Liikkuva näytteenotto, Satakunnan HVA (RRP, P4, I1)

Liikkuvan näytteenoton ajoneuvo pysähtyy sovituissa paikoissa ja verinäytteet otetaan ajanvarauksella asiakkailta. Liikkuva näytteenotto on tarkoitettu erityisesti ikääntyneille ja syrjäseuduilla asuville, mutta tasavertaisesti kaikille asiakkaille.

Toimintamallin nimi
Liikkuva näytteenotto, Satakunnan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Liikkuvan näytteenoton ajoneuvo pysähtyy sovituissa paikoissa ja verinäytteet otetaan ajanvarauksella asiakkailta. Liikkuva näytteenotto on tarkoitettu erityisesti ikääntyneille ja syrjäseuduilla asuville, mutta tasavertaisesti kaikille asiakkaille.

Toteutuspaikka
Toimintamallia on kehitetty Satakunnan hyvinvointialueen laboratorion, hankinta-, kuljetus-, hygienia- ja turvallisuuspalveluiden sekä Kestävän kasvun Satakunta 2-hankkeen yhteistyönä. Pilotointialueina toimivat Karvia, Merikarvia, Luvia, Ulvila ja Pori.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

27.03.2024

Viimeksi muokattu

27.04.2025
Ratkaisun perusidea

Toiminnan tarkoitus

  • Liikkuvan näytteenoton tavoitteena on laboratorion näytteenottopalveluiden ​saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen​

  • Mahdollistaa uudenlainen joustava, ketterä ja asiakasystävällinen ​näytteenottopalvelu asiakkaan lähellä​

Suunnittelu

  • Kehitetty Satakunnan hyvinvointialueen laboratorion, hankinta-,  kuljetus-, hygienia- ja turvallisuuspalveluiden sekä Kestävän kasvun Satakunta 2-hankkeen  tiiviissä yhteistyössä.

  • Monialaisen ja moniammatillisen yhteistyön avulla mm. hygienia- ja turvallisuusasiat on pystytty huomioimaan tarkoituksenmukaisesti

Kohderyhmä

  • Kaikki näytteenottoa tarvitsevat ajanvarausasiakkaat​

  • Erityisesti ikääntyneet ja haja-asutusalueilla asuvat​

     

Toimintaperiaate

  • Pysähtyy ennalta määritellyillä paikkakunnilla​

  • Otetaan verinäytteitä ja vastaanotetaan asiakkaan kotona itse ottamia näytteitä​

  • Näytteenottoon pääsee Satakunnan hyvinvointialueen lähetteellä​

  • Toimii ajanvarauksella​

Pilotointi

  • Tuotetaan tietoa ja kokemuksia uuden palvelun toimivuudesta ja mahdollisista haasteista ennen käyttöönottoa osaksi hyvinvointialueen näytteenottopalvelua​

  • Ensimmäisessä vaiheessa testataan ajoneuvoa näytteenottokäytössä​

  • Toisessa vaiheessa testataan näytteenottoa ajanvarausperiaatteella

Toimintaympäristö

Liikkuvan näytteenoton toiminnan alkaessa Satakunnan hyvinvointialueella oli 22 kiinteää näytteenottopistettä. Näissä näytteenottopisteissä  näytteenottopalvelua on ollut tarjolla kaikkina arkipäivinä vain isoimmissa taajamissa. Haja-asutusalueella ja pienissä kunnissa näytteenottopalvelua on tarjottu vain muutamana päivänä viikossa tai vain jopa muutaman tunnin kuukaudessa.  ​

Jotta laboratorion palvelutarjonta noudattaisi sote-uudistuksen periaatetta (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 4§,8§9§10§) ja näytteenottopalveluiden tarjoaminen olisi mahdollista myös haja-asutusalueen asukkaille, suunniteltiin liikkuvan näytteenoton toimintamalli. ​

Liikkuvan näytteenoton tavoitteena on laboratorion näytteenottopalveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen​ sekä näytteenottopalvelun tuominen lähelle asiakasta muun muassa alueilla, joissa kiinteä laboratoriotoiminta on päättymässä tai jo päättynyt.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakaskohderyhmänä ovat erityisesti ikääntyneet ja haja-asutusalueilla asuvat asiakkaat, mutta tasavertaisesti kaikki laboratorion ajanvarausasiakkaat. Ammattilaiskohderyhmänä pilotoinnissa ovat liikkuvaa näytteenottoa toteuttavat näytteenottajat sekä yhteistyökumppanit. Asiakkailta, ammattilaisilta ja yhteistyökumppaneilta on kerätty palautetta suullisesti ja kirjallisesti. Ajoneuvoa ja toimintaa on esitelty muun muassa organisaatioturvallisuuden ryhmälle, asiakasraadille, vammaisneuvostolle, aluehallitukselle sekä yleisesti asiakkaille ja ajoneuvosta kiinnostuneille esimerkiksi erillisellä esittelykierroksella ennen pilotoinnin aloittamista sekä SuomiAreenan yhteydessä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ajoneuvon suunnittelussa, hankinnassa ja toteutuksessa riittävän laajan asiantuntemuksen (laboratorio, kuljetuspalvelut, tekniset palvelut, hygieniayksikkö, turvallisuus/työturvallisuus, siivouspalvelut, ict-palvelut) hyödyntäminen edistää hyvää ja toimivaa lopputulosta. Ajoneuvon tulee kooltaan, tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan soveltua siellä tuotettaviin palveluihin. Ajoneuvossa tulee huomioida sekä asiakkaiden asettamat vaatimukset että ammattilaisten työturvallisuus ja työergonomia. Ajoneuvon koko ja paino määrittelevät henkilöstön ajokorttivaatimukset ja mahdollisen koulutustarpeen. 

Ajoneuvossa työskenteleminen vaatii kokeneeltakin ammattilaiselta joustavuutta, ongelmanratkaisukykyä, paineensietokykyä sekä uusien toimintatapojen luomista. Asiakkaiden ja tulevien käyttäjien osallistaminen kehittämiseen ja käyttöönottoon on tärkeä osa kehittämistä. 

Toimintamallin juurruttaminen alueelle vaatii viestintää ja aikaa. Pilotoinnista saadut hyvät niin asiakas- kuin henkilöstökokemuksetkin, vahvistavat ja edistävät toimintamallin juurtumista niin sanotuksi normaaliksi toiminnaksi. Toiminnan onnistumiseksi kaikilla alueilla ja kaikkina vuodenaikoina, toimintaa on testattava myös talviaikaan sen tuomien erityispiirteiden huomioimiseksi​. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminta osoittautunut toimivaksi

  • Näytteenottoautossa pystytään palvelemaan suurinta osaa Satakunnan hyvinvointialueen asiakkaista. Verinäytteenoton koko palvelukokonaisuus onnistuu näytteenottoautossa.

Näytteenottoauto ei ole täysin esteetön

  • Pyörätuolia käyttävät asiakkaat on pystytty palvelemaan vieressä sijaitsevan rakennuksen aulatiloissa. Tämä tiedostettu näytteenottoauton jatkoa suunnitellessa.

Olosuhteet ajoneuvossa

  • Näytteenottoauton lämpötila on pysynyt asennettujen lämmitys- ja viilennyslaitteiden avulla eri keliolosuhteissa optimaalisena asiakkaille, henkilökunnalle ja verinäytteiden säilytykselle.
  • Henkilökunnan ergonomia on huomioitu hyvin, mm. näytteenottokärryä voi siirtää kummalle puolelle tahansa ja se on korkeussäädettävä,  kuten työtuolikin.
  • Näytteenottotapahtuma on suurin piirtein saman mittainen niin ajoneuvossa kuin kiinteässä laboratoriopisteessäkin.

Työntekijöiden kokemukset pilotista

  • Työ on osoittautunut mielekkääksi ja työntekijöiden näkökulmasta palvelu on toimiva.
  • Asiakkaiden ja ammattilaisten muutosvastarinnan laajuus on yllättänyt.
  • Uudessa organisaatiossa on toisinaan vaikeuksia tavoittaa tarkoituksenmukainen taho tarvittavien vastausten saamiseksi.
  • Näytteenottoauton valttikortti on sen joustavuus. Reittisuunnitelmaa voidaan muuttaa tarpeen mukaan.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa monille eri kohderyhmille. Toimintamallia on myös mahdollista hyödyntää muuhun liikkuvaan toimintaan esimerkiksi erityistilanteissa. Liikkuvan toimintamallin kehittäminen vaatii yhteistyötä useiden eri toimijoiden sekä kaikkien alueen liikkuvien palveluiden kanssa, jotta vältetään yleisimmät sudenkuopat ja päällekkäisyydet. Huolellinen, moniammatillinen suunnittelu sekä riittävä viestintä suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheissa edistää onnistunutta lopputulosta.

  • Tulee tunnistaa, mitä palveluita voidaan tuottaa liikkuvana palveluna ja mitä lisäarvoa se tuottaa asiakkaalle ja mitä organisaatiolle.
  • Toiminnan suunnittelu vaatii sekä aikaa että laajaa näkökulmaa ja osaamista, jotta kaikki tarvittava tulee huomioitua.
  • Ajoneuvon tulee soveltua tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan siellä tuotettaviin palveluihin. Ajoneuvossa tulee huomioida asiakkaiden tarpeiden lisäksi myös ammattilaisten työergonomia ja työturvallisuus (materiaalivalinnat, vesikanisterit/puhdistus, poistumisreitit, ergonomia, esteettömyys)
  • Autossa työskentely vaatii henkilöstöltä luovaa työotetta, ongelmien ratkaisukykyä sekä paineensietokykyä. Työnantajan tuki työntekijälle tärkeää toiminnassa.
  • Ajoneuvon reitit, matkustamiseen menevä aika ja pysähdyspaikat (”telakointipisteet”) suunniteltava huolella.
  • Ajoneuvon säilytys, huollot ym. suunniteltava hyvin etukäteen.
  • Viestintään kiinnitettävä huomiota, jotta asiakkaat löytävät palvelun ja toisaalta ne, joille se ei kenties sovi, eivät varaa vahingossa aikaa väärään paikkaan.
  • Tarvitaan yhtenäiset ohjeistukset liikkuviin palveluihin koko alueelle, sovitaan käytännöt yhdessä.
  • Kannattaa selvittää, olisiko toimintaa mahdollista kokeilla ensin leasing- tai vuokra-ajoneuvolla. Tarpeiden, ominaisuuksien, käytäntöjen kokeilun jälkeen helpompi hankkia juuri oikeanlainen ajoneuvo.

 

Kansikuva
Piirroskuva pakettiautosta, jonka kyljessä lukee "Laboratorio, näytteenotto"

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt