Liikuntaneuvonnan kehittäminen yhteistyössä kuntien kanssa, Kanta-Hämeen hyvinvointialue (RRP, P4, I2)

Hyvinvointialueen ammattilainen voi ohjata vähän liikkuvan asiakkaan kunnan liikuntaneuvojalle. Toiminnassa kehitetään sujuva ohjausprosessi yhteistyössä HVA:n työntekijöiden ja alueen kuntien liikuntaneuvojien kanssa. 

Toimintamallin nimi
Liikuntaneuvonnan kehittäminen yhteistyössä kuntien kanssa, Kanta-Hämeen hyvinvointialue (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hyvinvointialueen ammattilainen voi ohjata vähän liikkuvan asiakkaan kunnan liikuntaneuvojalle. Toiminnassa kehitetään sujuva ohjausprosessi yhteistyössä HVA:n työntekijöiden ja alueen kuntien liikuntaneuvojien kanssa. 

Toteutuspaikka
Kanta-Hämeen hyvinvointialue ja alueen kunnat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Minna Ritakorpi

Luotu

14.11.2024

Viimeksi muokattu

14.11.2024
Ratkaisun perusidea

Tarkoituksena on luoda yhtenäinen liikuntaneuvonnan prosessi, mikä mahdollistaa asiakkaan sujuvan ohjautumisen hyvinvointialueelta oman kunnan maksuttomaan liikuntaneuvontaan. Tässä yhtenä keskeisenä keinona on potilastietojärjestelmä Lifecareen käyttöön otettava liikuntalähete, jonka terveydenhuollon ammattilainen tekee järjestelmään tunnistettuaan vähän liikkuvan asiakkaan ja keskusteltuaan hänen kanssaan. Liikuntaneuvojat saavat käyttöönsä potilastietojärjestelmäoikeudet, jotta he pystyvät vastaanottamaan sähköisiä liikuntalähetteitä ja kirjaamaan keskeisimmät tiedot liikuntaneuvontaprosessin etenemisestä. Potilastietojärjestelmä mahdollistaa sujuvan tiedon siirron terveydenhuollon ammattilaisen ja kuntien liikuntaneuvojien välillä sekä saumattoman ohjautumisen eri palvelusta toiseen. 

Toimintaympäristö

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen muodostavat 11 kuntaa. 

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella (Oma Häme) asuu yhteensä noin 170 000 asukasta. Heistä lähes 55 %:a asuu Hämeenlinnan seudulla, noin 26 %:a Riihimäen seudulla ja hieman alle 20 %:a Forssan seudulla (5/2021 väestötieto12). Maakunnan haasteena ovat etenkin ikääntyneen väestönosan suhteellisen osuuden kasvu ja syntyvyyden lasku. Väestörakenteen vanheneminen tulee näkymään hyvinvointipalveluiden entistä suurempana kysyntänä. (Hämeen liitto) 

Osana Suomen Kestävän kasvun ohjelmaa tuetaan hyvinvointialueita sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamisessa ja kustannusvaikuttavuuden lisäämisessä. Korona-aikana palveluvajetta syntyi kaikissa asiakasryhmissä. Lisäksi kriisi on vaikeuttanut erityisesti jo valmiiksi heikossa asemassa olevien henkilöiden tilannetta lisäten syrjäytymisen riskiä. 

Hyvinvointialueet ovat aloittaneet toimintansa vuoden 2023 alusta ja organisaatiot ovat vielä muovautumisvaiheessa.  Oma Hämeen, alueen kuntien ja Hämeen liiton välille on laadittu puitesopimus, jossa on sovittu ja määritelty hyvinvointialueen ja kuntien yhteistyörakenteet, periaatteet, tavoitteet, vastuut ja työnjako. Hyvinvointi- ja terveyseroja ei voida kaventaa ilman tiivistä yhteistyötä ja yhteisiä linjauksia. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä on tehtävä tiivistä yhteistyötä myös hyvinvointialueen sisällä, toimialojen kesken.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sähköisen liikuntalähetteen kohderyhmänä ovat vähän liikkuvat, erityisesti kansansairauksia sairastavat tai riskiryhmissä olevat asiakkaat, jotka hyötyisivät liikkumisen lisäämisestä ja tai tarvitsevat liikunnan aloittamiseen apua ja tukea. Asiakasymmärrystä on lisätty keskusteluilla liikuntaneuvojien kanssa, jotka työkseen säännöllisesti tapaavat ja työskentelevät kyseisen kohderyhmän kanssa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Jotta toimintamalli saadaan juurrutettua pysyväksi toimintamalliksi, edellyttää se kaikkien liikuntaneuvontaprosessiin osallistuvien ammattilaisten osallistamista. Liikuntalähete jalkautetaan toteuttamalla koulutuksia liikuntalähetteen tekemisestä kaikille toimialoille. Kouluttamisen lisäksi tulee huolehtia toimintamallin käytöstä mm. säännöllisesti vierailemalla eri yksikössä ja käymällä läpi liikuntaneuvontaan ohjautumisesta saatua dataa. Juurruttamisen välineeksi luodaan materiaalia ammattilaisille helpottamaan liikuntaneuvonnasta hyötyvän asiakkaan tunnistamista ja liikuntaneuvontaan ohjaamista. Lisäksi luodaan materiaalia liikuntaneuvonnan markkinoimiseksi.