Maahan muuttaneiden palvelujen toimintamalli, Helsinki (RRP, P4, I1)
Luodaan toimintamalli, johon on koottu maahan muuttaneiden tarvitsemia palveluita ja vahvistettu yhteistyörakenteita.
Kotoutumisen edistämisen toimintaympäristö, vastuunjako ja roolitus ovat muuttuneet merkittävästi hyvinvointialueille siirtymisen ja uuden lain kotoutumisen edistämisestä tultua voimaan 1.1.2023. Sosiaalihuollon roolin kotoutumisen edistämisessä voidaan katsoa jossain määrin kaventuneen monien perustehtävien siirryttyä kunnan tehtäväksi. Toisaalta sosiaalihuollon rooli on laajentunut ja täsmentynyt yhteisösosiaalityön tultua lakiin 2023. Nämä lakimuutokset tukevat ja ohjaavat sosiaalihuollon kehittämistä. Kotoutumisen edistämisen tukeminen tulee olla kokonaisvaltaista, kaikkia elämän osa-alueita tavoittelevaa ja erilaisiin elämäntilanteisiin sekä erilaiselle toimintakyvylle sopivaa. Asiakasmäärät nousevat jatkuvasti myös kotoutumista edistävissä sosiaalipalveluissa Helsingissä. Soteuudistus ja kotoutumislain kokonaisuudistus ovat muuttaneet kotoutumisen palvelurakenteita. Uudenmaan maakunnan vieraskielisen väestön ennusteen 2022-2040 mukaan vieraskielinen väestö keskittyy jatkossakin voimakkaasti pääkaupunkiseudun kaupunkeihin. Vuonna 2030 vieraskielisen väestön määrän ennustetaan Helsingissä olevan 154 700 henkilöä.
Palveluita suunniteltaessa ja järjestettäessä tulee varmistaa, että kaikilla Suomessa asuvilla on mahdollisuus saada tarvitsemaansa hoitoa ja palveluita taustastaan riippumatta. Maahan muuttaneille vieras palveluverkko ja yhteisen kielen puute voivat hankaloittaa palveluihin pääsyä (THL 2025) Työ- ja elinkeinoministeriön selvityksessä (2020) on tullut esille, ettei ammattilaisilla ole tarpeeksi tietoa maahan muuttaneiden palvelutarpeista. Pirstaleisuus ja koordinaation puute voivat vaikeuttaa haavoittuvassa asemassa olevien palveluihin pääsyä. Myös MoniSuomi 2022 tutkimuksen johtopäätöksien mukaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille hyvinvointialueilla tulisi olla tarjolla koulutusta ja tietoa maahanmuuttajien erityistarpeista. Peräti puolet tutkimukseen vastanneista koki, etteivät he saaneet riittävästi sosiaalityöntekijöiden palveluita. Eri taustoista tulevien näkökulmat ja tarpeet tulisi kuulla ja huomioida palveluja suunniteltaessa ja tarjottaessa. (MoniSuomi 2022). Lakimuutosten myötä kotoutumisen edistämisen toimintaympäristö on laajentunut ja on hajallaan, mikä vaikeuttaa yhtenäisen käsityksen ja koordinaation luomista sekä palveluiden järjestämistä. Uusi kotoutumislaki myös ohjaa toimimaan tiiviimmin kolmannen sektorin kanssa kotoutumisen edistämisessä.
Helsingin kaupunkistrategia (2021-2025):
- Huomioidaan palveluverkkoa kehitettäessä helsinkiläisten ja kaupungin alueiden erilaiset lähtökohdat ja tarpeet. Samalla varmistetaan palveluiden saatavuus riittävän lähellä. Helsinki ottaa palveluja suunnitellessaan ja toteuttaessaan paremmin huomioon eri ikäiset palvelujen käyttäjät.
- Palveluiden käyttämisestä tulee tehdä asiakaslähtöisempää ja mahdollisimman sujuvaa erilaisten helsinkiläisten näkökulmasta.
- Tavoitteena on perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon sujuva hoitoon pääsy. Tässä käytetään hyväksi digitalisaatiota, työnjaon kehittämistä, moniammatillista yhteistyötä, tarvittaessa palveluseteliä ja yksityisen palvelutuotannon hyödyntämistä.
Maahan muuttaneen alkuterveystarkastusprosessin kehittäminen: sote-ammattilaisista koostuva kehittäjäjoukko sekä laaja sidosryhmäyhteistyö ja kokemusasiantuntija.
Yhteensovitettujen palvelujen kehittäminen aikuissosiaalityössä: esihenkilöverkosto maahan muuttaneiden erityispalvelujen ja sosiaalihuollon yhteisen kehittämisen tukena.
Monialaisen työn mallinnus: monialaista yhteistyötä tekevät ammattilaiset sekä esihenkilöt.
Tiedonkokonaisuuden kehittäminen maahan muuttaneiden kanssa työskentelevien tueksi: maahan muuttaneiden palveluja kehittävien ammattilaisten yhteistyöverkosto.
Maahan muuttaneen alkuterveystarkastusprosessin kehittäminen: prosessi ja vastuunjako on kuvattu, ammattilaisten osaamista on vahvistettu ja asiakkaiden tiedonsaantia on parannettu.
Yhteensovitettujen palvelujen kehittäminen aikuissosiaalityössä: esihenkilöverkosto on järjestetty ja sieltä nousevia kehittämistarpeita on tunnistettu sekä edistetty.
Monialaisen työn mallinnus: on luotu selkeä ja yhtenäinen rakenne monialaiselle työlle sekä sisäisen että ulkoisen yhteistyön osalta.
Tiedonkokonaisuuden kehittäminen maahan muuttaneiden kanssa työskentelevien tueksi: (sotepe-)ammattilaisilla on käytössään tarvittavaa tietoa maahan muuttaneiden kanssa työskentelyn tueksi. Tiedon löydettävyyttä ja saatavuutta ammattilaisille maahan muuttaneiden kanssa työskenneltäessä on vahvistettu.
Maahan muuttaneen alkuterveystarkastusprosessin kehittäminen:
- Maahan muuttaneiden alkuterveystarkastusprosessi on kuvattu
- Prosessiin liittyvää ammattilaisten osaamista on vahvistettu
- Alkuterveystarkastukseen liittyvää tietoa on saatavilla asiakkaille
- Maahan muuttaneen alkuterveystarkastus -verkkokoulutuksen suorittaneiden määrä
- Työpajojen määrä ja arvio/ka osallistujamääristä
- Tuotetut dokumentit: ohjeet, verkkokoulutukset, esittelyt, asiakasesite, verkkosivujen sisällöt, mallinnukset ja kuvaukset
- Kysely hoitajille (seurantatieto)
- Kts. vielä erillinen toimintamalli Innokylässä
Yhteensovitettujen palvelujen kehittäminen aikuissosiaalityössä:
- Yhteistyötä on kehitetty ja rakenteita luotu moniammatilliseen työskentelyyn
- Ohje palvelusiirtymästä on tehty
- Asiakasymmärrystä on lisätty palvelumuotoilun menetelmin
- Asumisen palveluihin liittyvä koonti on tehty
- Kysely esihenkilöverkostolta verkoston työskentelyyn liittyen (vaikuttavuus)
Monialaisen yhteistyön mallinnus:
- Yhteistyötä on kehitetty ja rakenteita luotu moniammatilliseen työskentelyyn
- Monialaisen työn työntekijät maep: konsultaatiotavat, -määrät yms.
Tiedonkokonaisuuden kehittäminen maahan muuttaneiden kanssa työskentelevien tueksi:
- Maahanmuuttajaerityistä tietoa on koottuna ja saatavilla ammattilaisille
- Olemassa olevaa tietoa on viety verkkosivuille
Maahan muuttaneen alkuterveystarkastusprosessin kehittäminen: Sujuvat palvelut -valmennus, yhteistyö sidosryhmien kanssa, prosessin ja vastuunjaon selkeyttäminen, ammattilaisille suunnatun verkkokoulutuksen tekeminen, asiakkaille suunnattujen esitteiden tuottaminen, tiedon tuottaminen verkkosivuille, maahan muuttaneiden alkuterveystarkastusten seurannan edistäminen THL:n kanssa sekä prosessin ja materiaalien jalkautus yksiköille.
Yhteensovitettujen palvelujen kehittäminen aikuissosiaalityössä: Maahan muuttaneiden erityispalvelujen ja alueiden sosiaalityön esihenkilöiden esihenkilöverkoston (työpaja)työskentely, asiakasymmärryksen lisääminen palvelumuotoilun menetelmin, palvelusiirtymä-ohjeen tuottaminen alatyöryhmässä sekä asumiseen liittyvä..
Monialaisen yhteistyön mallinnus: nykytilan kartoitus (kysely ammattilaisille, olemassa olevien materiaalien koonti), Helvi-integraatio johtaminen -työpajat esihenkilöille sekä kuvaus ammattilaisten tehtävistä ja työnjaosta.
Tiedonkokonaisuuden kehittäminen maahan muuttaneiden kanssa työskentelevien tueksi: kyselyt (kartoitetaan tarkemmin tarpeita ja ideoita), tiedon jäsentäminen, työpajat hanketyöntekijöille ja esihenkilöverkostolle tilannekuvan haasteiden kartoittamiseksi, kootaan olemassa olevaa tietoa sekä luodaan koontisivu, johon olemassa olevat sivustot linkitetään.
Asiakasymmärrystä on kerätty aiempien asiakasymmärrykseen kerätyn tiedon ja muiden materiaalien avulla. Asiakasymmärrystä on kerätty palvelumuotoilun menetelmin. Kehittämisen yhteen alakokonaisuuteen on osallistunut kokemusasiantuntija.