Kymenlaakson hyvinvointialueen chat-robotti palvelu
Chat-robotti palvelu mahdollistaa asiakasohjauksen ympäri vuorokauden. Käyttäjä saa itsenäisesti tietoa ja ohjausta ajasta ja paikasta riippumatta matalalla kynnyksellä, silloin kun sille on tarve. Chat-robotti toimii myös ammattilaisen työn tukena.
Kymenlaakson alueella on n. 170000 asukasta. Kymenlaakson hyvinvointialueella toimii keskitetty asiakasohjaus. Puhelinpalvelut sekä asiakasohjauksessa, että ammattilaisten tukipalveluissa ovat kuormittuneita. Tarve on matalan kynnyksen palveluille, joista käyttäjä voi saada itsenäisesti, anonyymisti ja helposti tietoa sekä ohjausta vähentäen puhelinpalvelujen kuormitusta.
Kymenlaaksossa lisätään digitaalisten palveluiden tarjontaa. Tähän velvoittaa julkisia toimijoita laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (306/2019). Chat-robotti palvelua kehitetään osana digitaalista palvelutarjontaa tehostamaan asiakasohjausta, laajentamaan palveluvalikoimaa ja tuomaan vaihtoehtoinen ohjauskanava esimerkiksi puhelinpalvelujen sijaan.
Chat-robotin järjestelmä on hankittu osana STM:n rahoittamaa Rakenneuudistushanketta vuonna 2020. Palvelun kehittämistä rahoitetaan organisaation omasta ICT budjetista.
Kohderyhmänä on sekä Kymenlaakson asukkaat, että Kymenlaakson hyvinvointialueen ammattilaiset. Chat-robotti palvelun järjestelmään jää tieto käyttäjien kysymyksistä, joihin chat-robotti ei ole osannut vastata. Tietoa hyödynnetään kehittämistyössä.
Kehittämiseen osallistetaan palveluiden asiantuntijoita sisällöntuotannossa, kolmannen sektorin asiantuntijoita, kokemusasiantuntijoita ja asiakastestaajia. Ammattilaisten tarpeet ovat nousseet organisaation palveluiden asiantuntijoilta.