Laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen toimintamalli/ Työkyky käyttöön-hanke

Laatukriteereihin perustuvaa tuettua työhönvalmennusta kehitetään ja jalkautetaan IPS-laatukriteereitä soveltaen thl:n Työkykyohjelman mukaisesti Rovaniemen ja Kemijärven alueella. Osatyökykyisten työllistymistä edistetään vahvuus- ja voimavarakeskeisellä valmennuksella. 

Toimintaympäristö **

Toimintaympäristössä on tapahtumassa isoja muutoksia. Sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät hyvinvointialueille ja vastaavasti työllistymistä edistävät palvelut ovat siirtymässä valtiolta kuntien vastuulle vuonna 2024. Vuonna 2022 toukuussa pohjoismainen työvoimapalvelumalli käynnistyy ja lisää asiakkaiden henkilökohtaista palvelua TE-toimistoissa ja kuntakokeiluissa. Myös kuntien kannustava rahoitusmalli on valmistelussa ja mallin myötä kunnilla on vahvat kannusteet kuntalaisten työllistämiseksi. 

Osaavan työvoiman saatavuuden haasteet ovat entisestään vaikeutuneet, mikä edellyttää myös osatyökykyisten työvoimapotentiaalin käyttöön saamista. Lisäksi osatyökykyisten työllistymisen tueksi perustetaan uusi valtionyhtiö (Työkanava). Kunnissa valmistaudutaan uuden kunnan rooliin, jossa työllisyyspalvelut linkittyvät yhä vahvemmin yritys- ja koulutuspalveluihin ja elinvoiman lisäämiseen. Myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävän merkitys kunnissa korostuu. Tärkeää on kuitenkin rakentaa toimivat yhdyspinnat hyvinvointialueiden kanssa. Myös monialaisen yhteispalvelun (TYP) käytännöt tulee muokata uuteen malliin sopiviksi.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Työkyky käyttöön-hanke on yksi alueellisista Sosiaali- ja terveysministeriön Työkykyohjelman hankkeista.  Vastaavia hankkeita on Suomessa yli 20 ja hankkeissa pilotoidaan IPS-kriteeristön mukaista tuettua työhönvalmennusta osatyökykyisten työllistymisen tukemisen palveluissa. Laatukriteerien mukaisesti toteutetusta työhönvalmennuksesta on vahvaa näyttöön perustuvaa tutkimustietoa ja siitä on saatu hyviä tuloksia.  

Työkyky käyttöön - hankkeessa painotetaan erityisesti asiakkaiden voimavara- ja osaamiskeskeistä ajattelua ja tällä tavoin vahvistetaan sitä, että jokaisella olisi mahdollisuus löytää työkykyään vastaavaa työtä. Hankkeen tavoitteena on ratkaista asiakaslähtöisesti osatyökykyisten kohtaanto-ongelmia, huomioiden asiakkaat, yritykset ja viranomaiset.  

Tarkasteltavana alueena Työkyky käyttöön- hankkeessa toimii hankkeen toiminta-alue; Rovaniemi - Kemijärvi.  Tällä alueella työhönvalmennusta tarjoavat julkisen sektorin toimijat sekä yksityiset palveluntuottajat. Osa palveluista tuotetaan ostopalveluna, esim. TE-palvelut ja kuntakokeilu tarjoavat työnhakija - asiakkailleen työhönvalmennusta työpaikkojen ja koulutukseen ohjautumisen tueksi. Mallinnoksen kehittämistyössä on tullut esiin, että tarvetta tuetummalle työhönvalmennukselle on, tulevaisuudessa kasvavissa määrin. Työhönvalmennuksen tarve on ilmennyt selkeästi myös hankkeen työhönvalmennuksessa, asiakasehdokkaita olisi enemmän, kuin mitä voidaan laatukriteerien mukaisesti ottaa vastaan.

Lapin sairaanhoitopiirillä on käynnistynyt syksyllä 2021 IPS-kriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen hanke. Vastaavia alueellisia hankkeita Suomessa on yhteensä viisi. Tavoitteena on jalkauttaa pysyvästi IPS-toimintamalli Lapin sairaanhoitopiirin alueella, osaksi psykiatrisen erikoissairaanhoidon vastuualuetta ja työllistymistä tukevia palveluita. Hankkeessa rakennetaan yhteistyömalli psykiatristen palveluiden, Tulevaisuuden sote-keskus - hankkeen toimijoiden ja maakuntaan kuuluvien kuntien työllisyyspalveluiden kanssa. 

Tämän lisäksi IPS-laatukriteereihin perustuvaa tuettua työhönvalmennusta tarjotaan Rovaniemellä Eduro-säätiön syksyllä 2021 käynnistyneessä hankkeessa. Roihulassa, Nuorten Ystävillä järjestetään tuettua työhönvalmennusta. 

Kemijärvellä Työkyky käyttöön-hankkeen lisäksi Saura-säätiö tarjoaa tuettua työhönvalmennusta asiakkailleen. Ostopalveluna TE-toimisto tarjoaa työhönvalmennuspalvelua työnhakija-asiakkailleen hankkeen järjestämisalueella. 

Nämä toimijat ja hankkeet täydentävät hyvin tuetun työhönvalmennuksen palvelutarjotinta.

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Osatyökykyiset ja pitkään työttömänä olevat henkilöt ovat heikossa työmarkkina-asemassa eivätkä saa riittävästi tarvitsemiaan palveluita (ks.esim. Kerätär R. ja Oivo T., 2018, STM, Osatyökykyisten reitit työllisyyteen -raportti). Kohderyhmän palveluntarve olisi tärkeä tunnistaa entistä paremmin ja rakentaa suunnitelmallisesti monialaiset palvelut tukemaan näiden henkilöiden hoitoa ja kuntoutusta.

Tilastokeskuksen vuoden 2021 ennusteiden mukaan työikäisen väestön määrä on pienentymässä. Jos työttömien ja työvoiman ulkopuolella olevien osuus ei pienene nopeammin kuin eläkeläisten määrä nousee tulevaisuudessa, vaikuttaa se heikentävästi huoltosuhteeseen. Tämän vuoksi onkin tärkeä lisätä työllisten osuutta. Osatyökykyisten osaamisen parempi tunnistaminen sekä työnhakijan ja työnantajan kohtauttamisen merkitys korostuu entisestään. 

Osatyökykyiset tarvitsevat yksilöllisesti räätälöityjä polkuja pysyvän työllistymisen varmistamiseksi. IPS - tuettu työhönvalmennuksesta on näyttöön perustuvaa tutkimustietoa siitä, kuinka osatyökykyisiä voidaan hyvin tuloksin työllistää avoimille työmarkkinoille.

Työkyky käyttöön - hankkeen työhönvalmennuksessa on havaittu, ettei IPS-kriteeristö ole suoraan toteutettavissa kaikkien kriteerien osalta. Hankkeessa palvelua tarjotaan osatyökykyisille eikä pelkästään psykiatrisen osaston asiakkaille, kuten alkuperäisessä IPS-työhönvalmennuksessa. Tästä johtuen, asiakkaan taustatietoihin, osaamisen ja työkyvylle soveltuvan työnkuvan kartoittamiseen menee aikaa enemmän. Työnantajakontaktointi 30 päivän sisällä valmennuksen aloituksesta ei tämän vuoksi täyty läheskään kaikkien asiakkaiden osalta. Perusteellinen alkukartoitus luo vahvempaa pohjaa asiakkaan palvelupolun kestävään rakentumiseen ja asiakasluottamuksen kasvattamiseen. 

IPS-kriteeristö määrittää, että työhönvalmentajan tulee kontaktoida kuusi työnantajaa viikossa. Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla työnantajia on vähemmän. Onkin tärkeä pysähtyä miettimään työnantajayhteistyön tavoitteita. 

Mallinnuksen kehittämistyössä on pohdituttanut se, onko kuitenkin määrän sijasta laatu tärkeämpi. Jokaisella työnantajakäynnillä on tärkeä olla jokin tavoite ja ennen työnantajakontakia työhönvalmentajan tulee tehdä taustatyötä, osana hyvän työnantajayhteistyön rakentamista. Työhönvalmentajan tulee pystyä perustelemaan ja ns. myymään idea työnantajalle. Kun työhönvalmentaja kuulee työnantajan tarpeet, voidaan yhteistyössä muokata palvelu kaikkia osapuolia paremmin palvelevaksi. Hyvä työhönvalmennus toimii työnantajan ja työnhakijan kohtauttamisessa, tarpeita vastaavasti. 

IPS- tuetttua työhönvalmennusta pilotoidessa on havaittu myös, että työhönvalmentajien työnkuva olisi tärkeä olla pääsääntöisesti pelkästään työhönvalmennusta. Tämä vaikuttaa suoraan siihen, että kriteeristön muissa kohdissa saavutetaan laadullisesti paremmat, kriteeristön mukaiset pistemäärät. 

Laatukriteereiden mukaisesti toteutettu työhönvalmennus antaa työhönvalmentajille hyvät raamit ja ne ohjaavat osaltaan työhönvalmentajien työtä tavoitteiden saavuttamiseksi. Kriteeristö lisää osaltaan myös työhönvalmentajien työn tasalaatuisuutta. 

Valmennustyössä on havaittu, että voimavara- ja vahvuuslähtöinen valmennus luo hyvän pohjan valmennusprosessiin. 

Tuetun työhönvalmennuksen soveltamisessa on pohdittu myös, miten voitaisiin madaltaa työnantajien kynnystä ja nopeuttaa osatyökykyisten työllistymistä. Voisiko esimerkiksi työnantajille räätälöidä edelleensijoituksen konsepti, jossa työnhakija pääsisi työpaikalla nopeammin, työnantajan työllistämisen riskejä pienentäen. Edelleensijoituksessa kaupunki toimisi palkanmaksajana ja työnhakijan työpanos siirrettäisiin työnantajayritykseen.

Edelleensijoituksessa työllistämisen prosessi tuotteistettaisiin siten, että portaittain edettäisiin kohti pitkäaikaista työsuhdetta. Työllistymisen edistämiseksi työnhakija voisi mahdollisesti aloittaa lyhyellä (esim. kahden kuukauden pituisella) työkokeilulla, jonka aikana edelleensijoituksesta (esim. neljän kuukauden pituisesta) sovittaisiin. Onnistuneen edelleensijoituksen myötä työnantajan mahdollisuus palkata työntekijä pidempiaikaiseen työsuhteeseen paranee. 

Edelleensijoituksessa nähdään useita hyötyjä niin työnhakijan työllistymisen kuin työnantajan osalta. Ensimmäisen työkokeilukuukauden aikana työnhakijalla on mahdollisuus tutustua työtehtäviin ja työpaikkaan sekä osoittaa osaamisensa. Tässä vaiheessa tehdään väliarvio työn soveltuvuudesta. 

Hyvin alkaneen työkokeilun myötä, toisen työkokeilukuukauden aikana, täytetään palkkatukihakemus asiakkaan työllistämiseksi ja laaditaan sopimus edelleensijoituksesta. Tämän jälkeen työnhakija tekee työsopimuksen kaupungin kanssa, työpanoksen suuntautuessa työnantajayritykseen. Edelleensijoitusjakson jälkeen työnantajalla on turvallisempi laatia työsopimus kyseisen henkilön kanssa. Ennen pidempiaikaista työsopimusta henkilö on jo perehdytetty työtehtäviin, työyhteisöön ja henkilö on tehnyt itsestään tarpeellisen osana työyhteisöä. 

Edelleensijoituksen hyötynä nähdään, että tämän avulla voidaan nopeuttaa työnhakijan kuntoutumista, kohti pidempiaikaista työllistymistä IPS - ajatusmallin mukaisesti. 

On kuitenkin tärkeä muistaa, että jokaisen työnhakijan tilanne on erilainen ja asiakkaan työllistymisen polku tulee aina suunnitella asiakaskohtaisesti, yhdessä asiakkaan kanssa. 

 

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Tuetun työhönvalmennuksen mallinnuksen kehittäjäryhmän muodostavat hankkeen työhönvalmentajat sekä hankkeen hankepäällikkö, joka toimii työhönvalmennustiimin tiiminvetäjänä. Kehittämistyöhön on ollut nimettynä myös konsultoitavia asiantuntijoita; TE-palveluiden työkykykoordinaattori sekä kuntakokeilun asiakasvastaava.

Mallinnuksen aikana on konsultoitu myös muita alan asiantuntijoita ja hankkeen ohjaus- ja kehittämisryhmiä on kuultu kehittämistyön varrella. 

 

Tavoiteltu muutos

Laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen pilotoinnissa tavoitellaan osatyökykyisten parempaa työllistymistä. Tuettua työhönvalmennusta pilotoidessa on havaittu, että tuettuun työhönvalmennukseen tulee olla pysyvästi kohdennetut resurssit. Tällä hetkellä palveluntarve on suurempi kuin mitä työhönvalmennusta voidaan tarjota.

Tähän mennessä saadut onnistumiset asiakkaiden työllistymisten osalta antavat vahvaa viitettä siitä, että IPS:n mukaista työhönvalmennusta kannattaa juurruttaa pysyväksi palveluksi osaksi osatyökykyisten palveluita. Asiakkaan voimavara- ja vahvuuksiin perustuva tuettu työhönvalmennus täydentää hyvin olemassa olevia, osatyökykyisille suunnattuja palveluita. 

Onkin tärkeä lisätä tietoisuutta tuetun työhönvalmennuksen hyödyistä ja toimivuudesta työllisyyden parissa työskenteleville ja työllisyysasioista päättäville viranhaltijoille.  Kehittämistyön varrella tätä tietoisuutta on lisätty ja pilotoitavan työhönvalmennuksen vaikuttavuudesta ja tuloksista on välitetty tietoa mm. päättäville viranhaltijoille.  

Vastaisuudessa olisi tarpeellista varmistaa myös, että valmentajilla olisi riittävästi taustatietoa valmennuksen alkaessa. Valmennus perustuu asiakkaan vapaaehtoisuuteen. Mikäli valmentaja ei saa verkostosta tarvittavaa taustatietoa terveydentilasta ja osaamisesta, valmentaja on täysin asiakkaan puheiden varassa. Tällöin asiakkaan kokonaistilanteesta saattaa joissakin tapauksissa välittyä väärä kuva. 

Valmennuksen alkaessa asiakkaalta pyydetään joka tapauksessa suostumus tarpeellisten tietojen vaihtamiseen verkoston kesken. Käytännön valmennustyössä on kuitenkin havaittu, ettei suostumuksesta huolimatta valmentajille välity riittävästi taustatietoa. Verkostotyön vahvistamisella on suotuisia vaikutuksia tiedonkulun parantamiseen. 

 

Muutoksen mittaaminen

Tuetun työhönvalmennuksen tuloksellisuutta mitataan IPS-arviointimittaristolla.  Arvioinnissa mitataan, onko hankkeen asiakkaaksi ohjautuneet asiakkaat saaneet kriteeristön mukaista tuettua työhönvalmennusta. Arviointi tehdään itsearviointina kahdesti hankkeen aikana.

Kohderyhmän työllistymistä seurataan myös työllistymislukujen ja hankkeessa pilotoitavan vaikuttavuusmallinnuksen kautta saatavilla tiedoilla. 

Asiakkailta pyydetään palautetta palvelusta hankkeen aikana ja asiakastyön systemaattinen seuranta auttaa osaltaan mittaamaan työn tuloksellisuutta. 

Arviointikysymykset: 

Mistä palveluista asiakasohjaus tapahtuu laatukriteereihin perustuvaan tuettuun työhönvalmennukseen?

Miten asiakkaat ovat kokeneet tuetun työhönvalmennuksen?

Miten työnantajat ovat kokeneet tuetun työhönvalmennuksen?

Millainen on laatukriteereihin perustuvan tuetun  työhönvalmennuksen tarve Rovaniemellä?

Mikä on laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen kustannusvaikuttavuus?

Mittarit 

  •  Yrityskontaktien määrä
  • asiakasohjaus eri palveluista
  • jatko-ohjautuminen
    • työllistyminenyrityksiin
    • kaupungille
    • kolmannelle sektorille
    • tuentarve (palkkatuki/ilman palkkatukea)
    • opiskelemaan lähteneet (oppisopimus)
    • työllisyyskerroin
    •  työsuhteiden työllisyyskerroin

- Kustannusvaikuttavuus:Taloudellisten vaikutusten arviointi: Lisääntyneiden verotulojen ja säästöt etuuksissa, joista vähennetään työhönvalmennuksen kokonaiskustannukset . Sama tarkastelu huomioiden työeläkemaksut. Kunnan näkökulmasta lasketaan vaikutuksia kunnan osarahoittamassa työmarkkinatuessa. 

- Asiakkaiden hyvinvoinnin mittaamisessa käytetään  kykyviisaria alkutilanteessa ja uudelleen valmennuksen edetessä. Kykyviisarissa eri osa-alueissa tapahtuvat muutokset kertovat hyvinvoinnin kokemuksesta.

- Asiakastyytyväisyys: Roidukysely,  loppuarviointikysely asiakkaille, työnantajille

Toteutussuunnitelma
  • Hankkeen aikana välitetään tietoa tuetun työhönvalmennuksen vaikuttavuudesta ja  tuloksista viranhaltijoille päätöksenteon tueksi, jotta valmennus juurrutettaisiin osatyökykyisten työllistämisen palveluihin 
  • Verkostotyötä on kehitetty järjestelmällisesti hankkeen alusta saakka ja yhteistyöverkoston kanssa tavataan säännöllisesti yhteistyön ja valmennuksen kehittämiseksi
  • Työnantajayhteistyössä kuullaan työnantajien toiveita ja yhteistyötä kehitetään yhdessä heidän kanssaan 
Liitteet
Kuva
Laatukriteereihin perustuva tuettu työhönvalmennus Työkyky käyttöön -hankkeessa versio 1
Laatukriteereihin perustuva tuettu työhönvalmennus Työkyky käyttöön -hankkeessa versio 1
Kuva
Laatukriteereihin perustuva tuettu työhönvalmennus Työkyky käyttöön -hankkeessa versio 3
Laatukriteereihin perustuva tuettu työhönvalmennus Työkyky käyttöön -hankkeessa versio 3
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Hankkeen kohderyhmään kuuluvat työikäiset osatyökykyiset henkilöt. Kohderyhmään kuuluvat työttömien työnhakijoiden lisäksi myös työkyvyttömyyseläkkeellä olevat henkilöt. 

Osa kohderyhmän asiakkaista on eri palveluiden piirissä; vammaisten ja kehitysvammaisten henkilöiden työtoiminnoissa, aikuissosiaalityön palveluissa ja mielenterveys-ja päihdepalveluiden piirissä.

Kehittämistyön aikana asiakkaita on kuultu teemahaastattelun keinoja soveltaen. Asiakkaille toimitettiin kysymykset etukäteen ja ne on purettu yhdessä haastattelemalla. Asiakkailta pyydetään lisäksi asiakaspalautetta hankkeen toiminnan aikana valmennuksen ohessa. 

Asiakasymmärrystä on vahvistettu osallistumalla Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen seminaareihin ja Työkyvyn tuki – työkyvyn ja työllistymisen tuen koulutukseen. Yhteistyötä eri verkostojen kanssa on tehty asiakkaiden tunnistamiseksi ja tarpeenmukaisten palvelupolkujen vahvistamiseksi ja yhteensovittamiseksi.

Asiakasymmärryksen lisäämiseksi hyödynnetään myös vaikuttavuusmallinnuksesta saatavia tietoja. Vaikuttavuusmallinnuksessa tiedot kerätään URA-järjestelmästä ja niistä työnhakija-asiakkaista, joille on todettu osatyökykyisyys sairauden perusteella. Vaikuttavuusmallinnuksen kautta on esimerkiksi tunnistettu aikavälillä 1.1. - 15.9.2021 yhteensä 450 osatyökykyistä työtöntä työnhakijaa Rovaniemen ja Kemijärven alueella.  Näistä henkilöistä n. 20%:lla on perusasteen koulutus,  keskiasteen koulutuksen omaavia on yhteensä n. kaksi kolmasosaa ja n. 15 %:lla on korkea-asteen koulutus.

Vaikuttavuusmallinnuksen kautta on saatu myös tarkempaa tietoa kyseisen asiakasryhmän jakautumisesta sairausryhmittäin. Yleisimpänä osatyökykyisyyden syynä ovat mielenterveyden häiriöt. Tuki - ja liikuntaelinten sairaudet ovat toiseksi yleisin syy tällä asiakasryhmällä. Muina osatyökykyisyyden perusteina ovat erilaiset aineenvaihdunnalliset häiriöt, esim. diabetes ja iho- ja ihonalaissairaudet. Tyypillisin osatyökykyinen työnhakija on yli 50 - vuotias, keskiasteen koulutuksen suorittanut henkilö. Osatyökykyisyyttä ilmenee kuitenkin kaikissa työikäisten ikäryhmissä. 

 

 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Vaikuttavuusmallinnuksen hyödyntäminen

Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskuksen (TEM) käynnistämällä työllistymistoimenpiteiden yhteiskunnallisen hyödyn mallinnusprojektilla. Mallinnusprojekti tuotti työllisyyspalveluihin tiedolla johtamisen mallin, joka mahdollistaa työllisyystoimenpiteiden vaikuttavuuden arvioinnin.

Mallinnusprojektia kehittämässä olleet  QSA tutkimuksen toimitusjohtaja Petri Hilli (KTT) ja projektipäällikkö Liisa Björklund (TT) toteuttavat nykyisin vaikuttavuusmallinnuksia.

 

Liitteet
Ideointi

- Kokeilut käytäntöön -työpajan avulla arvioitiin tuetun työhönvalmennuksen tuloksellisuutta.

- Vaikuttavuusmallinnus Rovaniemen alueella

- vaikuttavuusmallinoksen kustannustehokkuus Rovaniemellä

Idean valinta

Hankkeessa toteutettiin kaikki yllämainitut ideat.

Valitsimme vaikuttavuusmallinoksen kustannustehokkuus-laskelmat esitettäväksi Innokylässä, koska tietoa kustannusvaikutuksista on todella vähän muutoin saatavilla ja tämä tarkastelutapa hyödyttää tulevaisuudessa monia eri toimintamalleja, jotta voidaan parantaa tiedollajohtamista.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Vaikuttavuusmallinnuksen avulla pyrittiin selvittämään, mitkä ovat laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen todelliset kustannukset ja siitä koituvat taloudelliset hyödyt ts. osoittautuuko kyseinen toimintamalli kustannustehokkaaksi. 

Idean testaus asiakkaalla

Vaikuttavuusmallinnuksen laatimisessa ei ole tarpeen kerätä palautetta valmennuksen varsinaisilta asiakkailta. Sen sijaan mallia esitellään eri toimijoille eri yhteyksissä ja heiltä saaduilla palautteilla jatkokehitetään mallinnusta yhdessä tutkijoiden kanssa.

Ratkaisun testaaminen

Tarkastelujaksona ensimmäisen hankkeen valmennuksen kustannustehokkuusvaikutuksen laskemiseksi oli toukokuu 2021 -huhtikuu 2022 eli ensimmäisen valmennusvuoden kustannukset.

Mallinnuksen pohjalta asiakkaat ryhmiteltiin eri asiakasryhmiin työllistymiseen vaikuttavien taustamuuttujien perusteella mm. ikä, koulutustaso, työhistoria, sairaus tai vamma, asuinpaikka. URA-järjestelmän tunnistettujen muuttujien avulla voitiin arvioida henkilön työllistymistodennäköisyyksiä urakaaren eri vaiheissa ja tarkentaa palvelutarvetta. Herkempi tunnistaminen nopeuttaa ja tehostaa palveluihin ohjautumista ja toimenpiteiden kohdentamista. Systematisoidun tiedonkeruun ja mittaroidun asiakasprosessin pohjalta voidaan arvioida hankkeen toimenpiteiden vaikuttavuutta. 

Ensimmäisenä tarkasteluajankohtana tiedot ja laskelmat perustuivat 62 valmennuksessa olleen asiakkaan tietoihin, joista 30 oli työllistynyt tarkastelujakson aikana. Työllistymistä arvioitiin hankkeen työllisyystuloksena siten, että saatiin työaika viikossa. Laskennassa huomioitiin työsuhteiden osa-aikaisuus siten, että osa-aikaisen työn ulkopuolinen aika huomioitiin kustannuksissa joko osa-aikaeläkkeellä tai sovitellulla työttömyysetuudella olevana aikana asiakkaan tilanteesta riippuen. Laskelmien tekemiseksi oletettiin, että sama työhön osallistuminen jatkuu koko vuoden.

Vaikuttavuusmallinnoksen tietojen keräämiseen osallistuivat hankkeen työhönvalmentajat. Tiedot kerättiin ensimmäisen valmennusvuoden jälkeen kesäkuussa 2022. Varsinaisen laskelman teki tutkija.

Liitteet
Kokeilun tavoitteet

Haluttiin selvittää laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen kustannukset, mahdolliset taloudelliset hyödyt ja vaikuttavuus.

Kokeilussa opittua

Asiakkaan palvelutarvetta koskeva tieto on hajallaan, se on usein puutteellista, eikä sitä pystytä hyödyntämään. Eri toimenpiteiden vaikutuksesta työllisyyteen ei ole tietoa, emmekä tiedä mikä toimenpide toimii ja mikä ei. Myöskään palveluiden kohderyhmiä tai muutosteoriaa ei ole määritelty systemaattisesti. Tämän johdosta palvelu on epätasalaatuista ja -arvoista.

Asiakkaiden tilannekohtaisen tekijöiden tunnistaminen ja asiakastietojenkeruu on mahdollista systematisoida tarjoamalla asiantuntijatyöhön yhdenmukaiset tietojen koonnin ja hyödyntämisen käytännöt. Mallissa on kuvattu tarvittavat tiedot asiakasmuutoksen seurantaan. Vaadittavien asiakastietojen keruuta ja kirjaamista on pystyttävät systemaattisesta johtamaan asiakastyössä ja se edellyttää asiakastyötä tekevien ammattilaisten sitoutumista oman työnsä tiedolla johtamiseen. 

Asiakasmuutosta ja eri toimenpiteiden tuloksellisuutta pystytään seuraamaan, kun asiakastietoihin on yhtenäinen näkymä ja yhteisesti sovitut kirjauskäytännöt, mikä vaatii asiakasprosessin kehittämistä operatiivisella tasolla (systematiikan ja rakenteen luominen)

Tulevaisuudessa asiakkaiden rekisteripohjainen tunnistaminen voidaan automatisoida sekä hyödyntää teknologiaa asiakkaiden (muuttuvien) palvelutarpeiden huomioimisessa, toimenpiteisiin ohjauksessa ja niiden seurannassa ammattilaisten tukena. 

Tulevaisuudessa on mahdollista saada tietoa eri toimenpiteiden tehokkuudesta ja työllistymisvaikutuksista sekä samalla arvioida työttömien työnhakijoiden yhdenvertaisuuden toteutumista eri toimenpiteissä. Mallin tavoitteena on varmistaa vaikuttavat ihmislähtöiset palvelut ja asiakkaan kyky hyötyä työllistymisen tuesta.

Ratkaisun perusidea **

Työllisyysasteen nostaminen on Suomen tulevaisuuden kannalta kriittisen tärkeää. Siksi oikeanlaisten työllistymisen tukitoimien tarjoaminen on välttämättömyys. Tällä hetkellä emme kuitenkaan tiedä, mitkä toimenpiteet työllistävät. Työllisyyttä edistäviä toimenpiteitä ei pystytä tällä hetkellä arvioimaan sen perusteella, ovatko ne sekä taloudellisesti että inhimillisesti järkeviä. Ylittävätkö työllistymistoimenpiteiden hyödyt niiden kustannukset?

Tähän tarpeeseen lähdettiin vastaamaan Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskuksen (TEM) käynnistämällä työllistymistoimenpiteiden yhteiskunnallisen hyödyn mallinnusprojektilla. Mallinnusprojekti tuotti työllisyyspalveluihin tiedolla johtamisen mallin, joka mahdollistaa työllisyystoimenpiteiden vaikuttavuuden arvioinnin. Nykyisillä käytännöillä vaikutusten arviointi työllisyyspalveluissa on vielä työlästä mutta tulevaisuudessa se on mahdollista ja vieläpä helppoa.

Työllisyyspalveluihin kehitetyn mallinnuksen avulla pystytään seuraamaan ja mittaamaan toimenpiteen tuloksellisuutta niin, että mitataan asiakkaan muutosta palvelun lähtötilanteesta tavoitetilaan eli työllistymiseen. Malli perustuu työllisyyspalvelun johtamiseen reaaliaikaisilla tulosmittareilla, joiden avulla voidaan todentaa työllistymistä ja laskea työllistymistoimenpiteiden tulokset: mikä toimenpide lisää työllisyyttä ja mikä puolestaan ei? Mallin avulla pystytään myös laskemaan työllistymisen hyötyjä kuten lisääntyneitä verotuloja ja säästyneitä tulonsiirtoja.

Vaikuttavan työllistymisen malli tuottaa tietoa vaikutusten seurantaan, käyttökohteina mm:

  • asiakasryhmäkohtainen tuloksellisuuden seuranta 
  • tulosperusteiset hankinnat
  • palveluntuottajien vertailu.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Voidaksemme arvioida työllisyystoimenpiteiden toimivuutta ja tuloksia on mallinnettava asiakkaan palvelupolku palvelun käynnistymisestä sen päättymiseen. Asiakkaan lähtötilanne on pystyttävä todentamaan palvelun kannalta relevanteilla taustamuuttujilla ja näitä muuttujia on seurattava palvelun ajan. Palvelun tavoitetilaa eli asiakkaan työllistymistä, tai epätoivottu tilaa, kuten työvoiman ulkopuolelle siirtymistä, on myös pystyttävä seuraamaan ajantasaisesti.

 

Tätä ei nykyisillä tietojärjestelmillä ole kuitenkaan mahdollista tehdä aukottomasti, mikä on yksi suurimmista puutteista työllisyyspalvelun tiedolla johtamisessa ja vaikutusten arvioinnissa. Seuraavassa olemme kuvanneet, mitä asiakasmuutoksen tiedolla johtamiseksi tarvitaan palvelupolun eri vaiheissa. 

 

  1. Palveluun tullessa: Asiakkaan taustatietojen hyödyntäminen 

    •  Asiakkaan palvelutarvetta koskevan tiedon systematisointi: mitä kerätään ja minne tiedot kootaan? 
    • Asiakkaan lähtötilannetta koskevien tietojen yhdenmukaiset tarkistukset ja kirjaukset esim. työkykyyn vaikuttavat tekijät ja tuet
    • Ratkaisu: Sovitaan merkitseviä taustamuuttujia koskevan tiedon koonnin ja kirjaamisen käytännöistä (kuten etuuksia ja tukia koskeva tieto) Te-palveluissa ja kuntakokeilussa (vaatii asiakasprosessin kehittämistä operatiivisella tasolla, juridisten esteiden tunnistamista)

 

  1. Palvelun aikana: Asiakkaan palvelussa etenemisen seuranta

    • Asiakasprosessin aikana kertyvän tiedon systemaattinen seuranta ja kirjaukset, esim. Kykyviisari, viimesijaisten etuuksien ja työttömyysturvan kehitys – seuranta-ajan pituus, historiatieto Mihin tieto tallennetaan, säilytetään/rekisterin muodostuminen?
    • Eri palveluista saatavan tiedon hyödyntäminen /esim. TYP, erilaisten vapaaehtoisten palveluiden seuranta ja niiden huomioiminen (kirjauskoodi toimistohakusanat, päivämäärät)
    • Ratkaisu: asiakastietoihin yhtenäinen näkymä ja yhteisesti sovitut kirjauskäytännöt (vaatii asiakasprosessin kehittämistä operatiivisella tasolla, systematiikan ja rakenteen luominen)
  2. Palvelun päättyessä: Asiakkaan palvelujen tavoitteen toteutumisen seuranta ja todentaminen
    • Seurataan työllisyyspalvelujen vaikutusta työllisyyteen.
    • Todennetaan työllistyminen tai työvoiman ulkopuolelle siirtyminen rekistereistä.
      Asiakkuuden (työttömyyden) päättymisen jälkeen selvitetään, päättyykö asiakkuus työllistymiseen vai johonkin muuhun. 
    • Ratkaisu: tulorekisteriin pääsy (vaatii lainsäädännön muuttamista)

Mallinnosta ei ole mahdollista toteuttaa ilman asiantuntevaa osaamista. Mallinnoksen toteutuksen mahdollistivat:

Petri Hilli KTT toimitusjohtaja ja Liisa Björklund TT projektipäällikkö QSA tutkimuksesta.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Hankkeen lopulliset vaikutukset selviävät ajan kuluessa, kun nähdään vaikutusten pysyvyys. Vaikutusmallinnuksen tekijän KTT Petri Hillin mukaan yhtenä mallinnuksen ongelmana voidaan pitää sitä, että työllistymistä tai työvoiman ulkopuolelle siirtymistä ei pystytä todentamaan kunnolla URA-järjestelmästä. Taloudellisia hyötyjä ei järjestelmästä nähdä lainkaan. Taloudellisten vaikutusten arviointi on työlästä, kallista ja kestää pitkään.

Lopputuloksena tieto toimivista palveluista on ja tulee olemaan heikko. Hänen mukaansa ratkaisu asiaan olisi yksinkertainen: työvoimapalveluille voitaisiin antaa mahdollisuus seurata toimenpidekohtaisesti asiakkaiden työllistymistä tulorekisterin avulla. Tämä onnistuu tulorekisterin avulla helposti ja kustannustehokkaasti, mutta nykyinen lainsäädäntö ei tätä salli.

Tällä hetkellä tulorekisteriin ei voi saada edes tutkimuslupaa. Kyseisen toimintamallin hyötynä olisi, että saataisiin ajantasaista tietoa eri toimenpiteiden tehokkuudesta ja työllistymisvaikutuksista sekä samalla voitaisiin arvioida työttömien työnhakijoiden yhdenvertaisuuden toteutumista eri toimenpiteissä. 

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Mitkä olivat taloudelliset hyödyt?

Kun tarkastellaan vain lisääntyneitä verotuloja ja etuuksien maksussa syntyneitä säästöjä, vaikutukset ovat 243 000 € (4000 € / osallistuja) ensimmäisen valmennusvuoden osalta. Hankkeen työhönvalmennuksen (TL2) kokonaiskustannukset vastaavalta ajalta olivat 94 000€. Yksinkertaisen vähennyslaskun seurauksena (säästöt- kustannukset) saadaan erotukseksi  +149 000€. Kun tarkasteluun otetaan lisäksi edellä esitetyt työeläkemaksut, vaikutukset ovat 375 000 € (6 150 €/ osallistuja), jolloin saatu hyöty nousee jo 281 000€. 

Arvioinnissa ei otettu huomioon työttömyyden (oletettua) vaikutusta sairaanhoidon kustannuksiin. THL:n tekemän rekisteritutkimuksen mukaan (Väisänen V & Sinervo L 2021) työttömät ovat keskimäärin sairaampia kuin työssäkäyvät ja käyttävät enemmän sosiaali- ja terveyspalveluita, erityisesti mielenterveys- ja päihdepalveluita. Työttömyyden kesto vaikuttaa sote-palveluiden käyttöön. Työttömyyden pitkittyessä myös sote-palvelujen keskimääräinen käyttömäärä nousee. Tämän perusteella voidaan todeta, että valmennuksen tuloksena saadut kustannussäästöt ovat ilmoitettuja suurempia.