Laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennus, Essote
Mallinnetaan laatukriteereihin perustuvaa tuetun työllistymisen työhönvalmennusta Etelä-Savon alueella. Kohderyhmänä ovat osatyökykyiset ja pitkäaikaistyöttömät henkilöt.
Suomen työllisyysasteen nostaminen 75 %:n vuoden 2023 loppuun mennessä on osa Sanna Marinin hallitusohjelman keskeisiä talouspoliittisia tavoitteita. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että myös osatyökykyisillä on mahdollisuus tehdä työtä kykyjensä mukaan. Valtakunnallinen Työkykyohjelma on osa hallituksen työllisyystoimien kokonaisuutta, jolla pyritään saamaan työelämän ulkopuolella olevia henkilöitä takaisin työelämään. Arviolta 65 000 työelämän ulkopuolella olevaa osatyökykyistä henkilöä haluaisi työskennellä ja arvioi olevansa työkykyisiä. Työkykyohjelmassa etsitään ratkaisuja haastavassa työmarkkina-asemassa olevien pitkäaikaistyöttömien ja osatyökykyisten työllistymiseen liittyviin ongelmiin. Työkykyohjelmassa on mukana 22 alueellista hanketta, josta yksi on Essoten Työkykyä ja kumppanuutta sote-keskuksesta! -hanke.
Työkykyohjelmasta vastaa ja sitä toteuttaa työ- ja elinkeinoministeriö yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Työkykyohjelmaa toteutetaan vuosina 2019-2023. Työkykyohjelman operatiivisesta toimeenpanosta vastaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Lisäksi THL:n vastuulla on työkyvyn tukeen liittyvä mallintaminen ja osaamisen vahvistaminen. Työ- ja elinkeinoministeriön toimet keskittyvät osatyökykyisten työllistymisen esteiden purkamiseen ja työllistymistä vauhdittaviin toimiin. Lisäksi Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos (THL) sekä Työterveyslaitos (TTL) tukevat hankkeita ja osallistuvat valtakunnalliseen valmistelu- ja arviointityöhön. THL ja TTL toteuttavat osana Työkykyohjelmaa arviointitutkimuksen yhteistyössä hankkeiden kanssa. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan toimilla kehitetään tehokkaat työkyvyn tuen palvelut tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksiin ja vahvistetaan ammattilaisten osaamista palvelutarpeiden tunnistamisessa. Työkykyohjelmassa painopiste on olemassa olevan työ- ja toimintakyvyn vahvistamisessa ja työllistymisen edistämisessä.
Työkykyohjelman toimenpiteiden tavoitteena on:
- lisätä osatyökykyisten työttömien työllistymisen edellytyksiä, työ- ja toimintakykyä ja yhteiskunnallista osallisuutta
- luoda monialainen palvelukokonaisuus, jossa osatyökykyisten työttömien työkyvyn tuen tarve tunnistetaan ja jossa palvelut ja palvelupolut toimivat asiakaslähtöisesti
- kehittää ammattilaisten osaamista siten, että he tuntevat työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden ja osaavat hyödyntää sitä asiakkaan parhaaksi
- tuottaa tietoa osatyökykyisten työttömien palveluiden ja etuuksien yhteensovittamiseksi sekä lainsäädännön kehittämisen tueksi.
Työkykyohjelman tavoitteena on integroida työkyvyn ja työllistymisen tuki olemassa olevaan ja tulevaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmään. Lisäksi Työkykyohjelmalla on vahva kytkös sosiaaliturvan uudistamiseen. Sosiaaliturvauudistuksen tavoitteena on nykyistä selkeämpi ja toimivampi järjestelmä, joka mahdollistaa työnteon ja sosiaaliturvan yhteensovittamisen muuttuvissa elämäntilanteissa.
Työkykyä ja kumppanuutta sote-keskuksesta! -hanketta toteutetaan Essoten eli Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän alueella osana valtakunnallista Työkykyohjelmaa 1.8.2020-31.12.2022. Laatukriteereihin perustuvaa tuetun työllistymisen työhönvalmennusta toteutetaan osana hanketta. Työhönvalmennuksessa pilotoidaan IPS- Sijoita ja valmenna! -toimintamallia, joka on kehitetty alun perin Yhdysvalloissa mielenterveyskuntoutujien työllistämisen tukemiseksi. Lyhenne IPS tulee englannin kielen sanoista Individual Placement and Support. Helka Raivion ja Kaija Appelqvist-Schmidlechnerin (IPS -Sijoita ja valmenna! -toimintamallin soveltamisen mahdollisuudet Suomessa) raportin mukaan, IPS-toimintamalli on arvioitu vaikuttavaksi työllisyys-, hyvinvointi- ja kustannusvaikutusten suhteen siten, että IPS -mallin tuloksellisuuden on osoitettu olevan kaksin- tai kolminkertainen verrokkipalveluihin nähden.
Työkykyä- ja kumppanuutta sote-keskuksesta! -hankkeen työhönvalmennuksessa testataan IPS-toimintamallia osatyökykyisiin ja pitkäaikaistyöttömiin asiakkaisiin. Työhönvalmennuksen tavoitteena on saada osatyökykyisiä ja pitkäaikaistyöttömiä henkilöitä työllistymään avoimille työmarkkinoille. Hankkeen työhönvalmennukseen otetaan asiakkaita, jotka eivät pysty työllistymään omin avuin tai TE-palveluiden, Kuntakokeilun tai TYP-palvelun avulla.
Essotessa laatukriteereihin perustuvaa tuetun työllistämisen työhönvalmennusta toteutetaan osana Työkykyä- ja kumppanuutta sote-keskuksesta! -hanketta. Hankkeessa työskentelee hankepäällikön lisäksi työkykykoordinaattori, kaksi työhönvalmentajaa sekä kaksi elintapaohjaajaa. Työhönvalmentajat tekevät tiiviisti yhteistyötä Essoten työikäisten sosiaalityön sekä Mikkelin seudun kuntakokeilun toimijoiden kanssa. Lisäksi yhteistyökumppanina on Vaalijalan "Homma Haltuun" -hanke, Essoten päivä- ja työtoimintaa kehitysvammaisille tuottava osaamiskeskus Kipinä, muut työkykyohjelmaan kuuluvat hanketoimijat sekä kierrätyksen, kiertotalouden ja työelämän osaaja, Uutta Elämää Group, jonka taustalla on yleishyödyllinen yhdistys Mikkelin Toimintakeskus ry.
Olemme myös koonneet alueellisen työhönvalmentajien verkoston, jossa on mukana mm. työhönvalmennusta ja työvalmennusta toteuttavia henkilöitä sekä muita työllisyyden saralla toimivia henkilöitä. Työhönvalmentajien verkoston kanssa on pidetty verkostopalavereita, joissa on keskusteltu työllistämiseen liittyvistä asioista.
Essotessa laatukriteereihin perustuvaa tuetun työllistämisen työhönvalmennusta toteutetaan Työkykyä ja kumppanuutta sote-keskuksesta! -hankkeen aikana heikossa työmarkkina-asemassa oleville henkilöille, kuten osatyökykyisille ja pitkäaikaistyöttömille henkilöille. Tavoitteena on löytää pitkään työelämästä poissa oleville henkilöille työpaikka avoimilta työmarkkinoilta mahdollisesti palkkatuen avulla. Joidenkin asiakkaiden kohdalla työllistyminen avoimille työmarkkinoille ei ole realistinen tavoite, tällöin pyrimme löytämään asiakkaalle ensin työkokeilupaikan, jonka kautta henkilö pääsee takaisin työelämään. Osalla asiakkaista tavoitteena työhönvalmennukselle voi olla uusien ammatillisten ideoiden löytäminen, jonka johdosta asiakas hakeutuu esimerkiksi opiskelemaan uutta ammattia. Osalla asiakkaista työhönvalmennus saattaa johtaa eläkeselvittelyyn ja sitä kautta määräaikaiseen tai pysyvään työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Essotessa laatukriteereihin perustuvaa tuetun työllistämisen työhönvalmennusta toteutetaan IPS-toimintamallin mukaisesti sitä asiakaskohtaisesti soveltaen. IPS-toimintamallissa on 25 laatukriteeriä, 8 periaatetta ja arvoa sekä 5 vaihetta, joiden mukaan asiakasprosessi etenee.
Laatukriteerejä noudattava, näyttöön perustuva IPS-työhönvalmennus tarkoittaa Raivion ja Appelqvist-Schmidlechne:n (Raivio & Appelqvist-Schmidlechner, 2019, s.16) mukaan:
• Palvelun avoimuutta kaikille asiakkaille, joiden henkilökohtaisena tavoitteena on työllistyminen palkkatyöhön.
• Palvelun vapaaehtoisuutta ja käynnistymistä asiakkaan omien toiveiden ja tarpeiden mukaan.
• Nopeaa työn etsintää avoimilta työmarkkinoilta.
• Työhönvalmentajien erikoistumista ja keskittymistä työn etsintään avoimilta työmarkkinoilta.
• Yksilöllistä, kestoltaan rajaamatonta palvelua.
• Saman työhönvalmentajan osallistumista työllistymisen tuen kaikkien vaiheiden toteuttamiseen.
• Realistisesti mitoitettua asiakasmäärää.
• Työhönvalmennuksen integroimista saumattomaksi osaksi asiakkaiden palveluketjua.
• Tiivistä, säännöllistä yhteistyötä hoitotahon kanssa.
• Ohjausta ja neuvontaa taloudellisiin tukiin liittyen.
Työkykyä- ja kumppanuutta sote-keskuksesta! -hankkeessa työhönvalmentajat tekevät asiakastyötä 50 % työajasta ja 50 % on kehittämistyötä. IPS-toimintamallin mukaan yhdellä työhönvalmentajalla saa olla maksimissaan 20 asiakasta, joten hankkeessa yhdellä työhönvalmentajalla saa olla vain 10 asiakasta yhtä aikaa. Koska IPS-toimintamalli on alun perin kehitetty mielenterveyskuntoutujien työllistämisen tukemiseksi ja hankkeessa kohderyhmänä ovat osatyökykyiset ja pitkäaikaistyöttömät, kaikkia IPS-toimintamallin laatukriteereitä ei ole voitu sellaisenaan toteuttaa. Laatukriteereitä on hyödynnetty hankkeen työhönvalmennuksessa soveltuvilta osin.
Rovaniemellä toimiva, Työkyky käyttöön -hanke (Laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen toimintamalli/ Työkyky käyttöön-hanke) on tutkinut työllistymisen taloudellisia hyötyjä. Hankkeessa on tarkasteltu lisääntyneitä verotuloja ja etuuksien maksuissa syntyneitä säästöjä. Kustannussäästöt ovat huomattavia verrattuna siihen että työttömyys jatkuu. Väisäsen ja Sinervon vuonna 2021 tehdyn rekisteritutkimuksen mukaan, työttömyyden pitkittyessä työttömät ovat sairaampia ja käyttävät sekä määrällisesti että kustannusten valossa enemmän sosiaali- ja terveyspalveluita kuin työssäkäyvät. Työssäkäyvillä valtaosa käynneistä tapahtuu työterveyshuollossa, kun taas työttömien palvelukäyttö painottuu perusterveydenhuoltoon sekä erityisesti mielenterveys- ja päihdepalveluihin, joiden käyttö moninkertaistuu työssäkäyviin verrattuna. Palvelujen käyttö kuitenkin kasaantuu pienelle osalle työttömiä ja osa työttömistä ei ole sote-palvelujen piirissä lainkaan. Väisänen ja Sinervo toteavatkin, että työttömillä esiintyy tunnistamatonta hoidon ja kuntoutuksen tarvetta. (Työttömien sosiaali-ja terveyspalveluiden käyttö rekisteritietojen valossa.)
Essoten Työkykyä ja kumppanuutta sote-keskuksesta! -hankkeessa on hyödynnetty Kykyviisaria asiakkaiden työ- ja toimintakyvyn seurannassa. Hankkeen asiakkaat ovat täyttäneet Kykyviisarin heti asiakkuuden alussa ja seurantamittaukset on tehty noin kuuden kuukauden kuluttua sekä asiakkuuden päättyessä. Kykyviisari on työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille henkilöille. Se on muodoltaan kyselylomake, jonka voi täyttää joko paperilla tai verkossa. Kykyviisarin tavoitteena on tukea yksilön työkykyä ja työhön osallistumista ja auttaa asiakasta tunnistamaan omia voimavaroja ja vahvuuksia. Kykyviisari antaa asiakkaalle tietoa hänen omasta tilanteestaan ja auttaa ammattilaista asiakkaiden työkyvyn tukemisessa ja seuraamisessa.
Hankkeessa käytetyn IPS-työhönvalmennusmenetelmän laatukriteereissä on 25 laatukriteeriä, joiden avulla palvelun laatua arvioidaan. Laatukriteeristö mittaa PS-palvelun laatua eli sitä, missä määrin palvelu noudattaa tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen periaatteita. Arvioinnissa on mahdollista saada maksimissaan 125 pistettä. Mitä paremmat pisteet laatuarvioinnissa saadaan, sen paremmat työllistymistulokset palvelussa saavutetaan. IPS-palvelun laatu olisi hyvä arvioida puolivuosittain kunnes palvelun laatu saavuttaa hyvän menetelmällisen tarkkuuden eli vähintään 100 pistettä. Tämän jälkeen laatuarvioinnit tehdään kerran vuodessa.
Koska hankkeessa tehtyä työhönvalmennusta ei ole voitu toteuttaa täysin laatukriteerien vuoksi, emme ole pisteyttäneet hankkeemme työhönvalmennusta. Hankkeessa on hyödynnetty IPS-menetelmää soveltuvilta osin mutta koska esimerkiksi asiakkaamme ovat lähtökohdiltaan erilaisessa elämä- ja työmarkkinatilanteessa kuin IPS-menetelmän alkuperäinen kohderyhmä, ei pisteytystä pystytä tekemään luotettavasti. Hankkeessa emme ole esimerkiksi tehneet yhteistyötä psykiatrisen hoitotahon kanssa, mikä on yksi IPS-menetelmän perusajatuksista alkuperäisen asiakasryhmän eli mielenterveyskuntoutujien kanssa työskenneltäessä. Lisäksi hankkeessamme meillä ei ole ollut varsinaista työhönvalmennuksen tiimiä eikä erillistä työhönvalmennuksen tiiminvetäjää, koska työhönvalmentajia on hankkeessamme vain kaksi kappaletta. Täten emme nähneet, että olisi ollut realistista ryhtyä arvioimaan hankkeessamme annettua työhönvalmennusta laatukriteeristön mukaisesti.
Tuetussa laatukriteereihin perustuvassa työhönvalmennuksessa on tärkeää kartoittaa heti asiakkuuden alkaessa asiakkaan vahvuudet ja kyvykkyydet ja pyrkiä vahvistamaan niitä. Työnhaussa huomioidaan nimenomaan asiakkaan omat vahvuudet sekä asiakaan omat toiveet siitä minkälaista työtä asiakas haluaa tehdä huomioiden mahdolliset rajoitteet. Kaikki asiakkaat eivät välttämättä tunnista omia vahvuuksiaan ja lisäksi asiakkaan oma näkemys omasta työkyvystä ei aina ole kovin realistinen. Työhönvalmentajan pitää pystyä muodostamaan kokonaisvaltainen kuva asiakkaan tilanteesta. Tässä auttaa se, että asiakas tulee työhönvalmennukseen lähetteellä ja työhönvalmentaja voi asiakkaan suostumuksella tehdä yhteistyötä lähettävän tahon sekä muun asiakkaalle tärkeän verkoston kanssa moniammatillisesti. Työhönvalmentajan on hyvä olla mukana verkostopalavereissa, joita pidetään esimerkiksi lähettävän tahon kanssa asiakassuunnitelmien päivittämistä varten. Työhönvalmentaja auttaa asiakasta tarvittaessa myös taloudellisten etuuksien hakemisessa ja ohjaa asiakkaan eteenpäin esimerkiksi sosiaalityöntekijän vastaanotolle. Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelut on perustanut hankeen aikana työkyvyn tuen palvelun, jossa työskentelee mm. työkykykoordinaattori, työterveyshoitaja sekä työterveyslääkäri. Asiakkaan terveydellisiin asioihin liittyen työhönvalmentaja voi konsultoida myös työkyvyn tuen palvelujen työntekijöitä. Työkykyä- ja kumppanuutta sote-keskuksesta! -hankkeessa on mukana myös elintapaohjaajia, joiden kanssa tehdään yhteistyötä yhteisten asiakkaiden asioissa. Työhönvalmentaja voi myös ehdottaa asiakkaalle osallistumista elintapaohjaukseen, mikäli esimerkiksi Kykyviisarin tuloksissa on jotakin hälyttävää.
Työhönvalmentajan tehtävänä on luoda asiakkaaseen luottamuksellinen asiakassuhde ja kunnioittaa asiakkaan autonomisuutta. Asiakasta on tärkeää aktivoida ja motivoida etsimään ja hakemaan työpaikkoja myös itsenäisesti. Työhönvalmentaja auttaa tarvittaessa asiakasta sopivien työpaikkojen löytämisessä ja työhakemuksen tekemisessä. Työhönvalmentaja voi auttaa myös asiakasta valmistautumaan työhaastatteluun ja lähteä tarvittaessa jopa mukaan haastatteluun.
Yritysyhteistyö on tärkeä osa työhönvalmennuksen prosessia. Työhönvalmentaja kontaktoi yrityksiä ja etsii mahdollisia piilotyöpaikkoja. Yritysyhteistyö vaatii paljon aikaa ja resurssia. IPS-laatukriteerien mukaan täytyy kontaktoida kuusi yritystä viikossa, mutta tämä ei aina ole realistinen tavoite ainakaan Etelä-Savossa, jossa suurin osa yrityksistä on pieniä tai keskisuuria, suuria työnantajia Etelä-Savossa on varsin vähän. Etelä-Savossa toimi vuonna 2021 noin 10000 yritystä, joilla toimipaikkoja oli noin 12000. 95% Etelä-Savon yrityksistä on pieniä alle 10 henkeä työllistäviä mikroyrityksiä. Alueen elinkeinorakenteessa painottuu alkutuotantovaltaisuus muuta maata voimakkaammin (Etelä-Savon yritystoiminnan tilannekuva).
Julkiset palvelut ovat suurin työllistäjä Etelä-Savossa, sillä 37,5% työpaikoista sijaitsee julkisella sektorilla. Koko Suomessa vastaava luku on 30,7%. (Etelä-Savon elinkeinorakenne 2020.) Etelä-Savossa työpaikkoja on eniten terveys- ja sosiaalipalveluissa. Vuonna 2020 sote-palveluissa työpaikkoja oli yhteensä 12058 kappaletta. (Työpaikat toimialoittain Etelä-Savossa 2017-2020.) Sote-palvelut työllistivät vuonna 2020 Etelä-Savossa yhteensä 11737 henkilöä (Työlliset toimialoittain Etelä-Savossa 2017-2020).
Varsinkin pienissä muutaman hengen yrityksissä yrittäjällä ei ole aikaa eikä resursseja palkata osatyökykyisiä henkilöitä, koska työt pitää hoitaa ja palvelujen pitää pyöriä. Lisäksi monet yrittäjät kokevat palkkatuella työllistämisen vaikeaksi byrokratian vuoksi. Joillakin yrittäjillä on ollut aikaisemmin huonoja kokemuksia palkkatuella työllistetyistä henkilöistä ja he eivät siksi halua enää rekrytoida palkkatukea saavia. Monet yritykset ovat nykyään ulkoistaneet rekrytoinnin ulkopuoliselle rekrytointi- tai henkilöstövuokrausyritykselle eivätkä halua keskustella rekrytointiin liittyvistä asioista lainkaan. Yritysyhteistyötä on haitannut myös korona, joka on aiheuttanut "sulkuja" monella työpaikalla siten, että yrityksen ulkopuolisia henkilöitä ei päästetä yrityksen tiloihin lainkaan. Lisäksi niin sanotut "kylmäkäynnit" jossa mennään yritykseen etukäteen ilmoittamatta, eivät ole korona-aikana suositeltavia eivätkä välttämättä edes onnistu.
Työkykyä ja kumppanuutta sote-keskuksesta! -hankkeen työhönvalmennukseen on ohjautunut asiakkaita Mikkelin seudun kuntakokeilusta, Essoten työikäisten sosiaalityöstä, hankkeen työkykykoordinaattorilta, hankkeen elintapaohjaajilta, TE-palveluista, TYP:sta (työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu). Lisäksi muutama asiakas on hakeutunut palveluun itse. Kaikki asiakkaat ovat joko pitkäaikaistyöttömiä ja/tai osatyökykyisiä jotka eivät ole työllistyneet omin avuin, kuntakokeilun, TE-palveluiden tai TYP:n avulla.
Useimmilla työhönvalmennuksen asiakkailla on taustalla mielenterveyden haasteita, osalla on myös tuki- ja liikuntaelinsairauksia sekä synnynnäisiä vammoja kuten kuulovamma. Lisäksi asiakkailla on vajetta osaamisessa, osalla asiakkaista ei ole ammatillista koulutusta lainkaan, koulutuksena on vain peruskoulu ja sekin saattaa olla käyty mukautetusti. Pelkän peruskoulun käyneillä asiakkailla ei välttämättä ole kapasiteettia tai motivaatiota lähteä opiskelemaan ammattia. Muutama on nuoruudessaan aloittanut ammattikoulun, mutta se on jostakin syystä jäänyt kesken. Kun ikää on kertynyt, ei asiakkaalla ole enää halua lähteä opiskelemaan edes oppisopimuksella ammattia itselleen. Moni näistä asiakkaista siirtyy työttömyyden pitkittyessä kuntouttavaan työtoimintaan tai työkokeiluun ja mikäli asiakkaalla on 100 % palkkatukioikeus, voi hän työllistyä järjestöihin vuoden ajaksi, jonka jälkeen koittaa taas työttömyysjakso. Tämä kierre saattaa jatkua vuosikymmeniä, aina siihen saakka, kunnes henkilö pääsee eläkkeelle.
Pitkään työttöminä olleilla asiakkailla on pitkittyneestä työttömyydestä johtuen suuria taloudellisia ongelmia, joita yritetään paikata toimeentulotuella. Useimmilla asiakkailla tulon lähteenä on Kelan työmarkkinatuki, muutamalla ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha tai määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Lisäksi moni asiakas saa Kelasta asumistukea ja perustoimeentulotukea. Muutama asiakas on saanut myös täydentävää toimeentulotukea kunnan sosiaalitoimesta työllistymisen edistämiseen esimerkiksi kurssimaksuihin tai työn aloituksen tueksi esimerkiksi työjalkineisiin.
Asiakkaiden Kykyviisari -tulosten perusteella monilla on omasta mielestään heikentynyt työkyky, vaikka terveystarkastuksessa ei ole havaittu mitään työkykyyn vaikuttavaa tekijää. Vastausmäärältään 17 asiakkaan ryhmäraportin mukaan koettu työkyky oli Kykyviisari-kyselyssä 7,7/10. Tosin asiakkaan oma arvio omasta työkyvystä ei aina ole kovin realistinen, lisäksi vastaushetkellä saattaa olla vaikutusta omaan arvioon. Esimerkiksi se onko henkilö vastaushetkellä työssä vai työttömänä, saattaa vaikuttaa sen hetkiseen arvioon.