Kotona asumista tukevan teknologian käyttöönotto hyvinvointialueilla
Toimintamalli kuvaa kotona asumista tukevan teknologian käyttöönottoon ja käyttöön liittyvät vaiheet ja toimijat. Vaiheet kuvataan asukkaiden neuvomisesta asiakkaiden tarpeiden selvittämiseen, toteutukseen ja teknologian vaikutusten arviointiin asti.
Suomen väestö vähenee ja ikääntyy tulevien vuosikymmenten aikana, samalla sosiaali- ja terveyspalvelujen tarve kasvaa, jossa tautalla vaikuttavat syntyvyyden ja kuolemisen aleneminen. On ennustettu, että erityisesti vanhimmissa ikäryhmissä iäkkäiden määrä kasvaa samalla kun lasten ja työikäisten määrä vähenee. Samaan aikaan hoitajapula on jo näkyvissä, joten tarvitaan erilaisia, ennaltaehkäiseviä teknologisia ratkaisuja hyvinvointialueille vähentämään ikäihmisten sotepalvelujen tarvetta sekä myöhentämään säännöllisiin palveluihin joutumista mm. digitaalisten palvelujen, tekoälyn sekä robotiikan kautta.
Suomen vanhuspoliittisena linjauksena on tukea ikäihmisten kotona asumista, myös säännöllisten palvelutarpeiden ilmaantuessa. Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 asetti yhdeksi keinoksi ikäystävällisen Suomen tavoittelussa digitalisaation ja teknologian hyödyntämisen.
Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 tavoitteena on ikäkyvykäs Suomi. "Ikäohjelman 2030 keskeisinä vaikuttavuustavoitteina on suunnata ennaltaehkäiseviä ja toimintakykyä parantavia toimia iäkkäälle väestölle ja riskiryhmille, pidentää ikääntyvien työikäisten toimintakykyä ja työuria, erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollossa, lisätä ja mahdollistaa vapaaehtoistyötä, varmistaa iäkkäiden palvelujen yhdenvertaisuus, tehokkaampi koordinaatio ja taloudellinen kestävyys, lisätä asumisen ja asuinympäristöjen ikäystävällisyyttä ja nostaa esille suomalaista ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä. Toimintasuunnitelmassa on linjattu hallituskauden (2020–2023) että alustavasti tulevien hallituskausien (2023–2030) toimenpiteitä suhteessa kuuteen isoon vaikuttavuustavoitteeseen. Vuosien 2020-2023 hallituskauden aikana ikäohjelman tavoitteita toteutettiin mm. tulevaisuuden sote-uudistuksessa. " (SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN JULKAISUJA 2020:31)
Kotiin tuotettavissa palveluissa otetaan käyttöön erilaisia, uusia hyvinvointiteknologioita, mutta yhtenäinen toimintamalli niiden käyttöönotosta puuttuu. Varsinkin siirryttäessä hyvinvointialueille, on tärkeää luoda yhteiset toimintamallit. Malleissa tulee kuitenkin ottaa huomioon tekonologialaitteiden eroavaisuudet.
Kotona asumista tukevan teknologian käyttöönotto linkittyy Eksoten strategian kolmeen sanaan: Rohkeus, Yksinkertaisuus, Ihminen. Näillä toiminnan periaatteilla Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri suuntaa palvelujaan, toimintojaan ja kehittämistään kohti hyvinvointialuetta. Strategiaa kuljetetaan arkeen toimintakykyohjelman, digitalisaatio-ohjelman ja työhyvinvointiohjelman avulla. Tarkoituksena on helpottaa niin asiointia kuin työn tekemistä.
Eksoten visio: Toimintakykyisenä kotona, arjessa ja elämässä.
Hyvinvointialueen aluevaltuusto on valinnut kolme hyvinvointialuestrategian kärkeä: henkilöstöön panostaminen, prosessit ja sujuvuus sekä hoidon porrastus, paljon palveluja käyttävät ja oma tiimimalli.
Toimintamalli tukee ratkaisujen käyttöönottoa, ja vahvistaa henkilöstön teknologiaosaamista sekä tuottaa uusia sote-ammattilaisrooleja.
Arviointikysymykset:
1. Millaista teknologiaosaamisen koulutusta henkilöstö tarvitsee?
2. Millaisia sote-ammattilaisrooleja tarvitaan vahvistamaan/tukemaan teknologiatuotteiden hallintaa kotihoitoyksiköissä?
3. Miten työntyöntekijät kokevat teknologisten ratkaisujen käyttöönoton toimintamallin hyödynnettävyyden?
Mittarit: Uuden toimintamallin käyttömäärät/-asteet, teknologiaosaajien määrä/aste, koulutustilaisuuksien ja osallistujien määrä, uusien sote-ammattilaisroolien määrä
- Henkilökunta otetaan mukaan kehittämään toimintamallia. Kehitystyö vaatii herkkää korvaa hoitajien tarpeelle.
- Informoidaan koko kotihoidon henkilökuntaa esihenkilöineen. Esihenkilön rooli on tärkeä kotihoidon asenteiden muokkaajana.
- Annetaan henkilökunnalle perehdytys ja koulutus hyvinvointiteknologialaitteista
- Toimintamallin / hyvinvointiteknologialaitteiden käytön seuranta, palaute toimintamallista esim. fläppitaulu työtiloissa, webropol-kysely ja suullinen palaute.
Sosiaali- ja terveysalan henkilökunta: asiakasohjaus ja kotiin vietävien palvelujen henkilökunta
Kotiin vietävien palvelujen asiakkaat ja heidän omaisensa
Asiakkaat ja ammattilaiset ovat osallistuneet hyvinvointiteknologioiden kokeiluihin ja pilotteihin. Ammattilaiset ovat hyödyntäneet omassa työssään eri teknologialaitteita ja käytön perusteella ovat antaneet palautetta ja kehittämisideoita laitteista. Lisäksi ammattilaisia on kuultu, kun he ovat tuoneet uusia ideoita teknologialaitteista, joita kaipaavat työnsä tueksi. Palaute on ollut sekä kirjallista että suullista.
Asiakkaat ovat saaneet kokemusta heillä käytössä olevista teknologialaitteista. He ovat myös antaneet läheistensä ohella sekä suullista että kirjallista palautetta laitteista ja niiden kehittämiseen liittyviä asioita.