Lasten ja nuorten kuntoutuksen etäryhmämalli
Toimintamallin tavoitteena on etäkonsultaatioiden ja -ohjauksen kehittäminen esim. pelillistämisen kautta vähän liikkuville lapsille ja nuorille osana mallia.
Toimintamallin nimi
Toimintamallin tavoitteena on etäkonsultaatioiden ja -ohjauksen kehittäminen esim. pelillistämisen kautta vähän liikkuville lapsille ja nuorille osana mallia.
Toimintamallin tavoitteena on lisätä lasten ja nuorten tietoisuutta terveyteen ja liikuntaan liittyvissä asioissa. Tavoitteena on lähestyä kohderyhmää nykyaikaisin digitaalisin keinoin. Lapset ja nuoret pääsevät osallistumaan ohjauksiin etänä toteutuvan ohjauksen ja pelillisyyden keinoin.
Etäryhmiä voidaan toteuttaa luokille sovittujen aikataulujen ja rytmitysten mukaisesti. Etäohjauksen toteutukseen käytetään luokan kanssa yhdessä sovittuja digitaalisia alustoja ja sovelluksia. Ohjaukseen voidaan sisällyttää materiaalia esimerkiksi Kahoot! pelin, powerpointin tai muiden sovellusten kautta.
Uudet sukupolvet kokevat digitalisaation oletusarvona, eivätkä lisänä nykyisiin palveluihin. Digitalisaatiossa on kyse omien toimintatapojen uudistamisesta ja palveluiden sähköistämisestä ja siitä, miten omaa toimintaa voidaan muuttaa toisenlaiseksi tietotekniikan avulla.
Erilaisten mobiiliratkaisujen ja pelien mahdollisuuksia tulisi hyödyntää asiakkaiden seurannassa, ohjauksessa ja edistämisessä. Palveluita voidaan tuottaa yhteistyössä yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin kesken. Etäpalvelut, mobiiliseurantalaitteet ja pelillistäminen integroituvat osaksi uusia palveluita.
Kohderyhmänä ovat lapset ja nuoret Etelä-Karjalan alueen alakouluista. Toimintaa kartoitettiin yhdessä Etelä-Karjalan hyvinvointialueen koulufysioterapeuttien sekä kouluterveydenhoitajien kanssa.
Toimintamallin toteutus tapahtui yhdessä LAB-ammattikorkeakoulun kanssa kahdelle lappeenrantalaiselle alakoulun luokalle. Sisältö luotiin yhdessä LAB-ammattikorkeakoulun fysioterapeutti opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat osallistuivat toimintaan osana täydentäviä opintoja ja harjoittelua.
- Tavoitteiden, sisällön ja toiminnan kulun määrittäminen.
- Tiivis yhteistyö toteuttavan tahon sekä yhteistyökoulun kanssa.
- Kartoitetaan toiminnan onnistumisen kannalta tarpeellisten ohjelmien saatavuus ja toimivuus.
- Tehdään toteutusta varten tarpeelliset materiaalit.
- Luokan opettajan fyysinen läsnäolo luokassa lisää toiminnan sujuvuutta ja onnistumista.
Toimintaa arvioitiin etäohjauksista saatujen koululaisten sekä luokkien opettajilta saatujen palautteiden perusteella. Palautteiden perusteella toiminta koettiin hyödylliseksi ja mielenkiintoiseksi. Etenkin pelillisyys oli lapsille mieluisa ja odotetuin kohta etäohjauksissa.