Kuntouttava etäpäivätoiminta Satakunnan hyvinvointialueella
Kuntouttava etäpäivätoiminta on ääni- ja videovälitteistä ryhmätoimintaa, jota voidaan myöntää säännöllisen kotihoidon asiakkaalle palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Etäpäivätoiminnan asiakkaan tulee olla etähoidon asiakas.
Meneillä olevassa kehittämistyössä Satakunnan iäkkäiden palveluissa on tunnistettu kriittisiä kehittämistarpeita. Tarvitaan yhteneviä terveyttä edistäviä ja toimintakykyä ylläpitäviä palveluja sekä kannustusta omahoitoon. Näillä toimenpiteillä voidaan ennaltaehkäistä laajempaa palvelujen tarvetta. Tarvetta on erityisesti uusien etäpalvelujen ja etätyön menetelmien käyttöönotolle sekä terveysteknologian hyödyntämiselle. Tarvitaan uusia ja erilaisia vaihtoehtoja ikäihmisille suunnattujen palveluiden valikoimaan.
Satakunnassa oli ollut ennen Satakati-hanketta monenlaisia hyvinvointiteknologiaan suuntautuneita hankkeita ja pilotointeja viimeisen kymmenen vuoden aikana. Suurin osa hankkeista ja pilotoinneista oli tapahtunut yhden kunnan alueella eikä ollut levinnyt laajemmin. Yksi näistä hankkeista on Elisa Digihoiva pilotti ja käyttöönotto Euran kunnassa. Euran kunnan kokemuksia hyödynnetään täysimääräisesti Satakati-hankkeessa, jossa Elisa Digihoiva ratkaisu otettiin käyttöön koko Satakunnan alueella.
Käyttöönotettuihin laitteisiin kuuluivat mm. kotihoidon etäkäynnit ja etänä toteutettavan ryhmätoiminnan mahdollistava tabletti. Satakati-hankkeen ja Tulkoti-hankkeen yhteistyönä aloitettiin kuntouttavan etäpäivätoiminnan kehittämistyö.
Laajempana toimintaympäristönä tulee nähdä yhteistyö muiden organisaatioiden kanssa. Yhteistyötä tulee tehdä myös esimerkiksi kuntien ja kolmannen sektorin kanssa, kuten järjestöt, seurakunnat, kirkot ja yhdistykset.
Tavoitteena on saada kotiin vietävien palveluiden malliin erilaisia käytäntöjä teknologian hyödyntämiseksi. Kotona asumisen tueksi voidaan teknologisin välinein (mm. Tabletit) parantaa ikäihmisten sosiaalisia kontakteja sekä tuottaa palvelua etäyhteyksin. Tarkoituksena on jo olemassa olevia välineitä hyödyntämällä pilotoida ikäihmisten kuntouttava päivätoiminta, jota ei vielä ole toteutettu Satakunnan alueella. Tämän hankkeen toimenpiteissä huomioidaan Satakatin toiminta ja tuotokset.
Kuntouttava etäpäivätoiminta voi tarjota kotona asuville ikäihmisille ryhmätoimintaa ja sosiaalisia kontakteja. Kuntouttavan etäpäivätoiminnan tavoitteena on tukea ikääntyneiden kotona selviytymistä sekä tukea fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä.
Kuvapuhelinpalvelun kautta muodostettava ryhmäpuhelu mahdollistaa useamman osallistujan välisen reaaliaikaisen videoyhteyden ja etänä toteutettavaan ryhmään osallistumisen. Asiakas osallistuu omassa kodissaan etälaitteen avulla ryhmätoimintaan, jolloin yksityisyyden suojaan on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Kootaan kaksi kehittäjätyöryhmää:
1. Strategiset linjaukset (kotihoidon päällikkö, kotihoidon esihenkilöt, TulKoti-hankekoordinaattori)
2. Sisällön kehittäminen (kotihoidon esihenkilöt, TulKoti-hankekoordinaattori, päivätoiminnan vetäjät, teknologialähettiläät/Satakati)
Lisäksi tiivis yhteistyö Satakati-hankkeen toimijoiden ja projektipäällikön kanssa.
Tavoitteena säännölliset palaverit työryhmien sisällä ja välillä, sekä laitetoimittajan kanssa.
Satakunnan hyvinvointialueella kehittäjäjoukko muodostui etähoidon tiimit, etä- ja digipalveluiden esihenkilö, etäpäivätoiminnan ohjaajat, kuntouttavan päivätoiminnan ohjaajat ja TulKoti-hankekoordinaattorit.
Kehitetään toimintamalli etäpäivätoimintaan sekä sen käyttöönottoon koko Satakunnan hyvinvointialueella. Pilotointi tapahtuu Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän alueella kesäkuusta 2022 alkaen. Toiminta laajennetaan syksyllä 2022 Porin perusturvan ja Euran alueille. Toimintamallin kehittämisessä tehdään yhtistyötä Satakati-hankkeen kanssa ja hankitaan Elisa Digihoivan ryhmävideo-palvelumoduuli etävälitteisen päivätoiminnan toteuttamiseksi.
Tavoitteena etäpäivätoiminnan jatkuminen Satakunnan hyvinvointialueella vuonna 2023.
Asiakaspalautteet, toiminnan jatkuva arviointi, asiakkaiden määrä. Satakati-hankkeen toimesta kerätään kirjallista asiakaspalautetta ja etäpäivätoiminnan aikana asiakkailta pyydetään suullista palautetta lähetyksen lopuksi, jonka perusteella toimintaa muokataan asiakaslähtöiseksi.
Satakatin toteuttaman asiakaskyselyn kysymykset:
-Mitä odotuksia teillä oli ennen etäyhteydellä toteutetun ryhmän aloittamista?
-Miten odotuksenne etäyhteydellä toteutetusta ryhmästä toteutuivat?
-Mitä toiveita teillä on etäyhteydellä toteutettavan ryhmän sisällöstä jatkossa?
Käyttöönoton toteutussuunnitelma kuvattu liitetiedostossa.
Kohderyhmänä ovat satakuntalaiset säännöllisen kotihoidon ja videopuheluiden piirissä olevat asiakkaat sekä ammattilaiset. Ammattilaisista tarkempana kohderyhmänä ovat käyttöönottoja toteuttavat ammattilaiset, niitä eteenpäin vievät esihenkilöt sekä sen mahdollistava johto. Kohderyhmänä myös teknologian käyttöönottoa toteuttava organisaatio.
Asiakkaiden ollessa videopuhelupalvelun (etähoidon) piirissä, heillä on jo osaaminen ja kokemus etäyhteydellä toteutettuun palveluun.
Verkostoituminen valtakunnallisesti eri toimijoiden kanssa. Yhteisissä tapaamisissa olemme vertailleet eri alueiden toimintamalleja ja opittu toisiltamme vrt. vertaiskehittämien.
Etäpäivätoiminnan suunnittelussa huomioon otettavia asioita:
- Asiakas- ja laitehankinnan prosessit
- Henkilöstöresursointi, koulutus, osaaminen
- Säännöllinen palaverikäytäntö
- Vastuunjako, roolitus
- Etäpäivätoiminnan sisältö
Etäpäivätoiminnan pilotointi Satakunnan alueella hyödyntäen Satakati-hankkeen toimintaa ja tuotoksia. Konkreettinen suunnitelma liitteenä.
Satakati-hankkeen toimesta kerätään kirjallista asiakaspalautetta syys-lokakuussa 2022 ja 2023. Etäpäivätoiminnan aikana asiakkailta pyydetään suullista palautetta lähetyksen lopuksi. Asiakkailta saatua palautetta hyödynnetään toiminnan asiakaslähtöisessä kehittämisessä, jotta toiminnalla voitaisiin paremmin vastata heidän tarpeisiinsa.
Yhden etäpäivätoiminnan ryhmää haastateltiin etäyhteydellä (n=8). Ennakko-odotuksista huolimatta asiakkailta kerätyn palautteen perusteella heillä on ollut erittäin positiivinen suhtautuminen etäyhteydellä toteutettuun ryhmätoimintaan. Ryhmään osallistujien palaute toiminnasta oli erittäin positiivinen. Yleinen mielipide etäpäivätoiminnan osallistujilta oli, että etäpäivätoiminta on asiakkaiden päivän kohokohta. Etäpäivätoiminnan kaikesta sisällöstä, kuten runot, laulaminen, rupattelu ja jumppa pidettiin. Yleinen mielipide oli, että laitteen käyttö oli erittäin helppoa ja osallistujat suosittelisivat etäpäivätoimintaa myös tuttavilleen.
Toteutussuunitelma kuvattu aiemmin.
•Tukea ikääntyneiden ihmisten kotona asumista.
•Toiminta on ennaltaehkäisevää ja tukee kuntoutumista.
•Edistää sosiaalisen verkoston luomista, vähentää yksinäisyyttä.
•Toiminta perustuu ikääntyneen omien voimavarojen ja toimintakyvyn ylläpitoon.
•Asiakaslähtöisyys ja yksilöllisyys.
Ennakko-odotuksista huolimatta asiakkailta erittäin positiivinen suhtautuminen etäyhteydellä toteutettuun ryhmätoimintaan.