Kotona asumista tukevien teknologioiden käyttöönotto ikäihmisten palveluissa Oulussa
Nykytilanteen ja kipupisteiden kartoituksen pohjalta luotiin tulevaisuuden toimintamalli uusien teknologisten ratkaisujen käyttöönotosta osana ikäihmisten palveluja. Toimintamalli tukee teknologisten ratkaisujen käyttöönottoa ja vahvistaa henkilöstön teknologiaosaamista.
Suomessa väestö vähenee ja ikääntyy tulevina vuosikymmeninä, samalla sosiaali- ja terveyspalveluiden tarve kasvaa. Suomen vanhuspoliittisena linjauksena on tukea ikäihmisten kotona asumista, myös säännöllisten palvelutarpeiden ilmaantuessa. Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 asettaa yhdeksi keinoksi ikäystävällisen Suomen tavoittelussa digitalisaation ja teknologian hyödyntämisen. Hallituksen linjaamassa sote-uudistuksessa tavoitteena on vahvistaa perustason palveluja sekä siirtää painopistettä ehkäisevään työhön.
Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 nostaa esiin sen, kuinka itsenäistä suoriutumista tukevat älykkäät teknologiat ovat parantaneet ikääntyneiden hyvinvointia. Tulevaisuudessa ikääntyvä väestö on aikaisempaa tottuneempi käyttämään teknologiaa. Teknologioiden käyttö tulee olemaan tämän johdosta käytössä laajemmin ja monipuolisemmin. Sitä voidaan hyödyntää ikääntyvien palveluissa ja ennalta ehkäisevässä toiminnassa usein eri tavoin.
Oulun kaupungin hyvinvointipalveluiden tavoitteena on, että ikäihminen pystyy elämään ja asumaan kotonaan mahdollisimman toimintakykyisenä ja turvallisessa ympäristössä pitkään ja hän pystyy ylläpitämään mahdollisimman itsenäisesti terveyttään ja hyvinvointiaan. Lisäksi tavoitteena on, että asukaskohtaiset kustannukset laskevat ikäihmisten palveluissa ja ikäihminen saa sairaanhoidollisen ja lääketieteellisen tutkimuksen ja hoidon oikeaan aikaan kotona tai palvelukodissa.
Lähteet:
Ikävoimainen Oulu - Oulun kaupungin ikääntymispoliittinen ohjelma 2021–2030
Kotona asumista voidaan tukea teknologian avulla. Oulun kaupungissa ikäihmisten apuna ja turvana ovat etäkotihoito, sähköinen ovenavaus, lääkkeenantoautomaatti sekä ateria- ja turvapalvelut. Uusia teknologioita kehitetään ja kokeillaan jatkuvasti, mutta yhtenäinen toimintamalli niiden käyttöönotosta puuttuu. Siirryttäessä hyvinvointialueille, on tärkeää luoda yhteiset toimintamallit.
Teknologisten ratkaisujen, tekoälyn ja robotiikan hyödyntäminen parantaa ihmisten hyvinvointia sekä tehostaa palvelujärjestelmän toimintaa ja alentaa kustannuksia. Tämä edellyttää kuitenkin, että toimintaympäristön kehittyessä palveluprosesseja päivitetään ja uusia toimintamalleja otetaan rohkeasti ja ketterästi kokeillen käyttöön. Tärkeää on, että kaikki asianosaiset ovat mukana kehittämisessä, sitoutuvat uudistukseen ja osaavat arvioida mallien toimivuutta erityisesti asiakkaan ja hänen läheistensä näkökulmasta.
Tavoitteena on luoda kotona asumista tukevien teknologisten ratkaisujen käyttöönoton toimintamalli, jota voi jatkossa hyödyntää koko hyvinvointialueella.
Arviointikysymykset:
- Miten työntyöntekijät kokevat teknologisten ratkaisujen käyttöönoton?
- Millaista teknologiaosaamisen koulutusta henkilöstö tarvitsee?
- Millaisia sote-ammattilaisrooleja tarvitaan vahvistamaan/tukemaan teknologiatuotteiden hallintaa kotihoitoyksiköissä?
Tiedon lähteet
Kyselyt, työpajat ja koulutukset.
Analysointi
Toteutettiin hanketyöntekijöiden toimesta hankkeen lopussa.
Kehittämistoimenpiteitä olivat
- Nykytilanteen kartoitus kirjaamalla käytössä olevat ratkaisut ja nykyinen toimintamalli.
- Moniammatillisten työpajojen järjestäminen.
- Yhteistyö tulevan hyvinvointialueen kehitystyön parissa työskentelevien kanssa.
- Suunnitellaan yhdessä toimintamalli, joka toimii mahdollisimman kattavasti hyvinvointialueella.
- Kotona asumista tukevien palveluiden henkilökunnan teknologiaosaamisen kartoitus ja mahdollisesti vahvistaminen.
Kohderyhmänä ovat Oulun kaupungin hyvinvointipalveluiden, ikäihmisten palveluiden työntekijät; kotihoito, kotikuntoutus, asiakas- ja palveluohjaus, etäkotihoito ja hyvinvointiteknologia-asentajat.
Työntekijöille järjestettiin kaksi työpajaa. Lisäksi tietoa kartoitettiin kyselyiden avulla, joista yhden toteuttamisesta vastasi Oulun seudun ammatillinen oppilaitos.
Toimintamallin kehittäminen käynnistettiin yhteistyössä muiden KATI-ohjelman työpajoissa. Lisäksi toimintamallia työstettiin yhdessä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kanssa, kunnes teknisistä syistä johtuen KARITA-hankkeessa toteutettiin kaksi erillistä toimintamallia samasta aiheesta kahdella eri alueella: Eksoten malli ja Oulun malli.
Ikäihmisten palveluohjaukselle 28.4.22 Teams välityksellä järjestetyn työpajan tavoitteena oli kerätä heiltä tietoa, minkä kokevat haasteellisena teknologioiden esittelyssä asiakkaille ja omaisille. Lisäksi selvitettiin, millaista tukea he kaipaavat niin teknologioiden esittelyyn kuin myös käyttöönottoon.
Palveluohjaajat kokevat, ettei heillä ole riittävästi tietoa eri teknologisista vaihtoehdoista. On vaikea ehdottaa esimerkiksi omakustanteisesti hankittavia tuotteita, jos ei tunne niitä eikä osaa arvioida tai tiedä, mitkä niistä sopisivat kyseiselle asiakkaalle. Asiakkaiden ja omaisten pelot, epävarmuus ja teknologiavastaisuus vaikeuttavat teknologioiden esittelyä. Palvelutarpeen arvioinnissa on paljon asioita keskusteltavana. Voi olla vaikea saada asiakasta pysähtymään asiakasta ja omaista pohtimaan teknologian tuomia hyötyjä.
Palveluohjaajat kaipaavat mahdollisuutta tutustua laitteisiin fyysisesti sekä myös muuta kautta, kuten perehdytyksissä ja tietoiskuissa. Esitteiden ja videoiden avulla teknologioiden esitteleminen asiakkaille ja omaisille olisi helpompaa.
Moniammatilliselle ryhmälle 21.9.22 toteutettuun työpajaan osallistui 14 työntekijää eri yksiköistä. Mukana oli kotikuntoutuksen ja kotihoidon terapeutteja, sairaanhoitajia, lähihoitajia ja palveluesihenkilö sekä KOTAS-keskuksesta hyvinvointiteknologia-asentaja ja etäkotihoidon hoitajia. Työpajassa kerättiin tietoa siitä, mikä tällä hetkellä toimii ja mitkä ovat haasteita/kehitettävää teknologiasta hyötyvän asiakkaan tunnistamisessa sekä teknologian käyttöönotossa ja seurannassa. Lisäksi selvitettiin asenteiden vaikutusta käyttöönottoon. Lopuksi kysyttiin, millaista tukea työntekijät kaipaavat teknologioiden käyttöönottoon ja käyttöön.
Keskeisimmäksi teemaksi nousi tiedon ja osaamisen lisäämisen tarve. Lisäksi työntekijät kaipasivat selkeitä ohjeita ja vastuiden selkeyttämistä niin käyttöönottoon kuin seurantaan liittyen. Teknologian käyttöönoton haasteina koettiin etenkin negatiivinen asenne, pelot, epäluulot ja motivaation puute.
Moniammatillinen yhteistyön koettiin tukevan teknologiasta hyötyvän asiakkaan tunnistamisessa ja teknologian käytön ohjaamisessa. Kotikuntoutusjakso tarjoaa mahdollisuuden teknologian kokeiluun ja käytön aloituksen tukemiseen. Teknologian käytön seuranta toteutuu luontevasti kotikuntoutuksen seurantakäynneillä. Haasteena koettiin teknologian käytön seuranta niiden asiakkaiden osalta, joilla ei ole säännöllistä kotihoitoa. Tukitoiveissa korostuivat tiedon ja osaamisen lisääminen, teknologiavastaavien nimeäminen ja yhden tukipalvelunumeron saaminen.