Kuntoutuspalvelujen sisäisen tiedonkulun kehittäminen digitaalisten työvälineiden avulla
Yhteinen digitaalinen tiedonkulun ja viestinnän alusta tukee kuntoutuspalvelujen toiminnan yhtenäistämistä ja kuntoutuspolkujen sujuvuutta, sekä vahvistaa konsultaatiomahdollisuuksia esh -pth kuntoutusammattilaisen välillä.
Oivalla ja ymmärrä
Ammattilaiset käyttävät työssään lisääntyvässä määrin erilaisia digitaalisia palveluja, järjestelmiä ja työkaluja. Maantieteellisten etäisyyksien vuoksi ammattilaisten välinen viestintä on siirtynyt digitaalisen välinein toteutettavaksi enenevissä määrin. Viestintä voi olla reaaliaikaista (etäpalaverit / videopuhelut) tai aikaan ja paikkaan sitomatonta (yhteisellä alustalla digitaalisten materiaalien työstö ja jakaminen).
Jotta digitaalisia palveluja ja tiedolla johtamista voidaan toteuttaa ja kehittää Kymenlaakson hyvinvointialueen strategian suuntaisesti, edellyttää se henkilöstöltä ajantasaista järjestelmäosaamista ja osaamisen hallintaa, sekä toimintaympäristöä jossa osaamista voidaan ylläpitää.
Eri toimijoiden välillä ei ole ollut aiemmin keskitettyä tiedonkulkua edistävää alustaa.
Toimintamallissa jalkautetaan kuntoutuspalveluihin Digitaalisessa Pelikirjassa (Kymenlaakson Hyvinvointialue) kuvattuja toimintatapoja organisaatiossa käytössä oleviin digitaalisiin viestinnän työkaluihin liittyen.
Kohderyhmänä kuntoutuspalvelujen ammattilaiset.
Kehitystyöhön on osallistunut sekä kuntoutuspalvelujen esihenkilöstö että työntekijöistä eri palvelulinjojen digimentorit.