KOTOUTUMISEN KOKEMUSASIANTUNTIJAMALLI-KOULUTUS
Toimintaympäristönä ovat paikalliset maahan muuttaneille suunnatut palvelut, joko kunnassa, hyvinvointialueella tai paikallisissa yrityksissä sekä järjestöissä.
Työvoiman kohtaanto-ongelmat, kotoutuminen.
Tunnettuuden lisääntyminen.
Kouvolan kaupungissa on toteutettu kotoutumisen kokemusasiantuntijakoulutuksia. Kotoutumisen kokemusasiantuntijat auttavat kaupunkia, hyvinvointialuetta, järjestöjä ja yrityksiä kehittämään maahanmuuttajille suunnattuja palveluja. Kertomalla omasta polustaan Suomessa, kokemusasiantuntijat auttavat myös maahan muuttaneita kotoutumaan Kouvolaan.
Kokemusasiantuntijat ovat osa Kotoutumisesta osallisuuteen, koulutukseen ja työelämään –hanketta, jonka tavoitteena on lisätä maahanmuuttajien osallisuutta ja edistää heidän kotoutumistaan. Tärkeänä tavoitteena hankkeessa on parantaa maahanmuuttajien työllistymistä ja integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Hankkeessa kartoitetaan maahanmuuttajien työllistymisen pullonkauloja ja kehitetään työkaluja yrityksille ulkomaisen työvoiman palkkaamisen helpottamiseksi.
Kohderyhmänä ovat toisaalta maahan muuttaneet kokemusasiantuntijat, toisaalta kokemusasiantuntijakoulutusta järjestävä taho.
Kokemusasiantuntijakoulutukseen voivat osallistua henkilöt, joilla on:
- Omakohtaista kokemusta Suomeen kotoutumisesta.
- Kokemustietoa siitä, miltä tuntuu muuttaa Suomeen.
- opetella kieli
- käyttää palveluita (työllisyyspalvelut , terveyspalvelut, liikuntapalvelut, koulutuspalvelut…)
- tutustua ihmisiin, kulttuuriin
- etsiä työtä, toimia suomalaisessa työelämässä.
- Kokemusasiantuntija tietää, mikä häntä itseään on auttanut ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kotoutumiseen.
Mallin toteuttajana palvelut hyötyvät toiminnasta laadukkaampina palveluina, joilla tavoitetaan maahan muuttaneita paremmin ja kyetään vastaamaan paremmin heidän tarpeisiin.
Kotoutumisen kokemusasiantuntijakoulutuksessa opittua:
- vierailut ovat toimineet hyvin (muut kotoutumisen kokemusasiantuntijat kertoivat esimerkki tarinoita)
- rekisterin ylläpitäminen (kuka pitää, suostumukset, miten tapahtuu yhteys tilaaja organisaatio -kokemusasiantuntija)
- kurssin tarkoituksen ymmärtäminen ei ollut itsestään selvä kaikille osallistujille, markkinoinnissa kannattaa käyttää mahdollisimman selkeä kieltä - ja voi välttää kokemusasiantuntija sanaa, sen sijaan esim. Tarinani kotoutujana - asiantuntijakoulutus/ koulutus.