Pohjanmaan hyvinvointialueella on koulutettu Lapset puheeksi-menetelmää lasten- ja äitiysneuvolan, kouluterveydenhuollon, kuraattoripalveluiden, perhetyön sekä psykososiaalisten palveluiden henkilökunnalle. Palvelumallia on suunniteltu yhdessä.

Toimintaympäristö

Lapset puheeksi-keskustelua tarjotaan vanhemmille neuvolassa, kun esim. on haasteita parisuhteessa tai vanhemmuudessa. Kouluterveydenhuollossa voidaan toteuttaa keskustelu, kun oppilaalla on hankaluuksia koulunkäynnissä tai on terveydellisiä haasteita.

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lapset puheeksi-keskustelusta on pyydetty vanhemmilta palautetta. Keskustelusta on kysytty palautetta myös ammattilaisilta, joiden mukaan neuvolassa keskustelu vanhemman kanssa syvenee LP:n avulla. Eniten huolta aiheuttivat mm. vanhempien jaksaminen ja lapsen kasvattaminen.

Liitteet
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

LP-palvelumallia suunniteltaessa on tehty yhteistyötä varhaiskasvatuksen kanssa. Suunnittelemme yhteistä neuvonpitoa neuvolan ja päiväkodin kanssa. Oppilashuollossa neuvonpitoon voivat osallistua kouluterveydenhoitajan ja kuraattorin lisäksi  opettaja. Sosiaalipalveluita voidaan konsultoida ja tarvittaessa kutsua mukaan.

Ratkaisun perusidea

LP-palvelumallin avulla pyritään lasta auttamaan ja tukemaan arjessa. Jo pienillä konkreettisilla teoilla saattaa olla suuri ja positiivinen vaikutus perheen arkeen. "Tämä sopii juuri meidän perheelle", voi olla oivallus siitä pienestä avusta. Perhe on kokonaisuus, jossa kaikkien jäsenten toiminta vaikuttaa muihin.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tiimeissä tulee olla aikaa ja mahdollisuus keskustella LP:stä ja konsultoida muita ammattilaisia tarvittaessa. Valitaan omasta työyksiköstä ns. LP-lähettiläs, joka auttaa ja tukee tarvittaessa muita.  Yhteisiä booster-päiviä pidetään jatkossa. Tarvitaan esimiesten ja johdon tukea sekä linjauksia siitä, milloin ja miten menetelmää käytetään.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tarvitaan esimiesten ja johtajien tuki sekä virallinen päätös siitä, että menetelmää käytetään organisaatiossa. LP-menetelmä sopii erittäin hyvin myös varhaiskasvatuksen ja opetuksen ammattilaisille.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Menetelmä antaa työlle yhteisen struktuurin. Mitä enemmän on koulutettu henkilökuntaa, sitä enemmän sen käyttäminen nousee esille.