Lapuan kaupungin 24 tunnin mittainen Black Friday -tonttikampanja
Tavoitteena oli tonttimyynnin aktivointi, vipuvartena Black Friday 27.11.2020, jona vuorokautena kaikki Lapuan omakotitontit olivat myynnissä 50 % alennettuun hintaan. 24 tunnin aikana myytiin 25 tonttia, kun edeltävien vuosien saldo on ollut noin 10 kpl / vuosi. Koko budjetti 9006 €.
Toimintamallin nimi
Tavoitteena oli tonttimyynnin aktivointi, vipuvartena Black Friday 27.11.2020, jona vuorokautena kaikki Lapuan omakotitontit olivat myynnissä 50 % alennettuun hintaan. 24 tunnin aikana myytiin 25 tonttia, kun edeltävien vuosien saldo on ollut noin 10 kpl / vuosi. Koko budjetti 9006 €.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2021:
Tavoitteena oli tonttimyynnin aktivointi.
Black Fridayna 27.11.2020, yhden vuorokauden aikana kaikki Lapuan omakotitontit olivat myynnissä 50 % alennettuun hintaan.
Lapualta kolme henkilöä, yhteyspäällikkö Mervi Mikkola, maankäyttöinsinööri Markku Turja ja kiinteistösihteeri Riitta Kara valvoivat ja tekivät tonttikauppaa kaupungin maankäyttöosastolla perjantaina 27.11.2020 koko vuorokauden ympäri 24 tunnin ajan, klo 00:00–24:00.
Tontit myyntiin siinä järjestyksessä kuin ostajat saapuivat paikan päälle ja kauppakirja oli allekirjoitettava pe 27.11.
Tempauksen markkinointi aloitettiin edeltävänä keskiviikkona 25.11., joten kokonaisuus tuli yllättäen ja vauhdilla kuluttajien tietoisuuteen.
Julkisuusarvo:
Yle, maakuntalehti IlkkaPohjalainen ja paikallissanomat Lapuan Sanomat sekä mm. Iltalehti uutisoivat vahvasti eli ansaittua ilmaista julkisuutta saavutettiin.
Lapuan kaupungin strategiassa "Onnen resepti " tavoitteena on mm. väestönkasvu ja tavoiksi toimia on kirjattuna kokeileva innovointi, nopeus sekä kannustava ja innostava ilmapiiri.
Kohderyhmänä oli Lapuan ja sen ympärysalueiden perheet ja työikäinen väestö. Tempauksen avulla saimme vahvistusta sille ajatukselle, että kohderyhmät ovat valmiita nopeaan päätöksentekoon isoissakin asioissa, kun houkutin/rohkaisu on oikeanlainen ja palveluasenne joustava.
Innovatiivisuutta, innostumista joustavia kumppaneita, että pääsee nopeasti liikkeelle.
Kuntaorganisaatiot mielletään usein kankeiksi toimijoiksi, mutta kampanja vaati meiltä äärimmäistä joustoa, koska se käynnistettiin niin lyhyellä varoitusajalla – hyväksyntä kampanjalle saatiin nopeasti ja se edellytti myös kaupunginhallitukselta ennakkoluulotonta ja pikaista päätöksentekoa.
Sisäisinä resursseina meillä oli kolmen hengen tiimi, joka vastasi tapahtuman toteutuksesta.
Yhteyspäällikkö ohjasi markkinointia kumppanin kautta.
Paikalliset toimijat halusivat ottaa osaa kampanjaan tarjoamalla siihen liittyviä tuotteita. esim K-Rauta lupasi alennusta rakennusmateriaaleista Black Friday -vuorokautena omakotitontin ostaneille.
Yrittäjät tunnistivat kampanjan hyödyn omaan toimintaansa eli paikallista elinvoimaa nostatettiin ja kuntamme näyttäytyi joustavana toimijana.
Myös kuntalaiset seurasivat kampanjan edistymistä koko 24 tunnin ajan ja jakoivat kampanjatietoa – ainutlaatuisuutensa vuoksi se toi kuntalaisia yhteen.
Varsinaisia haasteita ei ollut. Pohdimme tontinostajien suhtautumista alennettuun hintaan, mutta päädyimme siihen, että kaikki, joilla oli tonttivaraus sisällä saivat mahdollisuuden ostaa tonttinsa alennettuun hintaan eli kauppakirjoja ei tehty muuta kuin alennuspäivänä.