Koulupsyykkari toiminta, Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Koulupsyykkari on kouluympäristössä toimiva psykiatrinen sairaanhoitaja.
Nuorten mielenterveyden haasteet ja ahdistus ovat lisääntyneet alueella.
Koulupsyykkareita toimii tällä hetkellä Keski-Pohjanmaan alueella yhteensä kahdeksan, yläkouluilla ja toisen asteen oppilaitoksissa kuusi ja Kokkolan alakoulun tiimissä 2. Koulupsyykkarit kuuluvat neuvola, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon vastuualueeseen. Koulupsyykkaritoiminta ei ole lakisääteistä kuten muu oppilashuollon toiminta.
Soiten hallituksen päätöksellä 17.5/2021, lähdettiin vahvistamaan lasten ja nuorten perustason mielenterveyspalveluita. Perheiden palvelut vahvistavat lasten ja nuorten perustason mielenterveyspalveluja osana kouluterveydenhuoltoa 4 määräaikaisella (1.8.2021-31.12.2022) psykiatrisen sairaanhoitajan vakanssilla Soiten resurssityöryhmän pankissa olevien vakanssien kautta. Vuoden 2021 osalta vahvistaminen tapahtuu kustannusneutraalisti eikä toiminnallinen muutos edellytä lisämäärärahan tarvetta tai kustannuskasvua. Vuoden 2022 osalta määräaikaiset vakanssit huomioidaan osana Soiten ja Perheiden palvelujen talous- ja toimintasuunnitelmaa 2022. Hyvien kokemusten kautta koulupsyykkaritoiminta vakinaistettiin 2023 vuoden alusta.
Koulupsyykkaritoimintaa on kehitetty yhteistyössä oppilashuollon toimijoiden kanssa. Yhteistyötä on tehty lisäksi nuorisopolin ja Aku-tiimin kanssa. Koulupsyykkaritoiminnansta on tiedotettu alueen kouluja ja yhteistä keskustelua on käyty koulujen eri toimijoiden kanssa.
Tavoitteena on tuottaa matalankynnyksen perustason mielenterveyspalvelua hyvinvointialueen nuorille. Koulupsyykkarit tapaavat nuoria oppilaitoksissa.
Säännöllisillä yhteistyötapaamisilla ja toimintaa seuraamalla voidaan toimintaa kehittää. Yhteistyökumppaneilta kerätyn palautteen pohjalta.
Koulupsyykkareiden ja toiminnasta vastaavan lääkärin kanssa tulee pitää säännöllisiä palavereita, joissa voidaan tarkastella mm. työnkuvaa, työnsisältöä, kirjaamiskäytänteitä, erilaisten menetelmien käyttöä. Koulupsyykkareiden koulutustarpeita on myös tärkeää selvittää. Yhteistyön kehittäminen vaatii säännöllistä keskustelua ja toiminnan arviointia yhteistyökumppaneiden kanssa.
Koulupsyykkaritoiminnalla pyritään vahvistamaan perustason mielenterveyspalveluista. Oppilaita tavataan kouluympäristössä ja koulupsyykkarit ovat muiden oppilashuollon toimijoiden konsultoitavissa. Tukea ja yhteistyötä viedään sinne missä nuoret ovat. Asiakaspalautetta kerätään säännöllisesti.