Liikkuva näytteenotto, Satakunnan HVA (RRP, P4, I1)

Liikkuvan näytteenoton ajoneuvo pysähtyy sovituissa paikoissa ja verinäytteet otetaan ajanvarauksella asiakkailta. Liikkuva näytteenotto on tarkoitettu erityisesti ikääntyneille ja syrjäseuduilla asuville, mutta tasavertaisesti kaikille asiakkaille.

Toimintaympäristö

Liikkuvan näytteenoton toiminnan alkaessa Satakunnan hyvinvointialueella oli 22 kiinteää näytteenottopistettä. Näissä näytteenottopisteissä  näytteenottopalvelua on ollut tarjolla kaikkina arkipäivinä vain isoimmissa taajamissa. Haja-asutusalueella ja pienissä kunnissa näytteenottopalvelua on tarjottu vain muutamana päivänä viikossa tai vain jopa muutaman tunnin kuukaudessa.  ​

Jotta laboratorion palvelutarjonta noudattaisi sote-uudistuksen periaatetta (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 4§,8§9§10§) ja näytteenottopalveluiden tarjoaminen olisi mahdollista myös haja-asutusalueen asukkaille, suunniteltiin liikkuvan näytteenoton toimintamalli. ​

Liikkuvan näytteenoton tavoitteena on laboratorion näytteenottopalveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen​ sekä näytteenottopalvelun tuominen lähelle asiakasta muun muassa alueilla, joissa kiinteä laboratoriotoiminta on päättymässä tai jo päättynyt.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Ennen laboratorion näytteenottoauton pilotoinnin käynnistymistä ja sen aikana on tehty yhteistyötä monen eri sidosryhmän kanssa:

  • Hankintapalvelut
  • Puhtauspalvelut
  • Tekstiilihuolto
  • Infektioyksikkö
  • Organisaatioturvallisuuden ryhmä
  • Työsuojelu
  • Kuljetuspalvelut
  • Pelastustoimi
  • Tilannekeskus
  • Viestintä
  • Palvelutuotantoyksiköt
  • STM/AVI/EU

Toimintamallin pilotoinnin yhteydessä on tehty yhteistyötä sote-keskusten ja -pisteiden sekä kotihoidon kanssa. Ensin mainittujen kanssa yhteistyö on liittynyt pitkälti näytteenottoauton telakointipaikkoihin. Kotihoito on tuonut itse ottamiaan näytteitä ajoneuvolle sekä hakenut näytteenottovälineitä käyttöönsä.

Muutoksen mittaaminen

Pilotin ensimmäisen vaiheen seurantamittarit

  • Näytteenottopaikat
  • Asiakaskokemus
    • Asiakkaiden aiempi tieto liikkuvasta näytteenotosta
    • Liikkuvasta näytteenotosta saadun tiedon lähde
    • Ajoneuvoon siirtymisen sujuminen
    • Näytteenoton sujuminen
    • Kokemus näytteenottotilasta
    • Aikomus varata aika liikkuvaan näytteenottoon ajanvarauskirjan auettua

Pilotin toisen vaiheen seurantamittarit

  • Asiakasmäärä
  • Kellotus
    • Ajoneuvon lähtökuntoon saattamiseen kuluva aika
    • Ajoneuvon telakointiajat eri paikkakunnilla
    • Keskimääräiset näytteenottoajat eri paikkakunnilla
    • Ajoneuvon telakoinnin purku eri paikkakunnilla
    • Näytteiden laboratorioon viemiseen kuluva aika
  • Asiakaskokemus
    • Asiakkaiden aiempi tieto liikkuvasta näytteenotosta
    • Liikkuvasta näytteenotosta saadun tiedon lähde
    • Ajanvarauksen tekijä
    • Ajanvarauksen onnistuminen
    • Odottamisen onnistuminen ilman odotustilaa
    • Ajoneuvoon siirtymisen sujuminen
    • Näytteenoton sujuminen
    • Kokemus näytteenottotilasta
    • Palvelun suosittelu ystäville
    • Avoin palaute palvelusta

Pilotoinnin lopuksi kerätty  palautetta toiminnasta sidosryhmien ammattilaisilta.

Toteutussuunnitelma
  • Ajoneuvon suunnittelu ja hankinnat toukokuu 2023-huhtikuu 2024
  • Esittelykierros Satakunnassa ennen pilotoinnin aloittamista, 22.4.-3.5.2024
  • Pilotoinnin ensimmäinen vaihe 17.5.-19.6.2024
    • Testattiin näytteenottoauton varustelua verinäytteenottotapahtumaan ja mitattiin eri tapahtumiin kuluvaa aikaa.
  • Pilotoinnin toinen vaihe 12.8.2024-30.4.2025
    • Tarkasteltiin liikkuvan näytteenoton toimivuutta asiakkaille tarjottavana näytteenottopalveluna.

Toimintamalli on jalkautettu osaksi hyvinvointialueen toimintaa pilotoinnin toisen vaiheen aikana. Pysyvä toiminta alueella alkaa 1.5.2025

  • Uudet työntekijät on perehdytetty toimintamalliin.
  • Autossa työskentelee jatkossa yksi henkilö, joka vastaa auton kuljettamisesta ja näytteiden ottamisesta.
  • Näytteenottoauton autotalli sijaitsee Pohjois-Satakunnassa, Kankaanpään sote-keskuksen yhteydessä Tapalassa. Auto haetaan aamuisin autotallista ja viedään takaisin talliin päivän päättyessä.
  • Näytteet viedään päivän päätteeksi Kankaanpään laboratorioon, josta ne lähtevät kuljetuksen mukana Satasairaalan laboratorioon.
  • Työtilana toimii pakettiauton takaosa, jossa sijaitsee tila verinäytteenottoa varten.
  • Auton varusteluun kuuluu sentrifugi, jääkaappi, kannettava tietokone, matkapuhelin, mobiilitulostin, näytteenottovaunu, putkisekoittaja, näytteenottotuoli, näytteenottajan tuoli, defibrillaattori ja henkilöhälytin.
  • Autossa otetaan yleisimmät verinäytteet. Myös sentrifugoitavia kylmänäytteitä, kuten S-Ca-Ion on mahdollista autossa ottaa. Virtsa- ja ulostenäytteitä voi palauttaa autoon.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakaskohderyhmänä ovat erityisesti ikääntyneet ja haja-asutusalueilla asuvat asiakkaat, mutta tasavertaisesti kaikki laboratorion ajanvarausasiakkaat. Ammattilaiskohderyhmänä pilotoinnissa ovat liikkuvaa näytteenottoa toteuttavat näytteenottajat sekä yhteistyökumppanit. Asiakkailta, ammattilaisilta ja yhteistyökumppaneilta on kerätty palautetta suullisesti ja kirjallisesti. Ajoneuvoa ja toimintaa on esitelty muun muassa organisaatioturvallisuuden ryhmälle, asiakasraadille, vammaisneuvostolle, aluehallitukselle sekä yleisesti asiakkaille ja ajoneuvosta kiinnostuneille esimerkiksi erillisellä esittelykierroksella ennen pilotoinnin aloittamista sekä SuomiAreenan yhteydessä.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Suunnittelussa hyödynnettiin muilla alueilla kokeiltua toimintaa ja ajoneuvoja. 

Idean konkretisointi ja visualisointi
  1. Asiakkaalla hyvinvointialueen lääkärin/hoitajan tekemä pyyntö verinäytteenottoon.
  2.  Asiakas varaa ajan näytteenottoon sähköisesti ajanvarausohjelmasta tai puhelimitse laboratorion ajanvarausnumerosta. Yhtenä näytteenottopisteenä on liikkuvan näytteenoton ajoneuvo.
  3. Näytteenottoauto pysähtyy ennalta määrätyssä paikassa, jonne asiakas saapuu.
  4. Näyte otetaan autossa.
  5. Liikkuvan näytteenoton henkilökunta kuljettaa näytteet Satasairaalan laboratorioon (pilotoinnin aikana).
  6. Laboratorio analysoi näytteet ja potilas saa näytevastaukset sovitulla tavalla.
Idean testaus asiakkaalla

Näytteenottoauton asiakkailta on kerätty asiakaspalautetta. Palaute on ollut lähes poikkeuksetta positiivista. Pilotoinnin ensimmäisessä vaiheessa vastaajista

  • 92 %:lla ajoneuvoon sisäänpääsy ja poistuminen sujui hyvin
  • 98 %:lla näytteenotto sujui  hyvin
  • 82 %:a oli tyytyväinen näytteenottotilaan
  • 93 %:a aikoo varata jatkossa ajan näytteenottoautoon
  • 96 %:a suosittelisi näytteenottoauton palvelua ystävälleen

 

Ratkaisun testaaminen

Pilotointivaiheessa näytteenottajia työskenteli ajoneuvossa kaksi. Prosessi hiottiin kuntoon, jotta pilotin päätyttyä toiminta on sujuvaa yhden työntekijän voimin. Pilotin ensimmäinen vaihe kesti kaksi kuukautta. Toteutus tapahtui touko- ja kesäkuussa 2024. Pilotoinnin toinen vaihe kesti yhdeksän kuukautta, elokuusta 2024 huhtikuuhun 2025. Pilotin kestoa pidennettiin muun muassa vuodenaikojen vaihteluiden tuomien erityispiirteiden tunnistamiseksi.

Kokeilun tavoitteet

Pilotoinnin tavoitteena oli selvittää ja varmistaa verinäytteenoton koko palvelukokonaisuuden onnistuminen liikkuvana toimintana ajoneuvossa. 

  • Asiakasnäkökulma
    • Ajoneuvoon siirtyminen, valmistautuminen verinäytteenottoon, verinäytteenotto jne.
    • Näytteenottotilan toimivuus lämpötiloineen jne.
  • Ammattilaisnäkökulma
    • Näytteenottajan työolosuhteet ajoneuvossa mm. ergonomia ja ajoneuvon varustelujen toimivuus huomioiden
Ratkaisun perusidea

Toiminnan tarkoitus

  • Liikkuvan näytteenoton tavoitteena on laboratorion näytteenottopalveluiden ​saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen​

  • Mahdollistaa uudenlainen joustava, ketterä ja asiakasystävällinen ​näytteenottopalvelu asiakkaan lähellä​

Suunnittelu

  • Kehitetty Satakunnan hyvinvointialueen laboratorion, hankinta-,  kuljetus-, hygienia- ja turvallisuuspalveluiden sekä Kestävän kasvun Satakunta 2-hankkeen  tiiviissä yhteistyössä.

  • Monialaisen ja moniammatillisen yhteistyön avulla mm. hygienia- ja turvallisuusasiat on pystytty huomioimaan tarkoituksenmukaisesti

Kohderyhmä

  • Kaikki näytteenottoa tarvitsevat ajanvarausasiakkaat​

  • Erityisesti ikääntyneet ja haja-asutusalueilla asuvat​

     

Toimintaperiaate

  • Pysähtyy ennalta määritellyillä paikkakunnilla​

  • Otetaan verinäytteitä ja vastaanotetaan asiakkaan kotona itse ottamia näytteitä​

  • Näytteenottoon pääsee Satakunnan hyvinvointialueen lähetteellä​

  • Toimii ajanvarauksella​

Pilotointi

  • Tuotetaan tietoa ja kokemuksia uuden palvelun toimivuudesta ja mahdollisista haasteista ennen käyttöönottoa osaksi hyvinvointialueen näytteenottopalvelua​

  • Ensimmäisessä vaiheessa testataan ajoneuvoa näytteenottokäytössä​

  • Toisessa vaiheessa testataan näytteenottoa ajanvarausperiaatteella

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ajoneuvon suunnittelussa, hankinnassa ja toteutuksessa riittävän laajan asiantuntemuksen (laboratorio, kuljetuspalvelut, tekniset palvelut, hygieniayksikkö, turvallisuus/työturvallisuus, siivouspalvelut, ict-palvelut) hyödyntäminen edistää hyvää ja toimivaa lopputulosta. Ajoneuvon tulee kooltaan, tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan soveltua siellä tuotettaviin palveluihin. Ajoneuvossa tulee huomioida sekä asiakkaiden asettamat vaatimukset että ammattilaisten työturvallisuus ja työergonomia. Ajoneuvon koko ja paino määrittelevät henkilöstön ajokorttivaatimukset ja mahdollisen koulutustarpeen. 

Ajoneuvossa työskenteleminen vaatii kokeneeltakin ammattilaiselta joustavuutta, ongelmanratkaisukykyä, paineensietokykyä sekä uusien toimintatapojen luomista. Asiakkaiden ja tulevien käyttäjien osallistaminen kehittämiseen ja käyttöönottoon on tärkeä osa kehittämistä. 

Toimintamallin juurruttaminen alueelle vaatii viestintää ja aikaa. Pilotoinnista saadut hyvät niin asiakas- kuin henkilöstökokemuksetkin, vahvistavat ja edistävät toimintamallin juurtumista niin sanotuksi normaaliksi toiminnaksi. Toiminnan onnistumiseksi kaikilla alueilla ja kaikkina vuodenaikoina, toimintaa on testattava myös talviaikaan sen tuomien erityispiirteiden huomioimiseksi​. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa monille eri kohderyhmille. Toimintamallia on myös mahdollista hyödyntää muuhun liikkuvaan toimintaan esimerkiksi erityistilanteissa. Liikkuvan toimintamallin kehittäminen vaatii yhteistyötä useiden eri toimijoiden sekä kaikkien alueen liikkuvien palveluiden kanssa, jotta vältetään yleisimmät sudenkuopat ja päällekkäisyydet. Huolellinen, moniammatillinen suunnittelu sekä riittävä viestintä suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheissa edistää onnistunutta lopputulosta.

  • Tulee tunnistaa, mitä palveluita voidaan tuottaa liikkuvana palveluna ja mitä lisäarvoa se tuottaa asiakkaalle ja mitä organisaatiolle.
  • Toiminnan suunnittelu vaatii sekä aikaa että laajaa näkökulmaa ja osaamista, jotta kaikki tarvittava tulee huomioitua.
  • Ajoneuvon tulee soveltua tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan siellä tuotettaviin palveluihin. Ajoneuvossa tulee huomioida asiakkaiden tarpeiden lisäksi myös ammattilaisten työergonomia ja työturvallisuus (materiaalivalinnat, vesikanisterit/puhdistus, poistumisreitit, ergonomia, esteettömyys)
  • Autossa työskentely vaatii henkilöstöltä luovaa työotetta, ongelmien ratkaisukykyä sekä paineensietokykyä. Työnantajan tuki työntekijälle tärkeää toiminnassa.
  • Ajoneuvon reitit, matkustamiseen menevä aika ja pysähdyspaikat (”telakointipisteet”) suunniteltava huolella.
  • Ajoneuvon säilytys, huollot ym. suunniteltava hyvin etukäteen.
  • Viestintään kiinnitettävä huomiota, jotta asiakkaat löytävät palvelun ja toisaalta ne, joille se ei kenties sovi, eivät varaa vahingossa aikaa väärään paikkaan.
  • Tarvitaan yhtenäiset ohjeistukset liikkuviin palveluihin koko alueelle, sovitaan käytännöt yhdessä.
  • Kannattaa selvittää, olisiko toimintaa mahdollista kokeilla ensin leasing- tai vuokra-ajoneuvolla. Tarpeiden, ominaisuuksien, käytäntöjen kokeilun jälkeen helpompi hankkia juuri oikeanlainen ajoneuvo.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminta osoittautunut toimivaksi

  • Näytteenottoautossa pystytään palvelemaan suurinta osaa Satakunnan hyvinvointialueen asiakkaista. Verinäytteenoton koko palvelukokonaisuus onnistuu näytteenottoautossa.

Näytteenottoauto ei ole täysin esteetön

  • Pyörätuolia käyttävät asiakkaat on pystytty palvelemaan vieressä sijaitsevan rakennuksen aulatiloissa. Tämä tiedostettu näytteenottoauton jatkoa suunnitellessa.

Olosuhteet ajoneuvossa

  • Näytteenottoauton lämpötila on pysynyt asennettujen lämmitys- ja viilennyslaitteiden avulla eri keliolosuhteissa optimaalisena asiakkaille, henkilökunnalle ja verinäytteiden säilytykselle.
  • Henkilökunnan ergonomia on huomioitu hyvin, mm. näytteenottokärryä voi siirtää kummalle puolelle tahansa ja se on korkeussäädettävä,  kuten työtuolikin.
  • Näytteenottotapahtuma on suurin piirtein saman mittainen niin ajoneuvossa kuin kiinteässä laboratoriopisteessäkin.

Työntekijöiden kokemukset pilotista

  • Työ on osoittautunut mielekkääksi ja työntekijöiden näkökulmasta palvelu on toimiva.
  • Asiakkaiden ja ammattilaisten muutosvastarinnan laajuus on yllättänyt.
  • Uudessa organisaatiossa on toisinaan vaikeuksia tavoittaa tarkoituksenmukainen taho tarvittavien vastausten saamiseksi.
  • Näytteenottoauton valttikortti on sen joustavuus. Reittisuunnitelmaa voidaan muuttaa tarpeen mukaan.