Kymenlaakson Asiointipalvelu: Diabetesriskin tunnistaminen ja hoitoon ohjautuminen

Kansalainen voi kirjautua vahvalla tunnistautumisella digitaaliseen Asiointipalveluun, jossa on mahdollista arvioida omaa tilannetta, valita tilanteeseen sopiva itsehoito-ohjelma, ottaa yhteys terveydenhuollon ammattilaiseen ja saada hoitoa ajasta ja paikasta riippumatta.

Toimintaympäristö

Kymenlaaksossa yleinen sairastuvuus on suurempaa kuin keskimäärin Suomessa ja sote-palveluiden käyttö painottuu erityisesti raskaisiin ja kalliimpiin palveluihin. Tarvetta on siirtää painopistettä kevyempiin ja ennaltaehkäiseviin palveluihin, joiden kustannukset ovat pienemmät.

Mitä paremmin asukkaiden hyvinvoinnin ja terveydentila on tunnistettu, sitä täsmällisemmin pystytään puuttumaan ongelmiin, ehkäisemään niiden syntyä ja ryhtymään toimiin, joilla kavennetaan hyvinvointi- ja terveyseroja sekä edistetään hyvinvointia ja terveyttä. Asukkaiden hyvinvointi on myös alueen talouteen suuresti vaikuttava tekijä.

18% eli lähes 30 000 Kymenlaakson asukasta on diabetes riskiryhmäläisiä eli heillä on vähintään kohtalainen riski sairastua tyypin 2 diabetekseen seuraavan 8 vuoden aikana. Lisäksi 2% eli lähes 2 300 aikuista sairastuu tyypin 2 diabetekseen vuosittain.

Diabeteksen hoidon toimintamalli on vaihdellut eri puolella Kymenlaaksoa. Toimintamallityön ja digipolun tavoitteena on yhtenäistää hoidon toimintamalli koko Kymenlaaksossa. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on kaikki Kymenlaakson asukaat, joilla ei ole diabetes diagnoosia sekä asiakkaat joilla on diagnoosi mutta voivat hyötyä palvelussa tarjottavasta tiedosta.

18% eli lähes 30 000 Kymenlaakson asukasta on diabetes riskiryhmäläisiä eli heillä on vähintään kohtalainen riski sairastua tyypin 2 diabetekseen seuraavan 8 vuoden aikana. Lisäksi 2% eli lähes 2 300 aikuista sairastuu tyypin 2 diabetekseen vuosittain.

Ratkaisun perusidea

Ratkaisun tavoitteena on tuottaa matalan kynnyksen palvelu, jonka avulla voidaan herättää asiakas tiedostamaan oma terveyden tilanne sekä tunnistaa ja puuttua varhaisessa vaiheessa riskiin sairastua tyypin 2 diabetekseen. Varhaisella puuttumisella pyritään tarjoamaan asiakkaalle ohjausta ja neuvontaa terveellisiin elintapoihin liittyen, ehkäisemään asiakkaiden terveydentilan heikentymistä sekä asiakkaiden ohjautumista sairastumisen johdosta raskaisiin ja kalliisiin erikoissairaanhoidon palveluihin. 

Toimintamallissa kansalainen kirjautuu vahvalla (suomi.fi) tunnistautumisella digitaaliseen Asiointipalveluun.

Asiointipalvelussa asiakkaan on mahdollista arvioida omaa tilannettaan diabetes riskitestin avulla. Tulosten perusteella asiakas ohjautuu joko valitsemaan tilanteeseen sopivan omahoito-ohjelman tai ohjautuu suoraan terveydenhuollon ammattilaisen yhteydenottoon.

Omahoito-ohjelmat hyödyntävät Omaolon, Painonhallintatalon, Diabetestalon, Diabetesliiton, THL:n ja järjestötoimijoiden sisältöjä.

Asiakkaalla on koko palvelupolun ajan mahdollisuus lähettää yhteydenottopyyntö terveydenhuollon ammattilaiselle viestipalvelun kautta.

Ammattilainen näkee Asiointipalvelussa asiakkaan tekemät itsearvioinnit, kyselyiden tulokset ja omahoito-ohjelman tilan sekä voi myös ottaa yhteyttä asiakkaaseen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asiakaspolun ja ammattilaisten työroolien määrittely mielenterveys- ja päihdepalveluiden ammattilaisten ja järjestelmätoimittajan kanssa. Asiakkaiden / kokemusasiantuntijoiden hyödyntäminen kehittämisessä.

Palvelun johdon ja ammattilaisten osallistaminen ja sitouttaminen kehittämistyöhön.

Teknisen työn toteutukset järjestelmätoimittajan toimesta. Tiivis yhteistyö järjestelmätoimittajan kanssa jo määrittelyvaiheesta lähtien.

Henkilöstön kouluttaminen järjestelmän käyttöön.

Viestiminen palvelun käyttöönotosta asiakkaille ja ammattilaisille. 

Säännölliset seurantapalaverit käyttöönoton jälkeen.

Asiakaspalautteen kerääminen ja palvelun jatkokehittäminen kokemusten perusteella.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa laajaan kirjoon eri sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Toimintamallin soveltaminen vaatii kaikkien osapuolten sitoutumisen toimintamallin kehittämiseen ja käyttöönottoon sekä toimintamallimuutokseen palveluissa. Palvelusta riippumatta käyttöönotto vaatii vahvaa markkinointia niin asiakkaille kuin organisaation ammattilaisille.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Palvelu otettiin käyttöön tammikuussa 2023. 

Käyttö on osoittautunut melko vähäiseksi. Kuitenkin Diabetes polulla itsearviointeja tehtiin digitaalisista asiointipoluista käyttöaikaan nähden eniten. Asiakkaan itsearviointeja diabetespolulla tehtiin vuoden 2023 aikana (tammi-lokakuu) 535 kpl ja yhteydenottoja oli 155 kpl. 

Diabetesriskin tunnistamisen itsearviointien vähäisen määrän lisäksi palvelu on toiminut yhteydenottoväylänä jo diabetesta sairastavien osalta mikä ei ole ollut palvelun päätarkoitus. Suurin osa yhteydenotoista on tullut jo diabetesta sairastavilta asiakkailta. 

Asiointipalvelun teknologiaratkaisu tulee lähitulevaisuudessa vaihtumaan ja kuvatun mallista asiakaspolkua tullaan uudistamaan.