Lapuan kaupungin 24 tunnin mittainen Black Friday -tonttikampanja
Tavoitteena oli tonttimyynnin aktivointi, vipuvartena Black Friday 27.11.2020, jona vuorokautena kaikki Lapuan omakotitontit olivat myynnissä 50 % alennettuun hintaan. 24 tunnin aikana myytiin 25 tonttia, kun edeltävien vuosien saldo on ollut noin 10 kpl / vuosi. Koko budjetti 9006 €.
Lapuan kaupungin strategiassa "Onnen resepti " tavoitteena on mm. väestönkasvu ja tavoiksi toimia on kirjattuna kokeileva innovointi, nopeus sekä kannustava ja innostava ilmapiiri.
Kaupungilla oli vuonna 2020 käynnissä tonttikampanja. Sen oli tarkoitus käynnistyä maakunnallisilla Pytinki-messuilla maaliskuussa, mutta koronakevät muutti radikaalisti suunnitelmia. Tonttikampanja järjestettiinkin lopulta kaupungin toimesta siten, että arvonnassa oli tontti Ruhan Mestarinvainiolta, joka arvonta toteutettiin Ritavuoren koululla pidetyillä tonttipäivillä. (Ritavuoren koulu aloitti toimintansa syyslukukaudella 2020 ja tonttipäivän aikana järjestettiin koululla myös "avoimet ovet" opastettuja tutustumiskierroksia.)
Arvontaan osallistui huikeat 480 arvontakupongin täyttänyttä.
Covid-19 pandemia tuoma epävarmuus on vaikuttanut rakentamispäätösten tekemiseen vaikkakin myös vuonna 2020 Lapualla myytiin edellisvuosien tapaan n. 10 omakotitonttia.
Lapuan kaupungin strategian yhtenä tavoitteena on väestönkasvu. Viranhaltijanäkökulmasta strategialupauksemme "innostavaa yhteistyötä onnistuen" voidaan myös nähdä linkkinä strategiaamme.
Idea lähti liikkeelle Black Friday -vuorokauden lähestymisestä ja siihen liittyvistä tarjouksista, joita tulvi Lapuan kaupungin markkinoinnista vastaavan yhteyspäällikön sähköpostiin. Kaupungit eivät ole koskaan järjestäneet 24-tunnin kestoista Black friday -tempausta ja koska tonttimyynti oli kangerrellut, esitti yhteyspäällikkö maankäyttöinsinöörille Black Friday -tempauksen järjestämistä. Samalla kysyttiin kiinteistösihteerin valmiutta ja halukkuutta osallistua 24 tunnin - kirjaimellisesti - tempaukseen. Kaikki kolme edellä mainittua viranhaltijaa olivat heti valmiina 24 tunnin työrupeamaan ja mikä oleellisinta, innokkaina uudesta, ennen näkemättömästä tavasta toimia.
Kaupunginjohtaja näki esityksen myötäilevän strategiamme toimintatapoja, samaten kaupunginhallituksen jäsenet. Ilman kaupunginhallituksen ennakkoluulotonta myönteistä päätöstä siitä, että tällainen tempaus voidaan järjestää, koko tapahtuma ja sen mukanaan tuoma laaja ja myönteinen julkisuus sekä mittava tonttikauppamäärä olisi jäänyt toteutumatta.
Tämä edellytti siis myös luottamushenkilöiltä uskallusta totutusta poikkeaviin päätöksiin..
Kampanja oli hyvä keino jalkauttaa strategiaamme käytäntöön. Saavutettu muutos: kertaluonteisesti omakotitonttimyynnin mittava lisäys. Laaja julkisuus toimintatavan takia.
Pidemmällä tähtäimellä tämä tuonee koko kaupunkiorganisaatioon rohkeutta lähestyä asioita aiempaa moninaisimmista tulokulmista ja innovatiivisuutta toimintatapoihin. Uudenlaisen ajattelutavan myötä sekä työtyytyväisyys että työn tuloksellisuus kasvavat.
Sallivuuden ilmapiirin sisäistäminen: kannustaminen yrittämiseen
Black Friday vuorokauden omakotitonttimyynnin huikea lopputulema oli 25 myytyä tonttia 24 tunnin aikana. Rakentaminen kaupunkikuvassa lisää edelleen muittenkin intoa lähteä rakentamaan.
25 uutta omakotitalon rakentajaa tarvitsevat rakennusmateriaaleja yms. ja tuovat näin ollen lisäkysyntää koko kaupungin elinkeinoelämälle.
Black Friday -tempauksen arvo oli vahva myönteinen mainosarvo ja kertaluonteisen omakotitonttien hinta-alennuksen takia toteutuneet omakotitonttikaupat. Lapuan kaupunki ei vastaavanlaista tempausta toistamiseen enää järjestä, mutta onnistunut tempaus kannustaa myös jatkossa totutustakin poikkeavien tempausten, lyhyt- ja pitkäkestoisempien, työstämiseen ja toteuttamiseen.
Kohderyhmänä oli Lapuan ja sen ympärysalueiden perheet ja työikäinen väestö. Tempauksen avulla saimme vahvistusta sille ajatukselle, että kohderyhmät ovat valmiita nopeaan päätöksentekoon isoissakin asioissa, kun houkutin/rohkaisu on oikeanlainen ja palveluasenne joustava.