Lapin hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen monialainen asiakas- ja palveluohjaus Lapin HVA (RRP, P4, I2)

Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävät palvelut ovat helposti löydettävissä ja hyödynnettävissä. Tuetaan asukkaiden itsenäistä toimintaa hyvinvoinnin edistämiseksi. Oikea-aikainen asiakasohjaus ennaltaehkäisevien palveluiden pariin.

Toimintaympäristö **

Lapin hyvinvointialue on maantieteellisesti (Lapha) laaja pitkien etäisyyksien alue, johon kuuluu 21 kuntaa. Asukkaita on 176 494. Lapin hyvinvointialue on jaettu neljään lähipalvelualueeseen: Pohjoisen-Lapin lähipalvelualue (7 kuntaa, väkiluku 26100, saamenkielisyys, iso pinta-ala). Itäisen Lapin lähipalvelualue (5 kuntaa, väkiluku 20600, iso pinta-ala). Lounaisen Lapin lähipalvelualue (6 kuntaa, väkiluku 58800) ja Kaakkoisen Lapin lähipalvelualue (3 kuntaa, väkiluku 70900). Aluejako ei linjaa palveluiden sijaintia, vaan ne on muodostettu hyvinvointialueen sisäistä organisoimista ja johtamista varten. Palvelualueiden muodostamisessa on huomioitu muun muassa luonnolliset asiointisuunnat, kuntien väliset muut yhteistyöt sekä saamelaisalueen yhtenäisyys. 

Lapin hyvinvointialueella järjestetään sosiaali- ja terveyspalveluita suomen lisäksi kolmella saamen kielellä. Saamenkieliset sosiaali- ja terveyspalvelut ovat yksi tapa, jolla alkuperäiskansa saamelaisten perustuslaillinen oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan toteutuu (731/1999, 17§). Saamenkielisistä palveluista Lapin hyvinvointialueella säädetään tarkemmin laissa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä (612/2021, 5§).

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tarve matalan kynnyksen terveyttä ja sosiaalista toimintakykyä edistävien palveluiden kehittämiselle tulee kasvamaan Lapissa. Tämä tarkoittaa, että kunnissa tulisi panostaa muun muassa liikuntaan, ravitsemusneuvontaan, taiteeseen ja kulttuurin liittyvien vaikuttavaksi todettujen interventioiden toteuttamista ikääntyvän väestön terveyden ja toimintakyvyn edistämiseksi. Toiminnalla pyritään vastaamaan Lapin väestön tunnistettuihin hyvinvointitarpeisiin (mm. perheiden ja työikäisten hyvinvointia ja terveyttä tukeva elämäntapa, lasten ja nuorten hyvä mielenterveys, ikääntyneiden toimintakyky, hyvä elämä ja osallisuus, koko väestön arjen turvallisuus). Ennalta ehkäisevällä toiminnalla sekä varhaisen vaiheen ongelmien tunnistamisella ja tilanteissa oikea-aikaisella toimisella pystytään reagoimaan ennen kuin ongelmat alkavat kasaantua. Ennaltaehkäisevän toiminnan mahdollistavat toimivat matalan kynnyksen palvelut sekä yhteistyö, missä merkittävää on oikeanaikainen ja -paikkainen palveluohjaus. Ohjauskäytänteistä esimerkiksi liikuntapalveluiden, kulttuuripalveluiden, järjestötoiminnan ja seurakuntien sekä sote-palveluiden kesken on paikallisesti sovittu, mutta systemaattisuus puuttuu vielä, ja sitä pyritään kehittämään näillä yhteistyörakenteilla. Hankkeen työpakettien toimenpiteillä pyritään myös turvaamaan ja kehittämään kuntien, hyvinvointialueen ja muiden sidosryhmien yhteistyönä toteutettava ennaltaehkäisevä työ sekä hyvinvoinnin, terveyden ja arjen turvallisuuden edistämiseen liittyvät tehtävät. 

Hyvinvointilähetetoiminta on jalkautettu Lappiin vuosina 2020–2022 toimineen Linkki lappilaiseen hyvinvointiin hankkeen myötä ja hanke hyödyntää siitä kertyneitä kokemuksia. Hyvinvointilähete palvelu on integroitu virtuaalisen sosiaali- ja terveyspalvelukeskuksen yhteyteen. Palvelu on tarjolla Enontekiön, Kemijärven, Muonion ja Sodankylän kuntalaisille, toistaiseksi vain suomenkielisenä. 

Hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen, seurakunnan, yritysten ja valtion toimijoiden osallistuminen hytetu-työskentelyyn mahdollistaa kokonaisvaltaisen arjen turvan hyvinvointialueen koko väestölle. Turvallisuusteema on nostettu esille myös Lapin hyvinvointialueen hallintosäännössä, jonka 37§:n mukaan ”hyvinvointi- ja yhdyspintalautakunnan tehtävänä on hyvinvoinnin, terveyden ja arjen turvallisuuden edistäminen sekä yhdyspintatyö kuntien ja muiden tehtäväkentän sidosryhmien kanssa”.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tiedon sirpaleisuus ja hahmottamisen vaikeudet

Järjestötieto on perinteisesti ollut Lapissa sirpaleista ja sitä on ylläpidetty eri toimijoiden taholta (lappilaiset.fi, jarjestokeskus.fi, Vapaaehtoistyön keskus Neuvokas / kansalaistalo.fi, järjestöjen ja yhdistysten omat sivut).  Pohjoisen yhteisöjen tuki – Majakka ry ja siihen kuuluvat aluekeskukset pitävät yllä omaa järjestötietopalveluaan (järjestötieto.fi). Tietoa järjestötoimijoiden palveluista löytyy myös kuntien sivuilta. Valtakunnallisen Lähellä.fi kehittämishankkeen tavoitteena on koota järjestötieto yhteen paikkaan. Vuoden 2023 lopulla tapahtuvan integraation myötä Lähellä.fi palveluun kirjatut järjestöjen toiminnot tulevat näkymään palvelutietovarannossa.

Myös kunnilla on hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ”kattokäsitteen” alla olevia omia palveluita, jotka voivat liittyä esimerkiksi luontoon, kulttuuriin, liikuntaan jne. Oma lukunsa ovat myös eri toimijoiden hallinnoimat käynnissä olevat hankkeet, jotka moneltakaan osin eivät ole tietoisia toistensa tekemisistä. Yhteistyötä hankkeiden kesken toki tehdään, mutta toiminta ei ole resurssiviisasta. Eri toimijoiden osittain päällekkäisten palvelujen hahmottamisen vaikeudet ja koordinoinnin puuttuminen heikentävät palveluiden resurssiviisasta ja kustannustehokasta järjestämistä. Julkisten toimijoiden palveluohjaus palveluihin on hankalaa, myös kuntalaisilla on vaikeuksia hahmottaa tarjolla olevia palveluita. 

Eri toimijoiden (järjestöt, kunnat, seurankunta) tiedon sirpaleisuus näyttäytyy haasteena palvelutarjottimen kehittämisen ja käyttöönoton osalta. Kehittämisen lähtökohtana on koota palvelutarjotin, johon integroidaan kolmannen sektorin, kuntien, seurakunnan, hyvinvointialueen ja yritysten hyvinvointiin, kulttuuriin, liikuntaan, nuoriso ja luontoon liittyviä palveluita. Tiedontuotannon kehittämisellä edesautetaan palvelutarjottimen kehittämistä. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Järjestöt ja järjestökeskukset

Kehittäjäasiakkaat

Kunnat, kuntien hytetu-yhdyshenkilöt

Lapin hyvinvointialueen eri toimialat, vastinparit

Toiset RRP hankkeet

Lapin poliisi

Muut sidosryhmät 

Tavoiteltu muutos

Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävät palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettävissä. Lapin hyvinvointialueen asukas voi omatoimisesti etsiä edellä mainittuja palveluita ja toimintoja sekä ohjautua niihin itsenäisesti ilman tukea.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset hyödyntävät aiempaa enemmän kuntien ja kolmannen sektorin palveluita ja toimintoja asiakkaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiseksi. Edellä mainittujen merkitys ennalta ehkäisevinä toimintoina tiedostetaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa aiempaa paremmin, myös niihin liittyvä osaamisen taso on vahvistunut. 

Ennalta ehkäisevien palveluiden käytön lisääntyminen vähentää raskaampien sote-palveluiden käyttöä. Niukkoja resursseja voidaan käyttää niihin asiakkaisiin, joiden tarve on sosiaali- ja terveyspalveluissa.