Kuntouttava etäpäivätoiminta Satakunnan hyvinvointialueella

Kuntouttava etäpäivätoiminta on ääni- ja videovälitteistä ryhmätoimintaa, jota voidaan myöntää säännöllisen kotihoidon asiakkaalle palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Etäpäivätoiminnan asiakkaan tulee olla etähoidon asiakas. 

Toimintaympäristö **

Meneillä olevassa kehittämistyössä Satakunnan iäkkäiden palveluissa on tunnistettu kriittisiä kehittämistarpeita. Tarvitaan yhteneviä terveyttä edistäviä ja toimintakykyä ylläpitäviä palveluja sekä kannustusta omahoitoon. Näillä toimenpiteillä voidaan ennaltaehkäistä laajempaa palvelujen tarvetta. Tarvetta on erityisesti uusien etäpalvelujen ja etätyön menetelmien käyttöönotolle sekä terveysteknologian hyödyntämiselle. Tarvitaan uusia ja erilaisia vaihtoehtoja ikäihmisille suunnattujen palveluiden valikoimaan.

Satakunnassa oli ollut ennen Satakati-hanketta monenlaisia hyvinvointiteknologiaan suuntautuneita hankkeita ja pilotointeja viimeisen kymmenen vuoden aikana. Suurin osa hankkeista ja pilotoinneista oli tapahtunut yhden kunnan alueella eikä ollut levinnyt laajemmin. Yksi näistä hankkeista on Elisa Digihoiva pilotti ja käyttöönotto Euran kunnassa. Euran kunnan kokemuksia hyödynnetään täysimääräisesti Satakati-hankkeessa, jossa Elisa Digihoiva ratkaisu otettiin käyttöön koko Satakunnan alueella.

Käyttöönotettuihin laitteisiin kuuluivat mm. kotihoidon etäkäynnit ja etänä toteutettavan ryhmätoiminnan mahdollistava tabletti. Satakati-hankkeen ja Tulkoti-hankkeen yhteistyönä aloitettiin kuntouttavan etäpäivätoiminnan kehittämistyö. 

Laajempana toimintaympäristönä tulee nähdä yhteistyö muiden organisaatioiden kanssa. Yhteistyötä tulee tehdä myös esimerkiksi kuntien ja kolmannen sektorin kanssa, kuten järjestöt, seurakunnat, kirkot ja yhdistykset. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tavoitteena on saada kotiin vietävien palveluiden malliin erilaisia käytäntöjä teknologian hyödyntämiseksi. Kotona asumisen tueksi voidaan teknologisin välinein (mm. Tabletit) parantaa ikäihmisten sosiaalisia kontakteja sekä tuottaa palvelua etäyhteyksin. Tarkoituksena on jo olemassa olevia välineitä hyödyntämällä pilotoida ikäihmisten kuntouttava päivätoiminta, jota ei vielä ole toteutettu Satakunnan alueella. Tämän hankkeen toimenpiteissä huomioidaan Satakatin toiminta ja tuotokset.

Kuntouttava etäpäivätoiminta voi tarjota kotona asuville ikäihmisille ryhmätoimintaa ja sosiaalisia kontakteja. Kuntouttavan etäpäivätoiminnan tavoitteena on tukea ikääntyneiden kotona selviytymistä sekä tukea fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä.

Kuvapuhelinpalvelun kautta muodostettava ryhmäpuhelu mahdollistaa useamman osallistujan välisen reaaliaikaisen videoyhteyden ja etänä toteutettavaan ryhmään osallistumisen.  Asiakas osallistuu omassa kodissaan etälaitteen avulla ryhmätoimintaan, jolloin yksityisyyden suojaan on kiinnitettävä erityistä huomiota. 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Satakunnan alueella ei ole vielä etäpäivätoimintaa toteutettu, joten palvelulle on erittäin suuri tarve. Kuntouttavalla etäpäivätoiminnalla voidaan vaikuttaa mm. sairauksien ennaltaehkäisyyn, terveyden edistämiseen sekä sosiaalisten kontaktien ylläitämiseen. Hyvinvointiteknologian käyttö edellyttää koulutusta sekä iäkkäille ja omaisille että sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnalle, mutta ennen kaikkea sujuvaa yhteistyötä eri toimijoiden ja ammattiryhmien kesken. Lisäksi on tärkeää saada laajennettua palveluvalikoimaa, jotta voimme tarjota kustannustehokkaita palveluja suurenevalle ikäihmisten väestönosalle. Ikääntyneiden osalta aika- ja paikkariippumaton palvelu pienentävää muun muassa maantieteestä tai elämäntilanteesta johtuvaa eriarvoisuutta palvelujen käyttäjinä.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kootaan kaksi kehittäjätyöryhmää:

1. Strategiset linjaukset (kotihoidon päällikkö, kotihoidon esihenkilöt, TulKoti-hankekoordinaattori)

2. Sisällön kehittäminen (kotihoidon esihenkilöt, TulKoti-hankekoordinaattori, päivätoiminnan vetäjät, teknologialähettiläät/Satakati)

Lisäksi tiivis yhteistyö Satakati-hankkeen toimijoiden ja projektipäällikön kanssa. 

Tavoitteena säännölliset palaverit työryhmien sisällä ja välillä, sekä laitetoimittajan kanssa. 

 

Satakunnan hyvinvointialueella kehittäjäjoukko muodostui etähoidon tiimit, etä- ja digipalveluiden esihenkilö, etäpäivätoiminnan ohjaajat, kuntouttavan päivätoiminnan ohjaajat ja TulKoti-hankekoordinaattorit. 

Liitteet
Tavoiteltu muutos

Kehitetään toimintamalli etäpäivätoimintaan sekä sen käyttöönottoon koko Satakunnan hyvinvointialueella. Pilotointi tapahtuu Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän alueella kesäkuusta 2022 alkaen. Toiminta laajennetaan syksyllä 2022 Porin perusturvan ja Euran alueille. Toimintamallin kehittämisessä tehdään yhtistyötä Satakati-hankkeen kanssa ja hankitaan Elisa Digihoivan ryhmävideo-palvelumoduuli etävälitteisen päivätoiminnan toteuttamiseksi.

Tavoitteena etäpäivätoiminnan jatkuminen Satakunnan hyvinvointialueella vuonna 2023.

Liitteet
Muutoksen mittaaminen

Asiakaspalautteet, toiminnan jatkuva arviointi, asiakkaiden määrä. Satakati-hankkeen toimesta kerätään kirjallista asiakaspalautetta ja etäpäivätoiminnan aikana asiakkailta pyydetään suullista palautetta lähetyksen lopuksi, jonka perusteella toimintaa muokataan asiakaslähtöiseksi.

Satakatin toteuttaman asiakaskyselyn kysymykset:

-Mitä odotuksia teillä oli ennen etäyhteydellä toteutetun ryhmän aloittamista?

-Miten odotuksenne etäyhteydellä toteutetusta ryhmästä toteutuivat?

-Mitä toiveita teillä on etäyhteydellä toteutettavan ryhmän sisällöstä jatkossa?

Toteutussuunnitelma

Käyttöönoton toteutussuunnitelma kuvattu liitetiedostossa.

Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat satakuntalaiset säännöllisen kotihoidon ja videopuheluiden piirissä olevat asiakkaat sekä ammattilaiset. Ammattilaisista tarkempana kohderyhmänä ovat käyttöönottoja toteuttavat ammattilaiset, niitä eteenpäin vievät esihenkilöt sekä sen mahdollistava johto. Kohderyhmänä myös teknologian käyttöönottoa toteuttava organisaatio.  

Asiakkaiden ollessa videopuhelupalvelun (etähoidon) piirissä, heillä on jo osaaminen ja kokemus etäyhteydellä toteutettuun palveluun. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Verkostoituminen valtakunnallisesti eri toimijoiden kanssa. Yhteisissä tapaamisissa olemme vertailleet eri alueiden toimintamalleja ja opittu toisiltamme vrt. vertaiskehittämien. 

Ideointi

Etäpäivätoiminnan suunnittelussa huomioon otettavia asioita:

- Asiakas- ja laitehankinnan prosessit

- Henkilöstöresursointi, koulutus, osaaminen

- Säännöllinen palaverikäytäntö

- Vastuunjako, roolitus

- Etäpäivätoiminnan sisältö

Idean konkretisointi ja visualisointi

Etäpäivätoiminnan pilotointi Satakunnan alueella hyödyntäen Satakati-hankkeen toimintaa ja tuotoksia. Konkreettinen suunnitelma liitteenä. 

Liitteet
Idean testaus asiakkaalla

Satakati-hankkeen toimesta kerätään kirjallista asiakaspalautetta syys-lokakuussa 2022 ja 2023. Etäpäivätoiminnan aikana asiakkailta pyydetään suullista palautetta lähetyksen lopuksi. Asiakkailta saatua palautetta hyödynnetään toiminnan asiakaslähtöisessä kehittämisessä, jotta toiminnalla voitaisiin paremmin vastata heidän tarpeisiinsa.

Yhden etäpäivätoiminnan ryhmää haastateltiin etäyhteydellä (n=8). Ennakko-odotuksista huolimatta asiakkailta kerätyn palautteen perusteella heillä on ollut erittäin positiivinen suhtautuminen etäyhteydellä toteutettuun ryhmätoimintaan. Ryhmään osallistujien palaute toiminnasta oli erittäin positiivinen. Yleinen mielipide etäpäivätoiminnan osallistujilta oli, että etäpäivätoiminta on asiakkaiden päivän kohokohta. Etäpäivätoiminnan kaikesta sisällöstä, kuten runot, laulaminen, rupattelu ja jumppa pidettiin. Yleinen mielipide oli, että laitteen käyttö oli erittäin helppoa ja osallistujat suosittelisivat etäpäivätoimintaa myös tuttavilleen.  

Ratkaisun testaaminen

Toteutussuunitelma kuvattu aiemmin.

Kokeilun tavoitteet

•Tukea ikääntyneiden ihmisten kotona asumista.

•Toiminta on ennaltaehkäisevää ja tukee kuntoutumista.

•Edistää sosiaalisen verkoston luomista, vähentää yksinäisyyttä.

•Toiminta perustuu ikääntyneen omien voimavarojen ja toimintakyvyn ylläpitoon.

•Asiakaslähtöisyys ja yksilöllisyys.

Kokeilussa opittua

Ennakko-odotuksista huolimatta asiakkailta erittäin positiivinen suhtautuminen etäyhteydellä toteutettuun ryhmätoimintaan. 

Ratkaisun perusidea **

Toimintamalli edistää Satakunnan hyvinvointialueen strategian ja arvojen mukaista toimintaa, jossa ikääntyneiden palveluihin hakeutuvilla asiakkailla on mahdollisimman yhdenvertaiset ja saavutettavat palvelut.

Satakati-hankkeessa teknologian käytön laajentamisen mallin avulla laajennettiin samanaikaisesti useamman teknologiaratkaisun käyttöä yhden kunnan alueelta kaikkiin Satakunnan sote-organisaatioihin.  Käyttöönotto toteutettiin aalloittain, jossa laitekantaa lisättiin jokaisessa aallossa. Käyttöönotettuihin laitteisiin kuului kotihoidon etäkäynnit ja etänä toteutettavan ryhmätoiminnan mahdollistava tabletti, sensorit, turvapaikantimet, lääkemuistuttajat, älylukot ja etämittauslaitteet. 

Malli soveltuu olemassa olevien välineiden (tablettien) hyödyntämiseen, joilla voidaan pilotoida ikääntyneiden palveluihin kuntouttava etäpäivätoiminta, jota ei vielä ole toteutettu Satakunnan alueella. Tämän hankkeen toimenpiteissä huomioidaan Satakatin toiminta ja tuotokset.

Kuntouttava etäpäivätoiminta voi tarjota kotona asuville ikäihmisille ryhmätoimintaa ja mahdollisesti yksilöllistä kuntoutusta. Kuntouttavan etäpäivätoiminnan tavoitteena on tukea ikääntyneiden kotona selviytymistä ja tukea fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamallia käyttöönottaessa on tärkeää avoin, eri käytäntöjä hyväksyvä ja keskusteleva ilmapiiri, jotta henkilöstö sitoutuu kehittämistyöhön. Kehittämistyössä on tärkeää korostaa yhteistyön merkitystä ja yhteisymmärryksen saavuttamista. Toimintamallia kehitettäessä on hyvä perustaa kaksi kehittäjätyöryhmää: ohjausryhmä strategisten linjausten laatimista ja seurantaa varten (esim. esihenkilöt ja päälliköt) ja projektiryhmä sisällön kehittämiseksi (esim. päivätoimintaa toteuttaneet henkilöt). Lisäksi tärkeää on tiivis yhteistyö eri toimijoiden ja viranhaltijoiden kanssa.

Etäpäivätoiminnan jatkuvassa toiminnassa huomioon otettavia asioita:

  • Selkeät asiakas- ja laitehankinnan prosessit
  • Riittävä henkilöstöresursointi, koulutus, osaaminen
  • Aalloittain eteneminen, tavoiteltu laitemäärä, jatkuva arviointi
  • Säännöllinen palaverikäytäntö
  • Vastuunjako, roolitus
  • Ammattilaisten osaamisen vahvistaminen; teknologialähettiläskoulutus
  • Etäpäivätoiminnan sisältö ja sen muokkaaminen asiakkailta saadun palautteen perusteella

Kuntouttavaan etäpäivätoimintaan osallistujilta pyydetään kirjallinen suostumus. Asiakas voi peruuttaa antamansa suostumuksen koska tahansa ilmoittamalla siitä kotihoidon työntekijälle. Suostumuksessa asiakas antaa luvan ja tiedostaa, että etäyhteydellä toteutettavassa ryhmässä muut ryhmän jäsenet näkevät hänen kasvonsa ja mahdollisesti takana olevaa huonetta etälaitteen kautta. Mahdollisesti myös muut henkilöt, jotka ovat toisen ryhmäläisen kodissa, saattavat nähdä asiakkaan kasvot, hänen takananaan olevan huoneen ja kuulla hänen äänensä.

Puheluun vastaaminen vaatii asiakkaalta puhelun hyväksymisen yksityisyyden turvaamiseksi. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Kokemusten perusteella tunnistettiin toimintamallin käyttöönoton onnistumista edistäviä tekijöitä:

  • Mallinnuksen tukena on hyvä verkostoitua ja hyödyntää muiden hyvinvointialueiden kehittämistyötä ja laadittuja toimintamalleja
  • Viestinnän oikea-aikaisuus ja tehokkuus
  • Resurssointi, alueellinen organisoituminen: ammattilaisilla tulee olla varattuna aikaa  toimintamalliin perehtymiselle
  • Ammattilaisen roolin ja arviointisaamisen merkityksen korostaminen, johdon ja esihenkilön tuki tärkeää yksikkötasolta lähtien
  • Jatkuva vuoropuhelu, selkeät roolit ja  toimintaohjeet
  • Alueellinen ikääntyneiden palveluiden sisäinen yhteistyö mm. asiakkaiden tunnistamisessa. 
  • Tiivis yhteistyö teknologiatoimittajan kanssa.

Asiakkaiden soveltuvuus teknologian käyttöön ja siten etäpäivätoiminnan osallistumiseen tulee arvioida yksilöllisesti henkilöstön toimesta. Kaikki käytön aikana kerättävän tiedon tulee olla täysin luottamuksellista ja sitä käytetään kehitettäessä yhä laadukkaampaa ja turvallisempaa hoitoa. Henkilötiedot käsitellään huolellisesti ja tietoturvallisesti, eikä niitä luovuteta ulkopuolisille. 

Toimintamallin käytöstä kiinnostuneet voivat olla yhteydessä Satakunnan hyvinvointialueen digi- ja tukipalveluiden päällikköön (karoliina.aikas@sata.fi) tai digi- ja etäpalveluiden esihenkilöön (mari.stengard@sata.fi).

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Toimintamallin tärkeimpänä tuloksena Satakunnan hyvinvointialueelle on mallinnettu ryhmävideopuheluna toteutettava ikääntyneiden kuntouttava etäpäivätoiminta, joka jatkuu pysyvänä toimintana Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden toimialueella. Toimintamallin vaikutuksia ja vaikuttavuutta on arvioitu asiakkaille ja työntekijöille toteutetuilla kyselyillä, joka koettiin erittäin toimivaksi menetelmäksi toiminnan kehittämisen edistämiseksi asiakaslähtöiseen suuntaan.  

Toiminnan lähtökohtana on Satakunnan hyvinvointialueen strategian ja arvojen mukaisesti asiakkaan yhdenmukainen palveluihin pääsy, myös etäyhteyksin. Kehitetyn etäpäivätoiminnan mallin seurauksena saatiin jalkautettua ryhmävideopuhelut yhdeksi palvelumuodoksi pääsääntöisesti kaikkiin Satakunnan kuntiin.  

Kuntouttavaa etäpäivätoimintaa hallinnoidaan kotiin annettavien palveluiden digi- ja tukipalveluiden vastuuyksiköstä ja toimintaa johtaa digi- ja etäpalveluiden esihenkilö yhdessä vastuuyksikön päällikön kanssa.

Arvioinnin tuloksia tarkemmin Satakati - hankkeen loppuraportissa.