Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Työvoiman kohtaanto-ongelmat, kotoutuminen. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Maahanmuuttajien ja yritysten sekä palveluiden kohtaaminen.

Tavoiteltu muutos

Tunnettuuden lisääntyminen. 

Toteutussuunnitelma

Kouvolan kaupungissa on toteutettu kotoutumisen kokemusasiantuntijakoulutuksia.  Kotoutumisen kokemusasiantuntijat auttavat kaupunkia, hyvinvointialuetta, järjestöjä ja yrityksiä kehittämään maahanmuuttajille suunnattuja palveluja. Kertomalla omasta polustaan Suomessa, kokemusasiantuntijat auttavat myös maahan muuttaneita kotoutumaan Kouvolaan. 

Kokemusasiantuntijat ovat osa Kotoutumisesta osallisuuteen, koulutukseen ja työelämään –hanketta, jonka tavoitteena on lisätä maahanmuuttajien osallisuutta ja edistää heidän kotoutumistaan. Tärkeänä tavoitteena hankkeessa on parantaa maahanmuuttajien työllistymistä ja integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Hankkeessa kartoitetaan maahanmuuttajien työllistymisen pullonkauloja ja kehitetään työkaluja yrityksille ulkomaisen työvoiman palkkaamisen helpottamiseksi.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat toisaalta maahan muuttaneet kokemusasiantuntijat, toisaalta kokemusasiantuntijakoulutusta järjestävä taho. 

Kokemusasiantuntijakoulutukseen voivat osallistua henkilöt, joilla on: 

  • Omakohtaista kokemusta Suomeen kotoutumisesta.
  • Kokemustietoa siitä, miltä tuntuu muuttaa Suomeen.
    • opetella kieli
    • käyttää palveluita (työllisyyspalvelut , terveyspalvelut, liikuntapalvelut, koulutuspalvelut…)
    • tutustua ihmisiin, kulttuuriin
    • etsiä työtä, toimia suomalaisessa työelämässä.
  • Kokemusasiantuntija tietää, mikä häntä itseään on auttanut ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kotoutumiseen.

Mallin toteuttajana palvelut hyötyvät toiminnasta laadukkaampina palveluina, joilla tavoitetaan maahan muuttaneita paremmin ja kyetään vastaamaan paremmin heidän tarpeisiin.

Kokeilussa opittua

Kotoutumisen kokemusasiantuntijakoulutuksessa opittua:
- vierailut ovat toimineet hyvin (muut kotoutumisen kokemusasiantuntijat kertoivat esimerkki tarinoita)
- rekisterin ylläpitäminen (kuka pitää, suostumukset, miten tapahtuu yhteys tilaaja organisaatio -kokemusasiantuntija)
- kurssin tarkoituksen ymmärtäminen ei ollut itsestään selvä kaikille osallistujille, markkinoinnissa kannattaa käyttää mahdollisimman selkeä kieltä - ja voi välttää kokemusasiantuntija sanaa, sen sijaan esim. Tarinani kotoutujana - asiantuntijakoulutus/ koulutus.

Ratkaisun perusidea

Kotoutumisen kokemusasiantuntijoilla on kokemusta Suomeen muuttamisesta ja he tietävät, mikä heitä itseään on auttanut ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kotoutumiseen ja työllistymiseen. Kotoutumisen kokemusasiantuntijat käyttävät omaa tarinaansa ja osaamistaan sekä maahan muuttaneille suunnattujen palvelujen kehittämiseksi että muiden maahan muuttaneiden tukemiseksi.

Kokemusasiantuntijat voivat auttaa kuntaa, hyvinvointialuetta, yrityksiä ja järjestöjä kehittämään maahanmuuttajille suunnattuja palveluita. Kokemusasiantuntijat auttavat omakohtaisten kokemustensa kautta palvelujen järjestäjiä ymmärtämään maahanmuuttoon liittyviä ilmiöitä ja huomioimaan maahanmuuttajataustaisten ihmisten tarpeita, mikä tukee kunnan tai hyvinvointialueen palveluiden kehittämistä.

Kokemusasiantuntijat auttavat muita maahanmuuttajia kotoutumaan omaan kuntaan ja Suomeen kertomalla oman tarinansa Suomeen tulosta, palveluista, opiskelusta, työllistymisestä ja sopeutumisesta yhteiskuntaan. Mallin toteuttajana palvelut hyötyvät toiminnasta laadukkaampina palveluina, joilla tavoitetaan maahan muuttaneita paremmin ja kyetään vastaamaan paremmin heidän tarpeisiin.

Keskiössä on osallisuuden ja yhteisöllisyyden edistäminen kokemusasiantuntijakoulutuksen kautta.  Toimintamallia on luotu yhdessä koulutukseen osallistuneiden maahanmuuttajien kanssa, he ovat päässet osalliseksi koulutuksen toteutuksesta sekä koulutuksen kautta toimintamallin kautta osallisiksi palveluiden kehittämisessä. Koulutuksessa osallistujat ovat saaneet toteuttaa itseään tarinallisesti, oman tarinan kautta, jota on voinut rakentaa luovin menetelmin, kirjoittamalla tai piirtämällä.

Toimintamalli edistää osallisuutta luomalla yleishyödyllistä toimintaa, jossa ihmiset voivat kohdata toisensa tasavertaisina ilman, että ihmisten taustat määrittävät kohtaamisia. Kokemusasiantuntijakoulutuksessa on aktiivisesti pyritty vaikuttamaan siihen, että eri väestöryhmät kohtaavat. 

Kotoutumisen kokemusasiantuntijamalli tukee yrityksiä, järjestöjä, hyvinvointialuetta ja kuntaa

  • kehittämään maahanmuuttajille suunnattuja palveluja
  • ymmärtämään erilaisia kulttuureja ja kotoutumisen tarinoita
  • parantamaan kulttuurien välistä vuorovaikutusta
  • tukemaan näissä jo työskenteleviä maahanmuuttajia
  • lisäämään tietoa eri maista ja toimintatavoista

maahanmuuttajaa

  • kotoutumaan kertomalla oman tarinansa Suomeen tulosta, palveluista, opiskelusta, työllistymisestä ja sopeutumisesta yhteiskuntaan
  • ohjaus ja tuki
  • ymmärryksen ja vuorovaikutuksen lisääminen (kulttuuri-erot, toimintatavat, tasa-arvo)
  • vahvistaa osallisuutta ja osaamista.

Kokemusasiantuntija voi koulutuksen jälkeen toimia esimerkiksi:

  • ryhmässä ohjaajana
  • ammattilaisen työparina
  • luennoitsijana
  • palveluita kehittävissä työryhmissä
  • kokemusasiakkaana/kehittäjäasiakkaana
  • projekteissa
  • kansainvälisen yhteistyön suunnittelussa ja kehittämisessä
  • tutkimuksissa.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kokemusasiantuntijakoulutus vaatii yhden ohjaajan / opettajan ja organisoivan tahon, joka huolehtii koulutuksen käytännön järjestelyistä sekä toteutuksesta. 

Järjestävä taho organisoi koulutuksen käytännössä, varaa tilat, kokoaa koulutuksen rungon ja ohjelman, mainostaa koulutusta ja vastaa koulutuksen järjestämisestä. Koulutuksen järjestäminen vaatii koulutuskertojen lisäksi suunnitteluaikaa. Koulutuskerrat ovat noin 2h tunnin mittaisia sisältäen pienen tauon. Kaikkiaan tuntimäärä koulutuksen järjestämiseen on koulutuskerrat, noin 16-20h (koulutuskertojen määrästä riippuen) sekä suunnitteluaika. Koulutuksen ohjelmarunko on hyvä suunnitella valmiiksi ennen koulutusta.

Koulutuksen eri teemoja voivat olla esimerkiksi: 

  • Mikä on kotoutumisen kokemusasiantuntija? Tietoa kotoutumisesta, Kokemusasiantuntijan tehtävät.
  • Oman kunnan / kaupungin eri palvelut
  • Yhteisöt ja osallisuus. Kolmas sektori kotoutumisen tukena.
  • Kotoutumisen palvelut sekä sosiaali- ja terveyspalvelut paikkakunnalla, ja omalla hyvinvointialueella. 
  • Kulttuurien välinen vuorovaikutus.
  • Minun tarinani. (tarvittaessa tarinan kerrontaan varataan useampi kerta)
  • Viestintä- ja esiintymisharjoituksia.
  • Minun ja muiden kotoutumisen tarinat.
  •  Valmistujaisjuhlat.

Kokemusasiantuntijakoulutuksen osallistujat käyvät noin 6-7 kerran koulutuksen josta he saavat myös todistuksen. Kokemusasiantuntijakoulutukseen voivat osallistua henkilöt, joilla on: 

  • Omakohtaista kokemusta Suomeen kotoutumisesta.
  • Kokemustietoa siitä, miltä tuntuu muuttaa Suomeen.
    • opetella kieli.
    • käyttää palveluita (työllisyyspalvelut, terveyspalvelut, liikuntapalvelut, koulutuspalvelut…).
    • tutustua ihmisiin, kulttuuriin.
    • etsiä työtä, toimia suomalaisessa työelämässä.
  • Kokemusasiantuntija tietää, mikä häntä itseään on auttanut ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kotoutumiseen.

Koulutuksen jälkeen osallistujilta kerätään palautekysely, jonka tulosten avulla voidaan kehittää koulutusta vastaamaan paremmin koulutettavien tarpeisiin.

Koulutuksen järjestämisen jälkeen on hyvä vielä jatkaa yhteydenpitoa koulutuksen käyneiden kanssa ja auttaa sekä tukea heitä puheenvuorojen pitämisessä halutuissa tilaisuuksissa tai tilanteissa. On hyvä käydä läpi kokemusasiantuntijan kanssa, mihin tilaisuuteen häntä tarvitaan, kuinka pitkä puheen vuoro hänellä on, mihin pitäisi kiinnittää huomioon. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kotoutumisen kokemusasiantuntijakoulutus vaatii suunnittelua ja toiminnan organisointia, hyvä sopia kuka ottaa vastuun koulutuksen järjestämisestä ja miten osallistujia kutsutaan koulutukseen. Roolit: kuka on koulutuksen vetäjä ja voidaanko ensimmäisen koulutuskerran jälkeen hyödyntää koulutuksen käyneitä kokemusasiantuntijoita seuraavissa koulutuksissa? Hyvä pohtia mihin tarkoitukseen koulutetaan, kenen tarpeisiin, onko järjestäjänä hyvinvointialue, kunta, yritys vai järjestö? Mihin koulutuksella tähdätään – mitä kokemusasiantuntijoilta toivotaan koulutuksessa, mihin heidän tarinaa halutaan hyödyntää? Palkkiokäytännöistä myös hyvä keskustella etukäteen organisaatiossa, miten ja kuka korvaa kokemusasiantuntijoiden palkkiot, kun he osallistuvat johonkin toimintaan koulutuksen jälkeen? 

Koulutuksen ja kokemusasiantuntijatoiminnan suunnittelussa on hyvä erottaa vapaaehtoistyöntekijän ja kokemusasiantuntijan roolit toisistaan. Kokemusasiantuntija on henkilö, jolla on oma tai läheisen kokemus tietyn palvelun asiakkaana olemisesta, tietystä elämäntilanteesta, sairaudesta tai vammasta.

Kokemusasiantuntija toimii vapaaehtoisena tai korvausta vastaan erilaisissa tilanteissa kertomassa kokemustarinaansa. Kokemusasiantuntijan voimavara toisten auttamisessa on rohkeus kertoa omista, vaikeistakin kokemuksista ja niistä selviytymisestä. 

Alla vertaistuen ja kokemusasiantuntijuuden erot: 

VERTAISTUKI

  • Toimii omassa ryhmässään – esim. maahanmuuttaja auttaa toista maahanmuuttajaa.
  • usein vapaaehtoistyötä ”harrastus”
  • ei saa korvausta työstään

KOKEMUSASIANTUNTIJA

  • Toimii oman ryhmänsä (maahanmuuttajat) ulkopuolella.
  • Kehittää esim. palveluita oman kokemuksensa perusteella ammattilaisten kanssa.
  •  (pieni) palkkio, esimerkiksi lahjakortti

KOULUTUKSESSA OPITTUA JA KÄYTÄNNÖN VINKKEJÄ:
- vierailut ovat toimineet hyvin (muut kotoutumisen kokemusasiantuntijat kertoivat esimerkki tarinoita)
- rekisterin ylläpitämisestä sovittava ajoissa, (kuka pitää, suostumukset, miten tapahtuu yhteys tilaaja organisaatio -kokemusasiantuntija)
- kurssin tarkoituksen ymmärtäminen ei ollut itsestään selvä kaikille osallistujille, markkinoinnissa kannattaa käyttää mahdollisimman selkeää kieltä,  voi välttää kokemusasiantuntija sanaa, sen sijaan esim. Tarinani kotoutujana - asiantuntijakoulutus/ koulutus.

Koulutuksen saaneita on hyvä myös auttaa valmistelemaan ja harjoittelemaan ensimmäisiä puheenvuoroja tilaajalle – käydä läpi kokemusasiantuntijan kanssa, mihin tilaisuuteen häntä tarvitaan, kuinka pitkä puheen vuoro hänellä on, mihin pitäisi kiinnittää huomioon (esim. kehitys ehdotukset tilaajaorganisaatiolle omien kokemuksien perusteella, mitä on toiminut palvelussa, mitä ei). Samana tilaajalle olemme taanneet sopivan osaajan - eli varhaiskasvatukselle ehdotettiin henkilö, joilla on lapsia ja kokemusta kyseisestä palvelusta, jne

Koulutuksen jälkeen on hyvä markkinoida kotoutumisen kokemusasiantuntijoita eri tilaisuuksissa ja median kautta (kaupungin tiedote, jne) -> näin syntyy tietoisuus, että heitä on ja miten voit ottaa yhteyttä.

Toimintamallin yhteyshenkilö: 

Spies Kaisa
Kansainvälisen työn koordinaattori, Kouvolan kaupunki
kaisa.spies@kouvola.fi

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kotoutumisen kokemusasiantuntijakoulutukseen osallistujilta on kerätty kurssipalautetta webropol -kyselyn avulla. Kyselyssä on pyydetty arvioimaan kokemusasiantuntijakoulutusta kuvaavia asioita koulutuksen hyödyllisyydestä kurssin sisällön arviointiin. Kyselyn mukaan koulutus oli arvioitu erittäin hyödylliseksi. Erityisen tärkeäksi koettiin koulutuksessa käydyt keskustelut sekä tutustuminen toisiin ihmisiin. Kyselyssä kysyttiin erikseen mikä koettiin hyödylliseksi, näissä vastauksissa nousi esiin vastausvaihtoedot: ”keskustellaan yhdessä” ja ”esiintyminen ryhmälle”. Osallistujat toivoivat avoimissa vastauksissa lisää vastaavia koulutuksia.