MARAK etäkokous Lapin malli Lapin HVA (RRP, P4, I2,I4)

MARAK, vakavan parisuhdeväkivallan puuttumisen malli. Lapin malli mahdollistaa kokoukseen osallistumisen etäpalveluna lähellä asiakasta yhdessä ammattilaisen kanssa. Palvelun saavutettavuus ja yhdenvertaisuus paranee sekä erityisosaaminen vahvistuu.

Toimintamallin nimi
MARAK etäkokous Lapin malli Lapin HVA (RRP, P4, I2,I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

MARAK, vakavan parisuhdeväkivallan puuttumisen malli. Lapin malli mahdollistaa kokoukseen osallistumisen etäpalveluna lähellä asiakasta yhdessä ammattilaisen kanssa. Palvelun saavutettavuus ja yhdenvertaisuus paranee sekä erityisosaaminen vahvistuu.

Toteutuspaikka
Pohjois-Suomen Sosiaalialan Osaamiskeskus VASA 2 hanke (RRP, P4, I2, I4)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
MARAK etäkokous toimintamalli prosessikuvaus

Luotu

24.05.2024

Viimeksi muokattu

27.02.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin ytimessä on tietoturvallisen ja saavutettavan etävastaanottomahdollisuuden tarjoaminen vakavan parisuhdeväkivallan uhreille, jotka osallistuvat moniammatilliseen riskinarviointikokoukseen - MARAK. Lapin hyvinvointialue on päättänyt käyttää Microsoft Teamsia, joka on integroitu eKollega-alustaan, luoden näin turvallisen ja sujuvan etäpalvelukanavan. Etävastaanotot toteutetaan tietoturvallisesti hyödyntämällä eKollega-alustan kautta luotuja kokouskutsuja ja vahvaa tunnistautumista.

Toimintamalli huomioi asiakkaan yksilölliset tarpeet ja edellyttää aina asiakkaan suostumusta. Jokaisen asiakkaan kohdalla arvioidaan, soveltuuko etävastaanotto tilanteeseen ja ensisijaisesti tarjotaan mahdollisuus läsnäolotapaamiseen. Asiakasturvallisuus etävastaanotoilla on rinnastettavissa perinteiseen tapaamiseen. Etäkokoukset kuitenkin lisäävät osallistumisen helppoutta ja saavutettavuutta erityisesti silloin, kun asiakkaan on haastava osallistua kokoukseen paikan päällä esimerkiksi pitkän etäisyyden vuoksi.

Toimintaympäristö

MARAK on vakavan parisuhdeväkivallan riskinarvioinnin ja uhrin auttamisen moniammatillinen menetelmä. MARAK kokoaa alueella toimivat uhrin auttamiseksi työskentelevät viranomaiset ja järjestötahot yhteen ja koordinoi uhrille annettavaa tukea.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

MARAK voi auttaa parisuhdeväkivallan kokijaa tai sellaisen uhan alla olevaa henkilöä. Parisuhdeväkivaltaa on nykyisen tai entisen puolison tai seurustelukumppanin aiheuttama väkivalta tai sen uhka. Parisuhdeväkivallan muotoja on monia ja tavoite on auttaa kaikkia tällaisen uhreja. 

Lapin hyvinvointialueella toimii tällä hetkellä kolme MARAK-työryhmää. Ryhmässä on jäseniä muun muassa sosiaali- ja terveyspalveluista, poliisista, rikosuhripäivystyksestä, ensi- ja turvakodista, seurakunnasta ja muista paikallisista järjestöistä ja palveluista. Ryhmät kokoontuvat kerran kuukaudessa ja käsittelevät uhrin asioita monialaisesti uhrin antaman suostumuksen pohjalta. MARAK etäkokous mallin pyrkimys on vahvistaa mahdollisuutta auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja asuinpaikasta riippumatta. 

Kehittämisessä on kuunneltu kehittäjäasiakkaiden näkemyksiä väkivallan puheeksioton, palveluihin ohjauksen ja palveluiden mahdollistamisen näkökulmista. Kehittäjäasiakkaat ovat todenneet, että etäyhteydellä toteuttava MARAK etäkokous voi parantaa asiakaan mahdollisuutta ohjautua palveluun ja saada tarvitsemaansa apua. 

Lapin hyvinvointialueen käyttöönottaman Avainhenkilökoulutuksen avulla vahvistetaan ammattilaisten kykyä lähisuhdeväkivallan tunnistamiseen, puheeksiottoon ja palveluun ohjaukseen. Näin ollen työyhteisöjen väkivaltatyön avainhenkilöt pystyvät myös tarjoamaan asiakkaalleen MARAK etäpalvelua.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asiakasohjautuvuuden vahvistaminen kehittämisen keskiössä. 

Lähisuhdeväkivallan tunnistamista, puheeksiottoa ja palveluihin ohjausta tehostetaan Avainhenkilö koulutuksen avulla. MARAK toimintaa yhtenä palveluihin ohjaamisen työkaluna tuodaan tunnetuksi Avainhenkilöiden koulutuksessa. MARAK kokoukseen ohjausta pyritään saamaan saavutettavammaksi ja sujuvammaksi tuomalla MARAK ohjauksen edellyttämät lomakkeet eKollegaan digitaaliseksi. Sähköisen polun avulla ammattilaisen on helppo lähettää vaaditut lomakkeet edelleen MARAK ryhmän vastuutetulle henkilölle. 

Ohjautuvuuden vahvistuminen lisää tarvetta.

Kun lähisuhdeväkivallan tunnistamiseen ja puheeksiottoon lisätään tietoisuutta, on pidettävä todennäköisenä, että myös MARAK ohjaus lisääntyy. Jotta MARAK ryhmät pystyvät palvelemaan asiakkaansa, on etäkokouksen käytön mahdollisuus välttämätön edellytys. Tällä hetkellä etäkokous on käytössä olemassa olevien kolmen MARAK ryhmän kattamilla alueilla - ei koko Lapissa. Etäkokous malli on kuitenkin suunniteltu mahdollistamaan tulevaisuudessa myös kokonaan Etäkokous palveluna toteutettavaa MARAK työtä. 

Käytännön huomioita etäpalvelun luomisesta

Etäkäytön ohjaus ja perehdytysmateriaali ammattilaisille on tärkeää. Hanke on mahdollistanut etäkokoukseen tunnuksia tarvitseville ammattilaisille sekä konkreettisen ohjaustuokion, että kirjallisen ohjeistuksen. Henkilöstövaihtuvuus on huomioitava ja olemassa olevat etäkokous palelun käyttäjät pystyvät antamaan uusille käyttäjille ohjauksen MARAK etäkokouksen luomiseen ja/tai siihen liittymiseen.​ Yhteinen toimintatapa  kaikilla MARAK-ryhmän jäsenillä on tärkeää toiminnan luotettavuuden pysymiseksi ja MARAK -ryhmät ovat saaneet koulutuksen aiheeseen. Etäpalvelut edellyttävät aina, että kokouksen tekninen toteutus on ennakoitava (ääni, kuva, yhteys)​, näin toimitaan myös MARAK etäkokousta järjestettäessä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etäkokousta on toistaiseksi hyödynnetty vähän

  • MARAK ryhmiin ohjautuvuus Lapissa on vähäistä​
  • Palvelua ollut aiemmin vain kaupunkikeskeisesti – muutosta ohjauksissa tapahtunut hitaasti​
  • Etävastaanoton käyttö palveluissa vielä aluillaan ​

Ryhmät ovat todenneet etävastaanoton sopivan palveluun​

  • Kokouksen luominen oli sujuvaa ja sen oppi nopeasti​
  • Asiakkaan tilanteen kartoitus ja turvasuunnitelman luonti onnistui​
  • Työryhmä on saanut keskusteltua asiakkaan asioiden järjestämisestä ​
  • Asiakas on kokenut, että hänen asiansa tuli hoidettua​
  • Koettu hyväksi, että palveluun on voinut osallistua lähellä kotia​
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli etäyhteydestä on sovellettavissa eri toimintaympäristöihin, kun kohderyhmänä ovat vakavan parisuhdeväkivallan uhrit.

Kansikuva
KANSIKUVASSA LUKEE MARAK ETÄKOKOUS

Kehittämisen vaihe

Valmis