LOV ME - Käyttäjälähtöinen kokeilevan kehittämisen prosessi
Prosessin avulla päihde- ja mielenterveysongelmia kohdanneet henkilöt ja heidän läheiset sekä SOTE-ammattilaiset kehittävät yhdessä mielen hyvinvointia vahvistavia uusia palveluja, käytäntöjä ja toimintoja. Prosessi yhdistää toipumisorientaation sekä yhteiskehittämisen.
Suomen kansallinen mielenterveysstrategia 2020–2030 ehdottaa yhden painopistealueen yhteydessä, että palvelujen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa otetaan huomioon käyttäjien näkemykset hyödyntäen kokemusasiantuntijoita ja asiakkaiden kokemuksia.
kakspy ry:n LOV ME-hankkeessa vuosina 2018-2021 kehitetty ja käytetty Käyttäjälähtöinen kokeilevan kehittämisen prosessi edistää kokemusasiantuntijuuden vahvistumista myös julkisen sektorin rakenteisiin. Tämä taas edistää järjestöjen ja julkisen sektorin yhteistyötä myös tulevaisuuden sotekeskuksissa. Moniäänisesti, luovasti ideoiden sekä yhteiskehittämällä saamme merkityksellisempiä, ihmisen kohtaavia palveluja ja vahvistamme konkreettisesti demokratiakehitystä ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
Prosessissa toimimisessa keskeistä on kaikkien osapuolten positiivisen mielenterveyden vahvistuminen, jonka kehittymistä seurataan henkilökohtaisella tasolla THLn positiivisen mielenterveyden mittariston avulla.
Kokemusasiantuntijoille jotka kehittävät prosessia sekä avulla uusia palveluja ja toimintoja voidaan maksaa hankkeen budjetista palkkioita. Tämä osaltaan edistää kokemusasiantuntijoiden kokemaa mielekkyyttä, vahvistaa heidän työllistymismahdollisuuksia sekä luo uusia kokemusasiantuntijuuteen perustuvia työnkuvia.
Suomen hallitusohjelma (2015-2019) nosti kokeilevan kehittämisen tärkeäksi painopistealueeksi, kun etsitään keinoja talouden ja työllisyyden nousuun. "Palvelut asiakaslähtöisiksi" - on yksi hallituksen kärkihankkeita. Tavoitteiden toteutuminen edellyttää, että uusia toimintatapoja kokeillaan ja kehitetään niin, että palveluita tarvitsevilla henkilöillä on aktiivinen rooli näissä kokeiluissa ja kehittämisessä.
LOV ME-hankkeen Käyttäjälähtöinen kokeilevan kehittämisen prosessi rohkaisee ja mahdollistaa mielenterveys- ja päihdeongelmista toipuvia ja heidän läheisiään ideoimaan ja kehittämään mielenterveyttä vahvistavia palveluja ja toimintoja. Se on osaltaan "vastaus" yllä mainittuun hallitusohjelman tavoitteeseen. Prosessin vahva asiakaslähtöisyys takaa hyvät mahdollisuudet kehittää aitoihin tarpeisiin perustuvia, ihmisen kohtaavia palveluja ja toimintoja.
Käyttäjälähtöisen kokeilevan kehittämisen prosessi kannustaa ja mahdollistaa mielenterveys- ja päihdeongelmista toipuvia ja heidän läheisiään sekä ammattilaisia ideoimaan ja kehittämään yhdessä mielenterveyttä vahvistavia palveluja ja toimintoja.
Käyttäjälähtöinen kokeilevan kehittämisen prosessi pohjautuu palvelumuotoilu-ajatteluun. Prosessia ohjaa vahvasti toipumisorientaatio; tämä ohjaa niin tavoitteiden asettelua kuin myös työskentelytapaa, joka on yhteiskehittämistä. Käyttäjälähtöisyyttä prosessissa edustavat kokemusasiantuntijat, jotka ovat käyneet läpi mielenterveys- ja päihde-toipumisprosesseja henkilökohtaisesti tai läheisen asemassa. Kokemusasiantuntijat työskentelevät ideoiden sekä toteuttaen ideoista syntyviä kokeiluja yhdessä SOTE-ammattilaisten kanssa.
Työskentelytapa prosessissa on tasa-arvoista, hyvinvointia vahvistavaa, prosessia korostavaa ja luovaa. Kehittämisessä otetaan huomioon jokaisen omat voimavarat ja vahvuudet. Prosessin aikana luodaan mahdollisuuksia kokea onnistumisen ja liittymisen kokemuksia. Yhteinen päämäärä vahvistaa ryhmäprosessia ja auttaa ihmisiä löytämään positiivisen vuorovaikutuksen muotoja.
Hanketyöntekijät eli fasilitoijat pitävät huolta, että prosessin aikana osallistujille mahdollistuvat nämä periaatteet. Fasilitoijat luovat puitteet ja turvallisen rakenteen, jonka siivittäminä kehittäjät voivat käyttää omia vahvuuksiaan, oppia työelämätaitoja ja kokea yhdessä kehittämisen iloa ja onnistumisia.
1. Mielenterveys- ja päihdeongelmia kohdanneiden ja sekä heidän läheisten positiivisen mielenterveyden vahvistaminen.
2. Prosesseissa mukana olevien henkilöiden osallisuus, toivo, voimavarat, minäkäsitys ja elämän merkityksellisyys kehittyvät myönteisesti.
3. Käyttäjälähtöisen kokeilevan kehittämistyön tuloksena syntyy 15 kpl mallinnettuja yksilöiden ja perheiden positiivista mielenterveyttä vahvistavia käytäntöjä, palveluja ja/tai niiden osia.
4. Toimintakulttuurin muutos: hankkeessa syntyy kokeilevan käyttäjälähtöisen kehittämistyön prosessin mallinnus. Syntyy täysin uudenlainen toimintakulttuuri, jossa ongelmia kohdanneet, läheiset ja eri organisaatioiden työntekijät toimivat tasavertaisessa, toisiaan arvostavassa dialogissa yhteisen päämäärän (mielenterveyden edistämisen) eteen.
5. Työntekijät ja organisaatiot, jotka työskentelevät mielenterveys- ja päihdeongelmia kohdanneiden ja ongelmia kohdanneiden läheisten kanssa, saavat uusia positiivista mielenterveyttä vahvistavia menetelmiä
ja käytäntöjä työhönsä.
Tavoiteltavien tulosten seuraamiseen ja arviointiin sekä määrällisten tulosten keräämiseen ja koostamiseen kehitetään mittarit (Prosessimittarit ja laadulliset mittarit). Laadullista arviointitietoa kerätään pääasiassa Pokka-arviointijärjestelmällä toteutetuilla asiakaskokemus- ja sidosryhmäkyselyillä sekä 14-kohtaisella Positiivisen Mielenterveyden mittaristolla.
Näillä laadullisilla - ja prosessimittareille pyritään osoittamaan muutosta;
- positiivisen mielenterveyden vahvistumiseen sekä merkityksellisyyden tunteen kokemiseen
- osallisuuden, toivon, voimavarojen, minäkäsityksen ja elämän merkityksellisyys kehittymiseen myönteisesti.
- Käyttäjälähtöisen kokeilevan kehittämisen prosessin yhteiskehittämisen sekä käytön vaikutukset toimintakulttuurin muutoksiin -> vahvistuuko SOTE-organisaatiossa ammattilaisten näkökulmasta mm. toipumisorientaatio, kokemusasiantuntijuus/kokemustiedon huomioiminen, yhteiskehittäminen ja kokeilukulttuuri
- Kuinka monta mallinnettua yksilöiden ja perheiden positiivista mielenterveyttä vahvistavia käytäntöjä, palveluja ja/tai niiden osia hankkeessa syntyy
- Ottavatko työntekijät ja organisaatiot, jotka työskentelevät mielenterveys- ja päihdeongelmia kohdanneiden ja ongelmia kohdanneiden läheisten kanssa, käyttöön uusia positiivista mielenterveyttä vahvistavia menetelmiä
ja käytäntöjä
Kootaan yhteen mt- ja päihde-kokemusasiantuntijoita ja SOTE-ammattilaisia. Yhteiskehittämisen prosessi etenee seuraavien vaiheiden kautta: 1. Aloitustapaaminen 2. Ideointi 3. Työstäminen 4. Kokeilu 5. Tunnistaminen 6. Mallintaminen 7. Käyttöönotto 8. Levittäminen.
Prosessia on mahdollista käyttää kahdella eri tavalla:
1) Tuodaan aloitustapaamisten kautta kokemusasiantuntijat yhteen ja he ideoivat LOV ME-teemojen ja oman kokemuksen näkökulmasta asioita, palveluja ja toimintoja joita tarvitaan tai olisi tarvittu oman toipumisen alkuvaiheessa. Tämän jälkeen kutsutaan ammattilaisia mukaan ja yhteiskehitetään ideoita kokeiluiksi sekä tunnistetaan kokeilun toimivat avainasiat ja mallinnetaan toimintamalliksi.
2) Heti prosessin alusta asti kokemusasiantuntijat ja ammattilaiset yhteiskehittämässä; tällöin lähtökohtana on jokin organisaation/ammattilaisten tietty määritelty tarve ja sen “ratkaisuun” tuodaan mukaan kokemustieto ja toipumisorientaatio. työstetään eteenpäin prosessissa samoin kuin kohdassa 1.
Keskeisiä kohderyhmiä ovat:
1) Mielenterveys- ja päihdeongelmia kohdanneet koulutetut kokemusasiantuntijat Helsingissä ja Kymenlaaksossa
2) Mt- ja päihdeongelmia kohdanneet perheenjäsen- ja läheiskokemusasiantuntijat Helsingissä ja Kymenlaaksossa
3) Yhteistyöorganisaatioiden työntekijät/ammattilaiset, jotka kohtaavat mielenterveys- ja päihdeongelmia kohdanneita ja läheisiä
Kokemusasiantuntijat (n. 60 hlöä) ovat alusta asti olleet kehittämässä käyttäjälähtöistä kokeilevan kehittämisen prosessia sekä olleet prosesseissa mukana ideoiden, suunnitellen, kokeillen, mallintaen ja levittäen toimintamalleja yhdessä ammattilaisten kanssa.