Kuntouttava etäpäivätoiminta Satakunnan hyvinvointialueella

Kuntouttava etäpäivätoiminta on ääni- ja videovälitteistä ryhmätoimintaa, jota voidaan myöntää säännöllisen kotihoidon asiakkaalle palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Etäpäivätoiminnan asiakkaan tulee olla etähoidon asiakas. 

Toimintamallin nimi
Kuntouttava etäpäivätoiminta Satakunnan hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kuntouttava etäpäivätoiminta on ääni- ja videovälitteistä ryhmätoimintaa, jota voidaan myöntää säännöllisen kotihoidon asiakkaalle palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Etäpäivätoiminnan asiakkaan tulee olla etähoidon asiakas. 

Toteutuspaikka
Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden kotiin annettavat palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

02.06.2022

Viimeksi muokattu

19.02.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli edistää Satakunnan hyvinvointialueen strategian ja arvojen mukaista toimintaa, jossa ikääntyneiden palveluihin hakeutuvilla asiakkailla on mahdollisimman yhdenvertaiset ja saavutettavat palvelut.

Satakati-hankkeessa teknologian käytön laajentamisen mallin avulla laajennettiin samanaikaisesti useamman teknologiaratkaisun käyttöä yhden kunnan alueelta kaikkiin Satakunnan sote-organisaatioihin.  Käyttöönotto toteutettiin aalloittain, jossa laitekantaa lisättiin jokaisessa aallossa. Käyttöönotettuihin laitteisiin kuului kotihoidon etäkäynnit ja etänä toteutettavan ryhmätoiminnan mahdollistava tabletti, sensorit, turvapaikantimet, lääkemuistuttajat, älylukot ja etämittauslaitteet. 

Malli soveltuu olemassa olevien välineiden (tablettien) hyödyntämiseen, joilla voidaan pilotoida ikääntyneiden palveluihin kuntouttava etäpäivätoiminta, jota ei vielä ole toteutettu Satakunnan alueella. Tämän hankkeen toimenpiteissä huomioidaan Satakatin toiminta ja tuotokset.

Kuntouttava etäpäivätoiminta voi tarjota kotona asuville ikäihmisille ryhmätoimintaa ja mahdollisesti yksilöllistä kuntoutusta. Kuntouttavan etäpäivätoiminnan tavoitteena on tukea ikääntyneiden kotona selviytymistä ja tukea fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä.

Toimintaympäristö

Meneillä olevassa kehittämistyössä Satakunnan iäkkäiden palveluissa on tunnistettu kriittisiä kehittämistarpeita. Tarvitaan yhteneviä terveyttä edistäviä ja toimintakykyä ylläpitäviä palveluja sekä kannustusta omahoitoon. Näillä toimenpiteillä voidaan ennaltaehkäistä laajempaa palvelujen tarvetta. Tarvetta on erityisesti uusien etäpalvelujen ja etätyön menetelmien käyttöönotolle sekä terveysteknologian hyödyntämiselle. Tarvitaan uusia ja erilaisia vaihtoehtoja ikäihmisille suunnattujen palveluiden valikoimaan.

Satakunnassa oli ollut ennen Satakati-hanketta monenlaisia hyvinvointiteknologiaan suuntautuneita hankkeita ja pilotointeja viimeisen kymmenen vuoden aikana. Suurin osa hankkeista ja pilotoinneista oli tapahtunut yhden kunnan alueella eikä ollut levinnyt laajemmin. Yksi näistä hankkeista on Elisa Digihoiva pilotti ja käyttöönotto Euran kunnassa. Euran kunnan kokemuksia hyödynnetään täysimääräisesti Satakati-hankkeessa, jossa Elisa Digihoiva ratkaisu otettiin käyttöön koko Satakunnan alueella.

Käyttöönotettuihin laitteisiin kuuluivat mm. kotihoidon etäkäynnit ja etänä toteutettavan ryhmätoiminnan mahdollistava tabletti. Satakati-hankkeen ja Tulkoti-hankkeen yhteistyönä aloitettiin kuntouttavan etäpäivätoiminnan kehittämistyö. 

Laajempana toimintaympäristönä tulee nähdä yhteistyö muiden organisaatioiden kanssa. Yhteistyötä tulee tehdä myös esimerkiksi kuntien ja kolmannen sektorin kanssa, kuten järjestöt, seurakunnat, kirkot ja yhdistykset. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat satakuntalaiset säännöllisen kotihoidon ja videopuheluiden piirissä olevat asiakkaat sekä ammattilaiset. Ammattilaisista tarkempana kohderyhmänä ovat käyttöönottoja toteuttavat ammattilaiset, niitä eteenpäin vievät esihenkilöt sekä sen mahdollistava johto. Kohderyhmänä myös teknologian käyttöönottoa toteuttava organisaatio.  

Asiakkaiden ollessa videopuhelupalvelun (etähoidon) piirissä, heillä on jo osaaminen ja kokemus etäyhteydellä toteutettuun palveluun. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallia käyttöönottaessa on tärkeää avoin, eri käytäntöjä hyväksyvä ja keskusteleva ilmapiiri, jotta henkilöstö sitoutuu kehittämistyöhön. Kehittämistyössä on tärkeää korostaa yhteistyön merkitystä ja yhteisymmärryksen saavuttamista. Toimintamallia kehitettäessä on hyvä perustaa kaksi kehittäjätyöryhmää: ohjausryhmä strategisten linjausten laatimista ja seurantaa varten (esim. esihenkilöt ja päälliköt) ja projektiryhmä sisällön kehittämiseksi (esim. päivätoimintaa toteuttaneet henkilöt). Lisäksi tärkeää on tiivis yhteistyö eri toimijoiden ja viranhaltijoiden kanssa.

Etäpäivätoiminnan jatkuvassa toiminnassa huomioon otettavia asioita:

  • Selkeät asiakas- ja laitehankinnan prosessit
  • Riittävä henkilöstöresursointi, koulutus, osaaminen
  • Aalloittain eteneminen, tavoiteltu laitemäärä, jatkuva arviointi
  • Säännöllinen palaverikäytäntö
  • Vastuunjako, roolitus
  • Ammattilaisten osaamisen vahvistaminen; teknologialähettiläskoulutus
  • Etäpäivätoiminnan sisältö ja sen muokkaaminen asiakkailta saadun palautteen perusteella

Kuntouttavaan etäpäivätoimintaan osallistujilta pyydetään kirjallinen suostumus. Asiakas voi peruuttaa antamansa suostumuksen koska tahansa ilmoittamalla siitä kotihoidon työntekijälle. Suostumuksessa asiakas antaa luvan ja tiedostaa, että etäyhteydellä toteutettavassa ryhmässä muut ryhmän jäsenet näkevät hänen kasvonsa ja mahdollisesti takana olevaa huonetta etälaitteen kautta. Mahdollisesti myös muut henkilöt, jotka ovat toisen ryhmäläisen kodissa, saattavat nähdä asiakkaan kasvot, hänen takananaan olevan huoneen ja kuulla hänen äänensä.

Puheluun vastaaminen vaatii asiakkaalta puhelun hyväksymisen yksityisyyden turvaamiseksi. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin tärkeimpänä tuloksena Satakunnan hyvinvointialueelle on mallinnettu ryhmävideopuheluna toteutettava ikääntyneiden kuntouttava etäpäivätoiminta, joka jatkuu pysyvänä toimintana Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden toimialueella. Toimintamallin vaikutuksia ja vaikuttavuutta on arvioitu asiakkaille ja työntekijöille toteutetuilla kyselyillä, joka koettiin erittäin toimivaksi menetelmäksi toiminnan kehittämisen edistämiseksi asiakaslähtöiseen suuntaan.  

Toiminnan lähtökohtana on Satakunnan hyvinvointialueen strategian ja arvojen mukaisesti asiakkaan yhdenmukainen palveluihin pääsy, myös etäyhteyksin. Kehitetyn etäpäivätoiminnan mallin seurauksena saatiin jalkautettua ryhmävideopuhelut yhdeksi palvelumuodoksi pääsääntöisesti kaikkiin Satakunnan kuntiin.  

Kuntouttavaa etäpäivätoimintaa hallinnoidaan kotiin annettavien palveluiden digi- ja tukipalveluiden vastuuyksiköstä ja toimintaa johtaa digi- ja etäpalveluiden esihenkilö yhdessä vastuuyksikön päällikön kanssa.

Arvioinnin tuloksia tarkemmin Satakati - hankkeen loppuraportissa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kokemusten perusteella tunnistettiin toimintamallin käyttöönoton onnistumista edistäviä tekijöitä:

  • Mallinnuksen tukena on hyvä verkostoitua ja hyödyntää muiden hyvinvointialueiden kehittämistyötä ja laadittuja toimintamalleja
  • Viestinnän oikea-aikaisuus ja tehokkuus
  • Resurssointi, alueellinen organisoituminen: ammattilaisilla tulee olla varattuna aikaa  toimintamalliin perehtymiselle
  • Ammattilaisen roolin ja arviointisaamisen merkityksen korostaminen, johdon ja esihenkilön tuki tärkeää yksikkötasolta lähtien
  • Jatkuva vuoropuhelu, selkeät roolit ja  toimintaohjeet
  • Alueellinen ikääntyneiden palveluiden sisäinen yhteistyö mm. asiakkaiden tunnistamisessa. 
  • Tiivis yhteistyö teknologiatoimittajan kanssa.

Asiakkaiden soveltuvuus teknologian käyttöön ja siten etäpäivätoiminnan osallistumiseen tulee arvioida yksilöllisesti henkilöstön toimesta. Kaikki käytön aikana kerättävän tiedon tulee olla täysin luottamuksellista ja sitä käytetään kehitettäessä yhä laadukkaampaa ja turvallisempaa hoitoa. Henkilötiedot käsitellään huolellisesti ja tietoturvallisesti, eikä niitä luovuteta ulkopuolisille. 

Toimintamallin käytöstä kiinnostuneet voivat olla yhteydessä Satakunnan hyvinvointialueen digi- ja tukipalveluiden päällikköön (karoliina.aikas@sata.fi) tai digi- ja etäpalveluiden esihenkilöön (mari.stengard@sata.fi).