Mielen hyvinvoinnin passi - Yhteisöllisen mielenterveystyön edistämisen toimintamalli 7. luokan oppilaille, huoltajille, oman luokan oppilaille sekä kouluyhteisölle

Mielen hyvinvoinnin passi on menetelmä, jonka tarkoituksena on tukea nuorten mielenterveyttä ja parantaa opiskeluhuoltopalveluiden saatavuutta ja monialaisuutta sekä turvata yhteisöllisen työn jatkuvuutta hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa.

Toimintaympäristö **
  • Sosiaali- ja terveysalan uudistus sekä lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma velvoittavat vastaamaan lapsien ja perheiden tarpeisiin paremmin sekä yhteistoiminnallisemmin. Palvelukonsepteja ja -rakenteita tulee kehittää kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan integraatiolla. Yhteistyö edistää ja vakiinnuttaa rakenteita niin, että lapset, nuoret ja perheet saavat tarpeitaan vastaavat palvelut vaivatta. 
  • Palveluissa, joissa hyvinvointi ja terveyden edistäminen ovat keskiössä, on merkittävää, että niitä tarjotaan kaikille tasapuolisesti ja kohteet ovat osallisina toiminnan suunnittelussa ja arvioinnissa.
  • Terveyden edistämistä kuvataan vakiintuneesti siten, että siinä kehitetään yksilöiden edellytyksiä ottaa vastuuta omasta terveydestään sekä koko ympäristönsä hyvinvoinnista. Terveyttä mahdollistavia tekijöitä ilmenee yhteiskunnan, ryhmän ja yksittäisen ihmisen tasoilla.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus kehittämisohjelmassa perhekeskusta kehitetään osaksi sote-keskuspalvelua. Hankkeessa painotetaan sivistyspalveluiden kanssa tehtävää yhteistyötä opiskeluhuoltopalveluiden saatavuuden sekä muiden perhekeskus- ja sotepalveluiden prosessien edistämiseksi. Nuorten (13-25 -vuotiaiden) arkiympäristöihin vietäviä matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita pyritään vahvistamaan kokonaisvaltaisesti ja korjaavien erityispalveluiden tarvetta pyritään vähentämään.   

 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Osana toimintamallin kehittämistyötä on seurattu ajankohtaista yhteiskunnallista keskustelua sekä tutkimusta. Liitteenä verkkojulkaisut, joihin kehittäjät ovat tutustuneet. Mielen hyvinvoinnin passilla pyritään vastaamaan tarpeeseen ilmiölähtöisesti. 

Liitteet
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen
  • Opiskeluhuollon asiantuntijat psykologi Kerttu Peltola  ja psykiatrinen sairaanhoitaja Pauliina Tonteri esittelivät toukokuussa 2022 Pirkanmaan opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaisverkostossa Lempäälään luomansa Mielen hyvinvoinnin passin, jonka kohderyhmänä ovat olleet perusopetuksen alempien luokkien oppilaat. Pirkanmaan opiskeluhuollon asiantuntijoiden keskuudessa heränneen kiinnostuksen perusteella lähdetty jatkokehittämään toimintamallia ylempien luokkien oppilaille soveltuvaksi. 
  • Toimintamallia on kehitetty systeemisesti. Kehittäminen on mahdollistettu kaikille asiasta kiinnostuneille avoimin työpajoin. Kehittämiseen on osallistunut kehittäjäasiakkaita, Lape/PirSOTE kehittäjiä sekä opiskeluhuollon asiantuntijoita ja sivistyksen toimijoita 11 Pirkanmaan kunnasta. 

 

  

 

 

 

Liitteet
Tavoiteltu muutos
  • Toimintamallin tavoitteena on tukea nuorten mielenterveyttä ja vahvistaa siihen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä.
  • Menetelmän avulla siirretään painopistettä ennaltaehkäisyyn ja ennakointiin, parannetaan opiskeluhuoltopalveluiden saatavuutta ja monialaisuutta sekä turvataan kouluympäristöjen yhteisöllisen työn jatkuvuutta hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa. 
Muutoksen mittaaminen

"Nuori tykkäsi itse ottaa kortit esille ja käydä niitä läpi. Oli mukavia keskusteluja ja uusia asioita käytiin läpi"

  • Mielen hyvinvoinnin passin pilotointi on aloitettu vanhemman ja nuoren välisen vuorovaikutuksen kysymyssarjalla. Laatua ja vaikuttavuutta mitataan avoimilla kysymyksillä palautteessa, joka on mahdollista antaa sähköisesti. 
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Mielen hyvinvoinnin passin  kohderyhmän valinnassa on painotettu oikea-aikaisuutta ja perusopetuksen nivelvaihetta. Kohderyhmänä ovat perusopetuksen 7. luokkien oppilaat ja heidän huoltajansa, oman luokan oppilaat ja koko kouluyhteisö.

Ratkaisun perusidea **

Mikä?

  • Mielen hyvinvoinnin passi on opiskeluhuollon menetelmä, jonka tarkoituksena on parantaa opiskeluhuoltopalveluiden saatavuutta, monialaisuutta ja yhteistoimintaa sekä turvata yhteisöllisen työn jatkuvuutta hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa. Toimintamallin painopiste on ennaltaehkäisyssä ja ennakoinnissa.
  • Toimintamallin tarkoituksena on tukea nuorten mielenterveyttä ja vahvistaa siihen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä.

Kohderyhmä:

  • Mielen hyvinvoinnin passin kohderyhmän valinnassa on painotettu oikea-aikaisuutta ja perusopetuksen nivelvaihetta. Kohderyhmänä ovat perusopetuksen 7. -luokkien oppilaat ja heidän huoltajansa, oman luokan oppilaat ja koko kouluyhteisö.

Kuka voi käyttää?

  • Opettajat, opiskeluhuollon työntekijät, opinto-ohjaajat, kouluvalmentajat, lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät, nuorisotyöntekijät

Miten?

Mielen hyvinvoinnin passilla pyritään vaikuttamaan myönteisesti nuoren mielen hyvinvointiin useilla tasoilla:

  • Nuoren omien mielen hyvinvoinnin taitojen harjoittelu (Nuoren tehtäväpassi)
  • Nuoren ja huoltajan välisen vuorovaikutuksen tukeminen (Kysymyssarja)
  • Opiskeluhuoltopalveluiden saavutettavuuden edistäminen (Opiskeluhuollon työntekijöiden välitunti)
  • Luokan ja koko kouluyhteisön yhteishengen vahvistaminen (diplomi)
Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Teemaviikko 7lk:n alkaessa, esimerkiksi maailman mielenterveyspäivän ajankohtana 10.10.

Valmistelu:

  • Tiedottaminen (luokanvalvojat, rehtorit, opiskeluhuollon työntekijät sekä muut opiskeluhuollon toimijat)
  • Mielen hyvinvoinnin passien sekä Mielen hyvinvoinnin korttien tulostaminen jokaiselle oppilaalle. Diplomin tulostus jokaiselle osallistuvalle luokalle.

Toteutus:

  • Teemaviikon alussa pidetään oppitunti mielen hyvinvointiin myönteisesti vaikuttavista tekijöistä. Oppitunnin voi pitää opiskeluhuollon asiantuntija tai opettaja. Materiaalina voi käyttää mielen hyvinvoinnin passia ja tehtäviä. Passi käydään läpi ja annetaan suoritusohjeet sekä ilmoitetaan palautusajankohta. Lisäksi ilmoitetaan opiskeluhuollon työntekijöiden välituntiajankohta.
  • Opiskeluhuollon työntekijöiden välitunti on vapaamuotoinen mahdollisuus keskustella ja kertoa opiskeluhuollon palveluista. Kaikkien opiskeluhuollon toimijoiden osallistuminen on suositeltavaa (kuraattorit, psykologit, lääkärit, terveydenhoitajat sekä koulussa työskentelevät muut yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä tekevät).
  • Mielen hyvinvoinnin kortit jaetaan huoltajille ja nuorille (info Wilmassa huoltajille saapuvasta ”kotiläksystä”).
  • Passit palautetaan sovitulle henkilölle.
  • Teemaviikon lopuksi diplomi luovutetaan ja ripustetaan koulussa keskeiselle paikalle.
Vinkit toimintamallin soveltajille **

Muita käyttövaihtoehtoja:

  • Opiskeluhuollon työntekijöiden oppituntimateriaalina
  • Terveystiedon oppituntimateriaalina
  • Osana ryhmäterveysneuvontaa
  • Osana opiskeluhuollon työntekijöiden vastaanottotyötä
  • Osana muiden lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työskentelyä
  • Koulujen teemaviikoilla
  • Kotiläksynä
  • Itsenäisesti
  • Vanhempainilloissa