MARAK etäkokous Lapin malli Lapin HVA (RRP, P4, I2,I4)

MARAK, vakavan parisuhdeväkivallan puuttumisen malli. Lapin malli mahdollistaa kokoukseen osallistumisen etäpalveluna lähellä asiakasta yhdessä ammattilaisen kanssa. Palvelun saavutettavuus ja yhdenvertaisuus paranee sekä erityisosaaminen vahvistuu.

Toimintaympäristö

MARAK on vakavan parisuhdeväkivallan riskinarvioinnin ja uhrin auttamisen moniammatillinen menetelmä. MARAK kokoaa alueella toimivat uhrin auttamiseksi työskentelevät viranomaiset ja järjestötahot yhteen ja koordinoi uhrille annettavaa tukea.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lapissa hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden kehittämisessä yksi merkittävimmistä tavoitteista on, että toimintamalli saadaan mahdollisimman kattavasti kaikkien lappilaisten tavoitettavaksi. Lappi on maantieteellisesti haastava alue palveluiden mahdollistamisen suhteen. Lapissa toimii kolme MARAK -työryhmää, joiden kattavuus ei ole riittävä koko Lapin väestölle. Tästä syystä päätettiin lähteä kehittämään MARAK työtä etäkokous palveluna, jolloin MARAK työryhmän tavoittaminen mahdollistuu paremmin.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

MARAK:n toiminnan edellytys on moniammatillinen yhteistyö, jolla voidaan vastata asiakkaan tarpeisiin monipuolisesti ja kattavasti. Lähisuhdeväkivaltatyö on eri toimijoita kuormittavaa työtä ja moniammatillisen työn hyödyt keventää yksittäisen työntekijän kuormitusta. 

Vasa1 -hankkeen esiselvitystyössä ilmeni, että moniammatilliset toimintamallit eivät palvele Lappilaisia tasavertaisesti.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehitystyöhön on käytetty  hyödyksi Lapin alueen väkivaltatyön toimijoita. Alusta lähtien kehittämistyössä on ollut mukana THL, rikosuhripäivystys, ensi- ja turvakoti, poliisi, Lapha sekä MARAK -ryhmien vastuuhenkilöt.  Vuoden 2024 aikana kehittämistyön hyödyksi on käytetty kehittäjäasiakkaita.

Tavoiteltu muutos

Hankekauden tavoitteeksi on asetettu MARAK -toiminnan tunnettavuuden ja tätä kautta ohjautuvuuden parantuminen. MARAK työssä ei ole aikaisemmin ollut käytössä etäpalveluita. Etäyhteyttä hyväksi käyttämällä asiakkaiden mahdollisuus päästä palveluun on vahvistunut kun hänen ei tarvitse matkustaa varsinaisen MARAK kokouksen paikkakunnalle, joihin matkat saattavat olla huomattavan pitkiä. Lähisuhdeväkivallalle on ominaista uhrin täydellinen hallinta väkivallan käyttäjän taholta, eikä pitkien matkojen tekeminen ole tällaisessa tilanteessa välttämättä mahdollista. Kun palvelu voidaan tuottaa uhrin kotikunnassa, on hänen mahdollisuus päästä MARAK kokoukseen huomattavasti parempi. 

MARAK kokoukseen ohjautumista vahvistetaan siirtämällä ohjauksen edellyttämät Riskinarviointi- ja suostumuslomakkeet digitaaliseksi palveluksi ekollega alustalle. MARAK ohjauksen voi tehdä kirjautumattomana käyttäjänä täyttämällä lomakkeet asiakkaan kanssa. Ammattilainen ei enää ole riippuvainen tiedosta, kenelle lomakkeet tulee toimittaa, vaan digitaalisesti luotu lomake siirtyy ekollegan palvelualustan avulla oikealle taholle (MARAK ryhmän vastuuhenkilölle). 

Pitkän tähtäimen toiveena on, että etäpalvelun käyttäminen on vahvistunut ja MARAK -työ kattaa tosiasiallisesti koko Lapin alueen.

Muutoksen mittaaminen

MARAK etäkokous mallin luomisen lähtökohta on ollut, ettei palvelua ole käytössä. Kolme olemassa olevaa MARAK ryhmää palveli Lapin hyvinvointialueella 8 kuntaa 21 kunnasta.  Hakkeen aikana etäkokous mallin avulla mahdollisuus päästä palveluun olisi ainakin 11 kunnalla, mutta myös laajemmin, mikäli MARAK ryhmät ovat valmiit vastaanottamaan asiakkaita etäyhteydellä laajemmin hyvinvointialueen lähipalvelualueillaan. Myös asiakkaat kokevat etäyhteydellä toteutettavan MARAK kokouksen helpommin saavutettavaksi ja se madaltaa kynnystä ottaa palvelua vastaan. 

Kehittämistyössä palvelun toimintaa seurataan etäpalvelun kirjaamisella MARAK ryhmien toimesta sekä asiakkaalta saatavan palautekyselyn avulla. Palvelun käytön mittaamiseen saadaan käyttöön myös THL:n MARAK kokousten raportointitietoja. Ohjautuvuuden toteuduttua ekollegan palvelualustan avulla, on mahdollisuus saada tarkempaa tietoa ohjautuvuudesta. 

Toteutussuunnitelma

MARAK etäkokous Lapin mallin avulla vastataan Lapin hyvinvointialueen kaikkien lähisuhdeväkivallan uhrien avun ja tuen tarpeeseen tasavertaisesti. Jotta lähisuhdeväkivallan uhri pääsee palveluun, on ammattilaisen tunnistettava ja otettava puheeksi vakivalta - tätä kautta ohjaus MARAK palveluun mahdollistuu. 

Puheeksiotto ja palveluun ohjaus puolestaan sujuvoituu digitaalisen ohjauksen avulla. Hankkeessa panostetaan puheeksioton vahvistumiseen Avainhenkilökoulutuksen avulla. Edelleen Avainhenkilökoulutetut henkilöt voivat toimia asiakasyhdyshenkilöinä MARAK etäkokouksiin. Kun Avainhenkilökoulutuksen kautta saatava ammattilaisten verkosto laajenee, on asiakkaalla parempi mahdollisuus päästä MARAK etäkokoukseen omalta paikkakunnaltaan ja sellaisen tahon luota, mihin hänen on luontevaa päästä asioimaan huomioiden mm. vainoaminen tai digitaalinen väkivaltaa. Asiakkaalle ei koskaan laiteta kutsua tai mitään muutakaan materiaalia/linkkiä kokoukseen. Hänet tavoitetaan kokoukseen kutsuttavaksi puheeksioton tilanteessa sovituin ehdoin. 

MARAK etäkokous Lapin mallin rakenteessa on varmistettu asiakasturvallisuus kokonaisvaltaisesti. Mitään asiakkaan tietoja ei siirry ammattilaiselta toiselle tietoturvallisesti heikoissa yhteyksissä, kun lomakkeiden siirto ja etäkokouksen luominen tapahtuu ekollegan suojatussa alustassa. Etäkokouksissa käytetään Teams yhteyttä, kuten Laphan muissakin tuetuissa etävastaanotoissa. Kokouskutsu MARAK etäkokoukseen luodaan ekollegan kirjautuneen käyttäjän alustassa, mihin luodaan oikeudet vain sellaisille tahoille, joilla on oikeus po. tietojen käsittelyyn. Alustan käyttäjistä jää aina digitaalinen jälki, joten myös tällä vahvistetaan asiakkaan asian tietoturvallinen käsittely. 

Liitteet
Kuva
Kuvassa on tiivistelmä avainhenkilöstä yhdyshenkilönä
Avainhenkilöt yhdyshenkilönä
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

MARAK voi auttaa parisuhdeväkivallan kokijaa tai sellaisen uhan alla olevaa henkilöä. Parisuhdeväkivaltaa on nykyisen tai entisen puolison tai seurustelukumppanin aiheuttamaa väkivalta tai sen uhka. Parisuhdeväkivallan muotoja on monia ja tavoite on auttaa kaikkia tällaisen uhreja. 

Lapin hyvinvointialueella toimii tällä hetkellä kolme MARAK-työryhmää. Ryhmässä on jäseniä muun muassa sosiaali- ja terveyspalveluista, poliisista, rikosuhripäivystyksestä, ensi- ja turvakodista, seurakunnasta ja muista paikallisista järjestöistä ja palveluista. Ryhmät kokoontuvat kerran kuukaudessa ja käsittelevät uhrin asioita monialaisesti uhrin antaman suostumuksen pohjalta. MARAK etäkokous mallin pyrkimys on vahvistaa mahdollisuutta auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja. 

Kehittämisessä on kuunneltu kehittäjäasiakkaiden näkemyksiä väkivallan puheeksioton, palveluihin ohjauksen ja palveluiden mahdollistamisen näkökulmista. Kehittäjäasiakkaat ovat todenneet, että etäyhteydellä toteuttava MARAK etäkokous voi parantaa asiakaan mahdollisuutta ohjautua palveluun ja saada tarvitsemaansa apua. 

Avainhenkilömallin koulutuksen avulla vahvistetaan ammattilaisten kykyä lähisuhdeväkivallan tunnistamiseen, puheeksiottoon ja palveluun ohjaukseen. Näin ollen työyhteisöjen väkivaltatyön avainhenkilöt pystyvät myös tarjoamaan asiakkaalleen MARAK etäpalvelua.  

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

MARAK etäkokous Lapin mallin perustana käytetään THL:n kansallista Moniammatillisen riskinarvioinnin MARAK menetelmää. Etäkokouksia toteutetaan muutamilla hyvinvointialueilla, mutta tarkempaa toimintasuunnitelmaa tai palvelupolkua tällaiselle ei ole luotu. Lapin malli on kehitetty paikallisen kehittämisen toimesta. Etäkokouksen asiakasyhdyshenkilöiden verkostoa vahvistetaan THL:n Avainhenkilömallin koulutuksen avulla. Lapissa Avainhenkilöiden koulutusta antaa Laphan terveyspalveluiden terveydenedistämisen koordinaattorit yhteistyössä Lapin ensi- ja turvakodin avopalveluiden kanssa. Hanke on ollut mukana THL:n Avainhenkilömallin pilotissa ja koulutuksen käynnistämisessä MARAK etäpalvelun vahvistamisen ja asiakasohjauksen vahvistamiseksi. 

Ideointi

MARAK etäkokous Lapin mallia on pilotoitu ajalla 3-12/2024. Pilotin aikana MARAK ryhmiltä pyydetään kirjanpitoa etäkokouksista ja asiakkaalta pyydetään palaute kokouksen päätteeksi asiakasyhdyshenkilön toimesta. 

Kokeilun tavoitteet

Mallin pitkäaikainen tavoite on, että MARAK palvelee kaikkia lapin asiakkaita etäpalvelun avulla. Lyhyen aikavälin tavoitteena on, että etäkokous mahdollistaa MARAK palvelun ainakin 11 kunnassa vuoden 2024 lopussa.

Ratkaisun perusidea

Toimintamallin ytimessä on tietoturvallisen ja saavutettavan etävastaanottomahdollisuuden tarjoaminen vakavan parisuhdeväkivallan uhreille, jotka osallistuvat moniammatilliseen riskinarviointikokoukseen - MARAK. Lapin hyvinvointialue on päättänyt käyttää Microsoft Teamsia, joka on integroitu eKollega-alustaan, luoden näin turvallisen ja sujuvan etäpalvelukanavan. Etävastaanotot toteutetaan tietoturvallisesti hyödyntämällä eKollega-alustan kautta luotuja kokouskutsuja ja vahvaa tunnistautumista.

Toimintamalli huomioi asiakkaan yksilölliset tarpeet ja edellyttää aina asiakkaan suostumusta. Jokaisen asiakkaan kohdalla arvioidaan, soveltuuko etävastaanotto tilanteeseen ja ensisijaisesti tarjotaan mahdollisuus läsnäolotapaamiseen. Asiakasturvallisuus etävastaanotoilla on rinnastettavissa perinteiseen tapaamiseen. Etäkokoukset kuitenkin lisäävät osallistumisen helppoutta ja saavutettavuutta erityisesti silloin, kun asiakkaan on haastava osallistua kokoukseen paikan päällä esimerkiksi pitkän etäisyyden vuoksi.

Liitteet
Kuva
Kuvassa MARAK -etäkokouksen palvelupolku ohjautumisesta etäkokouksen järjestämiseen
MARAK -etäkokouksen palvelupolku
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asiakasohjautuvuuden vahvistamiseen panostettava kehittämisessä ​

  • Ohjautuvuuden vahvistuminen lisää tarvetta

  • Avainhenkilöt ovat avainasemassa asiakasohjautuvuudessa ja puheeksioton edistämisessä työyhteisöissä

Alueen tarpeisiin vastaaminen MARAK-ryhmien perustamisessa

  • Esim. yhteisen etäpalveluryhmän perustaminen olemassa olevien MARAK-ryhmien rinnalle

  • MARAK -ryhmien yhteistyön merkitys korostuu​ (resurssien järkevä käyttö​)

Käytännön huomioita etäpalvelun luomisesta

  • Etäkäytön ohjaus ammattilaisille on tärkeää. Henkilöstövaihtuvuus on huomioitava.​

  • Yhteinen toimintatapa ​oltava kaikilla MARAK-ryhmän jäsenillä.

  • Kokouksen tekninen toteutus ennakoitava (ääni, kuva, yhteys)​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli etäyhteydestä on sovellettavissa eri toimintaympäristöihin, kun kohderyhmänä ovat vakavan parisuhdeväkivallan uhrit.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etäkokousta on toistaiseksi hyödynnetty vähän

  • Ohjautuvuus Lapissa on vähäistä​
  • Palvelua ollut aiemmin vain kaupunkikeskeisesti – muutosta ohjauksissa tapahtunut hitaasti​
  • Tuetun (asiakas ammattilaisen luona) etävastaanoton käyttö palveluissa vielä aluillaan ​

Ryhmät ovat todenneet etävastaanoton sopivan palveluun​

  • Kokouksen luominen oli sujuvaa ja sen oppi nopeasti​
  • Asiakkaan tilanteen kartoitus ja turvasuunnitelman luonti onnistui​
  • Työryhmä on saanut keskusteltua asiakkaan asioiden järjestämisestä ​
  • Asiakas on kokenut, että hänen asiansa tuli hoidettua​
  • Koettu hyväksi, että palveluun on voinut osallistua lähellä kotia​