Koulupsyykkari toiminta, Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Koulupsyykkari on kouluympäristössä toimiva psykiatrinen sairaanhoitaja. 

Toimintaympäristö

Nuorten mielenterveyden haasteet ja ahdistus ovat lisääntyneet alueella.

Koulupsyykkareita toimii tällä hetkellä Keski-Pohjanmaan alueella yhteensä kahdeksan, yläkouluilla ja toisen asteen oppilaitoksissa kuusi ja Kokkolan alakoulun tiimissä 2. Koulupsyykkarit kuuluvat neuvola, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon vastuualueeseen. Koulupsyykkaritoiminta ei ole lakisääteistä kuten muu oppilashuollon toiminta.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Soiten hallituksen päätöksellä 17.5/2021, lähdettiin vahvistamaan lasten ja nuorten perustason mielenterveyspalveluita. Perheiden palvelut vahvistavat lasten ja nuorten perustason mielenterveyspalveluja osana kouluterveydenhuoltoa 4 määräaikaisella (1.8.2021-31.12.2022) psykiatrisen sairaanhoitajan vakanssilla Soiten resurssityöryhmän pankissa olevien vakanssien kautta. Vuoden 2021 osalta vahvistaminen tapahtuu kustannusneutraalisti eikä toiminnallinen muutos edellytä lisämäärärahan tarvetta tai kustannuskasvua. Vuoden 2022 osalta määräaikaiset vakanssit huomioidaan osana Soiten ja Perheiden palvelujen talous- ja toimintasuunnitelmaa 2022. Hyvien kokemusten kautta koulupsyykkaritoiminta vakinaistettiin 2023 vuoden alusta. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kouluspyykkarit ovat kuuluneet vuoden 2023 alusta alkaen neuvola, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon vastuualueelle, joka kuuluu perhekeskuspalveluiden palvelualueelle, perheiden palvelun toimialueella. Erikoissairaanhoidon kuormaa pyritään keventämään panostamalla perustason ennaltaehkäiseviin matalankynnyksen palveluihin. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Koulupsyykkaritoimintaa on kehitetty yhteistyössä oppilashuollon toimijoiden kanssa. Yhteistyötä on tehty lisäksi nuorisopolin ja Aku-tiimin kanssa. Koulupsyykkaritoiminnansta on tiedotettu alueen kouluja ja yhteistä keskustelua on käyty koulujen eri toimijoiden kanssa. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on tuottaa matalankynnyksen perustason mielenterveyspalvelua hyvinvointialueen nuorille. Koulupsyykkarit tapaavat nuoria oppilaitoksissa.

Muutoksen mittaaminen

Säännöllisillä yhteistyötapaamisilla ja toimintaa seuraamalla voidaan toimintaa kehittää. Yhteistyökumppaneilta kerätyn palautteen pohjalta.

Toteutussuunnitelma

Koulupsyykkareiden ja toiminnasta vastaavan lääkärin kanssa tulee pitää säännöllisiä palavereita, joissa voidaan tarkastella mm. työnkuvaa, työnsisältöä, kirjaamiskäytänteitä, erilaisten menetelmien käyttöä. Koulupsyykkareiden koulutustarpeita on myös tärkeää selvittää. Yhteistyön kehittäminen vaatii säännöllistä keskustelua ja toiminnan arviointia yhteistyökumppaneiden kanssa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Koulupsyykkaritoiminnalla pyritään vahvistamaan perustason mielenterveyspalveluista. Oppilaita tavataan kouluympäristössä ja koulupsyykkarit ovat muiden oppilashuollon toimijoiden konsultoitavissa. Tukea ja yhteistyötä viedään sinne missä nuoret ovat. Asiakaspalautetta kerätään säännöllisesti.

Ratkaisun perusidea

Koulupsyykkari on kouluympäristössä toimiva psykiatrinen sairaanhoitaja. Koulupsyykkari tarjoaa nuorille perustason mielenterveyspalveluita. Nuoret ohjautuvat koulupsyykkarin vastaanotolle pääsääntöisesti kouluterveydenhoitajan tai jonkun muun ammattihenkilön ohjaamana. Koulupsyykkari tarjoaa ensivaiheen psykososiaalista tukea sisältäen yksilöllisen tuen kriiseissä, kartoittaa mielenterveysongelmia, ohjaa hoidollisia ryhmiä, toteuttaa lyhytterapeuttisia interventioita ja osallistuu oppilaitosten kriisityöhön.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Jo ennen Hyvinvointialueiden alkamista 2023 koulupsyykkarit kuuluivat Keski-Pohjanmaan sosiaali-ja terveyspalvelukuntayhtymään neuvola, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon vastuualueelle. Kuusi kahdeksasta koulupsyykkarin vakanssista on tällä hetkellä vakituisia. Kahta vakanssia hoidetaan hankerahoituksella. Resurssien kohdistuminen riittävällä tasolla koko Hyvinvointialueen alueelle vaatii riittävää työntekijäresurssia. Hankerahoitus loppuu 2024 lopussa ja hankerahalla työskentelevien koulupsyykkareiden jatko tulisi turvata myös jatkossa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Työnohjauksen järjestäminen työntekijöille on erityisen tärkeää. Lisäksi tarvitaan lääkärin konsultointimahdollisuus. Yhteistyön tekeminen eri toimijoiden kanssa on erityisen tärkeää. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hyvinvointialueen koulupsyykkareiden määrää on saatu kasvatettua. Tarvetta suuremmalle määrälle koulupsyykkareita edelleen olisi. Yksittäisen koulupsyykkarin työkenttä on tällä hetkellä liian laaja, yksiköitä on paljon. Perustason mielenterveyspalveluiden saatavuus on kuitenkin parantunut ja palveluita voidaan tarjota lähempänä nuoria. Koulupsyykkarin työnkuva on saatu yhtenäistettyä yläkoulussa ja toisella asteella työskentelevien osalta.