Kuvapuhelinpalvelu kotihoidossa
Kotihoidon etäkäyntien (kuvapuhelinpalvelun) ja etäryhmätoimintojen toteuttaminen kotihoidossa sekä kuvapuhelimen läheisyhteyksien mahdollistaminen ja hyödyntäminen.
Väestön ikääntyessä palvelujen tarve ja kustannukset kasvavat kotihoidossa. Kotihoidon asiakkaiden määrä kasvaa, mutta hoitohenkilökunnan määrä ei lisäänny samassa suhteessa. Teknologian hyödyntäminen nähdään laajana mahdollisuutena kustannustehokkuuden ja palvelujen laadun parantamisessa. Digitaalisten palveluiden hyödyntäminen esim. maaseudulla pitkien välimatkojen päässä parantaa palveluiden yhdenvertaista saatavuutta.
Kotihoidossa hoitohenkilöstön saatavuus on nykyään haastavaa. Esimerkiksi äkillisiin poissaoloihin on vaikea saada sijaista. Työn kuormittavuutta voidaan vähentää sekä tehokkuutta lisätä, kun osa asiakaskäynneistä voidaan hoitaa etänä. Toiminnan laajentuessa voidaan nimetä virtuaalihoitaja, joka tekee etäkäyntejä toimistolta käsin. Tämä mahdollistaa myös esimerkiksi korvaavan työn tekemisen, koska etäkäynnit ei aiheuta samanlaista fyysistä kuormitusta työntekijälle kuin kotihoidon kotikäynnit.
Asiakkaiden, heidän läheisten ja henkilökunnan teknologiaosaaminen lisääntyy tulevaisuudessa. Erilaisten teknisten laitteiden käyttäminen ei ole vierasta ja epäluuloisuus teknologiaa kohtaan vähenee. Etälaitteiden käytöstä tulee yksi hoitotyön toteuttamisen väline.
Läheisyhteyksien hyödyntäminen ja kehittäminen tulevaisuudessa on tärkeää. Etälaitteiden avulla myös asiakkaiden läheiset voisivat helposti pitää yhteyttä ja osallistua hoitoon. Näin läheisetkin pystyisivät tukemaan paremmin asiakasta selviytymään omassa kodissaan, kun kasvokkain tapaaminen ei olisi muuten mahdollista esimerkiksi pitkien välimatkojen vuoksi.
Etäyhteyslaitteiden ominaisuuksia tulee kehittää eteenpäin yhdessä laitetoimittajan, asiakkaan, asiakkaan läheisten ja hoitohenkilökunnan kanssa.
Kohderyhmänä on kotihoidon asiakkaat Pirkkalan yhteistoiminta-alueella.
Läheisyhteyksien käyttöönottoa on suunniteltu yhteistyössä henkilöstön, asiakkaiden, läheisten ja laitetoimittajan kanssa.
Ryhmätoimintatapahtumia kuvapuheluna kotihoidon asiakkaille on kehitetty yhdessä henkilöstön, asiakkaiden ja läheisten kanssa.