MARAK etäkokous Lapin malli Lapin HVA (RRP, P4, I2,I4)
MARAK, vakavan parisuhdeväkivallan puuttumisen malli. Lapin malli mahdollistaa kokoukseen osallistumisen etäpalveluna lähellä asiakasta yhdessä ammattilaisen kanssa. Palvelun saavutettavuus ja yhdenvertaisuus paranee sekä erityisosaaminen vahvistuu.
Toimintamallin nimi
MARAK, vakavan parisuhdeväkivallan puuttumisen malli. Lapin malli mahdollistaa kokoukseen osallistumisen etäpalveluna lähellä asiakasta yhdessä ammattilaisen kanssa. Palvelun saavutettavuus ja yhdenvertaisuus paranee sekä erityisosaaminen vahvistuu.
Toimintamallin ytimessä on tietoturvallisen ja saavutettavan etävastaanottomahdollisuuden tarjoaminen vakavan parisuhdeväkivallan uhreille, jotka osallistuvat moniammatilliseen riskinarviointikokoukseen - MARAK. Lapin hyvinvointialue on päättänyt käyttää Microsoft Teamsia, joka on integroitu eKollega-alustaan, luoden näin turvallisen ja sujuvan etäpalvelukanavan. Etävastaanotot toteutetaan tietoturvallisesti hyödyntämällä eKollega-alustan kautta luotuja kokouskutsuja ja vahvaa tunnistautumista.
Toimintamalli huomioi asiakkaan yksilölliset tarpeet ja edellyttää aina asiakkaan suostumusta. Jokaisen asiakkaan kohdalla arvioidaan, soveltuuko etävastaanotto tilanteeseen ja ensisijaisesti tarjotaan mahdollisuus läsnäolotapaamiseen. Asiakasturvallisuus etävastaanotoilla on rinnastettavissa perinteiseen tapaamiseen. Etäkokoukset kuitenkin lisäävät osallistumisen helppoutta ja saavutettavuutta erityisesti silloin, kun asiakkaan on haastava osallistua kokoukseen paikan päällä esimerkiksi pitkän etäisyyden vuoksi.
MARAK on vakavan parisuhdeväkivallan riskinarvioinnin ja uhrin auttamisen moniammatillinen menetelmä. MARAK kokoaa alueella toimivat uhrin auttamiseksi työskentelevät viranomaiset ja järjestötahot yhteen ja koordinoi uhrille annettavaa tukea.
MARAK voi auttaa parisuhdeväkivallan kokijaa tai sellaisen uhan alla olevaa henkilöä. Parisuhdeväkivaltaa on nykyisen tai entisen puolison tai seurustelukumppanin aiheuttamaa väkivalta tai sen uhka. Parisuhdeväkivallan muotoja on monia ja tavoite on auttaa kaikkia tällaisen uhreja.
Lapin hyvinvointialueella toimii tällä hetkellä kolme MARAK-työryhmää. Ryhmässä on jäseniä muun muassa sosiaali- ja terveyspalveluista, poliisista, rikosuhripäivystyksestä, ensi- ja turvakodista, seurakunnasta ja muista paikallisista järjestöistä ja palveluista. Ryhmät kokoontuvat kerran kuukaudessa ja käsittelevät uhrin asioita monialaisesti uhrin antaman suostumuksen pohjalta. MARAK etäkokous mallin pyrkimys on vahvistaa mahdollisuutta auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja.
Kehittämisessä on kuunneltu kehittäjäasiakkaiden näkemyksiä väkivallan puheeksioton, palveluihin ohjauksen ja palveluiden mahdollistamisen näkökulmista. Kehittäjäasiakkaat ovat todenneet, että etäyhteydellä toteuttava MARAK etäkokous voi parantaa asiakaan mahdollisuutta ohjautua palveluun ja saada tarvitsemaansa apua.
Avainhenkilömallin koulutuksen avulla vahvistetaan ammattilaisten kykyä lähisuhdeväkivallan tunnistamiseen, puheeksiottoon ja palveluun ohjaukseen. Näin ollen työyhteisöjen väkivaltatyön avainhenkilöt pystyvät myös tarjoamaan asiakkaalleen MARAK etäpalvelua.
Asiakasohjautuvuuden vahvistamiseen panostettava kehittämisessä
-
Ohjautuvuuden vahvistuminen lisää tarvetta
-
Avainhenkilöt ovat avainasemassa asiakasohjautuvuudessa ja puheeksioton edistämisessä työyhteisöissä
Alueen tarpeisiin vastaaminen MARAK-ryhmien perustamisessa
-
Esim. yhteisen etäpalveluryhmän perustaminen olemassa olevien MARAK-ryhmien rinnalle
-
MARAK -ryhmien yhteistyön merkitys korostuu (resurssien järkevä käyttö)
Käytännön huomioita etäpalvelun luomisesta
-
Etäkäytön ohjaus ammattilaisille on tärkeää. Henkilöstövaihtuvuus on huomioitava.
-
Yhteinen toimintatapa oltava kaikilla MARAK-ryhmän jäsenillä.
-
Kokouksen tekninen toteutus ennakoitava (ääni, kuva, yhteys)
Etäkokousta on toistaiseksi hyödynnetty vähän
- Ohjautuvuus Lapissa on vähäistä
- Palvelua ollut aiemmin vain kaupunkikeskeisesti – muutosta ohjauksissa tapahtunut hitaasti
- Tuetun (asiakas ammattilaisen luona) etävastaanoton käyttö palveluissa vielä aluillaan
Ryhmät ovat todenneet etävastaanoton sopivan palveluun
- Kokouksen luominen oli sujuvaa ja sen oppi nopeasti
- Asiakkaan tilanteen kartoitus ja turvasuunnitelman luonti onnistui
- Työryhmä on saanut keskusteltua asiakkaan asioiden järjestämisestä
- Asiakas on kokenut, että hänen asiansa tuli hoidettua
- Koettu hyväksi, että palveluun on voinut osallistua lähellä kotia
Kansikuva
