Liikuntaneuvonnan kehittäminen yhteistyössä kuntien kanssa, Kanta-Hämeen hyvinvointialue (RRP, P4, I2)
Hyvinvointialueen ammattilainen voi ohjata vähän liikkuvan asiakkaan kunnan liikuntaneuvojalle. Toiminnassa kehitetään sujuva ohjausprosessi yhteistyössä HVA:n työntekijöiden ja alueen kuntien liikuntaneuvojien kanssa.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen muodostavat 11 kuntaa.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella (Oma Häme) asuu yhteensä noin 170 000 asukasta. Heistä lähes 55 %:a asuu Hämeenlinnan seudulla, noin 26 %:a Riihimäen seudulla ja hieman alle 20 %:a Forssan seudulla (5/2021 väestötieto12). Maakunnan haasteena ovat etenkin ikääntyneen väestönosan suhteellisen osuuden kasvu ja syntyvyyden lasku. Väestörakenteen vanheneminen tulee näkymään hyvinvointipalveluiden entistä suurempana kysyntänä. (Hämeen liitto)
Osana Suomen Kestävän kasvun ohjelmaa tuetaan hyvinvointialueita sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamisessa ja kustannusvaikuttavuuden lisäämisessä. Korona-aikana palveluvajetta syntyi kaikissa asiakasryhmissä. Lisäksi kriisi on vaikeuttanut erityisesti jo valmiiksi heikossa asemassa olevien henkilöiden tilannetta lisäten syrjäytymisen riskiä.
Hyvinvointialueet ovat aloittaneet toimintansa vuoden 2023 alusta ja organisaatiot ovat vielä muovautumisvaiheessa. Oma Hämeen, alueen kuntien ja Hämeen liiton välille on laadittu puitesopimus, jossa on sovittu ja määritelty hyvinvointialueen ja kuntien yhteistyörakenteet, periaatteet, tavoitteet, vastuut ja työnjako. Hyvinvointi- ja terveyseroja ei voida kaventaa ilman tiivistä yhteistyötä ja yhteisiä linjauksia. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä on tehtävä tiivistä yhteistyötä myös hyvinvointialueen sisällä, toimialojen kesken.
Liikuntalähete on sote-alan ja kunnan liikuntaneuvojien yhteinen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen työväline, joka on ollut pitkään käytössä useilla hyvinvointialueilla ja kunnissa.
Liikuntaneuvonnan asiantuntijafoorumi on laatinut vuonna 2021 Liikuntaneuvonnan valtakunnalliset suositukset, joissa korostetaan liikuntaneuvonnan olevan osa asiakkaan hoitoa ja tukevan asiakkaan elintapojen muuttamista. Liikuntaneuvonnan on mahdollista olla vaikuttavaa toimintaa, kun mahdollistetaan saumaton yhteistyö liikunta- ja terveyspalvelujen välillä.
Kanta-Hämeen kunnissa on vuoden 2023 alkaen tuettu kuntien liikuntaneuvonnan käynnistämistä ja yhtenäistämistä yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa. Tällä hetkellä liikuntaneuvontaa on saatavana valtaosassa Kanta-Hämeen kunnista. Sähköisen liikuntalähetteen käyttöön otto tukee asiakkaiden ohjausta HVA:lta kuntien liikuntaneuvontaan.
"Kaikissa maakunnissa/hyvinvointialueilla liikunnan tulee olla mukana myös terveydenhuollon hoitovalikoimassa. Ne sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat, joilla on liikkumattomuudesta tai terveyden kannalta liian vähäisestä liikunnasta johtuvia oireita tai sairauksia, tulee aktiivisesti ohjata liikuntaneuvontaan. Liikuntanäkökulma on otettava huomioon myös kuntouttavassa työtoiminnassa ja osatyökykyisten palveluissa" (Valtioneuvoston selonteko liikuntapolitiikasta 2018).
Tavoitteena on painopisteen siirtäminen vahvemmin korjaavasta toimista ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen tukeen. Liikuntalähete vastaa useaan strategian teemojen ja alateemojen tavoitteisiin:
- tarkoituksenmukaisten palveluiden järjestämiseen (Kanta-Hämeen aikuisväestön liikuntatilastot)
- palveluiden yhtenäistäminen ja vaikuttavuus sekä
- yhdessä tekeminen, palvelupolut ja prosessit sekä ennaltaehkäisy (elintapaohjauksen prosessi ja yhteistyö eri toimijoiden välillä).
Kehittäjäjoukko koostuu hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiantuntijoista, joiden tehtäviin kuuluvat kokonaisprojektin hallinnointi (ml. viestintä, koulutus- ja perehdytystyö, jalkauttaminen). Lisäksi kehittäjäjoukkoon kuuluu ICT-palveluiden asiantuntijoita, jotka työskentelevät teknisen ratkaisun toimeenpanemiseksi. Projektin kehittäjäryhmässä on ollut mukana myös kehittämistyön ammattilaisia pohtimassa ja valitsemassa liikuntalähetteeseen käytettävää järjestelmää.
Toimintamallin tavoitteet:
- edistää erityisesti terveytensä kannalta vähän liikkuvien asiakkaiden ohjautumista hyvinvointialueelta kunnan liikuntaneuvontaan ja tätä kautta lisätä asiakkaiden hyvinvointia, toimintakykyä ja sairauksien ehkäisyä
- yhtenäistää Kanta-Hämeessä liikuntaneuvonnan prosessi ja ottaa käyttöön kuntien liikuntaneuvojille ja HVA:n sote- ammattilaisille työväline hyte-palveluohjaukseen
- lisätä yhteistyötä kuntien sekä hyvinvointialueen välillä
- yhtenäistää ja jalkauttaa kirjaamiskoodien käyttöä
Muutosta mitataan seuraamalla OAB77-koodin käytön lisääntymistä. OAB77-koodi tilastoidaan silloin, kun asiakas ohjataan liikuntaneuvontaan sotepalveluista. Lisäksi seurataan säännöllisesti OAB78-koodin käyttöä, jonka liikuntaneuvoja kirjaa, kun liikuntaneuvontaprosessi käynnistyy.
Tavoitekohtaiset mittaroinnit:
- edistää erityisesti terveytensä kannalta vähän liikkuvien asiakkaiden ohjautumista hyvinvointialueelta kunnan liikuntaneuvontaan
- Mittari: OAB77-koodin käyttö lisääntyy 80% vuoden 2025 loppuun mennessä
- Mittari: OAB78-koodin määrä
- yhtenäistää Kanta-Hämeessä liikuntaneuvonnan prosessi
- Mittari: vuoden 2025 loppuun mennessä on kuvattu ja jalkautettu yhtenäinen liikuntaneuvonnan prosessi eri ikäryhmille
- Lisätä yhteistyötä kuntien ja hyvinvointialueen välillä
- Mittari: Kokemus yhteistyöstä liikuntaneuvojien ja hva-ammattilaisten kokemana (laadullinen mittari)
- Yhtenäistää ja jalkauttaa kirjaamiskoodien käyttöä
- Mittari: kirjaamiskoulutustallenteen katsojamäärät
- Mittari: OAB-koodien käyttömäärät
Sähköisen järjestelmän selvitystyö ja toimeenpano ensivaiheet toteutetaan vuoden 2024 aikana. Tavoitteena on, että 03/2025 liikuntaneuvojilla olisi käytössään sähköinen järjestelmä liikuntalähetteeseen. Koulutukset ja materiaalin työstäminen painottuvat alkuvuoteen 2025.
Toimenpiteet, jotta tavoiteltu muutos saavutetaan:
- Selvitetään sähköinen järjestelmä liikuntalähetteen käyttöön ja otetaan se käyttöön Oma Hämeen terveyspalveluissa
- Selvitetään ja toteutetaan tarpeelliset tietoturvaan liittyvät toimenpiteet (tietosuojavaikutusten arviointi, käyttöoikeudet, asiakkaan yksilöity suostumus)
- Järjestetään liikuntaneuvojille koulutukset sähköisen järjestelmän käytöstä sekä luodaan materiaalit työn tueksi
- Opastetaan hyvinvointialueen työntekijät (esim. lääkärit, terveydenhoitajat, avovastaanottojen sairaanhoitajat) sähköisen liikuntalähetteen laatimiseen ja asiakkaiden ohjaamiseen
- Sovitaan liikuntaneuvontaan liittyvistä kirjaamiskäytännöistä hyvinvointialueella sisäisesti
- Hyvinvointialueella päätetään liikuntalähetteen yhteyshenkilö, joka toimii kuntien tukena myös hankekauden jälkeen
- Luodaan toimintamallit tietohallinnon raporttien seurantaan ja hyödyntämiseen
- Luodaan liikuntaneuvonnan prosessikuvaukset eri ikäryhmille ja jalkautetaan ne sote-palveluihin
- Viestitään asukkaille ja ammattilaisille liikuntaneuvontapalvelusta ja -lähetteestä.
Sähköisen liikuntalähetteen kohderyhmänä ovat vähän liikkuvat, erityisesti kansansairauksia sairastavat tai riskiryhmissä olevat asiakkaat, jotka hyötyisivät liikkumisen lisäämisestä ja tai tarvitsevat liikunnan aloittamiseen apua ja tukea. Asiakasymmärrystä on lisätty keskusteluilla liikuntaneuvojien kanssa, jotka työkseen säännöllisesti tapaavat ja työskentelevät kyseisen kohderyhmän kanssa. Lisäksi asiakasymmärrystä on lisätty lukemalla aihepiiriin liittyviä tutkimuksia ja julkaisuja.
Sähköistä järjestelmää arvioitaessa hyödynsimme muiden hyvinvointialueen tekemiä ratkaisuja liikuntalähetteen tekniseksi toteutustavaksi. Tutustuimme Innokylästä löytyviin kuvauksiin ja osallistuimme verkostoihin, joissa esiteltiin jo tehtyjä toimintamalleja.
Tekniseksi ratkaisuksi liikuntalähetteen tekemiseksi päädyttiin Lifecareen uuden asiakastietolain soveltamisoppaan julkaisun jälkeen. Teknisten ratkaisutoteutuksen toimeenpanossa hyödynsimme Päijät- Hämeen hyvinvointialueen kokemuksia Lifecaren käytöstä liikuntalähetteen toteuttamiseen.