Lisää laatua vertaiskehittämällä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella

Hyvinvointialueen ikäihmisten palveluiden laadun ja vaikuttavuuden kehittämistyötä jatketaan kansallisesta vertaiskehittämisestä sekä yhtenäisestä RAI-arvioinnista saatavan tiedon avulla systemaattisesti. 

Toimintaympäristö **

Vertaiskehittämisellä nähdään vahvuutena yhteisen näkemyksen ja tavoitteiden muodostuminen. Vertaiskehittäminen auttaa havaitsemaan muutostarpeita ja laajentamaan tietopohjaa. Verkostoituminen vahvistaa yhteistyötä ja innostaa rohkeampaan kokeiluun. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategisena lähtökohtana on, että palvelut ovat tarpeenmukaisia ja saavutettavia monin eri tavoin. Osaamisen ja resurssien jakaminen vahvistavat ennaltaehkäisyä ja perustason palveluja. Henkilöstö osallistuu ja vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan ja palveluiden kehittämistyöhön. Johtamis- ja toimintamallit uudistuvat vastaamaan palvelutarpeita sekä resurssien vaikuttavaa käyttöä. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella uudistaminen kuuluu kaikille :) 

 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Yhteisten tavoitteiden määrittäminen ja niihin pyrkiminen tasalaatuistaa ikäihmisten palveluita tulevalla Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella.

Vertaiskehittämisellä kohdennetaan ammattilaisten osaaminen ja resurssi oikein asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Vertaiskehittämisellä voidaan löytää sekä jakaa kokemuksellista että hiljaista tietoa.

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimialuejohtajan johdolla asetetaan vertaiskehittämisen vastuuhenkilöt ja hyvinvointialuestrategian mukaisen palvelun tavoitetason

Vertaiskehittämiseen osallistetaan käytännön työntekijöitä. Vertaiskehittämisessä hyödynnetään pienryhmätyöskentelyä ja sähköisiä työkaluja.

Jo toimivat Pohjois-Pohjanmaan ikäihmisten palveluiden lähijohtajien verkosto ja POPRAI -verkosto osallistetaan vertaiskehittämiseen.

Tavoiteltu muutos

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella:

  • huolehdimme yhteisesti siitä, että saat tarvitsemasi palvelut sujuvasti ja oikeaan aikaan
  • huolehdimme palveluiden jatkuvuudesta
  • tuomme palvelut lähelle sinua monin eri tavoin
  • voit luottaa siihen, että toimintamme on vaikuttavaa ja se perustuu uusimpaan tietoon ja tutkimukseen.
  • turvaamme laadukkaat palvelut huolehtimalla hyvinvointialueen tasapainoisesta taloudesta.

 

Liitteet
Muutoksen mittaaminen

Nordic Healthcare Group, kotihoidon vertaiskehittäminen

RAI -arviointivälineistön yhtenevät mittarit ja laatutavoitteet

Toteutussuunnitelma

Vertaiskehittämiselle tulee asettaa yhteiset selkeät tavoitteet.

Vertaiskehittämisen toimintatapoina ovat kyseleminen, haastattelu, havainnointi, peilaaminen, suhteuttaminen, vertailu ja arviointi. Vertaiskehittäminen vaatii verkostolta oman toiminnan ja toimintatapojen reflektointia. 

Vertaiskehittämiselle  sovitaan yhteinen aikataulu ja tapaamiset, joille sovitaan sisällöt.

Luotettavalla tavalla kerätty tieto ja niistä johdettavat indikaattorit tukevat sekä omavalvontaa että monituottajamallin avulla tuotetun toiminnan valvontaa ja valvonnan indikaattorien julkaisemista.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Strateginen johto, lähijohto ja käytännön työntekijät

Ymmärrystä kartoitettu NHG:n vertaiskehittämisetiedon ja RAI -arviointitiedon avulla. 

Ratkaisun perusidea **

Pohjois -Pohjanmaan hyvinvointialueen strategisena lähtökohtana on, että palvelut ovat tarpeenmukaisia ja saavutettavia monin eri tavoin. Osaamisen ja resurssien jakaminen vahvistavat ennaltaehkäisyä ja perustason palveluja. Henkilöstö osallistuu ja vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan ja palveluiden
kehittämistyöhön. Johtamis - ja toimintamallit uudistuvat vastaamaan palvelutarpeita sekä resurssien vaikuttavaa käyttöä.
Pohjois - Pohjanmaan hyvinvointialueella uudistaminen kuuluu kaikille :)

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Vertaiskehittämisen toimintamallin rakentuminen ja jalkauttaminen kuvattu oheisessa PDF- tiedostossa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Vertaiskehittämisen toimintamalli rakennettu vuosina 2022 ja 2023. Toimintamallilla kuvataan vertaiskehittämisen tavoitteet ja seurattavat indikaattorit ikäihmisten palveluyksiköiden lähijohtamisen näkökulmasta. Toimintamallin jalkauttaminen jatkuu kotihoidon kehittämisohjelmassa. 

Liitteet