Laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen toimintamalli/ Työkyky käyttöön-hanke
Laatukriteereihin perustuvaa tuettua työhönvalmennusta kehitetään ja jalkautetaan IPS-laatukriteereitä soveltaen thl:n Työkykyohjelman mukaisesti Rovaniemen ja Kemijärven alueella. Osatyökykyisten työllistymistä edistetään vahvuus- ja voimavarakeskeisellä valmennuksella.
Toimintaympäristössä on tapahtumassa isoja muutoksia. Sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät hyvinvointialueille ja vastaavasti työllistymistä edistävät palvelut ovat siirtymässä valtiolta kuntien vastuulle vuonna 2024. Vuonna 2022 toukuussa pohjoismainen työvoimapalvelumalli käynnistyy ja lisää asiakkaiden henkilökohtaista palvelua TE-toimistoissa ja kuntakokeiluissa. Myös kuntien kannustava rahoitusmalli on valmistelussa ja mallin myötä kunnilla on vahvat kannusteet kuntalaisten työllistämiseksi.
Osaavan työvoiman saatavuuden haasteet ovat entisestään vaikeutuneet, mikä edellyttää myös osatyökykyisten työvoimapotentiaalin käyttöön saamista. Lisäksi osatyökykyisten työllistymisen tueksi perustetaan uusi valtionyhtiö (Työkanava). Kunnissa valmistaudutaan uuden kunnan rooliin, jossa työllisyyspalvelut linkittyvät yhä vahvemmin yritys- ja koulutuspalveluihin ja elinvoiman lisäämiseen. Myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävän merkitys kunnissa korostuu. Tärkeää on kuitenkin rakentaa toimivat yhdyspinnat hyvinvointialueiden kanssa. Myös monialaisen yhteispalvelun (TYP) käytännöt tulee muokata uuteen malliin sopiviksi.
Työkyky käyttöön-hanke on yksi alueellisista Sosiaali- ja terveysministeriön Työkykyohjelman hankkeista. Vastaavia hankkeita on Suomessa yli 20 ja hankkeissa pilotoidaan IPS-kriteeristön mukaista tuettua työhönvalmennusta osatyökykyisten työllistymisen tukemisen palveluissa. Laatukriteerien mukaisesti toteutetusta työhönvalmennuksesta on vahvaa näyttöön perustuvaa tutkimustietoa ja siitä on saatu hyviä tuloksia.
Työkyky käyttöön - hankkeessa painotetaan erityisesti asiakkaiden voimavara- ja osaamiskeskeistä ajattelua ja tällä tavoin vahvistetaan sitä, että jokaisella olisi mahdollisuus löytää työkykyään vastaavaa työtä. Hankkeen tavoitteena on ratkaista asiakaslähtöisesti osatyökykyisten kohtaanto-ongelmia, huomioiden asiakkaat, yritykset ja viranomaiset.
Tarkasteltavana alueena Työkyky käyttöön- hankkeessa toimii hankkeen toiminta-alue; Rovaniemi - Kemijärvi. Tällä alueella työhönvalmennusta tarjoavat julkisen sektorin toimijat sekä yksityiset palveluntuottajat. Osa palveluista tuotetaan ostopalveluna, esim. TE-palvelut ja kuntakokeilu tarjoavat työnhakija - asiakkailleen työhönvalmennusta työpaikkojen ja koulutukseen ohjautumisen tueksi. Mallinnoksen kehittämistyössä on tullut esiin, että tarvetta tuetummalle työhönvalmennukselle on, tulevaisuudessa kasvavissa määrin. Työhönvalmennuksen tarve on ilmennyt selkeästi myös hankkeen työhönvalmennuksessa, asiakasehdokkaita olisi enemmän, kuin mitä voidaan laatukriteerien mukaisesti ottaa vastaan.
Lapin sairaanhoitopiirillä on käynnistynyt syksyllä 2021 IPS-kriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen hanke. Vastaavia alueellisia hankkeita Suomessa on yhteensä viisi. Tavoitteena on jalkauttaa pysyvästi IPS-toimintamalli Lapin sairaanhoitopiirin alueella, osaksi psykiatrisen erikoissairaanhoidon vastuualuetta ja työllistymistä tukevia palveluita. Hankkeessa rakennetaan yhteistyömalli psykiatristen palveluiden, Tulevaisuuden sote-keskus - hankkeen toimijoiden ja maakuntaan kuuluvien kuntien työllisyyspalveluiden kanssa.
Tämän lisäksi IPS-laatukriteereihin perustuvaa tuettua työhönvalmennusta tarjotaan Rovaniemellä Eduro-säätiön syksyllä 2021 käynnistyneessä hankkeessa. Roihulassa, Nuorten Ystävillä järjestetään tuettua työhönvalmennusta.
Kemijärvellä Työkyky käyttöön-hankkeen lisäksi Saura-säätiö tarjoaa tuettua työhönvalmennusta asiakkailleen. Ostopalveluna TE-toimisto tarjoaa työhönvalmennuspalvelua työnhakija-asiakkailleen hankkeen järjestämisalueella.
Nämä toimijat ja hankkeet täydentävät hyvin tuetun työhönvalmennuksen palvelutarjotinta.
Tuetun työhönvalmennuksen mallinnuksen kehittäjäryhmän muodostavat hankkeen työhönvalmentajat sekä hankkeen hankepäällikkö, joka toimii työhönvalmennustiimin tiiminvetäjänä. Kehittämistyöhön on ollut nimettynä myös konsultoitavia asiantuntijoita; TE-palveluiden työkykykoordinaattori sekä kuntakokeilun asiakasvastaava.
Mallinnuksen aikana on konsultoitu myös muita alan asiantuntijoita ja hankkeen ohjaus- ja kehittämisryhmiä on kuultu kehittämistyön varrella.
Laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen pilotoinnissa tavoitellaan osatyökykyisten parempaa työllistymistä. Tuettua työhönvalmennusta pilotoidessa on havaittu, että tuettuun työhönvalmennukseen tulee olla pysyvästi kohdennetut resurssit. Tällä hetkellä palveluntarve on suurempi kuin mitä työhönvalmennusta voidaan tarjota.
Tähän mennessä saadut onnistumiset asiakkaiden työllistymisten osalta antavat vahvaa viitettä siitä, että IPS:n mukaista työhönvalmennusta kannattaa juurruttaa pysyväksi palveluksi osaksi osatyökykyisten palveluita. Asiakkaan voimavara- ja vahvuuksiin perustuva tuettu työhönvalmennus täydentää hyvin olemassa olevia, osatyökykyisille suunnattuja palveluita.
Onkin tärkeä lisätä tietoisuutta tuetun työhönvalmennuksen hyödyistä ja toimivuudesta työllisyyden parissa työskenteleville ja työllisyysasioista päättäville viranhaltijoille. Kehittämistyön varrella tätä tietoisuutta on lisätty ja pilotoitavan työhönvalmennuksen vaikuttavuudesta ja tuloksista on välitetty tietoa mm. päättäville viranhaltijoille.
Vastaisuudessa olisi tarpeellista varmistaa myös, että valmentajilla olisi riittävästi taustatietoa valmennuksen alkaessa. Valmennus perustuu asiakkaan vapaaehtoisuuteen. Mikäli valmentaja ei saa verkostosta tarvittavaa taustatietoa terveydentilasta ja osaamisesta, valmentaja on täysin asiakkaan puheiden varassa. Tällöin asiakkaan kokonaistilanteesta saattaa joissakin tapauksissa välittyä väärä kuva.
Valmennuksen alkaessa asiakkaalta pyydetään joka tapauksessa suostumus tarpeellisten tietojen vaihtamiseen verkoston kesken. Käytännön valmennustyössä on kuitenkin havaittu, ettei suostumuksesta huolimatta valmentajille välity riittävästi taustatietoa. Verkostotyön vahvistamisella on suotuisia vaikutuksia tiedonkulun parantamiseen.
Tuetun työhönvalmennuksen tuloksellisuutta mitataan IPS-arviointimittaristolla. Arvioinnissa mitataan, onko hankkeen asiakkaaksi ohjautuneet asiakkaat saaneet kriteeristön mukaista tuettua työhönvalmennusta. Arviointi tehdään itsearviointina kahdesti hankkeen aikana.
Kohderyhmän työllistymistä seurataan myös työllistymislukujen ja hankkeessa pilotoitavan vaikuttavuusmallinnuksen kautta saatavilla tiedoilla.
Asiakkailta pyydetään palautetta palvelusta hankkeen aikana ja asiakastyön systemaattinen seuranta auttaa osaltaan mittaamaan työn tuloksellisuutta.
Arviointikysymykset:
Mistä palveluista asiakasohjaus tapahtuu laatukriteereihin perustuvaan tuettuun työhönvalmennukseen?
Miten asiakkaat ovat kokeneet tuetun työhönvalmennuksen?
Miten työnantajat ovat kokeneet tuetun työhönvalmennuksen?
Millainen on laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen tarve Rovaniemellä?
Mikä on laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen kustannusvaikuttavuus?
Mittarit
- Yrityskontaktien määrä
- asiakasohjaus eri palveluista
- jatko-ohjautuminen
- työllistyminenyrityksiin
- kaupungille
- kolmannelle sektorille
- tuentarve (palkkatuki/ilman palkkatukea)
- opiskelemaan lähteneet (oppisopimus)
- työllisyyskerroin
- työsuhteiden työllisyyskerroin
- Kustannusvaikuttavuus:Taloudellisten vaikutusten arviointi: Lisääntyneiden verotulojen ja säästöt etuuksissa, joista vähennetään työhönvalmennuksen kokonaiskustannukset . Sama tarkastelu huomioiden työeläkemaksut. Kunnan näkökulmasta lasketaan vaikutuksia kunnan osarahoittamassa työmarkkinatuessa.
- Asiakkaiden hyvinvoinnin mittaamisessa käytetään kykyviisaria alkutilanteessa ja uudelleen valmennuksen edetessä. Kykyviisarissa eri osa-alueissa tapahtuvat muutokset kertovat hyvinvoinnin kokemuksesta.
- Asiakastyytyväisyys: Roidukysely, loppuarviointikysely asiakkaille, työnantajille
- Hankkeen aikana välitetään tietoa tuetun työhönvalmennuksen vaikuttavuudesta ja tuloksista viranhaltijoille päätöksenteon tueksi, jotta valmennus juurrutettaisiin osatyökykyisten työllistämisen palveluihin
- Verkostotyötä on kehitetty järjestelmällisesti hankkeen alusta saakka ja yhteistyöverkoston kanssa tavataan säännöllisesti yhteistyön ja valmennuksen kehittämiseksi
- Työnantajayhteistyössä kuullaan työnantajien toiveita ja yhteistyötä kehitetään yhdessä heidän kanssaan
Hankkeen kohderyhmään kuuluvat työikäiset osatyökykyiset henkilöt. Kohderyhmään kuuluvat työttömien työnhakijoiden lisäksi myös työkyvyttömyyseläkkeellä olevat henkilöt.
Osa kohderyhmän asiakkaista on eri palveluiden piirissä; vammaisten ja kehitysvammaisten henkilöiden työtoiminnoissa, aikuissosiaalityön palveluissa ja mielenterveys-ja päihdepalveluiden piirissä.
Kehittämistyön aikana asiakkaita on kuultu teemahaastattelun keinoja soveltaen. Asiakkaille toimitettiin kysymykset etukäteen ja ne on purettu yhdessä haastattelemalla. Asiakkailta pyydetään lisäksi asiakaspalautetta hankkeen toiminnan aikana valmennuksen ohessa.
Asiakasymmärrystä on vahvistettu osallistumalla Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen seminaareihin ja Työkyvyn tuki – työkyvyn ja työllistymisen tuen koulutukseen. Yhteistyötä eri verkostojen kanssa on tehty asiakkaiden tunnistamiseksi ja tarpeenmukaisten palvelupolkujen vahvistamiseksi ja yhteensovittamiseksi.
Asiakasymmärryksen lisäämiseksi hyödynnetään myös vaikuttavuusmallinnuksesta saatavia tietoja. Vaikuttavuusmallinnuksessa tiedot kerätään URA-järjestelmästä ja niistä työnhakija-asiakkaista, joille on todettu osatyökykyisyys sairauden perusteella. Vaikuttavuusmallinnuksen kautta on esimerkiksi tunnistettu aikavälillä 1.1. - 15.9.2021 yhteensä 450 osatyökykyistä työtöntä työnhakijaa Rovaniemen ja Kemijärven alueella. Näistä henkilöistä n. 20%:lla on perusasteen koulutus, keskiasteen koulutuksen omaavia on yhteensä n. kaksi kolmasosaa ja n. 15 %:lla on korkea-asteen koulutus.
Vaikuttavuusmallinnuksen kautta on saatu myös tarkempaa tietoa kyseisen asiakasryhmän jakautumisesta sairausryhmittäin. Yleisimpänä osatyökykyisyyden syynä ovat mielenterveyden häiriöt. Tuki - ja liikuntaelinten sairaudet ovat toiseksi yleisin syy tällä asiakasryhmällä. Muina osatyökykyisyyden perusteina ovat erilaiset aineenvaihdunnalliset häiriöt, esim. diabetes ja iho- ja ihonalaissairaudet. Tyypillisin osatyökykyinen työnhakija on yli 50 - vuotias, keskiasteen koulutuksen suorittanut henkilö. Osatyökykyisyyttä ilmenee kuitenkin kaikissa työikäisten ikäryhmissä.
Vaikuttavuusmallinnuksen hyödyntäminen
Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskuksen (TEM) käynnistämällä työllistymistoimenpiteiden yhteiskunnallisen hyödyn mallinnusprojektilla. Mallinnusprojekti tuotti työllisyyspalveluihin tiedolla johtamisen mallin, joka mahdollistaa työllisyystoimenpiteiden vaikuttavuuden arvioinnin.
Mallinnusprojektia kehittämässä olleet QSA tutkimuksen toimitusjohtaja Petri Hilli (KTT) ja projektipäällikkö Liisa Björklund (TT) toteuttavat nykyisin vaikuttavuusmallinnuksia.
- Kokeilut käytäntöön -työpajan avulla arvioitiin tuetun työhönvalmennuksen tuloksellisuutta.
- Vaikuttavuusmallinnus Rovaniemen alueella
- vaikuttavuusmallinoksen kustannustehokkuus Rovaniemellä
Hankkeessa toteutettiin kaikki yllämainitut ideat.
Valitsimme vaikuttavuusmallinoksen kustannustehokkuus-laskelmat esitettäväksi Innokylässä, koska tietoa kustannusvaikutuksista on todella vähän muutoin saatavilla ja tämä tarkastelutapa hyödyttää tulevaisuudessa monia eri toimintamalleja, jotta voidaan parantaa tiedollajohtamista.
Vaikuttavuusmallinnuksen avulla pyrittiin selvittämään, mitkä ovat laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen todelliset kustannukset ja siitä koituvat taloudelliset hyödyt ts. osoittautuuko kyseinen toimintamalli kustannustehokkaaksi.
Vaikuttavuusmallinnuksen laatimisessa ei ole tarpeen kerätä palautetta valmennuksen varsinaisilta asiakkailta. Sen sijaan mallia esitellään eri toimijoille eri yhteyksissä ja heiltä saaduilla palautteilla jatkokehitetään mallinnusta yhdessä tutkijoiden kanssa.
Tarkastelujaksona ensimmäisen hankkeen valmennuksen kustannustehokkuusvaikutuksen laskemiseksi oli toukokuu 2021 -huhtikuu 2022 eli ensimmäisen valmennusvuoden kustannukset.
Ensimmäisenä tarkasteluajankohtana tiedot ja laskelmat perustuivat 62 valmennuksessa olleen asiakkaan tietoihin, joista 30 oli työllistynyt tarkastelujakson aikana. Työllistymistä arvioitiin hankkeen työllisyystuloksena siten, että saatiin työaika viikossa. Laskennassa huomioitiin työsuhteiden osa-aikaisuus siten, että osa-aikaisen työn ulkopuolinen aika huomioitiin kustannuksissa joko osa-aikaeläkkeellä tai sovitellulla työttömyysetuudella olevana aikana asiakkaan tilanteesta riippuen. Laskelmien tekemiseksi oletettiin, että sama työhön osallistuminen jatkuu koko vuoden.
Vaikuttavuusmallinnoksen tietojen keräämiseen osallistuivat hankkeen työhönvalmentajat. Tiedot kerättiin ensimmäisen valmennusvuoden jälkeen kesäkuussa 2022. Varsinaisen laskelman teki tutkija.
Haluttiin selvittää laatukriteereihin perustuvan tuetun työhönvalmennuksen kustannukset, mahdolliset taloudelliset hyödyt ja vaikuttavuus.
Asiakkaan palvelutarvetta koskeva tieto on hajallaan, se on usein puutteellista, eikä sitä pystytä hyödyntämään. Eri toimenpiteiden vaikutuksesta työllisyyteen ei ole tietoa, emmekä tiedä mikä toimenpide toimii ja mikä ei. Myöskään palveluiden kohderyhmiä tai muutosteoriaa ei ole määritelty systemaattisesti. Tämän johdosta palvelu on epätasalaatuista ja -arvoista.
Asiakkaiden tilannekohtaisen tekijöiden tunnistaminen ja asiakastietojenkeruu on mahdollista systematisoida tarjoamalla asiantuntijatyöhön yhdenmukaiset tietojen koonnin ja hyödyntämisen käytännöt. Mallissa on kuvattu tarvittavat tiedot asiakasmuutoksen seurantaan. Vaadittavien asiakastietojen keruuta ja kirjaamista on pystyttävät systemaattisesta johtamaan asiakastyössä ja se edellyttää asiakastyötä tekevien ammattilaisten sitoutumista oman työnsä tiedolla johtamiseen.
Asiakasmuutosta ja eri toimenpiteiden tuloksellisuutta pystytään seuraamaan, kun asiakastietoihin on yhtenäinen näkymä ja yhteisesti sovitut kirjauskäytännöt, mikä vaatii asiakasprosessin kehittämistä operatiivisella tasolla (systematiikan ja rakenteen luominen)
Tulevaisuudessa asiakkaiden rekisteripohjainen tunnistaminen voidaan automatisoida sekä hyödyntää teknologiaa asiakkaiden (muuttuvien) palvelutarpeiden huomioimisessa, toimenpiteisiin ohjauksessa ja niiden seurannassa ammattilaisten tukena.
Tulevaisuudessa on mahdollista saada tietoa eri toimenpiteiden tehokkuudesta ja työllistymisvaikutuksista sekä samalla arvioida työttömien työnhakijoiden yhdenvertaisuuden toteutumista eri toimenpiteissä. Mallin tavoitteena on varmistaa vaikuttavat ihmislähtöiset palvelut ja asiakkaan kyky hyötyä työllistymisen tuesta.