Lapuan kaupungin 24 tunnin mittainen Black Friday -tonttikampanja

Tavoitteena oli tonttimyynnin aktivointi, vipuvartena Black Friday 27.11.2020, jona vuorokautena  kaikki Lapuan omakotitontit olivat myynnissä 50 % alennettuun hintaan. 24 tunnin aikana myytiin 25 tonttia, kun edeltävien vuosien saldo on ollut noin 10 kpl / vuosi. Koko budjetti 9006 €. 

Toimintamallin nimi
Lapuan kaupungin 24 tunnin mittainen Black Friday -tonttikampanja
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena oli tonttimyynnin aktivointi, vipuvartena Black Friday 27.11.2020, jona vuorokautena  kaikki Lapuan omakotitontit olivat myynnissä 50 % alennettuun hintaan. 24 tunnin aikana myytiin 25 tonttia, kun edeltävien vuosien saldo on ollut noin 10 kpl / vuosi. Koko budjetti 9006 €. 

Toteutuspaikka
Lapuan kaupunki
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapua
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Mervi Mikkola

Luotu

22.03.2021

Viimeksi muokattu

19.01.2022
Ratkaisun perusidea

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2021:

Tavoitteena oli tonttimyynnin aktivointi.

Black Fridayna 27.11.2020, yhden vuorokauden aikana kaikki Lapuan omakotitontit olivat myynnissä 50 % alennettuun hintaan.

Lapualta kolme henkilöä, yhteyspäällikkö Mervi Mikkola, maankäyttöinsinööri Markku Turja ja kiinteistösihteeri Riitta Kara valvoivat ja tekivät tonttikauppaa kaupungin maankäyttöosastolla perjantaina 27.11.2020 koko vuorokauden ympäri 24 tunnin ajan, klo 00:00–24:00.

Tontit myyntiin siinä järjestyksessä kuin ostajat saapuivat paikan päälle ja kauppakirja oli allekirjoitettava pe 27.11.

Tempauksen markkinointi aloitettiin edeltävänä keskiviikkona 25.11., joten kokonaisuus tuli yllättäen ja vauhdilla kuluttajien tietoisuuteen.

Julkisuusarvo:
Yle, maakuntalehti IlkkaPohjalainen ja paikallissanomat Lapuan Sanomat sekä mm.  Iltalehti uutisoivat vahvasti eli ansaittua ilmaista julkisuutta saavutettiin.

Toimintaympäristö

Lapuan kaupungin strategiassa "Onnen resepti " tavoitteena on mm. väestönkasvu ja tavoiksi toimia  on kirjattuna kokeileva innovointi,  nopeus  sekä  kannustava ja innostava ilmapiiri.

 

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä oli Lapuan ja sen ympärysalueiden perheet ja työikäinen väestö. Tempauksen avulla saimme vahvistusta sille ajatukselle, että kohderyhmät ovat valmiita nopeaan päätöksentekoon isoissakin asioissa, kun houkutin/rohkaisu on oikeanlainen  ja  palveluasenne joustava.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Innovatiivisuutta, innostumista joustavia kumppaneita, että pääsee nopeasti liikkeelle.

Kuntaorganisaatiot mielletään usein kankeiksi toimijoiksi, mutta kampanja vaati meiltä äärimmäistä joustoa, koska se käynnistettiin niin lyhyellä varoitusajalla – hyväksyntä kampanjalle saatiin nopeasti ja se edellytti myös kaupunginhallitukselta ennakkoluulotonta ja pikaista päätöksentekoa.

Sisäisinä resursseina meillä oli kolmen hengen tiimi, joka vastasi tapahtuman toteutuksesta.

Yhteyspäällikkö ohjasi markkinointia kumppanin kautta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Paikalliset toimijat halusivat ottaa osaa kampanjaan tarjoamalla siihen liittyviä tuotteita. esim K-Rauta lupasi alennusta rakennusmateriaaleista Black Friday -vuorokautena omakotitontin ostaneille.

Yrittäjät tunnistivat kampanjan hyödyn omaan toimintaansa eli paikallista elinvoimaa nostatettiin ja kuntamme näyttäytyi joustavana toimijana.

Myös kuntalaiset seurasivat kampanjan edistymistä koko 24 tunnin ajan ja jakoivat kampanjatietoa – ainutlaatuisuutensa vuoksi se toi kuntalaisia yhteen.

Varsinaisia haasteita ei ollut. Pohdimme tontinostajien suhtautumista alennettuun hintaan, mutta päädyimme siihen, että kaikki, joilla oli tonttivaraus sisällä saivat mahdollisuuden ostaa tonttinsa alennettuun hintaan eli kauppakirjoja ei tehty muuta kuin alennuspäivänä.
 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tonttibongaus ja tonttiarvonta > etukäteistunnustelu, eli meillä oli edeltävänä kesänä käynnissä tonttikampanja, jonka osana kysyttiin tontin ostoon vaikuttavia tekijöitä. Vastauksissa nousi esiin, että merkittävin tekijä on tontin hinta.

Ei onnistu, jos ei ole mukana innostunutta ja sitoutunutta tekijäporukkaa. Kampanja alkoi vauhdilla 

Edellyttää päättäjiltä uutta tulokulmaa ja notkeutta, että ylipäänsä oli mahdollista lähteä tekemään 24 tunnin alennuskampanjaa.  

Kansikuva
Lapuan Black Friday -tonttikampanja

Kehittämisen vaihe

Valmis