Lisää laatua vertaiskehittämällä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella
Hyvinvointialueen ikäihmisten palveluiden laadun ja vaikuttavuuden kehittämistyötä jatketaan kansallisesta vertaiskehittämisestä sekä yhtenäisestä RAI-arvioinnista saatavan tiedon avulla systemaattisesti.
Vertaiskehittämisellä nähdään vahvuutena yhteisen näkemyksen ja tavoitteiden muodostuminen. Vertaiskehittäminen auttaa havaitsemaan muutostarpeita ja laajentamaan tietopohjaa. Verkostoituminen vahvistaa yhteistyötä ja innostaa rohkeampaan kokeiluun.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategisena lähtökohtana on, että palvelut ovat tarpeenmukaisia ja saavutettavia monin eri tavoin. Osaamisen ja resurssien jakaminen vahvistavat ennaltaehkäisyä ja perustason palveluja. Henkilöstö osallistuu ja vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan ja palveluiden kehittämistyöhön. Johtamis- ja toimintamallit uudistuvat vastaamaan palvelutarpeita sekä resurssien vaikuttavaa käyttöä. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella uudistaminen kuuluu kaikille :)
Toimialuejohtajan johdolla asetetaan vertaiskehittämisen vastuuhenkilöt ja hyvinvointialuestrategian mukaisen palvelun tavoitetason
Vertaiskehittämiseen osallistetaan käytännön työntekijöitä. Vertaiskehittämisessä hyödynnetään pienryhmätyöskentelyä ja sähköisiä työkaluja.
Jo toimivat Pohjois-Pohjanmaan ikäihmisten palveluiden lähijohtajien verkosto ja POPRAI -verkosto osallistetaan vertaiskehittämiseen.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella:
- huolehdimme yhteisesti siitä, että saat tarvitsemasi palvelut sujuvasti ja oikeaan aikaan
- huolehdimme palveluiden jatkuvuudesta
- tuomme palvelut lähelle sinua monin eri tavoin
- voit luottaa siihen, että toimintamme on vaikuttavaa ja se perustuu uusimpaan tietoon ja tutkimukseen.
- turvaamme laadukkaat palvelut huolehtimalla hyvinvointialueen tasapainoisesta taloudesta.
Nordic Healthcare Group, kotihoidon vertaiskehittäminen
RAI -arviointivälineistön yhtenevät mittarit ja laatutavoitteet
Vertaiskehittämiselle tulee asettaa yhteiset selkeät tavoitteet.
Vertaiskehittämisen toimintatapoina ovat kyseleminen, haastattelu, havainnointi, peilaaminen, suhteuttaminen, vertailu ja arviointi. Vertaiskehittäminen vaatii verkostolta oman toiminnan ja toimintatapojen reflektointia.
Vertaiskehittämiselle sovitaan yhteinen aikataulu ja tapaamiset, joille sovitaan sisällöt.
Luotettavalla tavalla kerätty tieto ja niistä johdettavat indikaattorit tukevat sekä omavalvontaa että monituottajamallin avulla tuotetun toiminnan valvontaa ja valvonnan indikaattorien julkaisemista.
Strateginen johto, lähijohto ja käytännön työntekijät
Ymmärrystä kartoitettu NHG:n vertaiskehittämisetiedon ja RAI -arviointitiedon avulla.