Koulupsyykkari toiminta, Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Koulupsyykkari on kouluympäristössä toimiva psykiatrinen sairaanhoitaja.
Toimintamallin nimi
Koulupsyykkari on kouluympäristössä toimiva psykiatrinen sairaanhoitaja.
Koulupsyykkari on kouluympäristössä toimiva psykiatrinen sairaanhoitaja. Koulupsyykkari tarjoaa nuorille perustason mielenterveyspalveluita. Nuoret ohjautuvat koulupsyykkarin vastaanotolle pääsääntöisesti kouluterveydenhoitajan tai jonkun muun ammattihenkilön ohjaamana. Koulupsyykkari tarjoaa ensivaiheen psykososiaalista tukea sisältäen yksilöllisen tuen kriiseissä, kartoittaa mielenterveysongelmia, ohjaa hoidollisia ryhmiä, toteuttaa lyhytterapeuttisia interventioita ja osallistuu oppilaitosten kriisityöhön.
Nuorten mielenterveyden haasteet ja ahdistus ovat lisääntyneet alueella.
Koulupsyykkareita toimii tällä hetkellä Keski-Pohjanmaan alueella yhteensä kahdeksan, yläkouluilla ja toisen asteen oppilaitoksissa kuusi ja Kokkolan alakoulun tiimissä 2. Koulupsyykkarit kuuluvat neuvola, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon vastuualueeseen. Koulupsyykkaritoiminta ei ole lakisääteistä kuten muu oppilashuollon toiminta.
Koulupsyykkaritoiminnalla pyritään vahvistamaan perustason mielenterveyspalveluista. Oppilaita tavataan kouluympäristössä ja koulupsyykkarit ovat muiden oppilashuollon toimijoiden konsultoitavissa. Tukea ja yhteistyötä viedään sinne missä nuoret ovat. Asiakaspalautetta kerätään säännöllisesti.
Jo ennen Hyvinvointialueiden alkamista 2023 koulupsyykkarit kuuluivat Keski-Pohjanmaan sosiaali-ja terveyspalvelukuntayhtymään neuvola, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon vastuualueelle. Kuusi kahdeksasta koulupsyykkarin vakanssista on tällä hetkellä vakituisia. Kahta vakanssia hoidetaan hankerahoituksella. Resurssien kohdistuminen riittävällä tasolla koko Hyvinvointialueen alueelle vaatii riittävää työntekijäresurssia. Hankerahoitus loppuu 2024 lopussa ja hankerahalla työskentelevien koulupsyykkareiden jatko tulisi turvata myös jatkossa.
Hyvinvointialueen koulupsyykkareiden määrää on saatu kasvatettua. Tarvetta suuremmalle määrälle koulupsyykkareita edelleen olisi. Yksittäisen koulupsyykkarin työkenttä on tällä hetkellä liian laaja, yksiköitä on paljon. Perustason mielenterveyspalveluiden saatavuus on kuitenkin parantunut ja palveluita voidaan tarjota lähempänä nuoria. Koulupsyykkarin työnkuva on saatu yhtenäistettyä yläkoulussa ja toisella asteella työskentelevien osalta.