknologiaa. Syy, miksi esittelypistettä ei enää ole, on hyvin yksinkertainen; Etelä-Karjalan hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja ja pitkä alue, eikä yksi esittelypiste palvele kuin hyvin pientä osaa alueen asukkaita. Kävijöitä oli vähän, joten piti miettiä asiat uudestaan.
Kotona asumista tukeva teknologia / sivut lisäävät asiakkaan ja läheisen teknologisia valmiuksia. Kuntalaiset saavat tietoa ja esittelyjä arkea ja hyvinvointia tukevista sekä omahoidollisista turvallisista ja luotettavista teknologiaratkaisuista.
Oikea-aikaisella ja kohdennetulla tiedottamisella varmistetaan, että kohderyhmä saa tiedon eri teknologialaitteista. Tuotteille määriteltävillä kriteereillä varmistetaan, että laite on soveltuva käyttäjälleen. Esittelysivuista on hyötyä myös ammattilaisille, jotka ohjaavat ja neuvovat asiakkaita teknologialaitteiden valinnassa.
1. Miten kotona asumista tukevan teknologian esittelysivut ikääntyneille lisäävät asiakkaiden ja läheisten teknologisia valmiuksia?
2. Miten tieto ja esittelyt teknologiaratkaisuista tavoittaa kuntalaiset?
Mittarit: Esiteltävien tuotteiden määrä, internet-sivuilla kävijämäärä ja palaute.
Kohderyhmänä ovat Etelä-Karjalan alueella asuvat kuntalaiset, jotka tarvitsevat iän, toimintakykynsä tai sairautensa vuoksi tietoa eri hyvinvointiteknologialaitteista helpottamaan heidän kotona asumistaan.
Lisäksi kohderyhmänä ovat ammattilaiset, jotka neuvovat ja ohjaavat hyvinvointiteknologialaitteita kohderyhmälle.
Asiakasryhmiä on osallistettu KARITA-hankkeessa internet-sivujen kehittämistyöhön, laadintaan, löydettävyyteen ja testaukseen sivujen toimivuudesta. Lisäksi suora palaute on ollut mahdollista.
Suomessa jo jonkin verran erilaisia ikäteknologian esittely- ja neuvontapaikkoja. Ne sijaitsevat oppilaitoksissa, sosiaali- ja terveystoimen palvelupisteissä, apuvälinelainaamoissa sekä kirjastoissa ja teknologian kehittämisyhdistyksen tiloissa. Vuonna 2018 valmistuneessa kartoituksessa esitellään 22 ohjaus- ja neuvontapaikkaa yhteystietoineen. (Ikäteknologian esittely- ja neuvontapaikat, 2018) Esittelypisteen suunnitteluvaiheessa paikkoihin tutustuttiin verkon välityksellä. Osa oli lopettanut jo toimintansa, sillä ne oli toteutettu osana hanketta tai suljettu muista syistä. Vanhimpia toiminnassa olevia ovat oppilaitosten yhteydessä olevat oppimisympäristöt.
Myös Oulun kaupunki on KARITA-hankkeessa kehittänyt Arjen teknologiat esittelypisteen, josta on kerrottu KARITA-hankkeen toimintamallit osiossa.
Uuteen ratkaisuun Toimivan Huushollin tilalle mietittiin sekä virtuaalista että konkreettista hyvinvointiteknologian esittelyä. Se päätettiin, että fyysistä tilaa ei ainakaan tässä vaiheessa perusteta. Tarvitaan kuitenkin joku ratkaisu siihen, että kuntalaiset pääsevät konkreettisesti näkemään ja kokeilemaan laitteita esim. tilaisuudet, jossa laitteita esitellään (liikkuva malli).
Suunnittelussa oli mukana projektin omaa - ja asiakasohjauksen henkilökuntaa ja LabSoteCampuksen kehittäjiä, vanhusneuvoston edustus sekä henkilöitä eri hankkeista esim. Tulevaisuuden sotekeskus.
Kokouksissa / työpajoissa innovoitiin tulevaa mallia: Eksoten internet-pohjaista esittelypistettä, jonne koottiin tärkeimmät asiat kehittämistyön jatkoksi, unohtamatta mahdollisesti myös liikkuvaa mallia.
Lähdettiin liikkeelle sivujen suunnittelusta, koska ne tavoittaisivat kuitenkin laajemman joukon kohderyhmää tai heidän läheisiään kuin esim. järjestetyt tilaisuudet aiheesta.
Sivuja työstettiin pienellä työryhmällä keväällä 2022. Työryhmän jäsenistä kotihoidon teknologiatiimi laati alustavan tekstin, jonka viestinnän ammattilainen vei Eksoten internet-sivuille sopivaksi katsottuun kohtaan, jotta ne löytyisivät helposti kohderyhmälle.
Sivujen saavutettavuutta ja toimivuutta pyydettiin arvioimaan niiden valmistuttua 6 /2022. Sivujen testaukseen pyydettiin vanhusneuvoston jäseniä, KARITA-hankelaisia sekä muita yhteistyökumppaneita ja työtovereita.
Palautteiden mukaan sivut ovat toimivat ja löytyvät helposti.
Kotona asumista tukevan teknologian / internet-sivujen suunnittelu alkoi jo heti hankkeen alkuvaiheessa 5 / 2021, mutta resurssipulan vuoksi se pääsi vauhtiin vasta 11/2021, jolloin aloitettiin varsinaiset kehittämisen työpajat ja kokoukset laajemmin. Toki asiasta oli kerrottu ja pyydetty ideoita toiminnan kehittämiseksi jo syksyllä 2021.
Työryhmä kokoontui isolla työryhmällä ja tiiviillä aikataululla 11/2021 - 1/2022, jonka jälkeen päätettiin lähteä työstämään asiaa ydinryhmällä.
6/2022 sivuista pyydettiin käyttäjäkokemuksia ja muuta palautetta.
Sivut julkaistiin 6 / 2022.
Kehittämistyöhön yritettiin saada resursseja matkan varrella lisäystä, mutta vallitsevan henkilöstöpulan vuoksi se ei toteutunut.
Asiakasohjauksen osallisuus nähtiin teknologianeuvonnan keskiössä, toiminnan juurruttamisessa ja mallin edelleen kehittämisessä.
Kotona asumista tukeva teknologia / internet-sivut lisäävät asiakkaan ja läheisen teknologisia valmiuksia.
Kuntalaiset saavat tietoa ja esittelyjä arkea ja hyvinvointia tukevista sekä omahoidollisista turvallisista ja luotettavista teknologiaratkaisuista.